HOMETALOSSA asuneet/asuvat HUOM!

Mitä oireita teille tuli talossa asumisesta? Ja mitkä oli ensimmäisiä oireita? :O

Just muutettiin ihanaan asuntoon, mutta nyt ollaan alettu epäilemään, että täällä on hometta... :( Lähinnä outo imelä haju eteisessä mietityttää. Se haju on aika nenään pistävä ja tarttuu vaatteisiin, hiuksiin ja joka paikkaan kiinni.

Kova on huoli meidän tytöstä ja tulevasta vauvasta :(

Vuokraisännälle soitin asiasta ja lupasi tarkistaa asian ja hankkia kosteusmittaajan tänne.

Eniten nyt stressaa sekin, kun just saatiin tavarat kannettua sisälle ja järjesteltyä tämä paikka kodinnäköiseksi... Laskettuaikakin on mulla tänään, miten tästä jaksaa vielä uudestaan lähteä muuttamaan ja mistä uusi asunto jne... Huhhuijaa :(
 
"Bass"
Kerrostalokaksioni oli umpihomeessa. Olin about 9kk flunssassa tai muuten vain fyysisesti huonossa kunnossa, sekä sain vatsaan ja selkään pisteihottumaa. Siellä oli myös sellainen tunkkainen ja vähän imelä haju, vaikka just olis tuulettanut 2h. Oireet parani heti kun muutin pois ja komensin isännöitsijän sinne kattelee mikä meno seuraavia asukkaita varten. Laittoivat purkumääräyksen siltä seisomalta..
 
mamukas
[QUOTE="Bass";23711246]Kerrostalokaksioni oli umpihomeessa. Olin about 9kk flunssassa tai muuten vain fyysisesti huonossa kunnossa, sekä sain vatsaan ja selkään pisteihottumaa. Siellä oli myös sellainen tunkkainen ja vähän imelä haju, vaikka just olis tuulettanut 2h. Oireet parani heti kun muutin pois ja komensin isännöitsijän sinne kattelee mikä meno seuraavia asukkaita varten. Laittoivat purkumääräyksen siltä seisomalta..[/QUOTE]

Ai ne purki kerrostalon?
Kerrostaloasunnot havemmin homehtuu, ne on betonia. Aino missä homekasvustot voi elää on orgaaninen materiaali. Olisit vaan siivonnut enemmän.
 
[QUOTE="Bass";23711246]Kerrostalokaksioni oli umpihomeessa. Olin about 9kk flunssassa tai muuten vain fyysisesti huonossa kunnossa, sekä sain vatsaan ja selkään pisteihottumaa. Siellä oli myös sellainen tunkkainen ja vähän imelä haju, vaikka just olis tuulettanut 2h. Oireet parani heti kun muutin pois ja komensin isännöitsijän sinne kattelee mikä meno seuraavia asukkaita varten. Laittoivat purkumääräyksen siltä seisomalta..[/QUOTE]

Juu meillä pidettiin ovia ja ikkunoita 2päivää melkein kokoajan auki, kun kannettiin tavaroita sisälle... Ei minkäänlaista vaikutusta hajuun, se palasi samantien kun räppänät laitettiin kiinni... Mä aikoinani opin tunnistamaan homeen ja kosteuden hajun, tuo haju eteisessä ja sen vieressä olevassa huoneessa on liiankin tuttu.

Kohta ollaan viikko asuttu tässä ja mies on sairastui tänään flunssaan... Itsellä nenä jotenkin outo... 2v tytöllä näkyy olevan kokoajan kuivunutta räkää nenässä, enkä tiedä liittyykö asiaan vai onko joku kehitysvaihe menossa, mutta tytöllä menee joka ilta ainakin tunti ennen kuin nukahtaa?!
Mutta päiväunille nukahtaa samantien..
 
"vieras"
Homeen hajun voi ulkopuolinen kyllä tunnistaa ihan homeeksi. Se haju tarttuu tosi tiukasti mm. vaatteisiin ja hiuksiin.
Minua ällöttää jos esimerkiksi kaupassa joku menee ohi ja haisee homeelle, tekisi mieli mennä kysymään etttä tiesitkö asuvasi hometalossa.
 
-
aika selvä merkki tuo haju on. näkyykö missään kosteuden merkkejä? oireina esim. tulehdukset joka flunssan jälkeen ( kun korjasimme talon ei sen jälkeen ole ollut yhtään tulehdusta). päänsärky joka helpottaa ulkona tai poissa kotoa. väsymys. lapsilla alkaa puhkeamaan allergian kaltaisia oireita. Kyllähän itsekin voit rakenteita, suihkutiloja tutkiskella että missä sitä kosteutta voisi olla.
 
Home sweet home
Asuimme talossa jossa homeen näki katossa laikkuina ja oireina oli:pääkipu,nuha,korvatulehduksia,nenä verenvuotoa,silmien kirvely, huimaus ja oksetava olo ja astma paheni.
 
[QUOTE="vieras";23711415]Homeen hajun voi ulkopuolinen kyllä tunnistaa ihan homeeksi. Se haju tarttuu tosi tiukasti mm. vaatteisiin ja hiuksiin.
Minua ällöttää jos esimerkiksi kaupassa joku menee ohi ja haisee homeelle, tekisi mieli mennä kysymään etttä tiesitkö asuvasi hometalossa.[/QUOTE]

Ihan sama juttu minulla! Viimeraskauden aikana (2vuotta sitten) inhosin, kun mies toi erään tuttavansa luota homeenhajut mukanaan. Vaatteet piti välittömästi laittaa pesuun, ne haisi ainakin metrin päähän sieltä missä ne oli... Tuo haju on mun mielestä todella häiritsevä.
 
Ja jos teillä on koira, niin koira oireilee homeessa silmien rähmimisellä. Meillä loppui rähmiminen heti kun muutettiin pois ja eläinlääkäri vahvisti, että koirilla tosiaan silmät reagoivat selvimmin.
Ja se ei ollut mitään pientä rähmää, vaan ne olivat aamuisin ihan täynnä kuivunuttua mokkoa.
 
!!
Jatkuva silmätulehdus. Sain lääkkeet, mutta ne eivät tehonneet, jos olin kotona. Välillä sitten oleilin vanhempieni luona, niin vaiva alkoi helpottaa.
Atooppinen ihottuma, jota tavallisesti oli ollut vain kämmenissä, niin levisi ympäri kehoa.
Muutimme asuntoon alkukesästä ja ikkunoita pidettiin paljon auki. Mutta syksyn tullen laitoimme ikkunoita kiinni, niin huh... oireet vain paheni!! Tuntui, että henki menee ahtaalle kun ikkunat ovat kiinni! : /
Muutimme 3kk:n päästä pois ja meni vuosi ennen kuin iho-oireet sain suhtkoht kuriin. Silmät paranivat noin parissa viikossa.
ikuisesti olen katunut siihen asuntoon muuttamista, mutta mistäpä niistä tietää... tuolla edes ollut mitään omistuista hajua, mutta asuminen on mahdotonta!! Onneksi se oli vuokra-asunto, eikä omistusasunto!!
 
"äitix4"
home ei näy miltein koskaan kosteusmittauksissa. Tuo imelähaju viittaa alapohja ongelmiin ja sitä ei noilla mittareilla selvitetä. Sisäilmatutkimus paljastaa paljon,
 
"lotta"
Oireina olivat jatkuvat poskiontelotulehdukset joihin ei antibiootit auttaneet, huimaus, silmät oireilivat, pitkäkestoinen väsymys. Todella raskasta aikaa. Kun ostimme uuden asunnon, tilasimme sinne homekoirankin nuuskimaan. :D
 
"peppi"
Kannattaa muuttaa pois heti. Sellaista taloa jossa on selvä haju ei niin vaan korjatakaan. Lisäksi homeen haju ja itiöt tarttuvat kaikkiin teidän tavaroihinkin. Minulle sanoi aikoinaan yksi hometalojen korjaussuunnitelmia tekevä henkilö että homeitiöt eivät lähde kuin polttamalla..

Homeet voivat aiheuttaa tulehduksia (silmät, korvat, keuhkot..), päänsärkyä, nivelkipuja, astmaa, pahentaa sairauksia, vauvalle allergioita, hajusteyliherkkyyttä jne.

Kun kerta asutte vuokralla, niin heti vaan sanotte sopimuksen irti ettei vauva altistu enempää homeille. Kaikki tavarat kannattaa myös puhdistaa huolellisesti.
 
vierailija
[QUOTE="Bass";23711246]Kerrostalokaksioni oli umpihomeessa. Olin about 9kk flunssassa tai muuten vain fyysisesti huonossa kunnossa, sekä sain vatsaan ja selkään pisteihottumaa. Siellä oli myös sellainen tunkkainen ja vähän imelä haju, vaikka just olis tuulettanut 2h. Oireet parani heti kun muutin pois ja komensin isännöitsijän sinne kattelee mikä meno seuraavia asukkaita varten. Laittoivat purkumääräyksen siltä seisomalta..
Ai ne purki kerrostalon?
Kerrostaloasunnot havemmin homehtuu, ne on betonia. Aino missä homekasvustot voi elää on orgaaninen materiaali. Olisit vaan siivonnut enemmän.[/QUOTE]
 
vierailija
Ai ne purki kerrostalon?
Kerrostaloasunnot havemmin homehtuu, ne on betonia. Aino missä homekasvustot voi elää on orgaaninen materiaali. Olisit vaan siivonnut enemmän.
[/QUOTE]

KYLLÄ BETONIKIN HOMEHTUU, TÄMÄ ON FAKTA! Kosteus kunnpääsee imeytymään se on menoa, ja kuten ylempänäkin mainittu, home seuraa tavaroissa yms, tunnen ihmisen joka on sairastunut homeiden takia erittäin pahasti, ainoa varma tapa päästä eroon olisi asua kolme vuotta(!) perinteisessä hengittävässä hirrestä tehdyssä mökissä, jotta kroppa kerkeää korjata itsensä. ilman yhtäkään entistä tavaraa/vaatetta. Kaikki on saastunut.
 

Yhteistyössä