Helsinkiläisten käyttämät sanat tai sanonnat, joita inhoat?

pööö
Aaagh tälläinen "murrerasismi" on kerrassaan ärsyttävää! Jos puhut savoa, kuulostat söpöltä ja sympaattiselta, aidolta ihmiseltä, mutta jos puhut helsingin murretta niin olet itsekäs k*sipää, joka pitää itseään parempana kuin muita. Mielestäni standin slangin ainainen haukkuminen on niin naurettavaa! Tässäkin ketjussa mainittiin ihan hurjasti sanoja jotka ei edes ole stadin slangia...

Olen itse Tampereelta mutta sittemmin helsinkiläistynyt. En mielestäni puhu mitenkään paljoa stadin slangia, mutta toki puhetapa on jonkin verran miltein vuosikymmenessä tarttunut ja kuulostan enemmän helsinkiläiseltä kuin aiemmin. Yhtälailla tampereen murteeni on sitten lieventynyt. Tampereella minulle aina kettuillaan tästä, että kuulostat niin nokkavalta noiden sanojesi kanssa. Sitten siinä naureskellaan minun puhetyylilleni, tekisi kyllä mieli sanoa takaisin, että vittu soikoon te kuulostatte typeriltä ja olen vaan iloinen kun en puhu enää selkeää tampereen murretta. Hassua, koska Helsingissä minun Tampereen murrettani ei ole koskaan pilkattu. Ja jos en ymmärrä jotain slangisanaa, kukaan ei naura minulle.

Kerrassaan harmillista, että Helsinki ja helsinkiläiset on aina vapaata riistaa pilkalle. Mutta jos helsinkiläisenä haukut Oulua niin huhhuh mikä omahyväinen vatipää oletkaan.
 
"vieras"
Tonnin Stiflat SONG LYRICS
by
Tuomari Nurmio

Klabbeissa on mulla tonnin stiflat.
Ei ne tonnii paina, mut ne bungaa sen.
Joskus mä stygen niille tsungaan,
silloin kun mä muille tsungaa en.

Monen vuoden jälkeen mä Hesarilla luudaan
ja dallaan sinne minne klabbit kuljettaa.
Snagarilla hodarin mä skruudaan,
ja rundaan kohti kulman kuppilaa.

Slurkit ohi bilikalla skujaa.
Näil kanteil ennen flindaa stikattiin.
Joka gubbel futas sillo vitun lujaa,
nyt futaa vähä iisimmin - päin helvettii.

Mä hiffaan Flemarilla Stigun, tutun dorgan.
Se pummaa huggen taikka febosen,
et se vois vetään boltsiin vaikka snadin borkan.
Mä biffaan sille stoben, bulin ja huurteisen.

Klabbeissa on mulla tonnin stiflat.
Ei ne tonnii paina, mut ne bungaa sen.
Joskus mä stygen niille tsungaan,
silloin kun mä muille tsungaa en.

Slade, vanha starbu, botskin alla bunkkaa.
Ei sil oo fyrkkaa luukkuun eikä skruudikseen.
Öögat valuu vodaa ja densalle se dunkkaa.
Ennen se tsombas dösaa duunikseen.

Mä dallaan Hagikseen ja venttaan sporaa.
Tää rundi pyörii niinku ennenkin.
Spurgujengi flänäpäissään joraa,
tai sit ne flaidaa, mä en maindaa - olkoon niin.

Ei täs kande paljo brassailla tai sniidaa.
Nyt on pakko panna tsigge flekkaamaan.
Mä griinaan, vaik mun tekis mieli spiidaa.
Tääl saa daijuun jos ei pysty gnekkaamaan.

Klabbeissa on mulla tonnin stiflat.
Ei ne tonnii paina, mut ne bungaa sen.
Joskus mä stygen niille tsungaan,
silloin kun mä muille tsungaa en.
 
  • Tykkää
Reactions: Hiikka
tota
Se, joka kutsuu itseään hesalaiseksi - ei tiedä stadilaisuudesta mitään. Se, että sattui syntymään Helsingissä, ei tee kenestäkään stadilaista. Se, että poimii yhden tai toisen slangisanan sieltä tai täältä - ei tee kenestään stadilaista tai slangin taitajaa.

Olen neljännen polven kurvilainen eikä minun tarvitse toistella slangisanoja tietääkseni taustani. Ne on tiedossa muutenkin. Samoin sanat, mutta ei niistäkään tarvitse tehdä näytösnumeroa. Ihme vääntöä tällainen. Stadin vanha slangi on pääosin kuollut - se perustui venäjään, ruotsiin ja myöhemmin englantiin ja saksaankin... Nykyinen slangi on vain väännös vanhasta ja uutta on paljon. Sitä en osaa enkä haluakaan osata, sillä se on "uutta"...

Ja sitten "hesan" kieltä on aina ollut - se on heinähattujen väännös omasta murteesta ja stadin slangista.
Noh -provokaatio saa ihmisistä esiin veemäisiä puolia... mutta tää on myös totta. Tässä ketjussa menee suvereenisti sekaisin eri vuosikymmenien kielenkäyttö. Historiallinen (etenki 40-50-luvulla voimissaan ollut) stadin slangi on ihan eri asia, kun se helsinkiläinen puhekieli, jota me 70-80-luvun vaihteessa syntyneet opittiin vaikkapa Kallion Linjoilla, mikä puolestaan on taas ihan erilaista kieltä kun 10 vuotta myöhemmin syntyneet puhuivat, tai se kieli, mitä tämän hetken teinit puhuvat. En tiedä kuinka suuria alueellisia eroja kielissä on, mutta oletan että niitäkin on.
Ja mä olen muuten lapsesta asti ollut hesalainen, en stadilainen, ja kesän jälkeen mökiltä palattiin Hesaan, ei Stadiin. Stadista on puhuneet asiantuntevast ne, joilla on just ollut yhteys just tohon 50-luvun meininkiin, tai sitten muka-asiantuntevasti ne, jotka asuvat muualla tai ovat hiljattain sieltä muuttaneet. Olen lapsesta asti tiennyt, että en ole paljasjalkainen stadilainen, koska en ole molemmilta puolilta neljättä polvea täällä syntynyt. Syntyperäinen helsinkikäinen olen siitä huolimatta, tämä on ainoa kotiseutu mitä mulla on koskaan ollut, ja olen ylpeä siitä -siitäkin huolimatta, että aina löytyy jengiä, jotka ovat etukäteen päättäneet mun olevan sen takia vittumainen ja ylpeä.

Mutta täsmennykseksi ainakin että noi sika-jutut on 90-luvulta kotoisin, en tiedä kuinka aktiivisesti niitä nykyään käytetään, mutta ainakin omalla kohdallani yleensä on kyse jonkinlaisesta parodiasta tai nostalgiasta: näin me teininä puhuttiin.
Mässy taas on 80-luvulla syntyneiden ja sitä nuorempien sana, en ole sitä koskaan käyttänyt.
 
Ei kyllä nää "olen viidennen polven stadilainen" -sörkän örisijät rinta rottingilla välillä puhuu kovinkin tietävänä, hehän ovat AITOJA stadilaisia. :D :D
Mä myönnän suoraan etten osaa kui pari sanaa oikeaa vanhaa venäjä-pohjaista stadin slangia missä on ruotsia sekaisin. Mummo sitä puhui ennenkuin muutti ulkomaille kymmeneksi vuodeksi, mutta mä en sitä enää edes kunnolla ymmärrä, mummo sentään ymmärtää.

Ei tässä ole mitään muuta kuin ylpeys omasta kotikaupungista, samoin kuin esimerkiksi Lapista kotoisin oleva on ylpeä, että on juuri sieltä kotoisin. Ihme vääntämistä, että helsinkiläiset yrittää jollain tavalla esittää olevansa jotain.

Ja vain teinit käyttää x kirjainta ks:n sijasta. Kukaan vanha sörkan kundi ei alentuisi niin alas :)
 
"poikia3"
[QUOTE="Halikatti";25068870]Niin siis kaikki jotka luulee, että Helsingissä vielä puhutaan stadin slangia vois päivittää tietonsa 2000-luvulle! Itse en ole sitä koskaan puhunut. Sillä tarkoitetaan varsinaisesti sitä 50- luvun puhekieltä[/QUOTE]

Vanhaa stadin slangia kyllä vielä puhutaan, sen puhujat ovat vaan yli 5-kymppisiä ihmisiä, jotka ovat lapsuutensa viettäneet stadissa. Eivätkä hekään sitä koko ajan puhu.

Mutta slangilla tarkoitetaan kyllä myös nykyistä puhekieltä.

Itse en ole stadissa, enkä Hesassakaan koskaan asunut, pääkaupunkiseudulla sen sijaan koko ikäni, yli 40 vuotta siis. Todellakin puhun paikallista murretta vapaa-ajallani, työkielenä sen sijaan automaattisesti puhun yleiskieltä.

Minusta on vain käsittämätöntä, että yhden alueen kieltä pidetään rumana, sitä kun ei yksikään murre ole. Nehän ovat vain kielemme rikkaus.

Ja kun joku piti stadin slangia töksähtelevänä, voisikohan syy olla siinä, että sitä puhuu myös ihmiset, jotka ovat muualta muuttaneita.
 
tota
[QUOTE="poikia3";25070618]Vanhaa stadin slangia kyllä vielä puhutaan, sen puhujat ovat vaan yli 5-kymppisiä ihmisiä, jotka ovat lapsuutensa viettäneet stadissa. Eivätkä hekään sitä koko ajan puhu.

[/QUOTE]

Taitaa kuus-yhdeksänkymppiset olla lähempänä totuutta, jos puhutaan siitä ihan vanhasta slangista, joka vielä muistuttaa sitä viime vuosisadan alussa syntynyttä. 60-luvulla syntyneiden kieli on jo ollut paljon lähempänä tätä mitä nykyään puhutaan
 
"kurppa"
[QUOTE="vieras";25070444]Tonnin Stiflat SONG LYRICS
by
Tuomari Nurmio

Klabbeissa on mulla tonnin stiflat.
Ei ne tonnii paina, mut ne bungaa sen.
Joskus mä stygen niille tsungaan,
silloin kun mä muille tsungaa en.

Monen vuoden jälkeen mä Hesarilla luudaan
ja dallaan sinne minne klabbit kuljettaa.
Snagarilla hodarin mä skruudaan,
ja rundaan kohti kulman kuppilaa.

Slurkit ohi bilikalla skujaa.
Näil kanteil ennen flindaa stikattiin.
Joka gubbel futas sillo vitun lujaa,
nyt futaa vähä iisimmin - päin helvettii.

Mä hiffaan Flemarilla Stigun, tutun dorgan.
Se pummaa huggen taikka febosen,
et se vois vetään boltsiin vaikka snadin borkan.
Mä biffaan sille stoben, bulin ja huurteisen.

Klabbeissa on mulla tonnin stiflat.
Ei ne tonnii paina, mut ne bungaa sen.
Joskus mä stygen niille tsungaan,
silloin kun mä muille tsungaa en.

Slade, vanha starbu, botskin alla bunkkaa.
Ei sil oo fyrkkaa luukkuun eikä skruudikseen.
Öögat valuu vodaa ja densalle se dunkkaa.
Ennen se tsombas dösaa duunikseen.

Mä dallaan Hagikseen ja venttaan sporaa.
Tää rundi pyörii niinku ennenkin.
Spurgujengi flänäpäissään joraa,
tai sit ne flaidaa, mä en maindaa - olkoon niin.

Ei täs kande paljo brassailla tai sniidaa.
Nyt on pakko panna tsigge flekkaamaan.
Mä griinaan, vaik mun tekis mieli spiidaa.
Tääl saa daijuun jos ei pysty gnekkaamaan.

Klabbeissa on mulla tonnin stiflat.
Ei ne tonnii paina, mut ne bungaa sen.
Joskus mä stygen niille tsungaan,
silloin kun mä muille tsungaa en.[/QUOTE]


Oi mutsi mutsi,
stikkaa eldis lamppuus.
Mä kohta delaan jengist veks.
Valkoisen sprigin
mulle jostain slumppaat.
Kalsaan skrubuun
mut kohta slepataan.

Nurmiota kanssa.
 
"poikia3"
Taitaa kuus-yhdeksänkymppiset olla lähempänä totuutta, jos puhutaan siitä ihan vanhasta slangista, joka vielä muistuttaa sitä viime vuosisadan alussa syntynyttä. 60-luvulla syntyneiden kieli on jo ollut paljon lähempänä tätä mitä nykyään puhutaan
Kokoajanhan kieli muuttuu. Mutta mulla tosiaan on kavereita, jotka ovat yli 5-kymppisiä ja alle 6-kymppisiä, jotka ovat asuneet keskustassa, kiertäneet korttelista toiseen leikkimässä, jotka käyttävät vanhan slangin sanoja, joita ei itse 10 vuotta nuorempana ymmärrä. Nämä yli 50-vuotiaat ovat kyllä syntyneet 50-luvulla.

Mun mieheni on syntynyt myös 50-luvulla, asunut koko ikänsä Helsingissä, muttei stadissa. Hän ymmärtää sitä vanhaa kieltä paremmin kuin minä, muttei kuitenkaan sitä vanhaa stadin slangia käytä toisin kuin nuo ikätoverinsa, jotka ovat asuneet lapsuutensa esim. punavuoressa tai töölössä.

Itse olen 60-luvulla syntynyt ja toki mun kieleni on lähempänä nykyistä, kuin aiemmin syntyneiden.
 
Ken guru
Yhden asian tiedän, mikä juuri Helsinkiläisissä(tietyissä) naurattaa aina: Tämä "olen viidennen polven stadilainen" :LOL:
Aika kova juttu...yleensä laukoja on tällainen...mites sanoisin...laitapuolen kulkija. :D

En inhoa, mutta nauran ja pidän ihmistä melko huvittavana. :)
Tä? Ei mun appi kyllä ole laitapuolen kulkija, eikä mieskään vaikka ovatkin paljasjalkaisia stadilaisia, toinen neljännen, toinen viidennen sukupolven.

En ymmärrä tuota sun pilkkaavaa nauruasi ollenkaan. Väitätkö että stadilainen = laitapuolen kulkija?
 
"hmm"
Tä? Ei mun appi kyllä ole laitapuolen kulkija, eikä mieskään vaikka ovatkin paljasjalkaisia stadilaisia, toinen neljännen, toinen viidennen sukupolven.

En ymmärrä tuota sun pilkkaavaa nauruasi ollenkaan. Väitätkö että stadilainen = laitapuolen kulkija?
Minä ymmärsin kyllä ihan eri tavalla tuon. Ymmärsin että tällä leuhkivat ihmiset jotka tulevat puolituntenmattomalle örisemään stadin slangia ja huutelevat olevansa niin stadilaisia ja siis parempia Helsinkiläisiä, ovat näitä naurettavia. Ei ne ihmiset joiden vanhemmat ja isovanhemmat ovat syntyneet Helsingissä. Harvoin normaali ihminen siitä numeroa tekee ja jos tekee niin on naurettavaa.
 
"martta"
Miten voi ärsyttää sana "espa"? sehän on vaan lyhenne paikan nimestä? tosin en mä noissa muissakaan sanoissa mitään ärsyttävää huomaa. ja "sikajoku" ei mun mielestä liity helsinkiin mitenkään.

Olen siis asunut Helsingissä seitsemän vuotta ja olen täysin maalta. Ei mua ärsytä kyllä mikään. Enemmän mua ärsyttää vaikkapa miesiemurteet.
 
Phuuh
[QUOTE="Halikatti";25068611]Olen asunut Helsingissä elämäni ensimmäiset 37 vuotta, enkä ole siellä KOSKAAN kuullut kenenkään käyttävän näitä. Niin että jos et ollut trolli niin lähe menee! :) Ja silloinkin jos olit niin voit lähtee :)[/QUOTE]

Itse asiassa tuolta voisi löytyä pari yhteistäkin termiä. ;)

Tuo näyttäis siis olevan lähinnä suomen puolen "meänkieltä", peräpohjalaismurretta siis. Mutta paljonhan siellä on lainaa ruotsista, niin kuin oikeassa slangissakin. (Joku esim. käytti termiä "viskata" helsinkiläisenä, ja se on kyllä myös peräpohjalaismurteessa käypä sana.)

Olen suomen kielen ja sen rikkauden suuri ihailija, mutta pakko se on myöntää, että toiset murteet/puhekielet kuulostavat kauniimmilta kuin toiset. Ei se silti niiden puhujista mitään kerro.

Henkilökohtainen "inhokkini" on etelä-pohjanmaan murre, mutta en kyllä helsinkiläisestäkään puhekielestä osaa tykätä. Enkä suomenruotsista, mutta se johtuu vaan siitä, että se kuulostaa niin kamalalta ruotsin kielen r*iskaamiselta.

Ja täytyy kyllä sanoa, että useammin mie saan kuulla olevani "juntti" (Lapista siis) kuin helsinkiläisesti puhuvat ystäväni "leuhkoja stadilaisia" tm. Että eiköhän se aika tasan mee - ne jotka on puhetavan takia hakkuakseen ja leimatakseen tekevät sen kyllä, puhuit miten tahansa.

Enemmän se niistä itsestään kertoo.
 

Yhteistyössä