henkilökohtaisen avustajan palkka?

  • Viestiketjun aloittaja työstä haaveileva
  • Ensimmäinen viesti
vasta aloittanut
Minäkin olen henkilökohtaisena avustajana, sokean miehen.
Tunti palkka on 8,60h ja 40h/kk , työhön sisältyy kaupassa käynti avustettavan kanssa, joten harvoin joudun ostoksia kantamaan kun haluaa itse ne kantaa :) ja sitte imuroin, moppaan ja sillon tällöin laitan pyykit kuivumaan, ja välillä haetaan tytär päiväkodista, jas sitten luen sille hetken kirjoja.. :) Eli ei kovin vaativaa mulla tuo, niin ihan tyytyväinen oon palkkaani.
Ja jos johonkin (lintsille, särkänniemeen, laivalle tms.) mennään, niin he maksavat kulut ja ajalta palkkaa ! :)
 
Petti Eronen
Olisiko jokun innostunut nuoren, mieleterveysongelmien vuoksi sairaalassa olleen 21 vuotiaan pojan henkilökohtaiseksi avustajaksi hänen muuttaessaan kotiinsä asumaan. Hänelle on säännöllinen lääkitys ja hän musikaalisesti erittäin lahjakas. Hän tarvisisi lähinnä avustusta kodin ylläpitämisessä, juttuseuraa, urheiluseuraa jne. Teatteriin ja myös kulttuuriin liittyvään seuraan. Avustaja voisi olla mies tai nainen. Avustajalle on mahdollisuus järjestää myös erillinen asunto muutaman korttekin päästä. Avustaja vois päätoimisesti esimerkiksi opiskella.
Voitteko ottaa yhteyssä sähköpostitse pettieronen@gmail.com tai puh 0505308676
 
"Piika-äiti"
Abimme on avustanut puoli vuotta. Hän käyttää avustettavaansa ulkona tai jos on huono sää, niin pelaa vaikka shakkia hänen kanssaan. Tuntipalkka on se 9 ja risat ja viikko tunnit on vuoroviikoin 2 ja 4.

Eli tehtävät ja vastuut ja työajat vaihtelevat tapauskohtaisesti.
 
pikku e
Itse olen avustettava ja avustajani on täällä 2x 30h/viikko kesällä, kun tyttöystävni ei ole kotona. Talvella sitten 30-40h/viikko.
Itse asun Porissa ja täällä on palkka (tietääkseni) 9,86e/h, jos työnantaja ei kuulu hetaan, muuten 9,95e/h. Itse kuulun hetaan. Heta tuo lisiäkin, mitä muuten ei kai olis.

Itse olen manuaalisella pyörätuolilla liikkuva ja avustajan työhön kuuluu kaikki mitä en itse pysty tekemään, kuten siivous, pyykit, tiskaus ja ruuanlaitto. Sitten vielä vessassa auttaminen (pöntölle ja pois), sama sängystä. Muuten sitten mietitään mitä kaikkea päivällä keksii. Esim. hiljattain teimme pannaria ja katselimmmme frendejä, kun yksi avustajistani lähtee kouluun, eikä pysty jatkamaan töitä enää.
Jäi mainitsematta, että koiramme ulkoiluttaminen kuuluu töihin. Se ei koskaan ole ollut ongelma, koska koiraamme vain rakastaa jokainen avustajani.

Tärkeintä on kuitenkin, että kemiat toimii. Ensimmäinen avustajani joutui muuttamaan, mutta nyt hän on hyvä ystäväni. Ja koiramme lemppari.
Itse terveenä olisin varmaankin kokeillut, jos olisin tiennyt hommasta ja kemiat olisivat toimineet.
 
Anita Vahtera
Hei vaan kaikille!
Meillä oli eilen palaveri kunnan vammaispalvelun henkilön kanssa ja kuulin palkan olevan
8.70-9,10 e/h.
Jos, työnantaja ei kuulu liittoon niin palkka 8,70 e/h
Liittoon kuluva työnanataja maksaa 9,10 e/ h
 
Kemiat natsaa
Itse asun Porissa ja täällä on palkka (tietääkseni) 9,86e/h, jos työnantaja ei kuulu hetaan, muuten 9,95e/h.

Itse olen manuaalisella pyörätuolilla liikkuva ja avustajan työhön kuuluu kaikki mitä en itse pysty tekemään, kuten siivous, pyykit, tiskaus ja ruuanlaitto. Sitten vielä vessassa auttaminen (pöntölle ja pois), sama sängystä.
Tässä sitaatissa, ja jossain toisessakin ketjun kommentissa (jo vuodelta 2009), tuntipalkka on suurempi kuin mitä minulla pian alkavassa työssä vuonna 2012. Työ käsittää kaiken sitaatissa mainitun ja muuta sen lisäksi. Minunkin avustettavani liikkuu manulla.

9,58/ h
 
"Susanna"
Minäkin olen tällä hetkellä henkilökohtaisena avustajana ja palkkani on 9,15 e/h. Tykkään kyllä tästä työstä, vaikka osa-aikainen onkin, Tosi vaikeaa on vaan laskea työtunnit niin, ettei ne mene yli 30 tunnin. Mulla on nimittäin 30 h kuussa työtunteja. Mulla on oikein ihana avustettava, siis työnantaja. Haen varmaan myös avoimen amk:n laskentatoimen kurssille.
 
vierailija
Olen itse huonon luustoni vuoksi avustettava ainakin toistaiseksi. Valitsin firman, jonka kautta palkkaan avustajat. Helsinki maksaa firmalle 20 euroa per tunti ja maksaa kaikki eläkemaksut ym ja avustajalle jää keskimäärin reiu 10 e per tunti. Olen ns helppo avustettava ja tulenin seuraavaksi hakemaan loppukesästä vähemmän tunteja. Koiran ja noin tunnin pakollisen työn takia tarvitsen vähintään tunnin päivässä, mutta niin pientä ei myönnetä, joten 90 h/kk lienee tarpeeni yilevaisuudessa.
Ikähaitari avustajissa on suuri. Joko max 20 v tai n 60 v, Helsingissä kuuluu avustettavalle min 30 h per kk virkistystystoimintaan, eli vaikka isossa marketissa ihmettelemistä, teatteria tms. Olen ollut todella tyytyväinen systeemiin ja alalle aikoville neuvoisin, että jos avustettava alkaa urputtamaan joka asiasta, ei mitä tahansa tarvitse sietää. Myös toisinpäin. Jos avustaja on ihan pihalla psyykelääkkeistä, minun ei tarvitse häntä katsella. Ja yleensäkin jos kemiat ei toimi, on vain soitto firmaan ja etsivät uuden tilalle.
 

Yhteistyössä