Hidas mahan kasvu?!?

Heips kaikki! :) Olisin teiltä kysellyt, lähinnä niillä joilla ollut hidas vatsan kasvu raskaudessa, onko raskaus edennyt ihan normaalisti siitä huolimatta? Itse olen siis ensisynnyttäjä, ja viikolla 22 tällä hetkellä, ja kaikki kommentoivat pientä mahaani. Olen myös itse huolissaan, ja jopa yksityinen lääkäri sanoi, että ei se nyt ainakaan liian iso se kohtu ole! :O Kuitenkin rakenneultrassa viikolla 21 kaikki näytti normaalilta. Jos jollain omakohtaista kokemusta, niin kuuntelen mielellään ! :)

Kiitoksia!
 
Hei!
En pysty kommentoimaan omakohtaisesti pienestä raskausmasusta, siis niin että sitä kukaan olisi kommentoinut pieneksi. Esikoista odotan ja viikkoja tällä hetkellä 35+3, vyötärönympärys 104cm. Vkolla 22 se on ollut jossain 80-90cm välillä. Ennen raskautta vy oli n65cm. Luulin että olen nyt iso mutta nähtyäni muita raskaana olevia jouduin toteamaan että olenkin aika pieni :rolleyes:

Mutta siis, jos rakenneultras kaikki on ollut ok, eikä lääkärit oo lisätutkimuksiin lähettänyt niin mielestäni voit olla ihan rauhas. (y) Vauva vain kasvaa selkäänpäin ja jos napanuoran virtaukset on ollut ok niin kyllä se vauva ottaa ja saa tarvitsemansa.

Ei sen ison masunkaan kans oo helppo olla ja ainakin loppuvaihees siitä on kiitollinen jos pömppis on pienempi. Entinen työkaveri kertoi että jäädessään äitiyslomalle työkaverit olivat olleet vähä suuttuneita että miten hän voi jäädä pitkälle lomalle noin vain. Eivät siis olleet huomanneet masua ollenkaan :LOL: ja terve laps oli syntynyt.

Rauhallista ja onnellista raskautta sulle!!
 
Esikoisen kanssa sf-mitta oli koko ajan alakäyrän alapuolella. Pieni, mutta terve tyttö syntyi rv 37+5, 2388g. Seuraavaa raskautta kontrolloitiinkin sitten tiheämmin, vaikkei ensimmäiselläkään kerralla syytä vauvan pienikokoisuudelle löytynyt. Tämä toinen oli syntyessään 2768g, rv 39+2, sf-mitta meni alakäyrän ja keskikäyrän välillä. Mulla on molemmissa raskauksissa ollut melko pieni maha, ensimmäisessä oikeastaan tosi pieni. Mutta mulla se tosiaan on tarkoittanut vain pienikokoisempaa vauvaa :)

Nyt siis huoli pois! Kyllä sinut olisi kontrolliin laitettu, jos olisi ollut aihetta :) itse sain tässä toisessa raskaudessa kontrollin reilun viikon päähän edellisestä, kun vauvan kasvun luultiin hidastuneen (kontrolloitiin siis 4 viikon välein, paitsi tuossa yhdessä kohtaa väliä oli 9 päivää). Onneksi oli mittavirhe ja näin ollen väärä hälytys :)
 
Minulla myös meni sf-mitta koko raskausajan alakäyrillä, mutta terve tyttö syntyi rv 39+6. Vatsani oli koko raskauden melko pieni, eikä takaapäin katsellessa juuri huomannut olevani raskaana. Kiloja mulle tuli koko raskausaikana 7. Kävin raskauden puolenvälin jälkeen ylimääräisissä ultrissa, joissa seurattiin vauvan kasvua. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja vauva kasvoi normaalisti. Ultrien perusteella vauvaa enteiltiin pieneksi, mutta ihan normaalikokoisena syntyi.

Uskoisin, ettei sinulla ole syytä huoleen. Vauvan kasvua ehkä seurataan loppuvaiheessa tarkemmin, mutta se on vaan hyvä asia!
 
Kiitos paljon kommenteistanne, ehkä mä vaan yritän nauttia tästä raskaudesta ja pienestä mahasta, vielä kun voi! ;) eiköhän siihen isoonkin mahaan ehdi sitten kyllästyä. Ja tosiaan kun virtaukset ja kaikki kunnossaniibn luotetaan siihen. Painoarviokin oli jo yli 400 g :) Ihanaa odotusta kaikille!
 
Itse odotan toista lastani ja tässäkin raskaudessa vatsani on valtaisa, eli en kuulu pieni mahaisiin.
Mutta kirjoitit, että rakenne ultrassa vk 21 vauvan paino oli 400 g niin ajatteli kommentoida, että itselläni vk 22 vauva paino himpun verran alle 400g ja oli kuulemma ihan normaalin kokoinen.
Eli isosta vatsasta huolimatta vauvani oli viikkoihin verraten pienempi, kuin sinulla.
Joten eiköhän ne vauvat siellä kasva mahan koosta riippumatta ihan normaalisti :)
 
Itse olen nyt viikolla 40+3 ja koko raskauden masu on ollut pieni. Viimeksi tällä viikolla sf-mitta oli 28, mikä on selvästi alle alakäyrän. Muutama päivä sitten olin etäisempien naapureiden luona kylässä ja he eivät ollenkasn tajunneet, että olen raskaana, vaikka silloin laskettuaika oli seuraavana päivänä. Kuitenkin ultran perusteella vauva on koko raskauden kasvanut tasaisesti ja myös itse tunnen vauvan selvästi kasvaneen. Viimeisimmässä ultrassa 2.5 viikkoa sitten vauvan arvioitiin olevan 3.2kg ja kasvavan n. 3.5kg kokoiseksi. Jokaisessa ultrassa vauva on kasvanut aivan keskikäyrällä. Syntymä sitten näyttää totuuden vauvan koosta, mutta näillä tiedoilla en ole huolissani. Itselleni jollain tapaa näkyvää masua alkoi tulla joskus selvästi viikon 30 jälkeen.
 

Yhteistyössä