Hoitaako kukaan teidän lapsia palkatta?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko teillä ketään joka auttaa lasten hoidossa, miten usein? Maksatteko palkkaa? Harmittaa itseä niin vietävästi. Oltaisiin lähdössä miehen kanssa kaksistaan lomalle (3 päivää), mutta ei saada lapsille hoitajaa. Hänen sisko lupasi tulla jos maksetaan 300€. Eikö oikeasti enää auteta pyytteetä? Itse ainakin ollut apuna ihan vaan auttamisen ilosta. Tämä ihminen käynyt kahden vuoden sisällä kaksi kertaa hoitamassa lapsiamme, yhteensä 8 tuntia. Että ei usein kyllä ole kysytty..
 
vierailija
Onko teillä ketään joka auttaa lasten hoidossa, miten usein? Maksatteko palkkaa? Harmittaa itseä niin vietävästi. Oltaisiin lähdössä miehen kanssa kaksistaan lomalle (3 päivää), mutta ei saada lapsille hoitajaa. Hänen sisko lupasi tulla jos maksetaan 300€. Eikö oikeasti enää auteta pyytteetä? Itse ainakin ollut apuna ihan vaan auttamisen ilosta. Tämä ihminen käynyt kahden vuoden sisällä kaksi kertaa hoitamassa lapsiamme, yhteensä 8 tuntia. Että ei usein kyllä ole kysytty..
Isovanhemmat hoiti ilmaiseksi, jos heille ei sopinut, niin sitten palkattiin joku. Riippuu tietysti lapsista ja välimatkasta, mutta ei se sukulaistenkaan lastenhoito aina helpooa/kivaa ole hoitajalle. Ainakin safkat ja matkat pitäis maksaa, että vois harkita. Isovanhemmat asia erikseen...
 
vierailija
Onko teillä ketään joka auttaa lasten hoidossa, miten usein? Maksatteko palkkaa? Harmittaa itseä niin vietävästi. Oltaisiin lähdössä miehen kanssa kaksistaan lomalle (3 päivää), mutta ei saada lapsille hoitajaa. Hänen sisko lupasi tulla jos maksetaan 300€. Eikö oikeasti enää auteta pyytteetä? Itse ainakin ollut apuna ihan vaan auttamisen ilosta. Tämä ihminen käynyt kahden vuoden sisällä kaksi kertaa hoitamassa lapsiamme, yhteensä 8 tuntia. Että ei usein kyllä ole kysytty..
Käyttekö molemmat töissä? Jos näin: maksetaanhan teille palkka rahassa? Rahalla saa tarvitsemansa. Jos ei ole varaa niin onko se muiden vika? Ne lapset kasvaa joskus aikuisiksi ja sitten on aikaa reissailla kaksistaan.
 
vierailija
Jos pitää toisen luokse reissata tämän lapsia hoitaakseen, en olettaisi että tällaista tehdään hyvää hyvyyttään. Eri juttu jos ottaa jonkun helppohoitoisen lapsen kotiinsa ja se menee siinä normaalin elämän ohessa, varsinkin jos muutenkin lapsiperhe-elämää vietetään. Mutta kun menee toisen kotiin toisen lapsia hoitamaan, se on kyllä ihan työtä. Että en ihmettele, että siitä korvausta odottaa.

Meidän lasta hoitaa isovanhemmat ilmaiseksi, mutta luonnollisesti omissa kodeissaan. 3 päivän reissu miehen kanssa tehtiin lapsen ollessa 6-vuotias, sitä ennen vain yksittäisiä öitä oli ollut mummolassa. Tulevaa vauvaa ei enää toiseen mummolaan voitane vaippaikäisenä hoitoon laittaa lyhyiksikään ajoiksi, mummista on jo tullut sen verran vaivainen.

Me ollaan itse tukiperhe ja meillä käy viikonloppuhoidossa pari lasta kuukausittain, siitä saadaan vain kulukorvaukset. Mutta lapset on mukana normaalissa elossamme, en tietenkään hyväntekeväisyytenä toisen kotiin menisi lapsia hoitamaan. Tai ehkä erityistapauksessa pariksi tunniksi, mutta en ainakaan pidemmiksi ajoiksi.
 
vierailija
Isovanhemmat hoitavat joskus, mutta vain todellisessa tarpeessa, esim. esikoista kun synnytin kuopusta, mutta jotain pientä olemme palkaksi silloinkin antaneet. Pidemmistä ajoista olemme maksaneet selvää rahaa heillekin (opiskellessani jouduin pyytämään apua, eli hoitivat lapsia meillä ihan useita päiviä, n. 8h päivässä).

En oikein osaa ajatella/toivoa että kenenkään pitäisi/kuuluisi hoitaa lapsiamme ilmaiseksi.
 
vierailija
No isovanhemmat hoitaa ihan ilmaseksi, mutta ei ne siellä usein ole. Nuorempi ehkä max 2 kertaa vuodessa, jos on pakko ja vanhempi joskus kyläilee muuten vaan. Siskoni joskus hoitanut, tullut meille tai lapset niille ja olen joko kotiin tai sinne vienyt jotain syötävää mukaan. Siskoni on dieetillä ja jääkaappi aika tyhjä.Jos hakenut täältä, olen laittanut parikymppiä lapselle mukaan ja sanonut että käykää ostamassa jotain syötävää. On hoitanut max muutaman tunnin.
 
vierailija
Isovanhemmat meilläkin hoitavat, jos ja kun on hoidon tarve.
En itse lähtisi hoitamaan kenenkään lapsia kolmeksi päiväksi ilman palkkaa. Eri asia tosiaan, jos lapset olisivat läheisiä omien lapsieni kanssa ja tulisivat meille yökylään ja ns. menisivät tässä sivussa. Silloinkin olettaisin, että vanhemmat edes jotenkin huomioisivat sen, että meillä on tässä ylimääräisiä huolehdittavana ja ruokittavana.
Oletko sinä, ketjun aloittaja, hoitanut päiväkausia ilman palkkaa muiden lapsia? Se on kuitenkin aika harvinaista.
 
vierailija
Kyllä minä ainakin olen nuorempana hoitanut ihan ilmaiseksi sisarusteni lapsia ja matkustanut niille hoitamaan. Matkakulut veloitin mutta muuten en maksua ottanut. Toki olin silloin sinkku eikä ollut vielä omia lapsia. Mielestäni oli kivaa vaihtelua mennä viettämään aikaa siskon lasten kanssa ja saipahan vanhemmat viettää yhteistä vapaata huoletta. Ei minusta kaikesta kuulu maksaa, kyllä jotain voi tehdä hyvää hyvyyttään.
 
vierailija
Onko teillä ketään joka auttaa lasten hoidossa, miten usein? Maksatteko palkkaa? Harmittaa itseä niin vietävästi. Oltaisiin lähdössä miehen kanssa kaksistaan lomalle (3 päivää), mutta ei saada lapsille hoitajaa. Hänen sisko lupasi tulla jos maksetaan 300€. Eikö oikeasti enää auteta pyytteetä? Itse ainakin ollut apuna ihan vaan auttamisen ilosta. Tämä ihminen käynyt kahden vuoden sisällä kaksi kertaa hoitamassa lapsiamme, yhteensä 8 tuntia. Että ei usein kyllä ole kysytty..
Sukulaiset ja kaverit hoitaa lyhyitä aikoja, mutta ei oikein voi olettaa, että noin pitkää aikaa kukaan vapaaehtoisesti hoitaa ilmaiseksi. En tosin kehtaisi sukulaiselta rahaakaan pyytää, mieluummin kieltäytyisin kokonaan.
 
vierailija
Isovanhemmat ovat välillä hoitaneet kotonaan meidän lapsia. Jos ollaan oltu miehen kanssa molemmat myöhään töissä, ja isovanhemmat on tulleet meille niin ihan ollaan palkkaa annettu tai käyty kaupassa heiän puolestaan tms.
Ystävän tai sisaruksieni lapsen voisin ottaa meille päiväksi hoitoon. Jos olisi useemman päivän peräkkäin meillä, niin olisi kiva/olettaisin heiän jotenkin huomioisivat sen. Jos olisin hoitamassa taas toisen kodissa kyllä ihan palkkaa siitä ottaisin.
Itse olen kyllä vienyt kahvipaketin tai jotain pientä, vaikka kaveri/ sisko olisi hoitanut meiän lapsia edes tunnin verran.
 
vierailija
Isovanhemmat,kummit ja kaveri hoitaa ilmatteeksi mut pikkuveli velottaa joka kerta.minusta tuo 300e on ihan liikaa pyydetty.sen ymmärrän et jos maksua haluaa mut tuo on jo ihan liian iso summa hoitamisesta kolmeltä päivältä..
 
vierailija
Isovanhemmat hoitaa ilmaiseksi. Sisarukset perheineen hoitaa ilmaiseksi, mutta heidän lapset on vuoroin meillä. Viedään harrastuksiin jne. Joskus kummilapset katsovat hetken aikaa jne.ja heille maksetaan aina joku euro.
Mutta en laittaisi kenellekään moneksi yöksi kovin pientä. Eri asia sitten, vaikka kouluikäisenä, kun nukkuu, syö, käy vessassa, etsii pokemoneja eväiden kanssa koko päivän. Ettei ole niin vaivaksi :) Yksittäisiä öitä olleet yötä.
Mutta sanaton sopimus on, että isovanhempien hoito siirtyy sitten meidän niskoillemme, vuoroin vieraissa.. En siis oleta kenenkään hoitavan 'ilmaiseksi'.
 
vierailija
Ei hoida kukaan ulkopuolinen maksettiin tai ei. Keskenämme pärjätään. Välillä olisi kyllä mahtavaa olla miehen kanssa kahdestaan ja käydä vaikka leffassa...onneksi lapset kasvaa.
 
Näitä aloituksia en voi ymmärtää henkilökohtaisella tasolla.. Miten voi olla mahdollista ettei ihmisillä ole lähipiiriä? Ystäviä ja perhettä. Täällä palstalla törmää niin erikoiseen porukkaan näköjään vuodesta toiseen :D
 
vierailija
No ei kai kenenkään tarvitse ilmaiseksi vahtia lapsiasia?
Pelkkä ajatus, että joku hoitaisi ilmaiseksi lapsiani niin olisi jo outoa ja kyllä
mielelläni siitä maksan ihan kunnolla! :D

Muistan, kun itse pienenä hoidettiin naapurin lapsia, kun kävivät illalla baarissa niin aina sai siitä 4 tunnista sen 100markaa , vaikka se tuntuikin tosi isolta rahalta! Eikä sitä vaadittu, vaan se annettiin suoraan kiitoksena!
 
vierailija
Meillä isovanhemmat, tädit, eno sekä minun tädit on lapsiamme hoitaneet ilmaiseksi. Samoin kuin itse olen sukulaisten lapsia hoitanut ja joskus kuljettanut.. Ei ole tullut mieleenikään pyytää siitä rahaa! Omien lasteni mukana usein laitan ruokaa yms mukaan ettei hoitajan tarvitse omilla rahoilla ruokkia..
 
vierailija
Ei hoida ilmaiseksi eikä lahjottunakaan. On lähipiiriä paljonkin, mutta ei heitä kiinnosta auttaa. Sikäli kurjaa, että itse olen ennen omia lapsia mm. isompien sisarusteni perheissä ollut käytännössä palkaton kotiorja lähestulkoon jatkuvasti ja useiden vuosien ajan. Toivottavasti muilla vastavuoroisuus toimii.
 
vierailija
Isovanhemmat ja sedät ja tädit hoitavat ilmaiseksi. Ystävät hoitavat ilmaiseksi muutamia tunteja kerrallaan. Tätien, setien ja ystävien kanssa homma hoituu vastavuoroisesti, me otamme välillä heidän jälkikasvuaan meille hoitoon/yökylään ja tietenkin ilman maksua. Veljeni, jolla ei ole lapsia, tulee yleensä meille hoitamaan ja hänelle maksamme matkakulut ja ruoat ja herkut. Ikinä ei ole käynyt mielessäkään antaa rahaa palkaksi.
 
vierailija
Isovanhemmat hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mielellään hoitavat ja toiset jopa joskus ajavat muutaman sata kilsaa meille viikonlopuksi, että päästään miehen kanssa kaksin reissuun. Tälläisiä nyt ei usein ole ja sovitaan kyllä niin päin, että kysytään milloin heille kävisi ja sen mukaan tehdään omat suunnitelmat. Meille on näköjään sattunut ihanat isovanhemmat :p.

Ap:n tapauksessa asia on ehkä esitetty ikävään tyyliin tai tälläisiä hoitokeikkoja on usein, kun vastaanotto on noin nihkeää.
 

Yhteistyössä