Hammaslääkäripelko,sen seuraukset ja pelon voittaminen

  • Viestiketjun aloittaja pelkopotilas
  • Ensimmäinen viesti
pelkopotilas
Kärsin aivan järjettömästä hammaslääkäripelosta,enkä ole käynyt hammaslääkärissä useaan vuoteen. Olen ollut melko varma,että ainakin pari reikää on (ja hammaskiveä),mutta pelon takia en ole saanut mentyä lääkäriin.. ja nyt hammas lohkesi! Iso pala ja kieleen tuntuu terävä reuna. Ei onneksi särje (ainakaan vielä),joten aamulla ajattelin suunnata lääkäriin.

En oleta että tähän hätään ehtii,mutta onko kellään kokemusta hammashoidosta nukutuksessa? Moni yksityinen klinikka sitä mainostaa,mutta minkäänlaisia hintatietoja ei ole näkvillä. Onko tietoa,liikkuuko nukutuksessa tehtävän hoidon hinta sadoissa vai tuhansissa euroissa?

Ja vielä jos on hampaan "isosta" lohkeamasta kokemusta,että onnistuiko paikkaus vai pitikö hammas poistaa? Kyse takahampaasta,en ole ihan varma onko viisaudenhammas.
 
Jos viisaudenhammas on lohjennut, se poistetaan. Itse olin juuri pari kk sitten viisurin poistossa, koska sen viereinen hammas on lohjennut ja sen korjaus vaati viisurin poiston. Taisi olla siis pahasti edessä. Viisuri poistettiin siten, että olin ottanut miedon (olisikohan ollut 5 mg?) diapamin. Mutta ei se kyllä mitään auttanut. Joten jos vielä joku viisuri poistetaan, en ota edes sitä yhtä tablettia.

Toimenpide oli kivuton (puudutokset olivat erittäin hyvät) ja se kesti noin 40 sekuntia. Tosin se voi kyllä kestää pidempäänkin...kävi hyvä tuuri.

Pelkään hammaslääkärissä, mutta olen saanut luotua omaan hammaslääkäriini luottamussuhteen, jonka tiimoilta en pelkää enää niin paljoa. Mutta kenenkään muun hoidettavaksi en missään nimessä halua mennä, jos ei ole aivan pakko.

Hammaslääkärini kanssa ollaan juteltu tuosta pelosta. Ja siitä, mitä tapahtuu, jos hampaita ei pelon vuoksi lääkärissä hoidata. Jos pelkään pienen reijän poraamista, enkä siksi mene hammaslääkäriin, niin mitäpä luulet silloin tilanteen olevan, kun reikä on iso ja särkee niin paljon, että hammaslääkäriin on pakko mennä.

Paljon helpommalla pääsee, kun hampaat hoidattaa heti, kun hoidettavaa on. Näin olen tehnyt ja aion tehdä jatkossakin.

Googlen mukaan nukutus maksaa ainakin jollakin hammaslääkärillä 100€/15 min.
 
....
Soita ihmeessä jollekin klinikalle.
Ensin haluaisivat kuitenkin tarkistaa suusi jotta osaavat arvioida työn määrän , eivät siis tee muuta kun katsovat suuhusi. Pystytkö tähän ?
Sitten kyselevät kaikkea terveyteen ja nukutukseen ym , saat ajan ja nukutuksessa hoitavat koko suun kuntoon:)
Tarvitset hoidon jälkeen hakijan , aikuisen joka viettää kanssasi seuraavan yön.

Mikä sinua pelottaa ? Kipu ?
Monet saavat avun sedaatiosta , eli annetaan rauhoittavia mutta hengität itse , nukutuksessa sinulle laitetaan hengitysputki. Tämä sedaatio on huomattavasti halvempaa kun nukutus.

Hammaslääkäristä saa myös pyydettäessä esilääkkeen joka rentouttaa useimmat niin että suu saadaan kuntoon, lääke vie myös hieman muistia siltä ajalta jolloin vaikuttaa , joten et muista hoidosta välttämättä juuri mitään , on vielä edullisempi kuin ensin mainitut.
Paras on jos saat hyvän lääkärin joka huomioi sun pelkosi ja osaa toimia sen mukaan etkä tarvitse mitään näistä.
 
....
Dormicum on lääke jota esilääkkeenä annetaan, varmaan myöskin Diapam jota Chef saanut mutta sillä ei ole sitä muistia vievää ominaisuutta.
Ja päädyt mihin tahansa ratkaisuun kunhan se on että hoidatat hampaat niin hyvä !
 
pelkopotilas
Kiitos vastauksista. Kivun lisäksi "pelkään" (ehkä väärä termi) totuuden/tilanteen kuulemista. Siis pelkään kuulla miten huonossa kunnossa hampaat on ja mikä on edessä.

Täällä on joskus ollu kai parikin ketjua siitä että jollain on poistettu kaikki hampaat? Miten huono pitää suun tilanteen olla että tällaiseen ratkaisuun päädytään? Sitä en siis todellakaan halua..
 
"..."
Kannattaa ehdottomasti mennä! Mulla sama juttu, pelkään hammaslääkäriä ja vältän sitä viimeiseen asti. Nyt alkukesästä sain taas otettua itseäni niskasta kiinni ja mentyä tarkastukseen. Paljon oli korjattavaa, mutta ekan kerran jälkeen en enää pelännyt. Mulle sattui mukava lääkäri ja iso apu oli musiikin kuuntelusta toimenpiteiden aikana. Lempimusiikkia nappikuulokkeista niin heti on helpompaa :)

Olen myös joskus käyttänyt diapamia ennen toimenpidettä. Sekin helpottaa pelkoa, mutta vaatii saattajan.
 
"täti"
Mun mies ei käynyt viiteentoista vuoteen hammaslääkärissä pelon takia, kunnes lopulta oli pakko. Nukutuksessa kalusto kuntoon muutamalla tonnilla ja kyllä on helpottunut mies! Ja nyt uskaltaa käydä normaalisti hammaslääkärissä tarkastuksessa.
 
vierailija
Positiiviset kokemukset poistaa sen pelon parhaiten :) Mulla vuosien pelot kaikkosi, kun sattui ymmärtävä hammaslääkäri kohdalle. Sitä ennen onnistuin välttelemään vuosia h-lääkärissä käyntiä. Lääkärin nimeä en viitsi tähän laittaa, mutta oulussa furkalla tämä kokemus.
 
vierailija
Mullakin valtava hammaslääkäripelko. Parhaiten hoidan sitä käymällä kerran vuodessa hammaslääkärillä. Näin mun ei tarvi pelätä että olisi isoja remontteja tulossa. Alkavat reiät kun on niin paljon helpompi hoitaa.

Ja mulla myös pelkopotilaisiin "erikoistunut" hammaslääkäri. On nopea ja kertoo koko ajan mitä tapahtuu.
 
vierailija
Suosittelen käyttämään pelkopotilaisiin erikoistunutta hammaslääkäriä. Itse pärjään sellaisella hyvin, mitään lääkityksiä en ole tarvinnut, koska lääkäri osaa ottaa pelon huomioon niin hyvin.
Julkisella puolella Vantaalla pelkoni määriteltiin niin pahaksi, että minut laitettiin nukutushoitojonoon, kun julkisella puolella ei ollut resursseja hoitaa pelkopotilaita normaaleilla hammaslääkärikäynneillä. Julkisen puolen nukutushoitokin oli sen verran epämiellyttävä kokemus, että mieluummin poltan rahaa yksityisellä, asiansa osaavalla hammaslääkärillä, kuin menen julkiselle puolelle ollenkaan.
 
vierailija
Positiiviset kokemukset poistaa sen pelon parhaiten :) Mulla vuosien pelot kaikkosi, kun sattui ymmärtävä hammaslääkäri kohdalle. Sitä ennen onnistuin välttelemään vuosia h-lääkärissä käyntiä. Lääkärin nimeä en viitsi tähän laittaa, mutta oulussa furkalla tämä kokemus.
Furkalla näköjään juttuakin aiheesta kotisivuilla, vaikuttaa hyvältä. http://www.furka.fi/hammaslaakaripelko
pitääpä itekin näin oululaisena pitää paikan nimi mielessä kun seuraavan kerran tulee tarvetta tarkastukseen...
 

Yhteistyössä