Haimonni/pangasius

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lidlissä oli yhdessä vaiheessa myynnissä haimonnifileitä (pangasius). Maksoi suurin piirtein saman verran per kilo kuin sei, mutta siinä oli makua ihan eri tavalla kuin äärimmäisen mauttomassa seissä. Ts. oli paljon halvempaa kuin kirjolohi. Ihmetyttää, miksei tuota myydä enemmän Suomessa, vaan joka paikassa on vaan sitä seitä edustamassa kohtuuhintaisia pakastekaloja...
 
vierailija
En pistäis suuhun vaikka olis ilmaista. Googlaa vähän miten pangasiusta viljellään. Vietnamissa makeassa mutavedessä, kaloja altaissa niin paljon etteivät uimaan mahdu. Sitten ne piikitetään täyteen antibiootteja. Silakkafileitä saa välillä aika edullisesti.
 
vierailija
En pistäis suuhun vaikka olis ilmaista. Googlaa vähän miten pangasiusta viljellään. Vietnamissa makeassa mutavedessä, kaloja altaissa niin paljon etteivät uimaan mahdu. Sitten ne piikitetään täyteen antibiootteja. Silakkafileitä saa välillä aika edullisesti.
Sama meininki se on kassilohien kanssa. Ja mieti miten täyteen antibiootteja kaikki muutkin kasvatuseläimet pumpataan.
 
vierailija
Sama meininki se on kassilohien kanssa. Ja mieti miten täyteen antibiootteja kaikki muutkin kasvatuseläimet pumpataan.
Enemmän olisin kiinnostunut nimenomaan siitä että ko. kala on viljelty. Monet pangasius lajit nykyään enemmän vähemmän uhanalaisia: http://www.omicsonline.org/open-access/pangasius-pangasius-hamilton-1822-a-threatened-fish-of-indiansubcontinent-2155-9546-1000400.php?aid=69345

Pohjoismaalainen kirjolohi lienee kuitenkin varmasti viljelty.
 
Mulla ei paljoa makuaisti erottele mistä kalasta on kyse. Olen tuota pangasiusta syönyt muutamia kertoja lounasruokalassa. Tahtovat vaan tuputtaa sitä leivitettynä, niin on työläs syödä.
 
Pangasiusta kokeilin joskus kun joku suositteli ja.. no nätisti sanottuna maistui ihan paskalle.
Toki itselläni on rima korkealla kaloissa jotka paistetaan pannulla ja suolaa pippuria ehkä sitruunaa pintaan niin olihan pettymys.
Ahven ensiluokkaista pannukalaa, siikakin ok, taimen, tammukka muurinpohjapannulla ojan varressa voissa paistettuna, seiti! tuoreena, kissakala, merikrotti, muikut tietenkin, puna-ahven jälleen tuoreena. Makrilli. Makrilli just ite pyyvettynä, no saa kuolonkankeus hävitä mutta samana päivänä, muurinpohjapannulla voin kanssa ja suolaa vaan myllystä sekaan. Mahtavuutta, paras pannukala on tuore makrilli! Se maistuu sitruunaiselle ja samalla hieman lohelle koska on rasvainen kala ja vähän samalta maistuu sen rasva. Parhautta.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Mulla ei paljoa makuaisti erottele mistä kalasta on kyse. Olen tuota pangasiusta syönyt muutamia kertoja lounasruokalassa. Tahtovat vaan tuputtaa sitä leivitettynä, niin on työläs syödä.
En käy koskaan luonasruokaloissa, joten pelkkä otsikko oli ihan outo...
Tarjotaanko siellä Niilinahventa?
Alaskanseitistä teen omat sapuskat, ihan maun takia, kun kirjolohen rehut (Raisioagro) tietää: soijaa ja maissia:sick:
 

Yhteistyössä