Huom. Te jotka olette päässeet aknesta eroon ruokavalion avulla

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kaikenmaailman poppakonstit yms kokeiltu ja ei vaan auta. Ruokavalio ja antibiootit on kokeilematta ja nyt sitten päätin, että jos ruokavalion vielä kokeilis ennenku menee ihotautilääkärille.

Vähän olen nettiä sellaillut ja katsonut mitä pitäisi välttää mutta kaikki tuntuu olevan kiellettyä listalla.. Valkoisen vehnän ainakin jätän pois ja rasvattomat maitotuotteet. Ja muista syistä punainen liha lähtee ruokavaliosta.

Millaisella ruokavaliolla te olette saanet aknen kuriin?
 
vierailija
Minulla akne pysyi pois raskaus- ja imetysaikana, mistä päättelen sen olevan hormonaalisperäistä tai ainakin hormonit vaikuttavat. En kokeillut itse ruokavaliota, mutta se mikä minulla auttoi oli aloe vera sekä ulkoisesti että mehuna. Tosin sittemmin luin että se mehu ei ehkä ole oikein terveellistä. Mutta aloe vera -geeliä käytän nykyisin, jos iho-ongelmia tulee. Nyttemmin, kun olen jo melkein 40, on akne melkein kokonaan pois. Ehkä aika ja ikä sitten auttoivat. Mutta mainitsin nyt vaan tuon aloe veran, kun en tiedä oletko sitäkin kokeillut. Vähän uskomatonta, että se tuntuu auttavan. Mutta olen huomannut, että jos on joku finni tulossa ja laitan sitä aloe veraa, niin usein finniä ei tulekaan. Tai ainakin paranee tosi nopeasti.

Tsemppiä! Toivottavasti sulla auttaa joku asia, ja toivottavasti saat hyviä vinkkejä. Itse kokeilin myös kaikkea mahdollista. Antibiootit ei itsellä auttaneet, vaikka söin niitä useita vuosia putkeen - lääkärit vaan uusi reseptiä, vaikka sanoin ettei niistä ollut apua, ja itse toiveikkaana (ja tyhmänä) söin. Nyt harmittaa kun söin niin paljon turhia kuureja. Mutta joillekin nekin kyllä auttavat, vaikka itselleni ei.
 
vierailija
Ei auttanut mulla ruokavalion muutos, kun johtui hormoneista. Hormonifinnejä ainakin helpotti mulla jokailtainen merisuolanaamio (merisuolasta ja vedestä tahna ja laita kasvoille. Kun kuivunut, karista kuivin käsin lavuaariin. Kasvoihin jää pieni kerros suolaa. Pahimpien finnien kohtaan sen jälkeen sinkkipastaa ja näin joka ilta. Ne päällä voi nukkua.
 
vierailija
Ei auttanut mulla ruokavalion muutos, kun johtui hormoneista. Hormonifinnejä ainakin helpotti mulla jokailtainen merisuolanaamio (merisuolasta ja vedestä tahna ja laita kasvoille. Kun kuivunut, karista kuivin käsin lavuaariin. Kasvoihin jää pieni kerros suolaa. Pahimpien finnien kohtaan sen jälkeen sinkkipastaa ja näin joka ilta. Ne päällä voi nukkua.
Äh.. Minulla juurikin hormooneista johtuva akne.. Kokeilin suolakiveä (jätin myös iholle yöksi) ja se ei auttanut merkittävästi.

Aloe Vera on jäänyt kokeilematta. Täytyykin kokeilla vielä sitä ruokavalion ohella.

Ja tuo vhh-ruokavalio aika lähellä sitä mitä nykyään syönkin, muutamalla poikkeuksellisen mutta voisihan tähän samaan syssyyn tarkkailla hiilareittenkin määrää. Varmaankin voisi kutsua vhh-ruokavalioksi, mutta en ole niin tarkkaan kiinnittänyt huomiota hiilihydraattien määrään vaan siihen mitä sinne suuhun menee.

Mitä tarkoittaa sokerit pois? Valkoinen sokeri vai ihan kaikki sokerit? hedelmät, marjat?

ap
 
vierailija
Tarkoitatko sellaista aknea, missä finnit tulehtuvat? Muutenhan sitä Roaccutanea ei pidä määrätä ollenkaan...!
Lue tämä tulehduksista ensin... Oliko uutta? Se on sentään aika vanhaa tietoa, mutta voi olla, ettei kaikki sitä tietoa saa mistään?
Kyllä minulla sellaisiakin näppyjä välillä on jotka ovat tulehtuneita. Yritän viimeiseen asti välttää noita antibiootteja ja siksi etsinkin eri vaihtoehtoja.

Ongelmani alkoi kun lopetin e-pillerit 8-vuotta sitten.. E-pillerit auttaisivat varmasti, mutta siirtäisi varmaan vaan ongelmaa myöhemmäksi ja kärsisi taas aknesta niiden lopettamisen myötä.

Ap
 
vierailija
Kyllä minulla sellaisiakin näppyjä välillä on jotka ovat tulehtuneita. Yritän viimeiseen asti välttää noita antibiootteja ja siksi etsinkin eri vaihtoehtoja.

Ongelmani alkoi kun lopetin e-pillerit 8-vuotta sitten.. E-pillerit auttaisivat varmasti, mutta siirtäisi varmaan vaan ongelmaa myöhemmäksi ja kärsisi taas aknesta niiden lopettamisen myötä.

Ap
Minkä ikäinen olet?

Tuo kuulostaa minusta siltä, että akne saattaa olla hormoniperäistä, jos kerran e-pillerit auttoivat. Itselläni ainakin oli, koska raskaus ja imetys auttoivat siihen. Olen siis se, jolla aloe vera on toiminut. Nyt olen melkein 40 ja akne näyttäisi olevan vähenemässä niin, että finnejä ei enää välttämättä tule kuin satunnaisesti. Olin itse harkinnut e-pillereiden aloittamista aknen takia, mutta nyt näyttää siltä että ehkä en tarvitsekaan. EHKÄ minun osaltani tämä alkaisi jo helpottaa. Mutta kauan siihen menikin :(
 
vierailija
Mulla ei auttanut sellainen ruokavalio jossa ilman vehnää, sokeria, maitoa, soijaa ja lopulta myös ilman kaikkea gluteenia. En laihtunutkaan, no kun piti sitten proteiinia nälkään vetää ja söin liikaa, olin kiukkuinen... no jaksoin kuitenkin melkein vuoden, että siinä ajassa hyötyjen luulisi näkyvän... Aloin taas syödä niinkuin ennen, eikä iho pahentunut ainakaan. Eli etsintä jatkuu mulla! Olen kokeillut monenlaista hoitoa ruokavalion lisäksi. Suolasaippua on eniten auttanut, sitä jatkan toiveikkaasti! Ihoni on nyt parempi kuin vuosiin. Mutta toivottavasti sulla ruokavalio auttaa.
 
vierailija
Mulle tuli aikuisiän akne 30v täytettyäni, ja minulla siihen auttaa d-vitamiini+sinkki. ja jos syön paljon karkkia niin finnejä pukkaa Eli ota d-vitamiinia purkista ja jätä sokeri pois. :) Kannattaa kokeilla.
 
vierailija
Minkä ikäinen olet?

Tuo kuulostaa minusta siltä, että akne saattaa olla hormoniperäistä, jos kerran e-pillerit auttoivat. Itselläni ainakin oli, koska raskaus ja imetys auttoivat siihen. Olen siis se, jolla aloe vera on toiminut. Nyt olen melkein 40 ja akne näyttäisi olevan vähenemässä niin, että finnejä ei enää välttämättä tule kuin satunnaisesti. Olin itse harkinnut e-pillereiden aloittamista aknen takia, mutta nyt näyttää siltä että ehkä en tarvitsekaan. EHKÄ minun osaltani tämä alkaisi jo helpottaa. Mutta kauan siihen menikin :(
Olen 25. Kyllä minäkin uskon, että hormooneista johtuu akne. Tilasin aloe veraa ja toivon sen auttavan. :) Hyvä, että olet päässyt iho-ongelmista eroon. Itselläni vaikuttaa tosi vahvasti itsetuntoon ja monesti kiinnitänkin huomion muiden sileään ja heleään ihoon. Olen niin kateellinen! :/

Joku vinkkasi sinkistä ja olenkin syönyt säännöllisenä jo 1,5 v ,ilman sitä ihoni olisi vielä huonompi. Ennen vaikutti positiivisesti hiuksiin ja kynsien kasvuun, mutta enää ei.

Ruokavalio kokeilu jatkuu ja kunhan saan aloe veran niin se sitten rininalle :) Tulen tänne sitten kertomaan onkobmitään muutosta tapahtunut. Toki ihoni nyt on paremmassa kunnossa, mutta uskon johtuvan enemmänkin kuukautiskierron vaiheesta kuin ruokavaliosta.

Ap
 
vierailija
Olen 25. Kyllä minäkin uskon, että hormooneista johtuu akne. Tilasin aloe veraa ja toivon sen auttavan. :) Hyvä, että olet päässyt iho-ongelmista eroon. Itselläni vaikuttaa tosi vahvasti itsetuntoon ja monesti kiinnitänkin huomion muiden sileään ja heleään ihoon. Olen niin kateellinen! :/

Joku vinkkasi sinkistä ja olenkin syönyt säännöllisenä jo 1,5 v ,ilman sitä ihoni olisi vielä huonompi. Ennen vaikutti positiivisesti hiuksiin ja kynsien kasvuun, mutta enää ei.

Ruokavalio kokeilu jatkuu ja kunhan saan aloe veran niin se sitten rininalle :) Tulen tänne sitten kertomaan onkobmitään muutosta tapahtunut. Toki ihoni nyt on paremmassa kunnossa, mutta uskon johtuvan enemmänkin kuukautiskierron vaiheesta kuin ruokavaliosta.

Ap
Oletko kokeillut sepiaa:
http://www.luontoemo.fi/tuotteet.html?id=17/298

Ruokavalion lisäksi tietysti - ei vaihtoehdoksi.
 

Yhteistyössä