isovanhemmat ei halua osallistua lastenhoitoon

  • Viestiketjun aloittaja mämys
  • Ensimmäinen viesti
mämys
Mitä mieltä olette tästä? Minulla on kohta vuoden ikäinen tyttö ja olen hoitanut hänet joka päivä. Nyt kesän aikana olen kerran päässyt mieheni kanssa kahdestaan "bilettään", silloin siskoni hoiti lasta
Nyt kun kysyin isovanhemmilta ens kuuksi vahtimaan lastamme, hän kieltäytyi koska sanoi että kun on pieni lapsi ei tarvi lähtiä mihinkään, eikä viinaa saa ottaa..

Äitilläni on siis 6 lasta ja hän ei Ole ottanut viinaa, eikä vienyt lapsia ikinä yöksi hoitoon niin ei ymmärä mua.
Mutta minusta tuntuu, et hän on katkera, ja haluaa kostaa.
Ikävä sinänsä, ettei halua olla lapsenlapsen kaa tekemisissä ja mun jaksamisella ei Ole mitään väliä.. Monesti sanonutki ku olen valittanut väsumystä et "vauva" on 1 ja sinä oot 2.
 
vierailijakin.
Mitä mieltä olette tästä? Minulla on kohta vuoden ikäinen tyttö ja olen hoitanut hänet joka päivä. Nyt kesän aikana olen kerran päässyt mieheni kanssa kahdestaan "bilettään", silloin siskoni hoiti lasta
Nyt kun kysyin isovanhemmilta ens kuuksi vahtimaan lastamme, hän kieltäytyi koska sanoi että kun on pieni lapsi ei tarvi lähtiä mihinkään, eikä viinaa saa ottaa..

Äitilläni on siis 6 lasta ja hän ei Ole ottanut viinaa, eikä vienyt lapsia ikinä yöksi hoitoon niin ei ymmärä mua.
Mutta minusta tuntuu, et hän on katkera, ja haluaa kostaa.
Ikävä sinänsä, ettei halua olla lapsenlapsen kaa tekemisissä ja mun jaksamisella ei Ole mitään väliä.. Monesti sanonutki ku olen valittanut väsumystä et "vauva" on 1 ja sinä oot 2.
Isovanhemmilla ei ole velvollisuutta hoitaa. Huono juttu kuitenkin, jos eivät halua auttaa eivätkä ole lapsenlapsesta kiinnostuneet. Jos olet väsynyt niin miehesi varmaan hoitaa ja antaa sinun levätä.
 
slslsl
No ei mun tai miehenkään vanhemmat hoitaisi, jos lähtisimme alkoholia nauttimaan. Jokaisella saa olla omat periaatteensa ja kunnioita niitä. Takuulla hoitavat lastanne, jos sanot teidän vaikkapa lähtevän parisuhdekurssille/urheilemaan yhdessä tms.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
vierailijanna
Niin, voisittehan kertoa menevänne tekemään jotakin muuta, kuin kännäämään. Mutta aika tyly mutsi sulla. Kyl meidän vanhemmat hoitaa, molempien puolelta, jos pyydetään.
 
Ei ole tietenkään pakko hoitaa, mutta ihan asiatonta ruveta täysikäisten lastensa menemisistä nipottamaan ja opastamaan. Ei vanhempien kuulu tuolla lailla käyttää valtaa saadakseen aikuisen lapsensa elämään omien arvojensa mukaan. Joten jos hoitaisi sen parisuhdekurssin vuoksi, pitäisi kyllä hoitaa samana ajankohtana muustakin syystä. Pitää hyväksyä se, että omat lapset eivät elä enää aikuisina äidin ja isin sääntöjen mukaan.
 
vierailijaanna
Ei ole tietenkään pakko hoitaa, mutta ihan asiatonta ruveta täysikäisten lastensa menemisistä nipottamaan ja opastamaan. Ei vanhempien kuulu tuolla lailla käyttää valtaa saadakseen aikuisen lapsensa elämään omien arvojensa mukaan. Joten jos hoitaisi sen parisuhdekurssin vuoksi, pitäisi kyllä hoitaa samana ajankohtana muustakin syystä. Pitää hyväksyä se, että omat lapset eivät elä enää aikuisina äidin ja isin sääntöjen mukaan.
Nii ja musta toi, että jos valittaa väsymystä niin äiti vastaa "lapsi on 1 sä 2" - meiningillä on tosi törkeetä. Tarttis vaa vähän olkapäätä, nii toinen käy vastaan.

Vähän huono äiti tuossa suhteessa.
 
tättädääyyyyy
mä oon ajatellut että musta tulee ehkä aika laiska isovanhempi. Omat lapseni hoidan ja hellin ja huolehdin mutta tän ison perheen pyörittäminen on kuitenkin aika voimat vievää että joskus oottelee eläkepäiviä...No eihän sitä tiedä, voihan olla että oon ihan hupsuna hoitamiseen sitten kuitenkin mutta ajatuksena enempi että voin ja saan hössätä ja hemmotella mutta ei tartte hoitaa ja ottaa mitään käytännön vastuuta. Jos nyt koskaan siihen päästään että oon isovanhempi.
 
mun mielestä
isovanhemmilla ei ole velvollisuutta lastenlapsiaan hoitaa. mutta luulisi että haluavat heidän kanssa olla tekemisissä.
onko sillä väliä mitä vanhemmat tekee sillä aikaa kun lapsi on hoidossa? se että ette saisi baariin lähteä ei riitä syyksi, mutta joku muu sen sijaan riittäisi.. huoh. te olette aikuisia ihmisiä ja teillä on oikeus myös itse nauttia välillä vapaa ajasta.sama se on olettako kännäämässä/leffassa/syömässä tai missä vaan, jos haluatte omaa aikaa, mikä on tärkeää.
eri asiahan olisi jos joka v-loppu olisitte lasta hoitoon laittamassa,mutta ei selvästi teidän kohdalla noin ole.joten ei muutakun etsitte toisen hoitopaikan lapselle ja vietätte kivan illan :)
 
mun mielestä
isovanhemmilla ei ole velvollisuutta lastenlapsiaan hoitaa. mutta luulisi että haluavat heidän kanssa olla tekemisissä.
onko sillä väliä mitä vanhemmat tekee sillä aikaa kun lapsi on hoidossa? se että ette saisi baariin lähteä ei riitä syyksi, mutta joku muu sen sijaan riittäisi.. huoh. te olette aikuisia ihmisiä ja teillä on oikeus myös itse nauttia välillä vapaa ajasta.sama se on olettako kännäämässä/leffassa/syömässä tai missä vaan, jos haluatte omaa aikaa, mikä on tärkeää.
eri asiahan olisi jos joka v-loppu olisitte lasta hoitoon laittamassa,mutta ei selvästi teidän kohdalla noin ole.joten ei muutakun etsitte toisen hoitopaikan lapselle ja vietätte kivan illan :)
 
zxc123
Minusta tuo "kännäämään meneminen" ei vastaa sitä, miten väsymys voitetaan. Jos sinulla on vaikkapa univelkaa, niin ei se humala sitä ainakaan paranna.
Tavallaan siis ymmärrän isovanhempia. Enkä muutenkaan ymmärrä, että rentoutumisen päätarkoitus on viinan juominen. Toki sitä nyt voi sivussa mennä, mutta että se on just se juttu, miksi mennään. Keksikää jotakin aikuisempaa tekemistä ja kysykää sitten, saisitteko apua.

Tai sitten vain päätät, ettet edes kysy isovanhempia hoitoavuksi, jos kerran kysymisestä/vastauksesta tulee paha mieli. Älä odota heiltä mitään.
 
vierailija nannaa
Isovanhemmat ovat lapsensa hoitaneet. Miksi ainoa tapa olla isovanhempiin yhteydessä, täytyy olla että he ovat heistä vastuussa?

Jos ihmisellä on periaatteita, niitä tulee kunnioittaa. Se ei tarkoita, että teidän tulisi elää niin, mutta kunnioitus toisen ajatusmaailmaa kohtaan on mielestäni oltava.
 
Myös
Meillä aikalailla sama tilanne! Oma mutsi vaan yrittää aina keksiä kaikkia tekosyitä, tyyliin, ottaisin niin mielelläni, mutta kun.. Oma 2,5 -vuotias ei ole kertaakaan ollut hänen luonaan hoidossa. Turha sitten vanhainkodissa ihmetellä, kun lapsenlapset eivät käy katsomassa, kun itse ei ole ollut heidän elämässäân, silloin kun olisi tarvittu! Ja toki, kuten joku kirjoittikin, isovanhemmilla ei ole velvollisuutta, mutta tuntuuhan se pahalta, kun apua ei saa vaikka oma jaksaminen on tiukilla. Ap:lle voimia!
 
vierailija...
Äitisi on tyly. Ei hänelle kuulu se miten aikuinen tytär haluaa lapsivapaan viettää ( itse olen absolutisti, silti tätä mieltä). Ja virallista velvollisuutta ei toki ole hoitaa, mutta omapa on häviönsä. Kyllä minä ainakin näen omana velvollisuutena sitten joskus isovanhempana silloin tällöin hoitaa omia lapsenlapsia. Ja tosiaan, vanhainkodissa on turha itkeä että lapsenlapset ei käy koskaan, jos itsekkin kuorii vaan rusinat pullasta.... Läheinen suhde isovanhempiin kyllä yleensä vaatii että isovanhemmat ja lapsen välillä on jonkinlainen hoito/huoltosuhde pienestä saakka sekä paljon läsnäoloa, jolloin isovanhemmasta tulee turvallinen ja tärkeä, eikä vaan satunnainen vierailija.
 
viera.s
Ei ole tietenkään pakko hoitaa, mutta ihan asiatonta ruveta täysikäisten lastensa menemisistä nipottamaan ja opastamaan. Ei vanhempien kuulu tuolla lailla käyttää valtaa saadakseen aikuisen lapsensa elämään omien arvojensa mukaan. Joten jos hoitaisi sen parisuhdekurssin vuoksi, pitäisi kyllä hoitaa samana ajankohtana muustakin syystä. Pitää hyväksyä se, että omat lapset eivät elä enää aikuisina äidin ja isin sääntöjen mukaan.
Kyllä minusta jokaisella on oikeus päättää, millaista toimintaa tukee omalla toiminnallaan. Ja kieltäytyä tukemasta oman arvomaailmansa vastaisia asioita. Toisekseen vauvan yön yli kestävä hoitaminen on rankkaa, ei sellaista läheskään kaikki isovanhemmathaan halua huvikseen tehdä, vaan ainoastaan jos on tärkeä syy saada vauva hoitoon. Bilettäminen ei ole kovinkaan monen mielestä tärkeä syy, vaikka sen sinänsä hyväksyisikin, joten ymmärrän ettei kaikki halua ottaa vauvaa yökylään tuon takia. Isompien lasten kyläilyt ja lyhyet päiväkyläilyt on yleensä eri juttu, sellaisista harva isovanhempi kieltäytyy.
 
Isovanhemmat ovat lapsensa hoitaneet. Miksi ainoa tapa olla isovanhempiin yhteydessä, täytyy olla että he ovat heistä vastuussa?

Jos ihmisellä on periaatteita, niitä tulee kunnioittaa. Se ei tarkoita, että teidän tulisi elää niin, mutta kunnioitus toisen ajatusmaailmaa kohtaan on mielestäni oltava.
Miksi se toimii vain ikäjakaumassa ylöspäin, eli miksi ne vanhemmat eivät kunnioittaisi aikuisen lapsensa elämää?
 
Kyllä minusta jokaisella on oikeus päättää, millaista toimintaa tukee omalla toiminnallaan. Ja kieltäytyä tukemasta oman arvomaailmansa vastaisia asioita. Toisekseen vauvan yön yli kestävä hoitaminen on rankkaa, ei sellaista läheskään kaikki isovanhemmathaan halua huvikseen tehdä, vaan ainoastaan jos on tärkeä syy saada vauva hoitoon. Bilettäminen ei ole kovinkaan monen mielestä tärkeä syy, vaikka sen sinänsä hyväksyisikin, joten ymmärrän ettei kaikki halua ottaa vauvaa yökylään tuon takia. Isompien lasten kyläilyt ja lyhyet päiväkyläilyt on yleensä eri juttu, sellaisista harva isovanhempi kieltäytyy.
Se on ymmärrettävää, ettei halua hoitaa pikkuvauvaa yöllä tai pitkiä aikoja, mutta jos syy on se, että siten halutaan estää vauvan äidin baariin meno, se on ihan älytöntä nipottamista. Ymmärrän, jos ei ota hoitoon muuten kuin hätätilanteessa, mutta silloinhan ei pitäisi ottaa myöskään jonkun leffakäynnin ajaksi. Tuollainen "minulla on oikeus olla tukematta arvomaailmani vastaisia asioita" on ihan typerää nillittämistä niin kauan, kun kyse ei ole mistään huumeongelmaisesta tai kriminaalista. Ymmärtäisin tuon baariin menon "estämisen" vain, jos kyseessä olisi alkoholiongelmainen. Mutta jos kyse on ihan kohtuukäytöstä, siis normaalista elämästä, kannattaa jättää se oma arvomaailma koskemaan vain isovanhemman omaa elämää. Tuollaisesta saa aika helposti viilentyneet välit oman lapsensa perheeseen.
 
kahden äiti.
Noin pientä ei vielä tule viedä yöhoitoon, ellei siihen ole painavaa syytä. Biletys ei ole sellainen. Parisuhdetta voi hoitaa päivällä tai illalla, kun lapsi nukkuu. Eiköhän isovanhemmat hoida vauvaa, jos teillä olisi siihen oikea tarve.
 
Kunnioittaminen on eri asia kuin vastoin periaatteitaan toimiminen.
No, se pitää kuitenkin hyväksyä, että se oma lapsi ei ole enää teini, jota vanhempi voi yrittää kontrolloida ja ohjailla.

Te, joiden mielestä tuollainen on ihan ok, niin onko kaikki muukin oman näkemyksen tuputtaminen ja sillä kiristäminen mielestänne ok? Esimerkiksi seuraavat:
"Voin tulla hoitamaan lastasi, mutta..."
- koska olen kasvissyöjä, ette sitten saa sinä aikana syödä lihaa
- koska olen vanhoillislestadiolainen enkä hyväksy TV:n katselua, ette tekään saa sitten sinä aikana katsoa televisiota tai mennä elokuviin
- ai niin, vastustan myös tanssimista, joten ette siis voi mennä tanssitunnille tai tanssia keskenännekään
- en pidä rock-musiikista, joten en voi tulla, jos ajattelitte kuunnella musiikkia jossain tai mennä katsomaan bändiä
- edelleen uskonnollinen vakaumukseni kieltää koristautumisen, joten et voi mennä kampaajalle
- vastustan maahanmuuttoa, joten et voi mennä tapaamaan parasta ystävääsi, koska hän on muuttanut Suomeen muualta
- kannatan keskustaa, joten et voi mennä vasemmistotovereittesi tapaamiseen
- en hyväksy kahviloita, joten et voi mennä kahvilaan
- boikotoin Stockmannia, joten et voi mennä sinne
- vihaan kirjoja, joten et voi lukea
- vastustan homoja, joten et voi tavata ei-heteroita kavereitasi
- jne, keksi itse lisää!

Jos vauvan äiti sattuu olemaan sinkku, sehän antaisi loistavan mahdollisuuden puuttua jopa puolisonvalintaan, kun voi kieltäytyä hoitamasta silloin, jos aikuisen lapsen treffikumppani ei satu miellyttämään. Tai jos vaikka vastustaa vaikka sitä, että leski/eronnut aloittaa uuden suhteen, voi torpata koko hankkeen.

Miten nuo esittämäni esimerkit eroavat siitä, että sanoisi "voin tulla hoitamaan lasta, mutta koska itse en hyväksy alkoholinkäyttöä, edellytän sitten ettet juo sinä aikana yhtään"?
 
Noin pientä ei vielä tule viedä yöhoitoon, ellei siihen ole painavaa syytä. Biletys ei ole sellainen. Parisuhdetta voi hoitaa päivällä tai illalla, kun lapsi nukkuu. Eiköhän isovanhemmat hoida vauvaa, jos teillä olisi siihen oikea tarve.
Ja isoäiti määrittelee sen oikean syyn?

Tottakai se on ymmärrettävää, jos ei halua ottaa pikkuvauvaa yöhoitoon, mutta silloin syy on yleensä se, ettei usko pärjäävänsä tai kokee sen liian raskaaksi tms. Ja se on ihan ok, kokonaan eri asia kuin alkaa sormi pystyssä selittää, mitä toinen saa tehdä ja mitä ei.
 
vierailija nannaa
Minun mielestäni on väärin painostaa ihmistä tekemään vastoin periaatteitaan, varsinkin kun itse saa siitä hyödyn.

Kukaan meistä ei voi päättää, mikä toisen mielestä on ok ja mikä ei. Mutta jos sanon, että en tee asiaa x koska se on mielestäni turhaa/väärin, on se minun asiani. Sinä et voi sanoa, että olen väärässä.
 
vierailija...
mä oon ajatellut että musta tulee ehkä aika laiska isovanhempi. Omat lapseni hoidan ja hellin ja huolehdin mutta tän ison perheen pyörittäminen on kuitenkin aika voimat vievää että joskus oottelee eläkepäiviä...No eihän sitä tiedä, voihan olla että oon ihan hupsuna hoitamiseen sitten kuitenkin mutta ajatuksena enempi että voin ja saan hössätä ja hemmotella mutta ei tartte hoitaa ja ottaa mitään käytännön vastuuta. Jos nyt koskaan siihen päästään että oon isovanhempi.
Mulla taas päinvastaiset ajatukset. Kyllä mä haluan mahdollisia lastenlapsia "hoitaa" tai tuo on väärä sana, vaan viettää aikaa heidän kanssaan ja antaa vanhemmillekin mahdollisuuden viettää aikaa kaksinkin. Tekevät sitten mitä tekevät sillä välin.
 
Minun mielestäni on väärin painostaa ihmistä tekemään vastoin periaatteitaan, varsinkin kun itse saa siitä hyödyn.

Kukaan meistä ei voi päättää, mikä toisen mielestä on ok ja mikä ei. Mutta jos sanon, että en tee asiaa x koska se on mielestäni turhaa/väärin, on se minun asiani. Sinä et voi sanoa, että olen väärässä.
Tämä viesti oli nyt aika sekava. Sinusta on väärin pyytää isovanhempaa lapsenvahdiksi oman menon ajaksi, joka ei vastaa isovanhempien käsitystä soveliaasta ajanvietteestä (koska se on painostamista), mutta täysin ok että isovanhemmat sanelevat, millaisten menojen ajaksi suostuvat tulemaan lastenvahdiksi (ja se ei ole lainkaan kiristystä??) Erikoista.
 
vierailija.
Ja isoäiti määrittelee sen oikean syyn?

Tottakai se on ymmärrettävää, jos ei halua ottaa pikkuvauvaa yöhoitoon, mutta silloin syy on yleensä se, ettei usko pärjäävänsä tai kokee sen liian raskaaksi tms. Ja se on ihan ok, kokonaan eri asia kuin alkaa sormi pystyssä selittää, mitä toinen saa tehdä ja mitä ei.
Isoäidin ei tarvitse määritellä mitään syytä. Hoitopakkoa lastenlapsille ei ole.

Useimmat vanhemmat ajattelevat lastensa ja lastenlastensa parasta vielä aikuisiälläkin ja ymmärrän siksi aloittajan vanhempia.
 
vierailija nannaa
Tämä viesti oli nyt aika sekava. Sinusta on väärin pyytää isovanhempaa lapsenvahdiksi oman menon ajaksi, joka ei vastaa isovanhempien käsitystä soveliaasta ajanvietteestä (koska se on painostamista), mutta täysin ok että isovanhemmat sanelevat, millaisten menojen ajaksi suostuvat tulemaan lastenvahdiksi (ja se ei ole lainkaan kiristystä??) Erikoista.
Anteeksi, jos oli sekavaa

Tarkoitus oli sanoa, että ketään ei pakottaa toimimaan vastoin periaatteitaan. (isovanhempia ottamaan lasta hoitoon syystä x).

Isovanhemmat taas voivat kunnioittaa lastensa biletystarvetta esim. olemalla nalkuttamatta, vaikka lapset olisivat hoidossa Jossain muualla biletyksen aikana.
 

Yhteistyössä