Joko on puitu Katri Sorsan taaperoimetys ja lapsen paapominen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailijauj
  • Ensimmäinen viesti
vierailijauj
Kaksivuotiastaan imettävä Katri Sorsa: "Jatkan 5-6-vuotiaaksi, jos poika haluaa"

Perjantai 25.3.2016 klo 11.29
Tv-persoona, Viidakon tähtönen ja bloggaaja Katri Sorsa viettää kotiäidin elämää pienen Eliaksenkanssa. Poika täyttää parin viikon päästä kaksi vuotta, mutta syö edelleen rintaa. Elias saa itse päättää, milloin rintaruokinta riittää.
- Etenemme lapsentahtisesti. Lapsen normaali vierottautumisikä on suurin piirtein viisi, kuusi vuotta. Jatkan siihen asti, kunnes Elias päättää itse lopettaa.
Elias on tottunut rintaruokintaan. Pullosta hän suostui syömään vain kuukauden ajan syntymänsä jälkeen, sen jälkeen pulloruokinta ei onnistunut.
- Eliakselle rinnasta syöminen on ollut niin tärkeä asia, että se on sitten vain jatkunut ja jatkuu edelleen.

Katri muistuttaa, että imettäminen on myös äidin ja lapsen välistä läheisyyttä, mistä Elias nauttii. Lisäksi Elias on ollut hyvin terve lapsi, mihin Katri uskoo imetyksen vaikuttaneen.
Lähes kaksivuotias Elias osaa jo pyytää ääneen, kun hän haluaa rintaa.
Poika nukkuu Katrin vieressä parisängyssä ja käyttää rintaa tuttinaan. Maitoa rintaan ei nouse enää kovin paljon, mutta Elias haluaa silti imeä. Perheen isä Sasu on siirtynyt nukkumaan alun perin pojalle tarkoitettuun huoneeseen.

- En ole laittanut Eliasta nukkumaan pinnasänkyyn kuin kerran, kun minun oli pakko saada pojan turvallisuuden takia itse nukuttua edes tunti yöllä.

Katri muistuttaa, että lapset ovat erilaisia. Hän tietää monia, jotka ovat ilman ongelmia vieroittaneet lapsiaan. Elias on kuitenkin aina ollut herkkä poika, joka äidin mielestä voisi saada rinnasta vieroittamisesta tai omaan sänkyyn siirtämisestä traumoja. Katrilla ei myöskään ole vieroittamiseen mitään tarvetta tai kiirettä.
- Kestämme tämän kyllä ja hyvin on mennyt, vaikkakin välillä vähän väsyneesti.

Katri nauraa nyt raskautta edeltäneille haaveilleen viiden desilitran uusista silikoneista ja kolmen kuukauden jälkeen päättyvästä imetyksestä. Hänen aikomuksenaan on poistaa 2,75 desilitran silikoni-implanttinsa heti, kun imetys päättyy.
Imettäminen on äidille ja pojalle myös läheisyyttä.
Katri ihmettelee, kuinka kielteisesti ympäristö suhtautuu taaperoimettämiseen.

- Teinit saavat pukeutua kuin huorat, mutta äidit eivät saa ruokkia taaperoaan. Kerää katseita, jos ruokin Eliasta tissillä esimerkiksi kaupassa. Mutta en paljon välitä niistä, pojan mukaan mennään.

Katria ihmetyttävät myös epäilyt, mitä hän itse saa irti imettämisestä.
- En yhtään mitään, nainen puuskahtaa.
Myöskään ystäviltä ei aina tule kannustusta.
- Kaverini pitävät minua ihan hulluna! He sanovat, että nyt oikeasti se maitobaari kiinni, Katri nauraa.

- He eivät ymmärrä, että vanhempieni pitää tulla tänne, jos haluan meikata tai käydä suihkussa. Elias ei ole ikinä ollut sellainen lapsi, jonka voisi jättää lattialle ja joka leikkisi itsekseen. Onhan se haastavaa, mutta ei se meitä haittaa. Emme ala rääkätä häntä niin, että meikkaisin kaksi tuntia, kun lapsi itkee huomiota.

ANNE RASK
anne.rask@ilmedia.fi
 
Aaaaapeeee
Itselläni kulmakarvoja kohottivat se, että mies on joutunut siirtymään lapsen huoneeseen nukkumaan, koska äiti ei raaski laittaa lasta omaan sänkyyn nukkumaan. Ja että isovanhempien täytyy tulla vahtimaan lasta, kun äiti käy suihkussa tms. Minusta nuo kuulostaa tosi oudoilta ja siltä, että äiti on liian kiinni lapsessa.
 
vierailija
Voi v. Ei kai se lapsi itsekseen leikikään kun äiti pitää 2 vuotiasta edelleen sylivauvana. Kiva mutsi kun rajoittaa lapsensa kehityatä.

Ei se älliä ole näemmä kasvanut hällä vanhemmuuden myötä yhtään. Poika parka....
 
9mmmm
Mun mielestä tosi hieno ja mukavan tuntunen pariskunta kysees ja herrkkä äiti ja puhe tyyli vetoaa kyl.

ainoo mitä meitin kun sanoi ei ole koskaan tykännyt yksin lattialla olemisesta että onkohan se taapero tottunut siihen. eli jos liian raskaalta tuntuu niin kannattaa vaan pikkuhiljalleen jättää sitä yksin harjotella aluks pikkasen kerrallaan. pettymyksiin kasvaminen pienestä pitäen vahvistaa myös mielestäni. eli tyyliin jätetään se tohon ja vahtii vähän kauempaa ettei mitään johtoi järsi jnee. tottuu lapsi myös siihen yksin oloon. kumpaakin sopivasti :)
 
vierailija
Luinko oikein?? 2 vuotias käyttää äitin tissiä tuttina yöllä? Yäk, yäk ja yäk. Ihan eri juttu kuin pelkkä imetys. Iso pojankolli tissi suussa nukkuu. Väkisin tylee mieleen että äiti saa nyt tosta jotain kiksejä...
 
Ainoa, mikä tekstissä oli asiatonta, tyhmää tai vastenmielistä, oli teinityttöjen huorittelu. "Teinitytöt saavat pukeutua kuin huorat" - ei tuollaista lausetta pitäisi enää 2000-luvulla kuulua sivistysvaltiossa yhdenkään älyllisen olennon suusta.

Imetys on jees. Kaksivuotiaan imetyksessä ei ole mitään ihmeellistä. periaatteessa 2-vuotiaan yöimetys on turhaa, mutta jos se on äidin ja lapsen mielestä ok ja lapsi saa siitä turvaa, niin eihän se silloin niin turhaa ole. Itsekin alunperin suunnittelin imettäväni 2-vuotiaaksi asti, mutta vieroitin vähän yli puolitoistavuotiaana, koska lapsi alkoi käyttää rintaa huvituttina. Jos se olisi toiminut, että lapsi olisi saanut rintaa vaikka vain kerran päivässä, rauhallisena hetkenä kotona, olisi imetys voinut jatkua vaikka siihen kahden vuoden ikään.
 
Itselläni kulmakarvoja kohottivat se, että mies on joutunut siirtymään lapsen huoneeseen nukkumaan,
Mitä kummallista siinä on? Kai kukin voi nukkua missä huoneessa vaan. Ja jos mies ei halua nukkua lastenhuoneessa, voihan hän sanoa siitä. Jos ei saa sanottua asiaansa, niin oma syynsä. Sitten taas jos järjestely on hänellekin ok, niin mikä ongelma? Onhan se aika yleistä, että pariskunta nukkuu samassa huoneessa, mutta ei kai se mikään välttämättömyys ole.
 
Alle 2-vuotiaan imetyksessä nyt ei ole mitään ihmeellistä eikä omasta näkökulmastani edes kovin harvinaista.
Yli 2-3-vuotiaita imettäviä en kyllä muista juurikaan, mutta henkilökohtaisesti pidän hienona, jos joku imettää niin kauan kuin lapsi haluaa/hampaat vaihtuu.
Imetys tosin ei mielestäni ole sinänsä muiden asia, vaikka imetykseen kannustaminen ylipäätään toki on suotavaa.

Muuta hienoa en tuossa sitten nähnytkään, vaikka juuri tuo itselleni positiivinen tai neutraali asia eli imetys ilmeisesti olikin jutun pointti ja se varsinainen JUTTU millä halutaan "shokeerata".
Kuulosti siltä, ettei vanhemmuus ole hallinnassa, jos ei muka edes suihkuun pääse ilman, että isovanhemmat tulee hoitamaan lasta... Myöskin äidin väsymys ja se, että isä JOUTUU lapsen vuoksi nukkumaan muualla (asia esitettiin jutussa niin, että on vaihtanut huonetta nimenomaan lapsen vuoksi eikä esim. siksi, että tykkää nukkua yksin tmv.) kuulostaa oudolta, kun kyse on "jo" pian 2-vuotiaasta lapsesta, jonka ei ainakaan mainittu olevan erityisen itkuinen ja/tai sairas?
Lisäksi kertoo henkilön sivistyksen ja empatian tasosta jotain, kun käyttää tuollaista kieltä ("teinit pukeutuvat kuin huorat").
Ei tullut siis itselleni mitenkään positiiviset vibat kokonaisuudesta.
 
vierailija
Ei ihan terveeltä menolta kuulosta. Taapero imetys pieni paha tossa. Mutta ei tissi mikään tutti ole jota huvikseen iso mies yöllä syö... ja kyllä kaksi vuotiaan pitäisi jo vähän itsenäisesti leikkiä ja olla hetki irti äidistä.

Nyt ei taideta taas puhua lapsen parhaasta vaan äidillä on jokin henkinen ongelma, riippuvuus ja ripustautuvuus. Mitä lie omaa ongelmaasnsa paikkaa lapsen kautta.
 
juuuupas
Jaa. Mun mielestä asia ei kuulu muille kuin Katrille ja hänen lapselleen.
Itsekin imetän 1,6-vuotiasta ja annan hänen vieroittua kun hän itse haluaa.

Nukutaan myös perhepedissä ja lapsi on todella kiinni minussa. Nukahtaa vain tissille eikä ole koskaan huolinut tuttia. Mutta kyllä sentään saan meikattua , että sen takia ei tarvitse lapsenvahtia palkata. Mutta muuten Katrin kertoma kuulostaa erittäin tutulle.
Tsemppiä kovasti Katrille, jos täällä palstailet, olet hieno ja upea äiti <3
 
vierailija
Jos joku viiltelisi meidän vaunuja niin kyllä minäkin voisin seota.

Katri nyt vaan sattuu sanomaan ääneen sen mitä sadat ja tuhannet muut eivät kehtaa kertoa kellekään ja pitävät asiat visusti omana tietonaan häpeissään. Ainoa mikä tuossa minua haittaa on se että seksi kesti 30 sekuntia, siksi olisi hyvä mennä harrastamaan sitä viereiseen huoneeseen. Minä taaperoimetän 1v 9 kk vanhaa lastani mutta hän ei käytä rintaa tuttina öisin. Mies nukkuu viereisessä huoneessa, sinne on kivempaa hiipiä kun lapsi on nukahtanut. Minusta tuollainen hätäinen pussien tyhjennys ei ole mistään kotoisin. Katrin kannattaisi vierottaa lapsi nukkumasta tissi suussa ettei miehen tarvitse turvautua tuollaiseen ratkaisuun jossa vaimo ei pääse nousemaan sängystä ollenkaan ja sitten käy noin.
 
Ainoa, mikä tekstissä oli asiatonta, tyhmää tai vastenmielistä, oli teinityttöjen huorittelu. "Teinitytöt saavat pukeutua kuin huorat" - ei tuollaista lausetta pitäisi enää 2000-luvulla kuulua sivistysvaltiossa yhdenkään älyllisen olennon suusta.

Imetys on jees. Kaksivuotiaan imetyksessä ei ole mitään ihmeellistä. periaatteessa 2-vuotiaan yöimetys on turhaa, mutta jos se on äidin ja lapsen mielestä ok ja lapsi saa siitä turvaa, niin eihän se silloin niin turhaa ole. Itsekin alunperin suunnittelin imettäväni 2-vuotiaaksi asti, mutta vieroitin vähän yli puolitoistavuotiaana, koska lapsi alkoi käyttää rintaa huvituttina. Jos se olisi toiminut, että lapsi olisi saanut rintaa vaikka vain kerran päivässä, rauhallisena hetkenä kotona, olisi imetys voinut jatkua vaikka siihen kahden vuoden ikään.
Itse olen kyllä myös ihmetellyt sitä, miten vanhemmat antavat joidenkin 14-vuotiaiden lasten pukeutua kuin seksiä ammatikseen myyvien....

Mitä tulee tuohon imetykseen, niin mikäs siinä, jos kaikille osapuolille ok. Mitään järkeä ei tuon ikäiselle kyllä ole syöttää yöllä niin tuttia kuin tissiäkään.
 

Yhteistyössä