Huhtikuun hurmurit MARRASKUUSSA

Bosch, synnytystoivelista kannattaa minusta kyllä tehdä ihan jo oman itsensä takia, että tulee ajatelleeksi asian kunnolla etukäteen läpi. Minä en omaani päässyt viimeksi kyllä näyttämään olenkaan, kun koko synnytys meni yliaikaisuuden takia ihan toisin kuin olisin toivonut. Mutta silti minusta parempi valmistautua etukäteen, enempi harmittaa jos jälkikäteen mietityttää että olis kyllä sittenkin pitänyt pyytää sitä ja tätä.
Ihan hyvä pointti tuokin. Mietin kuitenkin että kannattaako sitä etukäteen edes yrittää suunnitella kun jos sitten käykin jotain yllättävää ja äkillistä niin voi tuntua pahalta että kaikki meni pieleen :cautious: Esimerkiksi sektioon joutuminen olisi minulle jotain ihan kamalaa ja jos niin käy, niin tulen pettymään satavarmasti. Nämä on niin yksilöllisiä asioita, ja herkkiä. Avoimin mielin ja vauvan parasta ajatellen, right :geek:

Iltavuorosta juuri kotiutuneena voin taas todeta että TULE JO ÄITIYSLOMA :X3:

Bosch 23+3
 
Tervehdys täältäkin! Mä oon vallan siirtynyt tonne fb:n puolelle :(
Rakenneultra oli eilen ja tytöksi vahvasti epäili, eli olo osu mulla kohdalleen :) tyttö vastas kooltaan tismalleen viikkoja ja muutenkin kaikki oli niinku piti.

Hankintoja me ollaan nyt tehty jonkunverran. Hoitopöytä löydettiin paikallisryhmästä fb:stä, sitteri vahingossa kirpparilta ja joitain vaatteita kirpparilta. Anoppi oli ostanu makuupussin. Vaunut me hankittiin jo ennen ekaa ultraa *ups...*, mutta puolustuksena sanottakoon että niitä on voitu käyttää rattaina jo nyt esikoisella.

Äitiysavustus otetaan rahana tälläkin kertaa.

Olo on ollu pääasiassa hyvä. Jotain pientä vaivaa, mutta ei mitään isompaa. Liikkeitä tuntuu päivittäin ja mieskin on jo ekat liikkeet tuntenu vatsan päältä :)

diiduska91& pötkylä 20+4
 
  • Tykkää
Reactions: papurinsessa
Ja tänään poksahtaakin rv 24+0.
Neuvolassa myös käyty ja todettu tytön olevan todella alhaalla, lisäksi ollut liikkeellä ollessa supistuksia ja rusehtavaa vuotoa :unsure: Yritä tässä sitten rentoutua ja lääkärikin vasta tammikuun lopussa. Onneksi voi käydä äitipolilla jos tilanne muuttuu. Täällähän vaan ei ole näin pienille tehohoitoa jos sattuisikin syntymään kovinkin ennen aikojaan.
Yritän siis nyt köllötellä mikä on vähän hankalaa kun yksi lapsista yrjötaudissa (y)o_O Toivossa on hyvä elää ettei tartu muihinkin.
Meillä ei hankintoja ole eikä varmaan tarvettakaan kun en oo luopunut mistään vauvajutuista, ihan vaan varmuuden vuoksi :LOL: Rintapumppu pitää ostaa luultavasti mutta sen vielä ehtii.
 
Meillä on hankittuna jo pinnasänky (kasaamaton - odottaa äitiyslaatikkoa ensin), äitiyslaatikon reunapehmuste, muutamat lakanat, hoitopöytä ja hoitoalusta, pari vetolaatikkoa vaatteita (kirppiksiltä vaan lähinnä), pinnasängyn reunapehmusteet, pinnasängyn verhotanko+verho, harsoja (kirppikseltä), amme, potta, yhdistelmävaunut, turvakaukalo, pikkupyyhkeitä (mummilta), turvajuttuja (ovistopperit, pöydän reuniin osat jne) ja sen sellaista. Suhteellisen halvalla ollaan kuitenkin päästy.

Vielä puuttuu äitiyslaatikko tavaroineen, pinniksen patja (siihen ajattelin panostaa), tutteja/tuttipulloja, rintapumppu (en tosin osta ennen syntymää sitä), vaipat (vasta ihan lopuksi), sitteri (saadaan äitin työkaverilta halvalla) ja jotain muuta pientä.

Ajateltiin tosiaan tuo pinnis kasata sitten, kun saadaan äitiyslaatikko, niin voidaan laittaa se sinne sisälle (nukutetaan siinä aluksi). Ostettiin eilen sensitive-pyykinpesunestettä, mutta pesen ja silittelen vauvapyykit yms. vasta äitiysloman alkaessa, niin eivät pölyynny. Muutkin hienosäädöt vasta sitten ihan lopuksi :D

Mulla on alkanut järkyttävät yölliset vatsakivut. En saa sen takia oikein unta öisin. Kääntyilen paljon ja aina kyljeltä kääntyessä vihloo tosi kovaan vatsaan. Alkanut myös ummetus ja ilmavaivat :sick: Tukalaa.

Ens kuussa on sitten neuvola, 3D/4D-ultra yksityisellä sekä matka etelään ♥ Vähän joululomaakin tiedossa ensviikolla. Neuvolan jälkeen saan äitiyspakkaushakemukset yms lähtemään Kelaan. Vauvavakuutusta ajattelin katsella jo tänään kotona.
 
Onpas täällä hiljentynyt, onko kaikki karanneet faceen? Onko siellä aktiivisempaa, pitäiskö minunki tulla :D Aika leppoisat ajat varmaan monilla tällä hetkellä niin ei ole muutenkaan paljon kirjoiteltavaa..

Mulla ei enää kovin leppoisaa, liitokset kipuilee ja närästys on saapunut kuvioihin o_O Nooh, enää nelisen kuukautta jäljellä! Huh kun tuntuu pitkältä kun nyt ajattelee. Enemmän kuitenkin jo takana kuin edessä.

Äitiysavustus tulikin tilille jo viime viikolla, nopeaa toimintaa. Hankintoja ei juurikaan tarvi tehdä, mutta ainahan rahalle käyttöä löytyy :p Päivärahapäätöstä vielä odotellessa.

Hyvää joulua vaan itse kullekin, syödään me vaikka tupla-annos suklaata kun kerran niin moni muu herkku on kielletty!

Bosch 24+2
 
Mä en oo faceen karkaamassa joten juttelen luultavasti yksin täällä kohta :D

Vauva on onneksi nyt ymmärtänyt siirtyä ylemmäs eikä enää paina rakkoa mutta työntää jalkoja tai käsiä alempien kylkiluiden väliin.(n) On melko inhottava tunne tuokin.

Tosiaan pitäisi itsekin nuo äitiysavustukset hakea. Haitteko mítä kaikkea samalla? Lapsilisän ja äitiysvapaan rahaa? Mites vanhempainraha, haetaanko se vasta jälkitarkaskastuksen jälkeen?

Hyvää joulua munkin puolesta kaikille! Muistetaan syödä kunnolla kun kerrankin ei joulukiloja lasketa :p

Avantasia ja typy 24+4
 
Mäkään en sitten loppujen lopuksi lähtenyt faceen, on vaan ollut vähänlaisesti kuulumisia rakenneultran jälkeen :p Eli on meitä ainakin muutamia täällä juttelemassa :D

Äitiysavustuksen hakemisen ajattelin jättää joulun jälkeiseen aikaan, nyt on jotenkin niin paljon kaikkea meneillään, etten jaksa siihen keskittyä. Neuvolassa ainakin sanottiin, että vanhempainrahan voi hakea jälkitarkastuksen jälkeen, kuulemma silloin saa vielä jonkun erillisen lappusen/todistuksen sitä varten. Tietääkö joku muuten tarkemmin siitä, mitä kaikkea tarvitaan, jos haluaa äitiysrahan 6 kk:n palkan mukaan? Mulla on siis kk-palkka, mutta se muuttuu vuoden vaihteessa, eli varmaan sitten voin vasta tammikuun palkkapäivän jälkeen laittaa hakemuksen. (n)

Hankintoja en ole vieläkään oikein tehnyt, eilen tehtiin vähän miehen kanssa listaa tarvittavista asioista. Vaunujen kanssa meinaa seota pää, kun on niin paljon vaihtoehtoja, eikä tiedä uskaltaisiko ostaa käytetyt (niistäkin monet on kauhean hintaisia! :confused:) vai pitäisikö suosiolla satsata uusiin... Olisi ehkä pitänyt ilmoittaa joululahjatoiveita kyseleville, että haluan vaunut. :LOL:

Muuten menee suht hyvin, vauva potkii päivittäin eikä pahemmin ole vaivoja. Lantio/lonkat vaan kipeytyy öisin, tyynyllä olen saanut sitä onneksi hiukan hellittämään. Yritän varmaan löytää jostain sellaisen vartalotyynyn, jos se tehoaisi paremmin.

Hyvää joulua täältäkin kaikille! :)

fabula 22+2
 
Viimeksi muokattu:
Minä täälllä myös. Ihan periaatteesta en halua tehdä profiilia faceen, hölmöä ehkä mutta tällä mennään.

Me ollaan saatu muutettua, mutta tultiin oikeastaan kaikki heti muuton jälkeen kipeiksi, joten suurin osa tavaroista on vielä purkamatta ja täällä on ihan kaaos. Jotenkin ahdistaa kun joulu on jo kohta ja paikat ihan levällään. Mun vanhemmat tulee meille, mutta itse joulua vietetään kuitenkin eri paikassa.

Harmittaa ja ärsyttää kun väsyneenä ja ahdistuneena tulee hirveesti ärähdeltyä lapsille:/

Selkä mulla kipuilee ja mitään en oikeen uskalla nostella. Liitoskipuja kanssa ollut vaihtelevasti, mutta muuten olo on ihan hyvä.

Synnytyksen toivon menevän kuten kuopuksen kanssa. Oikeasti kovat supistukset alkoi vasta sairaalassa vesien menon jälkeen ja ehdin saada spinaalin. Tosin toivon että ponnistus vaihe tulisi nopeammin että puudutus ehtisi vaikuttaa siihenkin tunteesen. Toivon myös mahdollisimman nopeeta kotiutumista, hirveästi ahdistaa sairaalaan jääminen:/

Fabula, ainakin 2011 jos halusi palkan 6kk tulojen mukaan, niin sen uuden tulon piti olla 20 % korkeampi ennen kuin se otettiin huomioon. Ja se laskettiin tosiaan edeltävän 6kk mukaan siitä kuin haet tukea. Eli jos vasta vuoden vaihteessa vaihtuu palkka niin kannattaa pitkittää tuen hakemista mahd pitkään. Näin tosiaan 2011, joten moni asia saattanut muuttuakkin.

Hyvää vointia ja rauhaisaa joulua kaikille!
 
Kiitos Mippis! :) Tuosta 20 %:n noususta tiesinkin, ja sen pitäisi kyllä täyttyä, mutta Kelan sivuilta en saanut ihan selvää käsitystä siitä, lasketaanko nuo 6 kk taaksepäin äitiysloman aloituksesta vai hakemuksen jättämisestä. Itse asiassa mulla työnantajan epämääräisten sekoilujen takia laskee palkka vuoden alusta hiukan, eli ehkä laitan hakemuksen mahd. pian ja toivon, että laskettaisiin siitä hetkestä taaksepäin. :D

Kyllä se joulu tulee kaaoksesta huolimatta, rauhallista mieltä vain :love:
 
Eipä oo mullakaan tullu hetkeen täällä käytyä...

Mun tietääkseni se päiväraha lasketan 6kk taaksepäin loman aloituksesta. Esikoisen aikaan olin just siirtyny työelämään ni hain rahaa sen 6kk:n mukaan, mutta en kyllä yhtään meista miten se tapahtui... Mutta taitaa olla vähän muuttunutkin sen jälkeen, sillon ei vielä muistaakseni ollu sähköistä hakua. Mulla on rahat ja avustukset vielä hakematta, katotaan jos vuoden alussa muistais, nyt ei jouluhösötysten keskellä jaksa miettiä.

Mulla tulee harjoitussuppareita aika paljon, mutta niin tuli esikoista odottaessakin eikä niistä mitään aiheutunu eli en usko että on kovin vaarallista, ärsyttävää vaan. Ei tartte rankkaakaan puuhastelua päivällä olla, että illalla tuntuu maha väsyneeltä. Liitoskipuja on kans edelleen, liikelle pitää lähteä aina tosi rauhallisesti, ettei ala juilimaan.

Bosch, synnytyksestä vielä että kyllä muakin tavallaan harmitti sektioon joutuminen, mutta ymmärrän että se oli siinä tilanteessa parasta sekä mun että vauvan terveydelle. Mua ärsytti edellisen raskauden aikana kun kuuli näitä "turha sitä synnytystä on suunnitella, kun ei sitä ite voi valita miten se synnytys lopulta menee", mutta ehkäpä niillä just varoteltiin lataamasta liikaa odotuksia siihen millainen on täydellinen synnytys, koska todellakin on mahdollista, ettei asiat mene toivotulla tavalla. Mutta edelleen olen sitä mieltä että suunnitella kannattaa ja tutustua eri vaihtoehtoihin asentojen, kivunlievityksen ym suhteen. Kuitenkin suurimmassa osassa tapauksista synnytys etenee "normaalisti" ja silloin äiti voi kyllä tapahtumiin vaikuttaa. Mutta jos ongelmia tulee, pitää myös uskaltaa antaa valta ammattilaisille ja antaa heidän tehdä päätökset, kun he on kuitenkin alan ammattilaisia.

Mutta nyt iltapalalle ja nukkumaan, huomenna on jouluaatto!
OIKEIN HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE! :love:
 
Hei!
Olen lukenut ketjua alusta asti mutta en ole päässyt vielä kirjoittamis asteelle. Täällä odotellaan esikoista ja LA on 27.4. Ikää löytyy 29 ja miehellä kohta 31.

Äitiyspakkaus aiotaan ottaa ja nyt oottelenkin postia neuvolasta jotta saan tarvittavat liitteet että voidaan pakkausta hakea.

Toivottavasti kaikki eivät ole karanneet face ryhmiin :).
 
Heippa!

Täällä olis yks äiti lisää jos vielä mahtuu jengiin mukaan

Jennifer81/35/Kos/2.lapsi/ LA 20.4

Laitoinkohan kaiken olennaisen/ tarvittavan tuohon..

Olin ihan unohtanut keskustelupalstat kun etsin vaan fb:sta ryhmiä, sellainenkin siis kiinnostaa jos vielä mukaan pääsee???

Toinen poika olis siis tulossa ja esikoinen hyvässä kolmen vuoden uhmassa tällä hetkellä
 
Tervetuloa uusille :) Ja rauhallista joulusta toipumista kaikille.

Oletteko muut huomanneet, että pyyhkeestä alkaa loppua ympärysmitta? :ROFLMAO: Erehdyin mittaamaan eilen vyötärönympäryksen (105cm) ja enää 14cm esikoisen aikaiseen suurimpaan mittaan; ei se ole ihmekkään, kun vähän häirittee toimimista jo tuo "pömppö". Mutta "I'm in shape; round is a shape" :LOL:

Jennifer81: täälläkin esikoinen täyttää kuukauden päästä 3 vuotta; ilolla ja onnella odotan kevättä, jos uhmaaja kovin aktivoituu...
 
Maha alkaa olla tiellä täälläkin! En millään haluaisi käyttää liikoja rahoja äitiysvaatteisiin vaan yritän mahdollisimman pitkälle pärjätä vanhoilla rytkyillä. Onneksi on monikäyttöisiä ja halpoja esim HMn pitkät trikootopit. Kotonahan nyt on ihan sama missä vaatteissa kulkee, ja kiitellyt olen kyllä itseäni kun panostin kunnolliseen ja pitkään äitiystalvitakkiin, sen alle jää niin kivasti piiloon avonainen sepalus :p Töissä on kiusallista jos kurkottaa esim jotain korkealta ja paita nousee, masutuubeja yritän muistaa siellä käyttää.

Koko maha täällä hytkyy vauvan liikkuessa ja vähän ikävältä kyllä tuntuu istuma-asennossa kun ylöspäin yrittää hän ängetä / venytellä. Liekö tämä lyhytselkäisten ongelma vaiko kaikkien muidenkin. Eipähän tule istuttua liian pitkiä aikoja :D

Mitäpä tässä muuta. Jouluherkut on maistuneet toooodella hyvin, jonkinlainen herkuton tammikuu täytyy nyt kyllä pitää :oops: Sokerirasituskin odottaa jo ihan kulman takana parin viikon päässä! Ihan huomaamatta menee JOKA PÄIVÄ vaikka mitä makeaa suuhun. Puntarilla en todellakaan uskalla edes käydä. Huh.

Turvallista vuodenvaihdetta itse kullekin ja kohta alkaa meidän vauvavuosi :love::love::love::love:
Bosch 25+4
 
Heippa pitkästä aikaa! Täällä voidaan hyvin ja paksusti haluaisin liittyä mukaan faceryhmäänne jos vaan vielä mahdollista? Olisko joku innokas lisäämään minut sinne? Ei tuu täällä keskustelupalstalla niin käytyä.
 
Täälläpä on hiljaista, pitäisköhän sitä sittenkin liittyä siihen FB-ryhmään, jos sinne vielä pääsee.. Tosin tässä vaiheessa on varmaan suht rauhallista kuulumisten suhteen, seesteinen keskiraskaus ja silleen. :)

Meillä oli tänään taas ultra (perussairauden takia tiheämpi seuranta), on kyllä aina niin ihana päästä kurkkimaan pikkuista. :love: Siellä hän liikkui niin kovasti, ettei ultraaja meinannut saada otettua mittoja. :LOL: Olen kyllä huomannut itsekin viime päivinä, että aika aktiivinen tapaus tuolla asustaa.. Mitenköhän sitä sitten loppuajasta saa edes nukuttua kaikelta mylläämiseltä? :eek:

Hankintojakin olen vihdoin saanut alulle, vaunut pitäisi tänään hakea ja hoitopöytä on kiikarissa. :) Vaunut päädyttiin ostamaan uusina, kun lähialueelta ei oikein löytynyt hyviä käytettyjä, ja nämä olivat hyvässä alennuksessa. Yhdistelmät kun ovat, niin varmaan kuitenkin käytetään niitä 2-3 vuotta ja sitten joko myyntiin tai mahdolliselle seuraavalle lapselle. :giggle:

Voi olla, että tässä joutuu vielä harkitsemaan äitiystakin ostamista, että pärjää näillä pakkasilla. Hankin jo (miesten osastolta :ROFLMAO: ) ihanan pitkän fleecepaidan, mutta jos tulee vielä kylmempää, niin tämän päälle pitää saada kunnollinen takki. Hrr.

fabula 24+2
 

Yhteistyössä