Helsinkiläisten käyttämät sanat tai sanonnat, joita inhoat?

fdsdsf
sanoi (sanoja)
kyl (kyllä)
äsken ku juttelin poitsulle (pojalle) ni sanoin et nyt mennän veskiin pisulle ja sit pusulle...isi luki iltasadun
aloin miettii et kuinka paljon sitä tulee puhuttuakaan slangia huomaamattaan. Kirjakielen käyttö on lapsen syntymän myötä lisääntynyt huomaamatta.

Mut sit ku mietin ihan omii juttuja ni ihan slangii se on enkä tiiä onx se aitoo tms. , mut tälläst olen oppinut puhumaan , ku syntymäst saakka olen hesas asunu .

Hitsi ku kello on aika paljon jo. Täytyis mennä kohta goisimaan (nukkumaan)...ettei käy taas niin et valvon liian myöhään ja aamul oon väsyny. Pitäs pojan kaa mennä jumppakerhoon. Toiv pikkujäbä (poika) ei herää liian aikasi.

Tälläst tää on. Ihan normi puhetta. Kait vai oisko jollain jotain kommenttii asiaan?

Viskaa (heittaa) jotain textii jos mieles tekee ;)

Tää on kyl iha kiva ketju mun mielest.

Must ihan sama mitä jengi ajattelee. Jokainen saa olla mitä mielltä haluaa.

Ai ni pentuna ku oltiin mökillä ni siel oli jotain Hyvinkääläisiä ja niille oli joku isoki ongelma (niille skideille) et mä ja mun systeri oltiin hesasta. Ihme kettuilua oli et mitä hesalaiset....tykättiin käydä navetassa ;)

Mut niinhän se on meit on monaan stogeen ja pysäkkejäki on monta :D
 
"vieras"
Kamalan rumia nuo mainitsemasi sanat. =) Mitä tarkoittaa E, Pyysat, Ine ja Stoge? Muiden merkityksen tunnistinkin.
Onko sulla tietoakaan vanhasta stadin slangista vai puhutko nyt vain nykyteinien kielestä? Varmaan vihaat myös ruotsia? Sieltähän tulee paljon vaikutteita..

Ja kun olet tällä päällä, listaappas kamalan rumia sanoja myös muualta päin suomea, näin tasa-arvon nimissä :)
 
Itse olen viidennen sukupolven helsinkiläinen ja kuten joku kirjoittikin niin itse myös kurvissa kasvanut ja tänne taas takaisin ajautunut.
Ei sitä puhetta voi ns. itse valita. Jos mummo, isomummo, äiti ja suku puhuu tietyllä tavalla niin lapsi oppii sen. Niinkuin meidänkin tyttö.

En sen enempää jaksa ruotia stadi-sanaa itsessään, mutta meille stadiin meneminen tarkoittaa KESKUSTAAN menemistä. Eli jos systerille soitan niin kyllä mä sanon et "nähääks stadissa?" Ja siskoni siis asuu Helsingissä, kuten mekin.

Mulle on ollut pienenä "ongelma" olla helsinkiläinen, koska ystäviä asui ns. maalla ja heille helsinkiläiset olivat jostain syystä kirosana.

En mäkään v***uile muille heidän murteista. Meillä on täällä tälläinen murre ja Kuopiolaisilla esimerkiksi omansa.
 
[QUOTE="vieras";25068791]Onko sulla tietoakaan vanhasta stadin slangista vai puhutko nyt vain nykyteinien kielestä? Varmaan vihaat myös ruotsia? Sieltähän tulee paljon vaikutteita..

Ja kun olet tällä päällä, listaappas kamalan rumia sanoja myös muualta päin suomea, näin tasa-arvon nimissä :)[/QUOTE]

-pönkittää (en tosin tiedä mistä päin tämä sana on kotoisin)
- pahki (Oulun seudulta)
- ketä-sanan käyttö kuka-sanan tilalla
- nääs
- mammakielestä voisi mainita mm. pikkukakkonen, esikko, toppuluokkalainen, tjottailu, masuasukki, käyttöalueena on koko Suomi.

On varmasti muitakin, mutta nyt ei tähän hätään tule mieleen.
 
"Halikatti"
Niin siis kaikki jotka luulee, että Helsingissä vielä puhutaan stadin slangia vois päivittää tietonsa 2000-luvulle! Itse en ole sitä koskaan puhunut. Sillä tarkoitetaan varsinaisesti sitä 50- luvun puhekieltä
 
Voi.voi.
sanoi (sanoja)
kyl (kyllä)
äsken ku juttelin poitsulle (pojalle) ni sanoin et nyt mennän veskiin pisulle ja sit pusulle...isi luki iltasadun
aloin miettii et kuinka paljon sitä tulee puhuttuakaan slangia huomaamattaan. Kirjakielen käyttö on lapsen syntymän myötä lisääntynyt huomaamatta.

Mut sit ku mietin ihan omii juttuja ni ihan slangii se on enkä tiiä onx se aitoo tms. , mut tälläst olen oppinut puhumaan , ku syntymäst saakka olen hesas asunu .

Hitsi ku kello on aika paljon jo. Täytyis mennä kohta goisimaan (nukkumaan)...ettei käy taas niin et valvon liian myöhään ja aamul oon väsyny. Pitäs pojan kaa mennä jumppakerhoon. Toiv pikkujäbä (poika) ei herää liian aikasi.

Tälläst tää on. Ihan normi puhetta. Kait vai oisko jollain jotain kommenttii asiaan?

Viskaa (heittaa) jotain textii jos mieles tekee ;)

Tää on kyl iha kiva ketju mun mielest.

Must ihan sama mitä jengi ajattelee. Jokainen saa olla mitä mielltä haluaa.

Ai ni pentuna ku oltiin mökillä ni siel oli jotain Hyvinkääläisiä ja niille oli joku isoki ongelma (niille skideille) et mä ja mun systeri oltiin hesasta. Ihme kettuilua oli et mitä hesalaiset....tykättiin käydä navetassa ;)

Mut niinhän se on meit on monaan stogeen ja pysäkkejäki on monta :D
Se, joka kutsuu itseään hesalaiseksi - ei tiedä stadilaisuudesta mitään. Se, että sattui syntymään Helsingissä, ei tee kenestäkään stadilaista. Se, että poimii yhden tai toisen slangisanan sieltä tai täältä - ei tee kenestään stadilaista tai slangin taitajaa.

Olen neljännen polven kurvilainen eikä minun tarvitse toistella slangisanoja tietääkseni taustani. Ne on tiedossa muutenkin. Samoin sanat, mutta ei niistäkään tarvitse tehdä näytösnumeroa. Ihme vääntöä tällainen. Stadin vanha slangi on pääosin kuollut - se perustui venäjään, ruotsiin ja myöhemmin englantiin ja saksaankin... Nykyinen slangi on vain väännös vanhasta ja uutta on paljon. Sitä en osaa enkä haluakaan osata, sillä se on "uutta"...

Ja sitten "hesan" kieltä on aina ollut - se on heinähattujen väännös omasta murteesta ja stadin slangista.
 
voi voi
aika surkee kommentti.

Kyl ihminen on sielt kotoisin mist on syntynyt ja koko elämänsä eläny.
Ihan sama mietä mielt oot.
Mulle yks hailee oonko hesalainen vai stadilainen kuha oon ihminen

mut toi oli tiedossa eihän voi olla stadilainen jos ei ole monennen polven sellane
tai vieläpä jos asuu muualla ku ytimessä....
tai kehä1 ulkopuolella
tai jopa kehä3 ulkopuolell (esim. ala-tiksi kuuluu hesaan)
 
aika surkee kommentti.

Kyl ihminen on sielt kotoisin mist on syntynyt ja koko elämänsä eläny.
Ihan sama mietä mielt oot.
Mulle yks hailee oonko hesalainen vai stadilainen kuha oon ihminen
Totta kai ihminen on sieltä kotoisin, missä on syntynyt.
Mutta ei tossa kommentissa mitään surkeeta ole sikäli, että se on monilta osin totta.
Itsekin totesit, että:
"Mut sit ku mietin ihan omii juttuja ni ihan slangii se on enkä tiiä onx se aitoo tms. , mut tälläst olen oppinut puhumaan , ku syntymäst saakka olen hesas asunu."

Sun tekstissä ei oo "gamlaa slangii" ku pari sanaa, ja lukiessa tulee fiilis, että nekin on heitelty sinne kieltämättä väkisin väännetyn oloisesti.

Eikä siinä sikäli ole mitään pahaa, että vanhaa slangia enää puhuu tosi harva, slangi elää ja muuttuu ehkä vielä nopeammin kuin moni muu murre.

Huvittavaksi tod.näk. tekstin kokee joku vielä vanhaa slangia puhuva/ymmärtävä stadilainen siksi, että sanot puhuvasi slangia, mutta et sitä ainakaan kovin luontevasti kirjoita.
 
[QUOTE="Halikatti";25068870]Niin siis kaikki jotka luulee, että Helsingissä vielä puhutaan stadin slangia vois päivittää tietonsa 2000-luvulle! Itse en ole sitä koskaan puhunut. Sillä tarkoitetaan varsinaisesti sitä 50- luvun puhekieltä[/QUOTE]

Ei kyllä nää "olen viidennen polven stadilainen" -sörkän örisijät rinta rottingilla välillä puhuu kovinkin tietävänä, hehän ovat AITOJA stadilaisia. :D :D
 
oho
följy = seura, mukana olo
hoksata = huomata
häntyyki = pyyhe
kahveli = haarukka
kartano = piha
kietku = ruuantähde, erit. liha
kläppi = lapsi
knapsu = naisellinen mies
källi = hassu (tarkoittaa myös ulostetta)
mie = minä
pranttu = kasvimaa
saaloa = läähättää
saikata = värkätä
sie = sinä
tyär = tytär
vuoma = laaja suoalue. Nuo on sanoja joita hesalaiset viljelee ärsyttävän paljon.
Ihankos totta - hitsi mun lappilainen nyt jo edesmenny mummi tais olla sit hesalainen
 

Yhteistyössä