Iskias iski

vierailija
Sama vika mullakin. Oikean puolen jalka ollut sika kipeä jo pitkän ajan
ja varsinkin pohje ja takareisi ja pakara ollut hirveän kipeä.
Välillä niin kipeä että ei ole voinut kävellä.

Lääkäri on sitä mieltä että kyse on välilevyn pullistumasta.
Odotan parasta aikaa aikaa magneettikuvaukseen.

Lääkkeillä on saatu kipu pois kokonaan.
 
Alaselässä olevan välilevyn pullistuman (discusprolapsin) voit testata siten, että menet selinmakuulle ja yrität nostaa jalkaa suorana ylöspäin. Mikäli pystyt, kyse ei ole välilevystä. Mikäli et, niin se mikä väli on pullistunut riippuu mihin kipu säteilee: jos kiveksiin (sukuelinalueelle) + varpaiden ulkosyrjään, SI, 3-4 väli esimerkiksi ulkoreiteen jne (katso hermoradat netistä).

Iskiashermo menee pakaran kohdalta ahtaasta raosta (y-haaroittuu) ja siitä yleensä tulehtuu. Tulehtunutta aluetta ei yleensä saa manipuloida, mutta voit kokeilla auttaako esimerkiksi tennispallon päällä istuskelu mitenkään.

 
vierailijatartar
Mulla toi iski kerran töissä, kun purin kuormaa ja näin vaan tähtiä ja taju lähti. Autosta piti hypätä liikennevaloissa pois, kun ei pystyny istumaan, mutta kyllä se sit meni ohi ajan kanssa.
 
Sama vika mullakin. Oikean puolen jalka ollut sika kipeä jo pitkän ajan
ja varsinkin pohje ja takareisi ja pakara ollut hirveän kipeä.
Välillä niin kipeä että ei ole voinut kävellä.

Lääkäri on sitä mieltä että kyse on välilevyn pullistumasta.
Odotan parasta aikaa aikaa magneettikuvaukseen.

Lääkkeillä on saatu kipu pois kokonaan.
Mitä lääkkeitä olet saanut? Mulla ei tunnu tehoavan mikään. Ei edes kipupiikit
 
Alaselässä olevan välilevyn pullistuman (discusprolapsin) voit testata siten, että menet selinmakuulle ja yrität nostaa jalkaa suorana ylöspäin. Mikäli pystyt, kyse ei ole välilevystä. Mikäli et, niin se mikä väli on pullistunut riippuu mihin kipu säteilee: jos kiveksiin (sukuelinalueelle) + varpaiden ulkosyrjään, SI, 3-4 väli esimerkiksi ulkoreiteen jne (katso hermoradat netistä).
En pysty, sääreen iskee puukkoa
 
Välilevynpullistuma "korjaantuu" spontaanisti. Kestää muutaman kuukauden. Aluksi voi syödä särkylääkkeitä, mutta sitten pitäisi päästä liikkeelle ja ajan kanssa kipu helpottaa. Leikkaukseen lähdetään vain jos ongelmia tulee ulostamiseen tai kipu on pitkään niin järjetön, että se lamauttaa.
 
Välilevynpullistuma "korjaantuu" spontaanisti. Kestää muutaman kuukauden. Aluksi voi syödä särkylääkkeitä, mutta sitten pitäisi päästä liikkeelle ja ajan kanssa kipu helpottaa. Leikkaukseen lähdetään vain jos ongelmia tulee ulostamiseen tai kipu on pitkään niin järjetön, että se lamauttaa.
Ihmeparantumista odotan koko ajan. Mulla on ollut ongelmia SI-nivelen kanssa useinkin ja se on laitetu paikoilleen, mutta ei tämmöstä kipua ikinä. En voi edes ajatella ajavani autoa, enkä töihin pääse :sick:
 
Voi harmi. Se pitäisi varmaankin jäykistää. Tramalit on varmaan tuttua tavaraa? Miten GABA-tuotteet, kuten Lyrica (josta voi olla vaikea päästä irti)?
En mä noita vahvempia lääkkeitä oo vielä edes saanut. Maanantaina täytyy varmaan hakea uutta reseptiä jos vielä jatkuu. Nää kivut on tullut ja mennyt ja naprapaatti yleensä auttanut, mutta nyt mä oikeasti vasta tiedän mitä kipu on
 
En mä noita vahvempia lääkkeitä oo vielä edes saanut. Maanantaina täytyy varmaan hakea uutta reseptiä jos vielä jatkuu. Nää kivut on tullut ja mennyt ja naprapaatti yleensä auttanut, mutta nyt mä oikeasti vasta tiedän mitä kipu on
Okei ... no jos tila on uusi, on siinä vielä tulehdusta. Silloin kannattaa lähteä hieman lievemmällä setillä liikkeelle. Mikäli peruslääkkeet eivät auta, kokeile seuraavana COX-2 lääkkeitä (Koksibi) kuten Arcoxia. Ota kuitenkin huomioon se, että mm. sydänoireet voivat paheta kovemmilla hoidoilla http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00036 (kohta Sydäntaudin vaara liittyen Arcoxiaan).
 

Yhteistyössä