Huhtikuun hurmurit 2016

Täälläkin välillä unohtuu tämä ketju moneksi päivää arjen tohinassa :D

Meillä poika oli pari viikkoa vähän itkusempi rota rokotteen jälkeen mutta nyt ollut taas useamman päivän oma itsensä, välillä vain nukkuu ja syö :love: syötön jälkeen monesti vähän ährää että saa röyhtäistyä ja syötyä taas lisää mutta sitten kaikki hyvin, mutta nyt se on oppinu kakkaamaan aina aamuyöllä, järkiään oon aina 5-6 välillä kuivittelemassa sitä mutta sen jälkeen kyllä sitten nukutaan, tänäänkin noustiin vasta kymmeneltä :ROFLMAO: ihana ku esikoisellakin alkoi kesäloma ni ei tartte sitä nousta laittelemaan taksiin jne (y)

Meillä ollaan täysimetyksellä, pari kertaa oon antanut pullolla omaa pakastettua maitoa kun olen miettinyt saako tarpeeksi rinnasta mutta ilmeisesti hyvin saa mutta onneksi ottaa hyvin pullostakin niin voin joskus käydä ilman vauvaakin jossakin pelkäämättä että huutaa nälkää, pitäs varmaan käydä ostamassa pari korvikepurkkia sit ku omat pakkasesta loppuu (y) Terkka anto ohjeeksi annella lisämaitoa kun painoa sais tulla enemmänkin mutta sitten vain puklailu lisääntyy kun ämppää täyteen ni eipä taida siinäkään järkeä olla!

Meillä kyllä niin nautittiin hellekeleistä, nyt vaan kauhean tuuliset päivät ollu :X3: toivottavasti helteitä tulee lisää! On maalattu ja saatu tehtyä mukavasti kotihommiakin, itikoita vaan ihan älyttömästi, nyt kun niistä ei oo riesaksi asti ku tuulee niin tuli kirvat, meillä iso ja korkea koivuaita ja ne täynnä kirvoja, nyt kun tuulee taloon päin niin koko talon seinät täynnä ja ikkunan väleistäkin löytyy, ällöttävää!!! :eek::sneaky:

Niittys: Meillä vauvan napa kuivui silloin parissa viikossa... joltakin aiemmalta on tullu sitä "sientä" tai mitä onkaa ja ne kävi neuvolasta typistämässä sen..
 
Mulle ne imetyshetket on oikeastaan ainoat hetket päivästä kun saan selata nettiä puhelimella tai vaan olla hetken. Ja meillä vauvakin haluaa rauhassa syödä eikä tykkää jos tuijotan :D Välillä yritän silitellä päätä ja muuta, mut hän lopettaa heti imemisen ja laittaa kulmat kurttuun et oleppas hiljaa ja anna mun syödä :D
Ainiin päivän toinen oma hetki on se kun käyn suihkussa!!:D Muuten vauva on lenkilläkin vaunuissa mukana, kun en vielä arvaa jättää kun se nälkä saattaa yllättää 30min välein ja kun tarpeeks hysteeriseksi menee itku niin sit rauhottuu ainoastaan tissille..
Neuvolassa kehoitti että pitäis vaan kylmästi jättää mummon/isän kanssa ja mennä sinne lenkille... Musta vaan näin pienen paikka on Äidin lähellä ja jos se syli on ainoa mikä lohduttaa niin saa ollakkin.

Täällä toinen päivä jolloin kantoliina käytössä... Eilen käytiin ostoksilla niin vauva nukkui reilun pari tuntia liinassa tyytyväisenä ja nyt laitoin myös et saan edes vähän kotihommia tehdyksi.

"Kiva" kuulla että jollai muullakin esikoisen kanssa vähän haasteita.. Meillä asuu kunnon Jekyll-Hyde. Yhtenä hetkenä auttaa ihanasti ja leikkii kiltisti, seuraavassa hetkessä alkaa tekemään kaikkea kiellettyä kun vauva on kiinni tississä enkä pääse estämään... :mad::mad: Mä TOIVON että tää on vaan vaihe ja et ottaa niin koville nyt vauvantulo.
Onneksi sentään pikkuveljeä kohtaan on suht kiltti, kauheaa olisi jos vielä kävisi läpsimässä vauvaakin.

Mulla ottaa tosi koville se, etten saa hetkeekään olla rauhassa. Nytkin kun vauva nukkuu liinassa niin esikoinen on herhiläisenä koko ajan kysymässä jotain.. Illalla mies on esikoisen kanssa kyllä mut vauvalla on iltaisin huutokonsertti yleensä 19-21 ja sitkun vauva nukahtaa niin nukahdan itsekkin.. No vauva kasvaa koko ajan ja jossain kohtaa sitten saan ehkä hetkisen hengähtää itekseni :LOL:
 
Onko teillä vinkkejä miten saisi vauvan nukahtamaan nopeammin ja levollisemmin? Täällä iltasyöminen kestää sen nelisen tuntia melkeinpä joka ilta :unsure: Välillä väsähtää tissillekin ihan raukeena mutta kun esim itse nousen sitten sohvalta ja laitan pinnasänkyyn niin säpsähtää silmät auki ja itku alkaa. Siihen ei auta tutti, vaikka parikymmentä kertaa sitä tunkee suuhun. Samoin kanniskelussa ei väsähdä sitten millään, ei hyssyttelyssä eikä lauleskelussa. Kantorepussa juu mutta sama säpsähdys-effekti kun laittaa nukkumaan siitä sitten. Kyljellään yleensä sitten alan syöttämään illan tullen ja välillä kjn odotan sen 20min että menee syvempään uneen niin onnistuu siirto pinnasänkyyn mutta varsinkin nyt kun unikapalo jäi pieneksi ja sitä ei enää oo, niin kädet alkaa venkslaamaan ees taas ja tuntuu että siihen itsekin sitten havahtuu ja alkaa itkeä. Ja yleensä virkistyy tästä sitten. Viimeiset yöt ollu meidän sängyssä kun en oo viittiny esim kolmen siirtoyrityksen jälkeen nostaa sitä siitä pois jos klo 21-01 on vaan syöny ja taistellu rinnan kanssa ja välillä yrittänyt sitä tosiaan siirtää. Näinä öinä mä tai mies sitten siirrytty sohvalle kun en saa ite mitenkään unta jos kaikki kolme joka yö samassa sängyssä.

Toinen asia on vielä se, että kun tää tuntuu olevan nyt iltasin aivan vauhko tossa tissillä. Ei saa muka välillä otetta ja meuhkaa ja syö hullunkiilto silmissään. Siinä itekään ei voi sit nukkua kun välillä pitää minuutinkin välein avittaa tissiä suuhun kun tyttö vaan pyörittelee päätään ja takoo rintaa. Maitoa multa tulee kyllä käsittääkseni hyvin kun pakkaseenkin menee päivittäin maidonkerääjästä ja yöllä jos kovin pinkeet ehtii tulla niin päällimmäiset tyhjentelen pois. Puuuh tätä kestänyt nyt viikon verran. Tyttö tänään 8 viikkoa.
 
Pumskeli: auttoiko se kapalo teillä, ennenkuin jäi pieneksi? Meillä ei ole koskaan mitään varsinaista kapalokangasta ollutkaan, vaan kapaloin vauvan äitiyspakkauksesta tulleeseen pussilakanaan. Sitä ei tietysti yhtä napakaksi saa joustamattomuutensa vuoksi, mutta on silti ajanut asiansa. Meillä nukutus ja iltarutiinit menevät siten, että n. klo 20-21 (kun väsykiukku alkaa nostaa päätään) vauvalle tehdään kevyt iltapesu, vaipanvaihto, yövaatteiden pukeminen ja kapalointi. Tämän jälkeen imetän vauvan kapalossa kevyesti hyssytellen/pomputellen jumppapallolla. Kun on syönyt, laitan rinnan piiloon ja usein käännän vauvan vielä toiselle käsivarrelle, jolloin hän lakkaa hamuamasta rintaa. Jatkan pomputtelua, niin kauan että vauva nukahtaa ja lakkaan pomputtelun, mutta pidän vauvaa sylissä vielä n. 10-15min, jonka jälkeen varovainen siirto makuuhuoneeseen usein onnistuu. Meillä auttaa rauhallinen (muttei täysin hiljainen!) ympäristö ilman kirkkaita valoja, se ettei vauvan kanssa enää seurustella, samanlaisena illasta toiseen toistuva rutiini ja kapalo. Jos vauva jossain vaiheessa havahtuu, taputtelen häntä kevyesti kunnes nukahtaa uusiksi.

Toivottavasti tuossa olisi edes jotain vinkkiä, mitä ette ole jo kokeilleet! Vauvan nukutus on kyllä melkoinen taitolaji, joka vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä :)
 
Täytyy kokeilla tuota vinkkiä, kiitos lilyofthewalley! Unikapalo auttoi kyllä kun kädet olivat siellä sisällä. Nyt postista ootellaan suurempaa kapalopussia, mutta siinä kädet ovat pään yläpuolella olevia että saas nähdä onnistuuko tuossa nukutus paremmin. Kapalossa nukkunut todella pitkiä unipätkiä, mutta nyt tuntuu syötöt lisääntyneet yhdestä kahteen/kolmeen ilman tuota kapaloa sekä kun tuo hullunkiilto silmissä- syöminen on tullut mukaan kuvioihin :D Mua ei yöllä heräämiset niinkään haittaisi, mutta oon erittäin väsynyt tohon ilta-aikaan ja taisteluun uneen siirtymisestä niin väkisinkin alan ärsyyntymään itsekin sitten ja se ei kyllä hyväksi kenellekään ole.
 
Mä luulen että tuo levottomuus syödessä on vain yksi vauvojen monista vaiheista. Onni on, että ne on usein ohimeneviä. Toisaalta, kun edellinen menee ohi niin sitten on jo joku seuraava vaihe ovella :D:rolleyes:

Ootko kokeillut imetysasennon tai paikan vaihtamista, onko sillä jotain vaikutusta siihen hullunkiiltoon? :D
 
Oon vaihdellut huoneita ja asentoja, mutta yleensä se hulluus tissin edessä loppuillasta kuitenkin tulee mukaan kuvioihin :LOL: Mutta näin mäkin ajattelen ja toivon hartaasti, että tää on vaan nyt tän vaiheen juttu ja lisää ihmeellisyyksiä ja ärtymyksiä on tulossa :rolleyes: Jaksaa jaksaa!

Ja välillä voikin ihmetyttää ja nukahtaakin suht helposti. Hieman kateellisena kyllä kuuntelen monien juttuja vaan tunnin unille siirtämisestä.. Itellä kun illat jämähtää aina siihen sängyssä syöttämiseen ja väsymiseen, mutta kerkiihän sitä myöhemmin miehenkin kanssa viettää aikaa tai edes yhdessä katsoa telkkaria :D Eli jaksaa jaksaa! Tosin yöt kun mennny kuitenkin vaan yhdellä heräämisellä ja aamupäivisin vetelee pitkät päikkärit niin ehkei sais olla kateellinen - jotkut kuitenkin heräilee tunnin välein yöllä syömään. Pikkuset ja niiden rytmit niin monenlaisia :) Ja tääkin nyt vsan viimesen viikon sisällä ollut eli katsellaan jos jatkuu seuraavat kaksi kuukautta niin sitten otan asian puheeksi uudemman kerran :ROFLMAO:
 
Hellurei :)

Meille ei tänne ihmeitä kuulu. Tissillä oleminen on edelleen haastavaa. Yritän joka kerta syöttää ekana tissiä ja joskus sen menee vaan huuto konsertiks ja ei vaan ota. Joskus ottaa tissin suuhun ja imee jonkin aikaa ja lopettaa. Mutta yritän nyt vielä kuitenkin vaikka harmittaa aikaan paljon :/ No onneksi saan pumpattua omaa maitoo jonkun verran vielä..

Mä oon myös ihan neuvoton, kun melkein aika päivällä ruuan jälkeen vauva rupee itkemään ja itkee varmaan 15min ennen kun rauhoittuu. Illalla tätä ongelmaa ei oo.

Meillä onneks vauva nukahtaa suht helposti ilalla :D välillä kapaloin sen ja syötä ja nukahtaa sit siihen :)
 
Meillä noissa iltanukahtamisissa on tärkeetä,että vauva nukahtaa siihen samaan paikkaan mihin myös jää nukkumaan. Alkuun tehtiin just tuota,että nukutettiin kanniskelemalla syliin ja sit yritettiin epätoivoisesti useita kertoja siirtää sylistä sänkyyn nukkmaan, ja vauva heräsi miltei samointein.
Nykyisin meillä on illat ihan huippuja. klo 22 käydään kylvyssä, ja sit yöpuku päälle, pieni hetki leikkimatolla vielä touhuilua jonka jälkeen sammutetaan valot ja telkkaria hiljemmalle, iltamaito vetästään siinä olohuoneessa ja sen jälkeen vauva siirretään vielä valvovana sänkyyn ja harso kainaloon, tutti suuhun, unimusiikki hiljaiselle soimaan, ja sinnepä nukahtaa itekseen n.klo 23 <3 tälleen on nyt menty vajaat pari viikkoa, ja toimii hyvin. Ekoina iltoina jouduttiin käymään pari kertaa laittamassa tuttia suuhun, mutta nykyään ei tartte kertaakaan käydä makuuhuoneessa vaan sinne nukahtaa tyytyväisenä. Tästä pidetään mielellään kiinni jatkossakin :D 10-11h yöunien aikana syödään kerran tai kaksi :)
 
Pippuri123: Oletko kokeillut pumpata rintaa ensin niin, että heruminen käynnistyy ja sitten vasta ottaa vauvaa rinnalle? Jos toinen olisi vain äkkipikainen, eikä malta odotella hanojen aukeamista :D Meillä herra on ollut aina melko äkkipikainen, mutta maito heruu multa onneksi nopeasti. Silti käyttäytyy välillä vastaavanlaisesti rinnalla, jolloin olen kokeillut vaihtaa rintaa/asentoa/huonetta/liikkua tai mitä ikinä keksinkään. Jos ei edelleenkään kelpaa, siirrän vauvan hetkeksi sylistä pois muihin puuhiin, ja tarjoan hetken päästä uudestaan. Ennemmin tai myöhemmin se tissi on kelvannut :) mutta ei sekään ole niin mustavalkoista, syitä voi olla niin monia sen raivoamisen takana!

Meillä ei tuo nukkumapaikalleen nukutus oikein toimi, kun nukutaan perhepedissä. Tai toimisi, mutta en halua itse mennä vielä yhdeksältä nukkumaan, ja tuo kyllä protestoisi äänekkäästi jos hänet jättäisi yksin nukahtamaan :cautious: nukuttaessa syliin olohuoneessa voin siis kätevästi katsoa vielä telkkaria miehen kanssa.
 
Okei! Mä oon miettiny josko siirryttäisiin pikkuhiljaa samaan järjestelyyn, siis että ensimmäisen unipätkän vauva nukkuisi pinnasängyssä ja siitä sitten mun kainalossa. :) saan kyllä hyvin nukuttua näinkin, mutta asennot on vauvan vieressä nukkuessa melko rajoittuneita.
Voi kyllä jäädä vielä haaveeksi meillä. Meidän vauva on alusta asti ollut huono nukkuja, ja vaikka nykyään nukkuu jo pieniä päikkäreitä yksinään, nukkuu silti selvästi paremmin aikuisen vieressä.
Mitenkään väkisin en aio toista omaan sänkyyn siirtää, vaan pikkuhiljaa totutella. Jos tulee hirveä huuto, niin nukkukoon vieressä vaikka rippikouluun saakka :D vaan jos ei nyt kuitenkaan. Meillä ei ole koko pinnasänkyä vielä edes koottu, joten ei hajuakaan, miten vauva siihen reagoi.
 
Joo ei tietenkään väkisin,eikä itkun kanssa :) itekin olin yllättynyt että miten tyytyväisenä siihen alkoi nukkumaan :) kun illat oli tosi haastavia aiemmin ollut.. sit aloin miettiä että mistä se vauva voi ees oppia tietämään milloin on yö, jos sitä koitetaan nukuttaa "päiväolosuhteissa"..
 
Meillä on toi illalla nukahtaminen ihan pelleilyä... Ekan viikon tais mennä niin et imaisi mahan täyteen ja kävi nukkumaan. Nyt sitten onkin yhtä ähellystä.. Oon pitänyt sen et päivällä ei (kaksi poikkeusta tehty) nukuta makkarissa, sinne mennään vasta yöunille. Enkä imetä makuultaan muuta kun sillon kun mennään nukkumaan. Mä en kyllä tässä ees jaksais enää pojan nukahtamisen jälkeen lähteä alakertaan vaan heti unta palloon itellekkin.. Meillä on 3,8m leveä sänky nyt joten pystyn nukkumaan vaikka missä asennossa :D Onneksi!
Mennään 21-22 nukkuu mut se lopullinen nukahtaminen saattaa tapahtua 1-2h päästä tosta. Sätkyilee hereille ja jos laittaa kapaloon niin siihen herää ainakni kun on "jumissa". Viime yönä ei paljoa unta kertynyt, kun ähisi ja puhisi vähän väliä silmät suurina... Yritin aamusta vielä tainnuttaa, mut ei kun hän ei halua nukkua.
Sit kyllä nukkui kantoliinassa 3h unet, et ainakin siinä nukkuu. Viel kun oppis ite nukkuu seisoviltaan ;)

Ristiäiset ois ens viikolla.. Pitäis alkaa viikonloppuna tekee macaronseja ja pipareita. Muut tulee onneksi tilattuna, en ois jaksanut niitä enää tehdä!
 
Meidän ahkera tissittelijä nyt unilla... Syödään siis päivällä tunnin välein paitsi ne kerrat kun tulee pitkä uni. Iltahuuto saatu toistaiseksi tainnutettua sillä että iltasyötöllä annan ottaa sellaiset vartin tirsat sylissä/tissillä ja siitä kun herätään niin nopeasti yötissi sängyssä suuhun. Toiminut meillä hyvin toistaiseksi.
On se vaan joka kerta metkaa mitä näiden veijareiden kanssa saa taiteilla... No voiton puolella jo ollaan :)
 
Neuvolassa käyty 2kk. Paino 6480 ja pituus 60. Iso poika :) saatiin rota ja kaksi muuta rokotetta. Saas nähdä kitistäänkö tänään niitä... Neuvolassa ei kitisty rokotteiden antoa kun on varmaan tuota "lihasta" jo niin paljon ettei tunnu missään :LOL:
 
Nöösikkä: Teillä on jo iso poika kyllä! :) Minä just mietin että saa nähdä joko huomenna menee 5500g rikki neuvolassa, ja minusta kun tuntuu että tuo meidänkin jäbä kasvaa hirveetä vauhtia, mutta teillä näköjään vielä ihan eri svääreissä siihen verrattuna :D Meillä ei tuu vielä 2kk neuvolassa muita rokotteita kuin rota, ja sitä me ei oteta. 3kk ikäisenä vasta ekat piikit täällä rokotusohjelmassa.. en tiennyt että nämä vaihtelee paikkakunnittain.
 
Meillä annetaan varhennettuna kuukaudella rokotukset sillä lähdemme syys-ja lokakuuksi lomailemaan Espanjaan. Tsekkasin ton rotan ja se tosiaan annettu jo meidän neidille 2010. Ei tullut vatsavaivoja silloin eikä näytä tulevan pojallekaan. Päinvastoin tänään on ollut oikein hyvä päivä (y)
 
Hei.
Oikein kesäinen keli; viileää ja vettä satanut koko päivän. Heh.

Meillä oli aamulla vauvan lääkäri, ikää 7vko. Painoa 5250g ja pituus 58,9cm. Jäntevä poika ja kaikki kunnossa.

Ristiäiset on sunnuntaina. Kakkutilaukset tehty. Huomenna siivouspäivä. Saan äitini tänne kolmeksi yöksi ja isommat lapsetkin tykkää. Olin jo tänään valmis perumaan koko juhlapäivän, kun tytär oksensi kerran. Johtui kuitenkin varmaan päänsärystä; migreenioireita. Just 3vko sitten oltiin koko porukka mahataudissa ja sen jälkeen parin viikon päästä poika ja mies jonkinlaisessa mahapöpössä jossa ei oksentaa tarvinnut.
Juhlapäivä toteutuu isyydenkin puolesta. Piti maistraatista varmistaa kun lappuja ei ole saatu vieläkään.

Imetyksestä: täällä myös tissillä roikutaan iltaisin, kaksikin tuntia. Luultavasti tiheän imun kausi tai iltamaraton jolla vauva varmistaa maitotilausta ja riittävyyttä seuraavaan päivään. Ohimenevää pitäisi olla.
 
Voi Huoh tätä touhua.. Kello on 22:20 ja ysiltä aloitettiin unihommat. Tässä nyt poika on kolmatta kertaa tissillä... Nukahtaa ja hetken päästä taas herää. Syö kyllä naista kun itseä väsyttää ja aina kun luulee et nyt se nukahti ni joudut taas aloittamaan alusta :(
Mä toivon että tää iltasirkus ei olis mikään pysyvä ilmiö.. Kuitenkin illalla aikaisemmin syö myös tiheästi.

Muuten ollaan nyt saatu meille hymyilevä vauva kun nukkuu päivällä edes yhdet pidemmät unet :) illalla alkaa aina huuto mut muistelisin et esikoisen kanssa oli sama homma joka sit ajan kanssa loppui :)

Tuntuu isoilta noi teidän vauvojen mitat kun meillä 1kk iässä 3,5kg paino ja 51cm pituus!:D
 
Hellurei. Meilläki nukutaan pelkästään yö omassa sängyssä, päivällä mihin nyt sattuukaan nukahtamaan (vaunut, sohva, kantoliina- tai reppu). En tiiä onko sillä vaikutusta, mutta meillä menee kyllä yöunille nukkuminen niin hyvin, että pitää ihan koputtaa puuta, ettei se muuttuis. Illalla siis samoihin aikoihin, siinä 22 pintaan, vaihdan vaipan ja laitan unipussiin, vielä kerran imetän ja siirrän omaan sänkyyn (edelleen äitiyspakkauksen laatikko pinnasängyssä). Siinä sitten ihmettelee ja kohta nukahtaa. Yleensä itekin mennään siinä samalla nukkumaan. Syömään herätään neljän aikoihin ja takas omaan sänkyyn. Seuraavan kerran herätään 7 ja vieläkin jatkaa unia jos näin haluan, silloin usein jätän viereen.

Ootteko muuten antanu maitohappobakteereja vauvalle?
 
Lueskelin vielä edellisen sivun, oli keskustelua imetyksestä. Itekin kyllä suosittelen imetystukiryhmään (esim. synnäreillä) hakeutumista jos haluaisi sen onnistuvan, on se vaan niin upea juttu. Siinä on kaikki mitä vauva tarvitsee ja minä ainakin itse myös nautin siitä suuresti. Meilläkään ei ihan helppoa alku ollut, pit mm.i turvautua siihen rintakumiin mutta nyt on siitäkin päästy ja elämä hymyilee. ;)
 
Täällä ensimmäinen päivä rokotusten ja rotan jälkeen. Hieman tuntuisi olevan kuumetta, mutta en ole mitannut. Lääkitä ei ole tarvinnut. Nukkuu selvästi pidempiä unia. Nyt meneillään jo kolmatta tuntia ja aamupäivällä nukkui 2 tuntia. Pierua pukkaa... Varmaan tosta rotasta mutta toistaiseksi ainakin rupsuttelee sujuvasti itse unissaan. Kakkaa ei ole vielä tullut että tässä odotellaan milloin se pankki räjähtää :ROFLMAO:
Asiat vielä siis mallillaan mutta seuraavan viikonhan tässä saanee jännätä sivuvaikutuksia...
 
2kk neuvolassa käyty ja mitat oli 5350g ja 56,1cm :)

Meillä vauva syö noita gefilus d-vitamiinitippoja, niin saa siinä samalla maitohappobakteerit :) Meillä etenkin tärkeetä kun oli se sairaalareissu ja sai antibiootteja.

Pähkinäpuu: Teilläkin mukavankuuloiset nukkumaanmenot. Meillä aika samanlaista, vaikka pullosta syökin maidot.

Meillä on nyt ruvettu päiväunet nukkumaan parvekkeella, ja nukkuu tosi paljon paremmin mitä sisällä :) Eilen huitasi 4h unet :)

Niin noh, kaikki ei ees halua imettää. Minä oon aina inhonnut sitä puuhaa, ja ajattelin että jos se käy super helposti niin imetän, mutta muuten siirrytään pulloon.. Helppous valinta siis meidän perheessä oli tuo :) enkä koe mitenkään epäonnistuneeni tuon imettämisen kanssa, vaan valitsin pulloruokailun mukavuussyistä. Tietenkin jos se on itselle tärkeetä,niin silloin nuo tukiryhmät sun muut on kyllä hyvä juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä