Hiivasieni (sammas) aikuisella

  • Viestiketjun aloittaja pierUsUU
  • Ensimmäinen viesti
"Welho"
Corsodyl apteekista vie sen. se on suuhuuhde!
Ylipäätään tämä on eräänlainen immuunivastetauti. Elimistö ei torju hiivaa kuin pitäisi, tai ihmisella on kattava candidas.
Hoitamattomana johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.
Lääkärit ei kovin innokkaita sitä hoitaan. Kuten yllä, yleinen alkoholia käyttävillä, samaten sen saa suutelussa tällaisten kanssa jos immuunivaste tälle vajavainen. se värjää hampaita, mutta ei suojaa gariekseltä. Kuin yleensä hiiva ja bakteeri ei mahdu samaan paikaan. Tupakanpoltto voi myös altistaa.

Kotikonsteina Ruokasooda huuhtelu! Teelusikallinen ruokasoodaa noin parin tesin pulloon! sitä käyttää suuhuuhteena. ja noin 10 min päästä pesee hampaat, jotta ne ei vaurioidu. samalla valkaisee hampaita.

Happaman syöntiä en suosittele. Antioksitantteja kyllä, nostaa puolustusvastetta!

Oikea hoito olisi Lääkärin määräämä tapletti hoito sieni vastaan, noin puolivuotta! Pikahoito joka pitaa tistaa ja käy maksan päälle, on naisten suunkautta otettava emätinhiivalääke! Tämä kielisieni vaan ei tokene kerrasta, vaan viikonpäästä uusi tapu.. ja kolmannellakin viikolla. Maksa-arvot pompaa vaan tällaisesta kuurista, joten en suosittele.
 
"Lilli"
Welhon ruokasooda neuvo on hyvä. Sitä voi juodakin. Tekee hyvää koko elimistölle. Elimistön liika happamuus voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Itse syön lääkärin määräämänä Yliopiston Apteekin valmistamia ruokasoodatabletteja, joiden tuotenimi on Natriumhydrogenocarbonaatti (750 mg 2 x vrk). En tiedä, saako niitä ilman reseptiä?
 
"sieni"
Hei, täälläkin yksi persuterve ihminen jolla hiiiva suussa! Kieli kipeä ja punainen, dactarin-geeli auttoi! Itsekkään en tiedä mistä sen olen saanut :( toivottavasti ei mitään syöpää ole!
 
Kielenkiristäjä
Putkahtipa sitten tässä nenäsyöpä ja sitä myötä monet vaivat, joiden joukkoon liittyi tuo sammas. Se tästä vielä puuttuikin. No mutta siis kokemuksia aiheesta, niitä on hyvä jakaa. Tosin tietyt lääkkeeni aiheuttaa sen, että kipua en tunne, joten minulla on sammaksen testaaminen ollut vähän helpompaa. Sevverran se kuitenkin tuntuu, mokoma kielenkiristäjä, että uskoisin osaavani luokitella ainakin oireisiin auttavia keinoja. Tosin jotkut saattaa vaatia kivun kestämistä, huomioikaa se, havaintojani tehdessä, minulla on korkea kipulääkitys esteenä. Aloitetaan.
Vichyvesi, kivennäisvesi, sillä suun huuhteleminen, etenkin sitruunakivennäisvedellä tuntuu rauhoittavan suuta ehkä eniten. Ruokailuni on taistelua. Ärripurrisammas lyö vastaan kuin hullu, tiedän sen olemassa olon kun kieli kiristyy, miksi aina ruoan pitääkin osua ensimmäisenä juuri tuohon keskelle. Tuttu ajatus? Huuhtele ruoka suusta välillä kivennäisvedellä ja saat ainakin taukoa taisteluun. Sitten on maito. Maito todellakin tasapainottaa kemiallisen tasapainon suussa. Paha vain, että kylmäkin tekee hyvää ja kylmin maito, jäätelö, se vasta hyvää tekeekin. Itsellä kuluu jäätelöä kyllä ihan sutjakkaan tahtiin nykyään, tiedä häntä mitä sokerista puhutaan, mulla se olisi ongelmista pienin taatusti. Eli kivennäisvesi (sitruuna), maito, jäätelö. Auttaa oireisiin hyvin. Itse ongelmaan käytän ihan antiseptiikkaa, kovat piippuun. Betadinelta löytyy aineita, minkä tarkoituksena on tappaa noita sieniä kuin sytostaateilla syöpäsoluja. Eli Betadinen valikoima eteen Googlesta, mistä lie. Jotain muitakin merkkejä varmasti on, mutta oon uskollinen vanhoille lapsuuden muistoille. Betadine on ollut jo mummon kaapissa ja nyt minunkin. On totta, että tavalliset suuvedet kaupan hyllyltä ei vedä vertoja Apteekin Suuvedelle. Apteekin Suuvesi maksaa enemmän, mutta tehokin on eri luokkaa, se on kohdistettu oikein oikean pH-tasapainon saavuttamiseksi, tarkempi aine siis ja pitää kemian tasapainsta huolen. Ei kauhun tasapainosta, kuten kaupan hyllyltä ostettu voi. Joku Listerine esimerkiksi voi hyvinkin olla antiseptinen ja tappaa joitain pöpöjä, mutta tuo mukanaan muita ongelmia, kuten alkoholin tuomaa kuivuutta. Anyway, Apteekin Suuvesi ja tehokkaampaan hoitoon vanhaa kunnon Betadineä. Toivottavasti on joillekin jotain apua :)
 
vierailija
Kielessäni on kuulemma hiivasieni. Kielen epämääräistä oireilua on jatkunut noin pari viikkoa, eli se on ollut kihelmöivä, pistelevä, aivan kuin olisin polttanut sen ja lisäksi se on kuiva kuin aavikko. Verratessani kieltäni miehen kieleen, niin miehelläni oli vaaleanpunainen ja mulla valkoinen. Tk-lääkäri sanoi heti sieneksi, hammaslääkäri vähän mietti että oireet kyllä sopivat, mutta usein suun ja kielen pitäisi olla ärtyneen punainen. Noenivei, mulla on nyt Daktarin-oraaligeeliä, jota pitää laittaa kieleen kuuden tunnin välein.

Mieltäni on alkanut kaihertamaan tässä illan aikana se, että mistä ihmeestä olen tuon saanut. Lekuri sanoi, et joskus voi tulla jos on sokerit korkealla, että jos ei tuo Daktarin ala auttamaan, niin katsotaan sokerit. Netistä olen tutkinut eri sivuja ja keskusteluja, niin sieltähän löytyy niin pelottavaa tietoa, että mahassa vääntää ja kura on housuissa. Eli noita juttuja mitä olen lukenut, niin siellä sanotaan että ei voi tulla terveelle ihmiselle plaaplaaplaa. No hitto, miksi mua ei sitten sen tarkemmin tänään tutkittu, jos en kerran ole terve ja mulla on tällainen kärpässieni kielessä?!

Onko täällä ketään, jolla olis toi hiiva tullut ilman mitään antibioottikuureja tai muita vaivoja? Pelottaa!
 
vierailija
Minulla on välillä kielessä polttavaa kipua, jopa kolmekin kuukautta. Ajattelin kivun tulleen terävän hampaan hankauksesta. Nyt polttavaa kipua on ollut taas viikon. Pari- kolme viikkoa sitten söin antibioottikuurin. Eilen olin hammassäryn takia päivystyksessä. Pyysin myös katsomaan kieltä. Hammaslääkäri sanoi siinä olevan sammasta, mutta ei ottanut enempää kantaa, koska olen saanut lähetteen sairaalaan leukaongelmien takia. Kipu tai polte on järkyttävän voimakasta ja joskus nostaa tuskanhien. Voiko hiiva, jos se on sitä, todella aiheuttaa niin kovaa poltetta. Mikä avuksi.
 
Hupuluputupu46
Mulla nyt 3 päivää ollut kielen keskusta ihan punainen ja hiton kipee.(harjatessa veri lentää) Poskia myös kirvelee välillä. Ainakin silloin kun juon kahvia tai poltan tupakkaa.
Mistä tällänen hiiva voi suuhun tulla?? Ei oo antibioottikuureja ollut. Syön monipuolisesti ja sama mies ollut 8 vuotta ja ei pelkoa pettämisestä. Joskus saunaoluet otetaan kyllä. Olen 46 vuotias ja ei todellakaan aikaisemmin tälläistä ollut?? :(
Mulla ois 1 diflucan 150mg lääkekaapissa onko siintä apuja? Kielen ympärys ihan valkoinen.
Hiivaa ollut vaan joskus kauan sitten alapäässä kun jouduin sairauden takia syömään usein antibioottia, nyt en vuoteen.
Asun 70km päässä lääkäristä joten sinnekkin hankalaa päästä :(
 
vierailija
Elikkä, sit vaan ruokapuoli kuntoon. Ite jätin ton sitkeen hiivan takia kaikki maitotuotteet pois, paitsi tuon ab+ maustamaton jogurtti hyla, sokerin jätin kokonaan eli( karkit, jäätelöt yms.), leivästä luovuin kokonaan, samoin riisi, pasta, peruna on pois ja kaikki missä on hiivaa niin ei kiitos enää, liha poissa, sen korvasin kalkkunalla. Käytän mantelimaitoo, syön paljon hedelmiä, kasviksia, juureksia, papuja, siemeniä, pähkinöitä esim. ( cashew pähkinät on hyviä, manteleita laitan salaatteihin jne.) Ei maapähkinöitä.
Sitten, leivän korvasin riisikakuilla, niitä tulee syötyä tosi vähän, kun on painottunu noihin hedelmiin, kasviksiin, juureksiin ja marjoihin ja smoothiet on hyvä tapa nauttia noita kaikkea. En enää luovu tästä touhusta, kiloja lähteny ja treenit ja kaikki päälle niin hyvältä näyttää. Hmm... syön tattaripuuroo aamupalaks ja siihen sekotan puolukoita ja mustikoita. En käytä mitään makeutus aineita, koska en aijemminkaan sokeria käyttäny, korkeintaan karkeista tuli sitä liikaa. Nyt en tosiaan enää haluu itteeni tunkee mitään noista moskista, rakastan omaa olotilaani niin paljon tällä hetkellä, virtaa riittää, eikä ole niin väsynykkä enää. Kahvin korvasin vihreellä teellä ja vatta kyllä kiittää. Lehtikaali onkin sit mun herkkua ja sitä tungen kaikkeen ja avokadoa kans. Googlettele ja saat tietoo enemmän.
Ja tosiaan, tuolla edellä muutamat ihanat jo sanoki, että sitruuna on hyvä, puolukat, ehdottamasti greippiä kannattaa syödä myös, karpalot mehuna jne. Tässä ny alkuun pääsemiseks. Tiedän alkuun voi olla hankalaa, mut mua autto sillon kun tähän touhuun aloin niin se, että ajattelin, että nyt saa kyytiä toi hiiva ja pidin tiukasti sen mielessä, että repsahtaminen on huono juttu. Ei ole kyl repsahuksia tapahtunu kuin kerran, oon todella itsepäinen ja periks en anna :). Googlettamalla saat lisää tietoa ja myöhemminhän voit palata samoihin syönti kaavoihin. Ite en palaa enää niihin moska juttuihin, kyl mun elämä sai tän myötä paremman suunnan ja tällä mennään hamaan loppuun :D. Helppoa ja halpaa, ei kovin paljoa rahaa näihin mene ja jää rahaa muuhunkin, eli siihen, että hommaan treenaus välineitä kotiin(y).
 
vierailija
Itse olen kärsinyt samasta vaivasta 10 vuotta. Antibiootteja on tullut popsittua ja ne kai ovat hiivan alunperin laukaisseetkin. Olen hiljattain (vuosien turhautumisen jälkeen) saanut hieman apua apteekissa myytävästä ToothGuide White purskuttelutabletista. Se sisältää vetyperoksidia tuottavia maitohappobakteereja ja vetyperoksidihan tunnetusti tappaa sieniä. Käytin näitä n. kolmisen viikkoa jonka jälkeen huomasin että kieleen ei muodostu enää samalla tahdilla valkoista mönjää. Suosittelen! Ja tabletti valkaisee mukavasti samalla myös hampaat. Ruokavalio on tottakai isoin tekijä mutta nämä ehdottomasti auttavat taistossa!
 
vierailija
Yllä joku puhui kivusta joka saa tuskanhien pintaan. Kyse voi olla silloin myös suupoltteesta eikä hiivasta joka on vaihdevuosi-ikäisten naisten ja vanhempien vaiva. Se tulee monesti limakalvojen kuivuudesta ja taustalla saattaa olla monenlaista lääkettä. Kaikinpuolin tympeä vaiva joka eri kuin hiiva.
Itse otin lähtöön yhden suunkautta otettavan hiivalääkkeen (150mg) joka ei riitä yksin suun hiivan hoitoon. Kolme kun ottaa niin apua voi saada, mutta tujuja lääkkeitä ja joku yllä mainitsikin maksa-arvot.
Hiivassa on tärkeä miettiä syitä mikä on saanut suun/limakalvojen pH. N muuttumaan? Itsellä uskon että kyse on ab-kuurista kun immuunivaste on ollut muutenkin imetyksen takia heikko. Antibiootit kun vie ne hyvätkin bakteerit eikä luonnossa ole mikrobityhjiötä niin joku sen paikan silloin vie ja monesti se on juuri hiiva.
Kun syihin kiinnittää huomiota ja asioita korjaa niin kyllä se tilanne pikkuhiljaa korjaantuu. Itse ainakin luottavaisin mielin.
Stressi on myös monesti syynä sekä b- vitamiinivaje.
Happamia kannattaa syödä. Kasviksia, tuoreelta. Vihreitä kasviksia, parsaa, ruusukaalta, pinaattia. Sokerittomia. Maustamaton jugurtti, hapankaali, valkosipuli, sitruunavissy, kahvi kannattaa jättää, kamomilla teetä, puolukat sekä karpalot.
 
vierailija
Corsodyl apteekista vie sen. se on suuhuuhde!
Ylipäätään tämä on eräänlainen immuunivastetauti. Elimistö ei torju hiivaa kuin pitäisi, tai ihmisella on kattava candidas.
Hoitamattomana johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.
Lääkärit ei kovin innokkaita sitä hoitaan. Kuten yllä, yleinen alkoholia käyttävillä, samaten sen saa suutelussa tällaisten kanssa jos immuunivaste tälle vajavainen. se värjää hampaita, mutta ei suojaa gariekseltä. Kuin yleensä hiiva ja bakteeri ei mahdu samaan paikaan. Tupakanpoltto voi myös altistaa.

Kotikonsteina Ruokasooda huuhtelu! Teelusikallinen ruokasoodaa noin parin tesin pulloon! sitä käyttää suuhuuhteena. ja noin 10 min päästä pesee hampaat, jotta ne ei vaurioidu. samalla valkaisee hampaita.

Happaman syöntiä en suosittele. Antioksitantteja kyllä, nostaa puolustusvastetta!

Oikea hoito olisi Lääkärin määräämä tapletti hoito sieni vastaan, noin puolivuotta! Pikahoito joka pitaa tistaa ja käy maksan päälle, on naisten suunkautta otettava emätinhiivalääke! Tämä kielisieni vaan ei tokene kerrasta, vaan viikonpäästä uusi tapu.. ja kolmannellakin viikolla. Maksa-arvot pompaa vaan tällaisesta kuurista, joten en suosittele.
Ei aiheuta KUOLEMAA
 
vierailija
Hei taas! Sain suun kuntoon keväällä ja olen siitä asti ollut huoletonna. Nyt kuitenkin viikon verran kieli on oireillut ja pelko persiissä epäilen, et mulla on taas hiiva suussa. Mikä mua vaivaa?!! Onko mulla joku vakava tauti, jota lääkärit ei löydä... Olen käynyt lääkärillä ärtyvän suolen takia ja verikokeita on otettu jos minkälaista, mutta mitään vikaa ei löydy. Maksa-arvot ovat hivenen koholla, mut ne johtuu kuulemma ylipainosta ja rasvoittuneesta maksasta. Auttakaa ihmiset, jos teillä on ollut samaa... *masentuu ja itkee*

PS. Joku tuolla ehdotti hiviä, mut sitä ei ole, se oli epätodennäköistä keväälläkin ja olen käynyt kesäkuussa kun olin terveenä verenluovutuksessa, joten asia olis tullu siinä ilmi jos näin ikävä tauti olisi jostain kummasta minuun pesiytynyt.
Chroonin tauti aiheuttaa sammasta ja aftoja suuhun
 

Yhteistyössä