Halpa parketti vai suht' hinnakas laminaatti?

  • Viestiketjun aloittaja hmmm
  • Ensimmäinen viesti
rakentaja
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Jos molempien neliöhinta on n. 20 e, kumpikohan ois parempi? Laminaatin kestävyysluokka on 32.
Itse valitsin laminaatin vertailtuani eri vaihtoehtoja ja luettuani huvittuneena näitä netin iäisyysväittelyjä. Nämä parketin nimellä myytävät puulaminaatit ovat kaikkea muuta kuin aito kokopuusta liimattu parketti. Nehän ovat vain rimalevyä, jossa toinen viilu on vain vähän paksumpi (3-4 mm!) jalopuuviilu. Laminaatin rakenne on taatusti vahvempi.

Parketin kannattajat väittävät, että se on aito luonnontuote, lämpimämpi jne. Lämpimyyden tunnehan riippuu materiaalin lämmönjohtavuudesta, eli huonoimmin lämpöä johtavat materiaalit tuntuvat lämpimimmiltä. Tällaiset puut ovat usein pehmeitä, eivätkä sovellu kuin saunan lauteiksi.

Laminaatin runko on puukuitulevyä ja pinta hartsia, jotka ovat luonnontuotteita. Ainoa muovi löytyy pintakuviosta. Millaistahan luonnontuotetta ovat "parkettien" liimat, pintakäsittelyaineet, lakat yms.?
 
siiri
Jos noista pitää valita niin pienempi paha se hyvä laminaatti.Mut mä en henkilökohtaisesti haluais sitäkään. Miellä on laminaatti ja mä vihaan sitä lattiaa.
Laittaisin ennemmin hyvän muovimaton tai korkkimaton :)
 
Annukka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitää tutkia tuota kauppaa vielä lisää. Tuo vaikuttas tosiaan ihan hyvältä.
...ainakin voin tuota www.erikoisparketti.fi -sivua suositella. Ostettiin sieltä 73 m2 parkettia ja toimitus tuli jo seuraavana päivänä :)

Niin ja kyllä sen parkettia pitää olla, ei laminaattia :)
 
vierailija
Laminaatti kestää käyttöä, parketti vain katselua. Parketti on niin 70-lukua.

Lapsi- ja eläinperheessä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin oikea laatulaminaatti. Se kestää toisin kuin hapero parketti.

Muovimattojakin saa sen näköisiä, etteivät kaikki erota kivilattiasta.
 
vierailija
Ehdottomasti laminaatti, ainakin jos asukkaina muita kuin villasukissa tepsuttelevia mummeleita.
Edellisessä asunnossamne oli joku (ilmeisen) halpa parketti, ja lattia oli törkeän näköinen, vaikka vain muutaman vuoden vanha. Joka ainoasta pikku risahduksesta jäi jälki.
 

Yhteistyössä