jäykkäkouristusrokote, kuuluuko olla kipeä?

  • Viestiketjun aloittaja mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti
mitä tehdä?
joo siis terkkari sanoi että voi päivän verran tuntua aralta ja huomaa esim. vaatteita pukiessa että on jotain tehty..

nyt on menny kolmatta päivää siitä, käsi ei nouse mihinkään ja kipu on aivan valtava, sormet ihan turrat myös.. käsi on vaan vartalon vieressä ja nousee siitä ehkä 10 cm :eek:

nyt huomasin että rokotuskohtaan on tullut punainen patti.. ja siis sen ympäriltä on iso alue todella kosketusarka ollut rokotuspäivästä asti..

siitä meni yliaikaa kun sen viimeksi otin mutta en todellakaan muista että ikinä olisi rokotteesta tullu näin vaikea ongelma :eek:
 
vieras
Minulle rokottaja varoitteli, että voi olla todellakin kipeä. Useampi päivä oli käden liikeradat rajoittuneet ja käsivartta jomotti. Kuulostaa kyllä vielä tavallista pahemmelta tuo.
 
Yleisiä haittavaikutuksia ovat punoitus ja turvotus rokotuskohdassa sekä ohimenevä huonovointisuus ja lämmönnousu. Alle 1 %:lla rokotetuista paikallisreaktio on suurempi kuin 6 cm. Alle 0,1 %:lla rokotetuista on raportoitu kuume (yli 40 °C), nokkosihottuma, injektiokohdan tulehdussolukertymä (granulooma) tai steriili absessi.

Perusrokotussarja tetanusta ja difteriaa vastaan on annettu järjestelmällisesti neuvoloissa vuodesta 1957 lähtien ja armeijassa 60-luvulta lähtien. Lisäksi tehosterokotteita on annettu yleisen rokotusohjelman osana vuodesta 1989 lähtien sekä tapaturmien yhteydessä.

Rokotuksen jälkeisen paikallisreaktion ja sen yhteydessä esiintyvien yleisoireiden syynä on usein korkea vasta-ainetaso. Korkea vasta-ainetaso johtuu tiheästä rokottamisesta tai henkilökohtaisesta poikkeuksellisen hyvästä kyvystä tuottaa vasta-aineita. Kansanterveyslaitokselle on vuosina 1996-2003 kertynyt aineisto, joka sisältää noin 500 paikallisreaktion jälkeistä vasta-ainemittausta. Aineiston mukaan lähes kaikilla paikallisreaktion saaneilla suomalaissyntyisillä miehillä ja 1950-luvulla tai sen jälkeen syntyneillä henkilöillä vasta-ainetaso oli korkea. Pienellä osalla ennen 1950-lukua syntyneistä naisista tetanusvasta-ainetaso oli alle suojatason paikallisreaktiosta huolimatta.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/yleisen_rokotusohjelman_rokotteet/uudet_yhdistelmarokotteet___kurkkumata___jaykkakouristus___hinkuyska___polio__ja_hib_rokotteet/dt/
 
ap
onkohan mitään toivoa että maanantaina olisi edes parempi ku pitäisi työt aloittaa :eek:

ku ei tästä kädestä oikeasti ole mihinkään.. en esim. voi nostaa tällä mitään ja mies auttaa vaatteiden pukemisessa ja pesuissa ku ei itsellä yksikätisenä onnistu..

tosiaan tuo koko olkapää on ihan pinkeä toiseen verrattuna..
 
ap
no hyvä tietää että tämä voi ollakin ihan normaalia.. jotenki vaan pelotti ku se puhui vaan että joillekin saattaa tulla pientä aristusta..

aloin jo miettimään että olen saanut jonkun tulehduksen tai jotain..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no hyvä tietää että tämä voi ollakin ihan normaalia.. jotenki vaan pelotti ku se puhui vaan että joillekin saattaa tulla pientä aristusta..

aloin jo miettimään että olen saanut jonkun tulehduksen tai jotain..
Mun mielestä on niin tyhmää, että aina vähätellään mahdollisia huonoja puolia ja sitten, jos jotakin tapahtuu, niin ihmiset huolestuu.

Toisaalta aina, kun kerrotaan rehellisesti (esim. sikainfluenssasta), niin ihmiset ryhtyvät meuhkaamaan siitä, että pelotellaan turhaan. Kai suomalaiset ovat niin avuttomia, että paapomistyyli sopii meille.
 
ei ei
tässä taas näkee mitä hirveitä myrkkyjä nuo rokotteet on. :( jospa ei jää pysyvää haittaa. suosittelen tekemään valituksen tästä. toivottavasti kirjataan tämä tapaus haittavaikutuksiin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja HV:
Käy näyttämässä lääkärille, joka sitten tekee THL:lle ilmoituksen voimakkaasta rokotereaktiosta.

Meidän perheen tapauksessa kokonainen jäykkäkouristusrokote- erä vedettiin takaisin.
millaisia oireita teidän perheelle tuli? :eek:

en vaan haluaisi nyt päivystykseen lähteä istumaan ja koko ensi viikko on iltavuoroa.. jos vaan kykenen töihin tällä kädellä menemään :(
 
vieras
Noiden rokotusreaktioiden takia mulle ainakin terkka suositteli pakaraa, kun mulla tuli poliorokotteesta joskus käsi todella kipeeksi ja jäi voimattomaksi pidemmäksi aikaa.
 
vieras
Noiden rokotusreaktioiden takia mulle ainakin terkka suositteli pakaraa, kun mulla tuli poliorokotteesta joskus käsi todella kipeeksi ja jäi voimattomaksi pidemmäksi aikaa.
 
Mulla tulee ti 2vk,kun tehoste laitettiin ja vieläkin on kipeä.Terv.hoitaja pisti ilm. hermoon,kun tuntui,että ois sähköiskun saanut pistettäessä.Kädessä on puutumisen tunnetta ja se on usein kylmä,eli veri ei kierrä kunnolla.Kuinkahan kauan tätä pitää vielä kestää :(
 
vieras
Mulla oli viikon niin kipeä, ettei käsi noussut. Seuraavaksi haluan pakaraan. Harmittaa, kun pyysin jo tätäkin pakaraan, mutta th:n mielestä sen voi hyvin laittaa käteenkin. Ja mulla on hennot käsivarret ja reidessä enemmän lihaa.. =)
Inhottava vaiva mutta normaalia. En kyllä tiedä, olisiko pitänyt ilmoittaa jonnekin..
 
Mä sain pariviikkoa sitten, ja käsi OLI kipeä!! :headwall: Eka päivänä ei juurikaan, mut toka ja kolmas |O Kättä ei pystynyt nostaan, en saanut itelle takkia päälle saati sitte poikaa nostettua syliin :kieh: Yölläkin heräsin, kun oli niin kipeä :( Eli samat fiilikset.. Kolmannen päivän jälkeen alko helpottaan, mutta pitkään oli vielä kosketusarka.. Nyt on täysin parantunut :)
 
riksu
Ite sain eilen jäykkäkouristusrokotteen ja miulta meni oikee käsi (tähän käteen pisti rokotteen) sekä oikee jalka kipeeks. Ja on tuntunu myös siltä, että ois kuumetta mut mittauksen jälkeen ei ollu mitään. Vois sanoo, että on samanlaiset oireet itellä kuin olis pienessä kuumeessa :)
 
VIERAS
Otin jäykkäkouristusrokotteen keskiviikkona.Sinä päivänä ei mitään oireita, ajattelin vaan et täähän oli helppo homma, mut seuraavana yönä alko kipettyy tosi pahasti.Buranaa oon syöny jo kolmatta päivää ku särkee käsivartta. Ko. kohta tosi kosketusarka ja turvoksissa.Nukkuminen ei onnistu lainkaan kyseisellä puolella ja käden nostaminen sattuu.Eikä paljoa helpota että työskentelen parturi-kampaajana. (kädet koholla lähes jatkuvasti)
 
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Mulle laitettiin se joskus aikanaan peffaan, kun silloin ei tule pahoja oireita. Kumma, että käsivarteen laittavat jäykkistä, kun tiedossa on, että silloin tulee usein isommat oireet.
Ja mulle joskus peffaan laitettu aiheutti sitten sen, että en kävellyt reiluun vuorokauteen... Että voipa se sielläkin tuntua...
 

Yhteistyössä