Ihmisen normaali ruumiinlämpö on välillä 35,8-37,8

  • Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti
Tasku Venus
Ai 37,8 on vielä normaali? Miksköhän lääkäri oli sit huolissaan ku raskaana ollessa mulla oli vaan 37 lämpö, ja oli siis virtsatietulehdus. Sen mielestä se oli jo lämpöä jonkun verran. :/
 
???
Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Ai 37,8 on vielä normaali? Miksköhän lääkäri oli sit huolissaan ku raskaana ollessa mulla oli vaan 37 lämpö, ja oli siis virtsatietulehdus. Sen mielestä se oli jo lämpöä jonkun verran. :/
Olisiko se ollut huolissaan siitä virtsiitistä?
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja :
Ja mulla ei tarvi olla ku just 37 niin kyllä huomaan että on kuumetta!=)
Taitaa mennä toisinpäin. Huomaat tuntemuksena kuumeisen olon ja mittaat. Kuinkakohan monta kertaa lämpö on ylittänyt 37 ilman, että olet sitä havainnut? Normaalilla aktiivisella ihmisellä ruumiinlämpö vaihtelee helposti parikin astetta.
 
dfhhg
Joo, jos lapset riehuu tai aikuinen urheilee kovaa... saattaa lämpö olla yli 37 mutta jos meillä lapsilla on normaalist kainalosta mitattuna lämpö 36,5 niin jos he makoilevat sohvalla kipeän oloisena ja mittari näyttääkin 37,5 niin kyllä se "kuumetta" on....

Ei tulis mieleenkään viedä päiväkotiin..
 
äaonfv
Suomessa on jokin lämpötilafiksaatio muutenkin. Ulkomailla harvemmin näkee lämpömittareita joka puolella. Ihmiset ajattelevat ennemmin, miltä tuntuu, kuin sitä, mikä lukema on ruudussa.
 
niinpä
Mullakin on normaalisti matala ruumiinlämpö. Ärsyttää, kun joka paikassa kuume määritellään sen mukaan, että ruumiinlämpö ois normaalisti 36,8 astetta. Jos se on asteen verran vähemmän, niin vähän päälle 37 on jo oikeasti kuumetta... Sitten vaikka kuinka on kauhea ja kipeä olo, ei anneta sairaslomaa kun "eihän 37,4 ole vielä edes kuumetta". Argh!
 
vv
En tiedä omaani enkä lasteni, mutta kyllä sen huomaa ihmisestä onko se sairas vai ei! Ruumiinlämpö vaihtelee, mutta kiiltävät silmät, punoittavat posket ja epänormaali vireystila (toisia väsyttää, toiset villiintyy) antavat aiheen epäilyyn. Tottakai lämpö pitää mitata, mutta vaik olis päälle 37 mutta ei mitään muita oireita niin kannattaa levätä hetki ja vähentää vaatetusta ja mitata sit uudestaan =)
 

Yhteistyössä