Hiivasieni (sammas) aikuisella

  • Viestiketjun aloittaja pierUsUU
  • Ensimmäinen viesti
pierUsUU
Kielessäni on kuulemma hiivasieni. Kielen epämääräistä oireilua on jatkunut noin pari viikkoa, eli se on ollut kihelmöivä, pistelevä, aivan kuin olisin polttanut sen ja lisäksi se on kuiva kuin aavikko. Verratessani kieltäni miehen kieleen, niin miehelläni oli vaaleanpunainen ja mulla valkoinen. Tk-lääkäri sanoi heti sieneksi, hammaslääkäri vähän mietti että oireet kyllä sopivat, mutta usein suun ja kielen pitäisi olla ärtyneen punainen. Noenivei, mulla on nyt Daktarin-oraaligeeliä, jota pitää laittaa kieleen kuuden tunnin välein.

Mieltäni on alkanut kaihertamaan tässä illan aikana se, että mistä ihmeestä olen tuon saanut. Lekuri sanoi, et joskus voi tulla jos on sokerit korkealla, että jos ei tuo Daktarin ala auttamaan, niin katsotaan sokerit. Netistä olen tutkinut eri sivuja ja keskusteluja, niin sieltähän löytyy niin pelottavaa tietoa, että mahassa vääntää ja kura on housuissa. Eli noita juttuja mitä olen lukenut, niin siellä sanotaan että ei voi tulla terveelle ihmiselle plaaplaaplaa. No hitto, miksi mua ei sitten sen tarkemmin tänään tutkittu, jos en kerran ole terve ja mulla on tällainen kärpässieni kielessä?!

Onko täällä ketään, jolla olis toi hiiva tullut ilman mitään antibioottikuureja tai muita vaivoja? Pelottaa!
 
Mun miehellä on aika useinkin.

Sillä syynä astmalääkitys + alkoholi. Huuhtelee kyllä suun, mutta se herkistää silti niin, että jos se juo vaikka tölkinkin alkoholipitoista juomaa, seurauksena on sammasta suussa.

Mutta sillä tulee kyllä ihan kauttaalleen suuhun, ei vain kieleen.
 
pierUsUU
Ei ole varmaankaan karttakieli, ei ole ainakaan tuollaisia läiskiä...

No kiitos vieras! Tuo helpottikin!! :D En kyllä tiedä mistä olisin ko. taudin voinut saada, ehkä yleisestä vessasta? Niin ja miksi lekuri ei laittanut testeihin?
 
"vieras"
Oletko sä kokeillut ottaa semmosen suun kautta otettavan Diflucanin? Saa apteekista ilman reseptiä ja vaikka on tarkoitettu hiivatulehdukseen, niin lopettaa joskus myös hiusten hilseilyn. Ei maksa paljoa se kokeilu, eikä siitä ole haittaakaan.
 
pierUsUU
En ole kokeillut Diflucania, mutta voisihan senkin kokeilla ottaa, jos tuo Daktarin ei ala pelittämään. Vaikka taisi kyllä sanoa lekuri, että on pitkäveteinen hoidettava, että sitkeesti vaan pitää mömmelöä suuhun tunkea.
 
....
Jep, mulla on samaa oiretta ja pahenee aina kun flunssa. + tietyt jutut maistuu suussa ihan hirvittävälle. Th epäili just hiivaa, ab-kuurin seurauksena. Lääkäri ei antanut hiivalääkettä, koska oli just valkea kieli, eikä se kirkkaan punainen. Siinäpä perkele sitten kärsit :(
 
"vieras"
Mulle tuli antibioottikuurin jälkeen sammasta hiljattain. Ja joskus useita vuosia aikaisemmin tuli myös lääkityksen jälkeen. Ekan kerran kun tuli sammasta, sain tuota samaa ainetta. Käytin tuubin loppuun mutta sammas oli sitkeässä, ensin se väheni ja lopulta häipyi, mutta ei daktarin-kuurin aikana, vaan paljon myöhemmin... Nyt kun mulle tuli taas tuo sammas, parin vahvan antibioottikuurin jälkeen, mulle määrättiin vain jotain "hammastahnaa" (corsodyl), eikä edes varsinaista hiivalääkettä. Kuuri on vielä kesken, saa nähdä kauanko tätä saa taas sietää :/ Pyysin että olisin saanut niitä jotain imeskelytabletteja, mutta ei sitten...

Happamat ruuat auttavat (puolukka, sitruuna, karpalo). Mulla ongelmana on ollut se että sammasta tulee reilusti kielen takaosaan keskelle, sieltä en saa puhdistettua edes kielenpuhdistajalla yökkimättä. Usein kun olen syönyt jotain kovaa ja terävää (esim. popcorneja, tacosipsejä tmv), sammas on hävinnyt kielen pinnasta, ja kun olen huomannut että se valkoinen kerros on lähes kadonnut (hetkellisesti vain, tosin), olen syönyt jotain hapanta ja laittanut sitä daktarinia/corsodyliä. Tuntuu että se auttaa paljon paremmin, kun kielen pinnassa ei ole sitä tahmaa niin paljon, niin aine pääsee paremmin vaikuttamaan ihan kieleen.

Tosi kurja vaiva kyllä :(
 
"Omppu"
Minulle tulee valkeaa katetta aina välillä kielelle, tullut jo lapsuudesta asti. Lapsena oli myös sammasta jonkin verran. Aiheuttaa kamalan hajuisen hengityksen, jota olen hoitanut kielen harjaamisella ja välillä corsodyl-suuvedellä. Myös kaikki happamat tuotteet auttavat. Syö runsaasti puolukkaa, greippiä, sitrussalaattia ja käytä hapanmaitotuotteita. Hoitele samoin kuin alapäänkin hiivasientä hoitelisit. Tosin nyt voit käyttää paikallishoitona myös elintarvikkeita :)
 
pierUsUU
[QUOTE="hui";26266509]hometalo?[/QUOTE]

Tuohon en osaa kyllä sanoa muuta kuin että; toivottavasti ei ole.

Onko Omppu näyttänyt kieltään lääkärille ja jos on, niin mitä sanoi? Sitruunamehua olenkin jo jonkin verran kieleen lätrännyt. Itse mietin tuota, että mikä aiheuttaa, niin ruokavalio mulla on kyllä ihan pyllyllään, että eipä se ihme olisi jos sokerit näyttäis mitä sattuu ja hiiva kukoistaa. Täytyy tehdä elämäntapamuutos kyllä nyt noiden karkkien, herkkujen ja valkoisten jauhojen suhteen.
 
pierUsUU
Osaako kukaan sanoa, mikä vaikutus vichyllä on sammakseen? Miten/miksi se joidenkin keskustelujen perusteella on auttanut poistamaan sammaksen? Hitto kun vasta nyt hokasin tuon, olisinpa aikaisemmin älynnyt niin olisin ostanut kauppareissulla.

Mitäpä viisaammat tuumii, olisiko tästä kielestä syytä nyt kuitenkin otattaa jotain kokeita?
 
pierUsUU
Hei taas! Sain suun kuntoon keväällä ja olen siitä asti ollut huoletonna. Nyt kuitenkin viikon verran kieli on oireillut ja pelko persiissä epäilen, et mulla on taas hiiva suussa. Mikä mua vaivaa?!! Onko mulla joku vakava tauti, jota lääkärit ei löydä... Olen käynyt lääkärillä ärtyvän suolen takia ja verikokeita on otettu jos minkälaista, mutta mitään vikaa ei löydy. Maksa-arvot ovat hivenen koholla, mut ne johtuu kuulemma ylipainosta ja rasvoittuneesta maksasta. Auttakaa ihmiset, jos teillä on ollut samaa... *masentuu ja itkee*

PS. Joku tuolla ehdotti hiviä, mut sitä ei ole, se oli epätodennäköistä keväälläkin ja olen käynyt kesäkuussa kun olin terveenä verenluovutuksessa, joten asia olis tullu siinä ilmi jos näin ikävä tauti olisi jostain kummasta minuun pesiytynyt.
 
"mmm"
No mulla ei ole aiheesta kokemusta, mutta kuten sanoit, se on todella harvinaista aikuisella TERVEELLÄ ihmisellä. Kertomasi perusteella kohtelet elimistöäsi todella huonosti, ja luulisin että sammas on vain oire jostain paljon pahemmasta. Olisko nyt aika alkaa tekemään asialle jotain?
 
"hmm"
[QUOTE="vieras";27377924]ei auta enää! kerron tarinaa tökittäin. ja huomaan että ei kaikki ihan suomella! Kerron asiaa eri tavalla mutta suomella kuitenkin![/QUOTE]

Voitko kertoa hieman itsestäsi, oletko se sama jonka lapset soskun ilkeät tädit ovat ihan ilman syytä ottaneet huostaan? Menee kylmät väreet aina kun lukee juttujasi hyrrr..
 
"vieras"
Mulle tuli ekan kerran sammas vahvan lääkekuurin seurauksena ja kesti pitkään saada se pois, toisen kerran tuli taas kun söin kahta vahvaa antibioottia samaan aikaan... Alapäähän mulle ei tule yleensä hiivaa, vaan nimenomaan suuhun. Ja sit kun se tulee suuhun, sitä ON vaikea saada pois :s Mä epäilen että mulla on ihan kokonaisvaltaisemmin häikkää sokereiden ja/tai hiivan kanssa, sammaksen häädössä todellakin auttaa ruokavalio. Multa on koko ikäni mitattu silloin tällöin sokereita kun oireilen usein ikään kuin mulla olisi diabetes (ja on iso sukurasite), mutta lukemat on aina normaalin rajoilla. Olen ajatellut et vaikka olisin sen osalta ns. terve, niin ehkä en muuten vaan siedä sokereita kovin hyvin?
 
"Kuurankukka"
"Ruokavalion puutteet altistavat sieni-infektiolle. Erityisesti proteiinien, vitamiinien (B12-ja C-vitamiinit) sekä raudan riittävä saanti kannattaa varmistaa. "

Näin sanotaan hiivasienestä suussa hammaslääkäriliiton sivuilla. Joten ei siinä sen kummempaa tarvi olla. Itselläni sama vaiva ja imetän lastani, lisäksi keliakia ja laktoosi ja muita ruoka-ainerajoitteita niin vähemmästäkin tulee vitamiinivajeita...
 
Kehon yleinen liikahappamuus altistaa sieni-infektioille (ja vähän kaikelle muullekin). Eli ruokavalio kuntoon! (Tällä tarkoitetaan siis nimenomaan ruoansulatuksen jälkeistä happamuutta tai emäksisyyttä, useimmat happamat aineet kuten sitruuna siis muuttaa kehoa emäksisemmäksi, mikä on siis hyvä asia. Limakalvot ja iho taas tykkäävät että on lievästi hapanta pinnassa, eli sitruuna ja puolukka on hyvä myös ulkoisesti... vähän sekava juttu mutta...)

Googlaa esim. alkalisoiva ruokavalio, alkalizing diet, pH diet tjsp.... Eri listoissa on jokun verran eroja, mikä on vähän kummallista, joten kannattaa lukea ainakin pari eri lähdettä. Ilmeisesti käytössä on muutamia eri testaumenetelmiä... Mutta nyrkkisääntönä mielestäni:

Erittäin hyviä: etenkin raakana kaikki kasvikset, juurekset, osa hedelmistä (esim. vesimeloni, omena, kirsikka, sitruuna), vihreä ja valkoinen tee, manteli. Mantelijauhetta voi käyttä venhän sijaa, samoin tattaria ja spelttiä. Makeutukseen ksylitolia ja ilmeisesti vaahterasiirappi ja raakahunaja ovat myös ok. Janojuomaksi vesi jossa vähän sitruunaa oiva.

Erittäin huonoja: sokeri, kahvi, musta tee, alkoholi, vehnä, keinotekoiset makeutusaineet, maito, juusto, kananmuna, liha. Kaikki kovin käsitellyt ruuat, puolivalmisteet ym, myös alunperin alkalisoivat ruoka-aineet voivat muuttua happamoittaviksi kovasta käsittelystä.

Ja vaihda sokerikarkit imeskeltäviin ksylitolikarkeihin, ksylitoli tappaa hiivasientä!!
Alkalisoivia tuotteita voi myös ostaa erikseen, esim. viherjauheita ja mineraalijauheita. Mulla on (Alkalifesta tilattua) mineraalijauhetta, se vaan maistuu niin pahalta että ei tule otettua :p Mutta uskon että toimii kyllä, etenkin tämän tapauksen jälkeen:

Suostuin lähtemään miehen kanssa maastopyöräilemään. No, siitä tulikin semmonen kiva 2,5 tunnin lenkki ihmemaastossa ja olin 100% varma että seuraavana päivänä on jalat ja takapuoli niin kipeinä ja jumissa. Tämähän johtuu maitohaposta, joten otin illalla sitä mineraalijauhetta. Ja kas!! EI MITÄÄN KIPUJA!! Kaikki maitohappo eliminoitui pois!!

Vinkiksi siis myös urheileville, tai varmaankin etenkin harvemmin urheileville... :saint:
 
"tuma"
Otin eilen B12 vitamiinia roiman annoksen ja nyt aamullajo huomattavasti parempi. Sain myös daktariinia mutta kokeilen ensin tuon vitamiinin. Purukumin jauhaminen auttaa nyt ens hätään vaikka ei mitään parannakaan mutta ei sitä inho makua niin paljon huomaa. On tosi kiusallinen vaiva. Aivan uskomaton juttu-en eläissäni kärsinyt B12+foolihapon puutteesta. Tsemppiä teillekin:)
 

Yhteistyössä