hammasproteesia nuorilla?

  • Viestiketjun aloittaja "tiinuliini"
  • Ensimmäinen viesti
"tiinuliini"
mulle määrättiin laitettavaksi yläpuolelle kokoproteesi vaikka olen vasta 37 ja eikä ylähampaani niin rikki omasta mielestäni ole. kunnallisessa vaan hammaslääkäri sanoi ettei ruveta korjailemaan vaan poistetaan. proteesi määrättiin jo keväällä mutta hoitoajat alkavat vasta nyt. vähän pelottaa näin raju hoito mutta kai se hammaslääkäri tietää mitä tekee. mutta onko muilla ikäisilläni kokoproteesia?
 
"niin"
mulle laitettiin kokoproteesi ylös ku olin 25v. Aina ollut huonot hampaat ja oon pelännyt hammaslääkäriä yli kaiken. Lisäksi vuosien huumeiden käyttö pilasi hampaani lopullisesti, ne vaan mureni. Tuolloin 5 vuotta sitten kun ylähampaat poistettiin ja laitettiin koko proteesi pahentui hammaslääkäripelko niin pahaksi, että alapuoli pitikin sitten hoidattaa narkoosissa.

Proteesiin olen ollut tyytyväinen ja ne hirvittävät säryt on nyt pois. Alhaalta siis poistettiin vuosi sitten osa ja loput paikattiin. Proteesi on teettämättä kun en edelleenkään uskalla mennä hammaslääkäriin. Mutta eipä tosiaan oo niitä särkyjä enää!!
 
Non compos mentis
Mitäs konsteja on ensiksi kokeiltu? Näitähän on paljastunut, ettei ole edes juurihoitoa yritetty, koska vaatii enempi hoitokertoja, vedetty vaan hampaita pois. Pyydä toinen mielipide.
 
"Piika-äiti"
Minulle tulee lähivuosina ns. osaproteesi. Etu- ja kulmahampaat juurineen ovat hyvässä kunnossa mutta muut eivät ole, ja leukemian liikuttama ien ja sen aikana pidetyt rajut tulehdukset jättivät taaempana olleet hampaat ja etenkin niiden juuret niin hurjan huonoon kuntoon, että osaproteesi taitaa olla vaihtoehto. Ja olen 38.
 
"tiinuliini"
on tehty juurihoitoja ties kuinka moneen niistä jo ja joihinkin on kokeiltu uudestaankin.

kiitos vastauksestasi "niin". kertoisitko lisää millaista se oli kun se kokoproteesi laitettiin?poistettiinko sinulla kaikki kerralla ja saitko sen heti samalla kertaa? miten totuit siihen ja miltä se tuntuu suussa? onko jotain mitä sen kanssa ei voi syödä? vaikuttaako se puhumiseen? huomaako sitä ulkonäöstä tai huomaako muut sitä jostain? olisi ihanaa jos voisit kertoa kaiken mahdollisen avuksi kun jännittää ja mietyttää kaikkia asiat siitä.
 
"vieras"
Mulla on edessä ylhäällä osaproteesi, kun on implanttihoito kesken. Molemmat etuylähampaat poistettu, nyt sellainen irroitettava versio jonka saa pois hampaidenpesun ym ajaksi. Alussa meni viikko-pari että oppi puhumaan kunnolla (ja S on vieläkin joskus hankala) pari ekaa pv on tosi veemäisiä! Toffee purkka ym en uskalla syödä. Kohta toivottavasti olisi juuriosa luutunut että pääsisi laittamaan sen lopullisen implantin, haluaisin jo tästä eroon!

Mulla laitettiin tää pe ip, viikonlopun harjoittelin puhetta kotona ja töissä kerroin että oiotaan hampaita, puhe voi olla erilaista. Kukaan ei ole kommentoinut pahasti.
 
Pelkääjä
Mulla myös ns osaproteesit armottoman hoitopelon seurauksena. Pelkäsin niin tuhottomasti että lopulta hampaat hoidettiin lähes 15v tauon jälkeen nukutuksessa. Lopputulos suussa oli kamala ja hampaita piti poistaa 9 ja kaikki 4 viisuria eli kaikkiaan yhteensä 13 kpl ja lähes kaikki loput paikattiin ja korjailtiin. Suusta otettiin muotit nukutuksessa ja sitten sain n kuukausi nukutuksen jälkeen esilääkityksessä tehdyllä käynnillä ylös ns akryyliosaproteesin ja alas ns rankaproteesin. Ylhäältä puuttuu 6 hammasta ja alhaalta 3. Aikaa tästä on 7v, ja nyt olen 41v. Hampaissa on taas särkyjä ja reikiä mutta hirvittää jälleen mennä, ja nyt vielä sekin jos joudutaan taas poistamaan vielä lisää hampaita...
 
Bulimia
ylhäällä kokoproteesi, alhaalla osaproteesi. Olen nyt 33v. Sain kaksvitosena ylös osaproteesin, kun sairastin bulimian ja oksensin hampaani pilalle. Muut hampaat korjattiin suuritöisesti. Sitten sairastuin uudestaan. Toisen sairastelun jälkeen menetin lopulta loput ylähampaani ja muutaman alahampaan. Sain kokoproteesin ylhäälle ja osaproteesin alhaalle kolmikymppisenä.
 
Mulla aikamoista hammaslääkäripelkoa -> hampaat huonossa kunnossa, niin nyt tulossa ylös osaproteesi. Hiukan pelottaa tuleva...

Ja syy miksi nyt hakeuduin hammaslääkäriin oli se että minulla on tulossa polveen operaatio... Pitäisi olla vaan tähystys mutta eihön sitä varmaksi voi tietää niin hoidetaan hampaat nyt kuntoon..
 
Kikka_K
Edessä on proteesien laitto ylös ja alas molempiin. Poistetaan kaikki hampaat 25kpl ja laitetaan proteesit tilalle.

Miten tuollaisesta hoidosta selviää? Millainen toipuminen on tiedossa? Entä puhuminen ja syöminen jne? Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
 
"vaimoke"
[QUOTE="tiinuliini";21895547]millaista se oli kun se kokoproteesi laitettiin?poistettiinko sinulla kaikki kerralla ja saitko sen heti samalla kertaa? miten totuit siihen ja miltä se tuntuu suussa? onko jotain mitä sen kanssa ei voi syödä? vaikuttaako se puhumiseen? huomaako sitä ulkonäöstä tai huomaako muut sitä jostain? olisi ihanaa jos voisit kertoa kaiken mahdollisen avuksi kun jännittää ja mietyttää kaikkia asiat siitä.[/QUOTE]

Vastaan tähän nyt "mieheni puolesta". Hänelle laitettiin ylös kokoproteesi muistaakseni tuossa 35 vuotiaana.
Hänellä poistettiin kaikki hampaat kerralla nukutuksessa. Jonkin verran tikkejä piti muistaakseni laittaa. Proteesia ei saanut heti, vaan se tehtiin vasta jonkin ajan kuluttua, kun ien oli parantunut ja "vetäytynyt". Proteesia jouduttiin myös muutaman kk:n päästä vielä korjailemaan, kun ikenet tosiaan vetäytyvät ja kutistuvat jonkun aikaa hampaiden poiston jälkeen. Aluksi vaikutti puheeseen vähän, lähinnä s ja r tuli vähän hassusti alkuun. Tuntui aluksi oudolta suussa, mutta tottui nopeasti. Aluksi ne hampaat näytti vähän oudolta, johtunee ehkä siitä, kun mies oli jonkin aikaa vallan ilman ylähampaita. Periaatteessa voi syödä mitä tahansa, mutta esim. purkka tai sitkeä toffee voi irrottaa proteesin paikoiltaan. Ei ne nyt suusta tipu kuitenkaan. :) Kyllä niihin tottuu!
Mies menetti hampaansa erään sairauden vuoksi.
 
:(
oisko kokemuksia lisää?

minulla siis nukutushoitoon aika ja joudutaan poistamaan suurin osa hampaista. siinä käynnin yhteydessä ei kerrottu mitään että kuinka edetään jatkossa, mua hirvittää ihan vallan kamalasti kaikki tää. nuorena syötyjen lääkkeiden (5v antibiootti/penisiliini kuurilla) takia hampaat murenevat täysin.
 
"niiskuneiti"
Minulta poistettiin kaikki ylähampaat viime tiistaina ja alhaalle tulee osaproteesi. Huomena ois muottien otot. Leikkaus ja kaikki meni hyvin ja kivutkin sen verran pienet että särkylääkkeellä saa pois. Inhottavinta on tässä tämä odottaminen,että saa hampaat. Mulla päädyttiin tähän kun mulla ei puudu hampaat,niin hammaslääkärit ei suostu hoitamaan. Ikää mulla on 35.v. Kaikista eniten pelkään,että ihmiset huomaa,että mulla on nyt proteesit... Onko teillä miten ihmiset huomanneet ? Onko tulleet kuinka luonnolliset ?
 
"Pikku myy"
Moi!

Näin sun viestisi vasta nyt, mutta sama edessä joskus joulun jälkeen! Mulla on vielä harkinnassa ja auki tuleeko ylös kokoproteesi vai osaproteesi, alas joka tapauksessa myös osaproteesi. Mä olen sua varmaan 3v vanhempi, olen 38v mutta silti hirvittää miltä ne tuntuu suussa ja just se huomaako muut ja jos huomaan niin mitä ne sanoo??

Joko oot saanu omasi?? Kerro mitkä on fiilikset ja miltä ne tuntuu? Ois ihanaa kuulla kaikki mahdollinen niistä, kun tosiaan hirvittää todella paljon mitä on edessä.

Todennäkösempi mullekin on se kokoproteesi kerralla ylös mutta vielä ehkä mahdollisuus osaproteesiin. Joku vaan sano jossain nettipalstalla et se kokoproteesi ois heti parempi kun osaproteesi, niin en tiiä jos siihen sitte kannattas mennä suoraan. Kun näistä jutuista ei tosiaan tiedä yhtään mitään!!
 
hnkökjä
[QUOTE="vieras";25041098]voi herra jumala, nuoria ihmisiä ja tekarit suussa! Miten ihmeessä tämä on nykyaikana mahdollista? Mä häpeäisin silmät päästäni.[/QUOTE]

Mitä syyllistäminen auttaa? Kuten näet, monilla hampaiston ongelmat johtuvat sairaudesta. Jos lompakko olisi lihava, niin moni liene ottaisi muun vaihtoehdon. Siitä syystä itsekin googlettelen. Kun joka ikisessä hampaassa on korjattavaa, niin proteesi on edullisin vaihtoehto. Ja ainakin itse häpeän huonoja hampaitani, proteesi olisi tilanteeseen parannus. Vai onko sinun mielestä upeaa vanhukset, jotka ovat saaneet pidettyä märkivät hampaan tynkänsä suussaan? Huonot hampaat ovat terveysriski. Toivottavasti olet laajentanut putkinäköäsi viime vuosien aikana. Kaikki vaan eivät aikuiseksi kasva koskaan.
 
etuhampaaton
Mulle jouduttiin pistämään osaproteesi muutaman hampaan tilalle, kun ratsastusonnettomuudessa meni sen verran pahasti murskaksi ettei enää korjaamaan pystynyt. Pelotti ja jänskätti, mutta hyvin meni. Itsellä ei tietysti kauheasti muita vaihtoehtoja ollut, mutta kovin tyytyväinen olen silti :)

kiitos smiledesignin porukalle http://www.smiledesign.fi/smiledesign/palvelut/proteettinen-hammashoito
 
vierailija ylähampaaton
Itse olen 22v. Ylös tulee hammasproteesit. Otettiin ylähampaat irti ja nyt hieman alle kuukausi olla ilman hampaita ja sitten proteesien laitto. Olen nuori mut en häpeä tätä. Miks hävetä? Häpesin mun omia hampaita.
 
melkein hampaaton
Nostellaan haluun vielä lukea muitten mielipiteitä kokoproteesista.
Itselläni myös edessä proteesit, sairaus ja lääkkeet/ useat raskaudet ja oksentelu vieneet hampaani ja ikää 34v..
Minua nolottaa syvästi hampaat nyt mitkä suussa kuin proteesit joita kovasti odotan .
 
Iloinen lopputuloksesta
olen 32 ja alas laitettiin osaproteesi menetettyjen hampaiden vuoksi. Vähän oudolta tuntui aluksi ja puhe oli hassua, mutta kyllä nyt olen tottunut! Ei ole kukaan huomannut eroa ja iloinen olen että korjattiin näin hyvin. Ei pidä hävetä, ei sille mitään voi jos on hampaita menettänyt tai jouduttu poistamaan. Kuitenkin oli kohtuuhintainen tämä osaproteesi mikä tehtiin täällä Turussa. Täältä löytyy tietoa vähän eri ratkaisuista: Aboadent osaproteesi
 

Yhteistyössä