Huoltajuuskiista edessä, mitä odotettavissa?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Mä oon jo nyt ihan turta ja väsynyt, mutta ei auta. Exä on nyt ihan yllättäen päättänyt hakea lapsen huoltajuutta itselleen. Erosta 3,5 vuotta, lapsi 5-vuotias. Lapsi on nykyisen huoltajuus-sopparin mukaan 2/3 minulla, ja 1/3 isällään. Isä muuttanut ulkopaikkakunnalle, ja jotenkin siihen liittyy tämä nyt, ehkä haluaa lapsen itselleen, että saa lapsen sinne asumaan tai jotain. Lapsen koko suku ja muu perhepiiri on tällä paikkakunnalla millä itse asun.

Homma alkoi kiusanteolla, myöhästeli tahallaan hauista, ja irvaili siinä sitten lapsen selän yli että "hähää, etpäs voi sanoa mitään ettei lapsi saa traumoja siitä että raivoot isille" ja muuta todella veemäistä pikku kiusaa. Suutuin silti, ja vähensin kaiken kommunikaation minimiin, ettei mun tarvitsisi yrittää pitää naamaa pokkana sen passiivisagressiivisen paskamyrkyn keskellä. Kieltäytyi keskustelemasta lasten asioista (mm. päivähoito) ja kun kerran en suostunut puhumaan puhelimessa (lapsi vieressä, exä oli riitaisa) niin soitteli mun sukulaisia läpi ja valehteli että kiellän häntä tapaamasta lasta ja että olen psyykisesti epävakaa. Sukulaiset huolestuivat oikeasti, sillä tämä on ihan uutta kieroilua exän suunnalta.

Olen pyytänyt kanssakäymiset tekstiviesteinä, mutta mistään käytännön asioista ei suostu niin sopimaan (periaate), sen sijaan uhkailuja (hakee lapsen väkisin) ja panettelua (olen liian hullu hoitamaan lasta) on sadellut. Väittää myös että olen arvaamaton, en hallitse itseäni, ja saatan olla väkivaltainen.
KAIKKI VÄITTEET OVAT PERÄTTÖMIÄ.
Kuultuaan että säästän tekstiviestejä, on hän lähetellyt myös sellaisia viestejä, joiden sisältö näyttää siltä että MINÄ tekisin jotain kiusaa. Esim. "Lopeta nyt jo" "Ja jos toi ei just lopu, niin mä joudun soittamaan poliisit." jne, siis ihan kesken ei mitään, luonut vaan "väärennettyjä todisteita" siitä että olisin jotenkin häntä häiriköinyt.

Nyt ilmoitti että lastenvalvoja-aika on varattu, hakee huoltajuutta itselleen.

Mä en jaksa ajatella, mun kaikki energia menee siihen, että henkisesti etäännytän itseäni tästä (että meidän arki edes näyttäis jotenkin normaalilta, vaikka oon ihan jotenkin shokissa näistä hulluus syytöksistä), ja pelkään että oon sitten viranomaistapaamisissa vaan ihan turta ja aivokuollut. Mitä mun nyt pitää yrittää muistaa, ja miten mun kannattaa itseäni puolustaa?

Tekstiviestit olen säästänyt, miten helvetissä puolustaudun hulluus-syytteitä vastaan? Miten muut on selvinneet tälläisistä tilanteista?
 
Ensinnäkin hankit asianajajan. Sitten voit tehdä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta.

Miksi mies sai tietää että säästät viestit? Kannattaa yrittää saada yksinhuoltajuutta tuon kiusaamisen vuoksi myös sinun.
 
ap.
Ensinnäkin hankit asianajajan. Sitten voit tehdä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta.

Miksi mies sai tietää että säästät viestit? Kannattaa yrittää saada yksinhuoltajuutta tuon kiusaamisen vuoksi myös sinun.
Kerroin että haluan esim. hakupäivät ja muut kirjallisena (tekstari), sillä oli uhannut hakea lapsen ja olla palauttamatta ja muuta. Eli ihan itse kerroin, että näin mennään nyt.
 
ap.
[QUOTE="vieras";26975157]Kamala äijä! Muuta en nyt osaa sanoa, kuin että paljon voimia taisteluun![/QUOTE]

Kiitos.

Kyllä mä nyt järjellä ajatellen tiedän että sen mahdollisuudet saada yksinhuoltajuus on todella pienet, ellei se nyt sitten oikeasti saa ihmisiä uskomaan että mä olen sekopää ja vaaraksi lapselle. Pelottaa vaan, kun olen kaikesta vi**uilusta suuttunut, ja vetänyt herneitä nenään, kunnes tajusin että sillä on pitkäkestoisemmat tarkoitusperät. Eli tarkoituksella luo tilanteita joissa suutun, että saa kasattua materiaalia mun "hallitsemattomasta ja vaarallisesta luonteestani". Viimeeksi yritti tosiaan pakottaa "keskustelemaan" lapsen asioista niin, että lapsi oli vieressä, mun piti kuulemma siten todistaa etten ole hullu. Eli olisin siis tyynenä kuunnellut puhelimessa kun se sanelee ehtoja ja määräyksiä, samalla kun lapsi kuuntelee vieressä. (Lapsi oli kyllä hyvin tietoinen kenen kanssa puhun.) Mikään toinen ajankohta tai kommunikaatio-väylä ei käynyt, uhkasi hypätä autoon ja hakea lapsen pois mun luota, jollen suostu. Pistin puhelimen lopulta äänettömälle ja jatkoin iltapuuhia lapsen kanssa. Seuraavan puolen tunnin aikana oli tullut 17 puhelua ja kolme solvaavaa tekstiviestiä. : (
 
"vieras"
Hanki äkkiä hyvä asianajaja, jolla on kokemusta huoltajuuskiistoista ja tahallisesta kiusanteosta. Itselläni oli vähän vastaava tilanne aikoinaan ja hyvän asianajan ansiosta sain pitää lapsen huoltajuuden. Mulla tosin mies oli narsisti ja osasi hyvin manipuloida ihmisiä, mut onneksi asianajajalla oli kokemusta vastaavista niin osas hyvin puolustaa mua. Tosi ikävää sulle miehen käytös, mut koeta jaksaa lapsen vuoksi.
 
ap.
...Taas puran tässä vähän ahdistusta. Tuli nimittäin mieleen, että raha on varmasti yksi tekijä, jota exä tulee käyttämään minua vastaan. Olen ammatinvalinnallisista syistä pienituloinen (eli kyse on omastakin valinnasta, ja arvostan myös sitä että minulla on paljon aikaa sekä lapselle että itselleni). Mies on viime vuosina alkanut tienata ihan hyvin, ja nykyisen naisystävänsä kanssa ovat varmasti ihan hvyin toimeentulevia. Voidaanko tätä käyttää minua vastaan? Toisaalta tekevät pitkiä työpäiviä, myös viikonloppuisin, sekä asuvat paikkakunnalla, jossa ei asu ketään muuta lapsen laajasta tukiverkostosta.

Elareita mies ei ole suostunut maksamaan missään vaiheessa, eikä minulla ole energia riittänyt siitä taistelemiseen. Nyt en kuitenkaan näe enää syytä osoittaa solidaarisuutta, eli varmaan pitää ottaa myös elatusmaksut puheeksi, mikäli siis en menetä huoltajuusasemaani. Voiko niitä vaatia takautuvasti? En nyt jaksa ruveta pelkän kiusanteon takia niistä vääntämään, mutta kun tilanne on mikä on, niin mennään nyt sitten pykälien mukaan. Ja pykälät sanovat kyllä miehen olevan elatusvelvollinen.

Myös esim. asianajajan hankkiminen pienituloisena pelottaa. Eikö kuitenkin ole olemassa jonkinlaista oikeusapua myös vähävaraisemmille?

Noin muuten yritän nyt taas muuttaa tämänkin asian yhdeksi askareeksi työhommien ja muiden tehtävien pinoon, ja ajatella että yksi tapaaminen kerrallaan.

Olin itsekin ajatellut ottavani yhteyttä lastenvalvojaan, kun kommunikaatioyhteys mieheen tyssäsi täysin. Hän ehti ensin, ja on nyt luukuttanut sitten tietysti luuriin oman nyyhkyversionsa, pelottaa julmetusti mennä sinnekkin paikanpäälle muuttamaan sitä mielikuvaa psykoottisesta noita-akasta, joka lastenvalvojalle on epäilemättä minusta etukäteen maalailtu...
 
toinen samanlainen..
Lasten valvoja on puolueeton, sen kertoi minulle lastenvalvoja. Huomioi, että sinun ei tarvitse mennä lastenvalvojalle samaan aikaan kuin exäsi, voit vaatia aivan oman ajan. Kerro huoletta KAIKKI nämä sama asiat mitä nyt kerroit täällä! Itsellänikin edessä huoltajuuskiista, minä vain olen vaatimassa lasta omaan osoitteeseeni, ex ei siihen suostu. Nyt on uusi aika edessä ja tiedän että ei päästä puusta pitkälle. Eli meillä on sitten edessä käräjät..??
 
ap.
Lasten valvoja on puolueeton, sen kertoi minulle lastenvalvoja. Huomioi, että sinun ei tarvitse mennä lastenvalvojalle samaan aikaan kuin exäsi, voit vaatia aivan oman ajan. Kerro huoletta KAIKKI nämä sama asiat mitä nyt kerroit täällä! Itsellänikin edessä huoltajuuskiista, minä vain olen vaatimassa lasta omaan osoitteeseeni, ex ei siihen suostu. Nyt on uusi aika edessä ja tiedän että ei päästä puusta pitkälle. Eli meillä on sitten edessä käräjät..??
Huh... Hyvä tietää, osaa taas keskittyä oikeisiin asioihin, kun ei pelkää turhaa. Jaksamisia myös sinne.
 
...Taas puran tässä vähän ahdistusta. Tuli nimittäin mieleen, että raha on varmasti yksi tekijä, jota exä tulee käyttämään minua vastaan. Olen ammatinvalinnallisista syistä pienituloinen (eli kyse on omastakin valinnasta, ja arvostan myös sitä että minulla on paljon aikaa sekä lapselle että itselleni). Mies on viime vuosina alkanut tienata ihan hyvin, ja nykyisen naisystävänsä kanssa ovat varmasti ihan hvyin toimeentulevia. Voidaanko tätä käyttää minua vastaan? Toisaalta tekevät pitkiä työpäiviä, myös viikonloppuisin, sekä asuvat paikkakunnalla, jossa ei asu ketään muuta lapsen laajasta tukiverkostosta.

Elareita mies ei ole suostunut maksamaan missään vaiheessa, eikä minulla ole energia riittänyt siitä taistelemiseen. Nyt en kuitenkaan näe enää syytä osoittaa solidaarisuutta, eli varmaan pitää ottaa myös elatusmaksut puheeksi, mikäli siis en menetä huoltajuusasemaani. Voiko niitä vaatia takautuvasti? En nyt jaksa ruveta pelkän kiusanteon takia niistä vääntämään, mutta kun tilanne on mikä on, niin mennään nyt sitten pykälien mukaan. Ja pykälät sanovat kyllä miehen olevan elatusvelvollinen.

Myös esim. asianajajan hankkiminen pienituloisena pelottaa. Eikö kuitenkin ole olemassa jonkinlaista oikeusapua myös vähävaraisemmille?

Noin muuten yritän nyt taas muuttaa tämänkin asian yhdeksi askareeksi työhommien ja muiden tehtävien pinoon, ja ajatella että yksi tapaaminen kerrallaan.

Olin itsekin ajatellut ottavani yhteyttä lastenvalvojaan, kun kommunikaatioyhteys mieheen tyssäsi täysin. Hän ehti ensin, ja on nyt luukuttanut sitten tietysti luuriin oman nyyhkyversionsa, pelottaa julmetusti mennä sinnekkin paikanpäälle muuttamaan sitä mielikuvaa psykoottisesta noita-akasta, joka lastenvalvojalle on epäilemättä minusta etukäteen maalailtu...
Lastenvalvoja ei pysty sinulta huoltajuutta viemään ellet siihen vapehtoisesti itse suostu. Turha sitä on miettiä minkälainen kuva lastenvalvojalla on sinusta, menet sinne omana itsenä ja kerrot oman näkemyksesi asioihin. Voit käydä siellä myös ilman lapsen isää juttelemassa ja isä vuorostaan omalla ajalla.
Itse olen kuullut vastaavaa sontaa ex-mieheltä, tosin olen vetänyt sen rajan, että kaikki sonta tulee tekstiviestien muodossa. Puheluihin en ole suostunut vastaamaan juuri sen takia, että vaikea jälkikäteen todistaa asian todellinen puoli.
Älä missään nimessä epäile omaa äitiyttäsi, koska varmasti olet lapsellesi maailman paras äiti. Itse kävin perheneuvolassa keskustelemassa ja sain sieltä luottamusta sekä voimia selvitä. Kävin myös vertaistuki ryhmässä keskustelemassa.
Ehdottomasti sinun kannattaa ottaa puheeksi elatusmaksut, koska ne kuuluvat lapsellesi. Viimeistään siinä kohtaa, jos asia menee käräjille. Tukiverkko on äärimmäisen tärkeä lapselle ja siitä sosiaalityöntekijät minun ex:lle mainitsivatkin.

Nyt kehoitan hakemaan jotain keskustelu apua, jotta pääsi oikeasti pysyy kunnossa. Miehesi kuulostaa mahdottomalta (narsistiselta) ja älä lähde hänen provosointiin mukaan. Sen itse huomasin olevan hyvä keino selviytyä.

Jos haluat voit laittaa minulle yv:tä :)

Itse saan edelleen ex mieheltä haukkumis, arvostelu, solvaus ym viestiä ja tässä joku aika sitten hän teki meistä lastensuojeluilmoituksen sen takia, että en vastannut häneen viesteihin. Tässä nyt odotellaan mitä seuraavaksi tulee...

Joka tapauksessa toivotan paljon voimia tulevaan ja älä missään nimessä luovuta vaan taistele lapsesi puolesta :heart:
 
"vieras"
Pienituloisena saat todennäköisesti apua oikeusaputoimistosta. Mutta älä ota heidän omaa lakimiestään vaan hanki perheoikeuteen erikoistunut lakimies. Saat oikeusavun joka tapauksessa, lakimies hakee sen puolestasi.

Suosittelen kysymään neuvoja tältä palstalta: http://www.kiianmaa.com/eroperhefoorumi/ Siellä on todella kokeneita erokonkareita, joilta saa todella hyviä neuvoja ja 95 % hyvin asiallista keskustelua.
 
vieraananyt
Mulla sama edessä, nyt raskaana. Ex on myös lähettänyt tekstiviestejä jotka eivät pidä paikkaansa ja samoin meilejä, väärentää kait näin "todisteita", ai sitten uskoo niihin juttuihin itsekin mikä on ihan yhtä pelottava ajatus.
 
vierailija
Hanki äkkiä hyvä asianajaja, jolla on kokemusta huoltajuuskiistoista ja tahallisesta kiusanteosta. Itselläni oli vähän vastaava tilanne aikoinaan ja hyvän asianajan ansiosta sain pitää lapsen huoltajuuden. Mulla tosin mies oli narsisti ja osasi hyvin manipuloida ihmisiä, mut onneksi asianajajalla oli kokemusta vastaavista niin osas hyvin puolustaa mua. Tosi ikävää sulle miehen käytös, mut koeta jaksaa lapsen vuoksi.

Kuka oli asianajajasi? Tarvitsisin hyvän asianajajan tällaiseen tilanteeseen.
 
vierailija
Kärjistynyt huoltoriitamme saatiin ratkeamaan yllättävän siististi, kun vaihdoin lakimiehekseni Paula Pajulan. Voin kyllä suositella. Lakimiehissä on suuria eroja. Ensimmäinen tuntui vaan sekoittavan asiaa entisestään.
 

Yhteistyössä