joku hyvä ruskea kastike tai miten teet ite ruskean kastikkeen

  • Viestiketjun aloittaja kastike
  • Ensimmäinen viesti
Voita ja jauhoja. Ne ruskistetaan hyvin ja sit joukkoon vettä. Sinne lihaliemikuutio, valkosipulijauhetta, paprikajauhetta, vähän ketsuppia, mustapippuria ja valkopippuria(jauheena). Sit ehkä suolaa. Ja lopuksi loraus kermaa.
 
viiden muksun mamma
Mulla suht sama resepti kuin Mutzi81:llä. Valkopippuria en käytä. Yleensä laitan mustapippurin sijaan sellaista yrttipippurimausteseosta. Mä heitän mukaan vielä hippusen sokeria. Sopii ruskeaan kastikkeeseen.
 
Tai sit jos paistaa esim lihoja eka niin tekee kylmän suurusteen, eli jauhot kylmään veteen (esim desiin) ja ohuena nauhana koko ajan sekoittaen kastikeliemen joukkoon, tulee vähärasvaisempaa. :)

Mut se maistuvuus tulee mun mielestä niistä kasvannaisista mitä sä sinne mukaan viskaat, esim. tomaatti, porkkanat, suolakurkut, paprikat, valmiit pakastesekoitukset ja tiety yrteistä. :)
 
kastike
Kuten edellä, mutta veden ja mausteiden tilalle: paistinliemi (siis jos paistat lihaa, niin siihen liemeen, missä olet sen paistanut). Joukkoon vaan suolaa ja pippuria tarpeen mukaan. Lisäksi hiukan soijaa ja kermaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minkälaisia määriä teette :
eli paljonko voita/ jauhoja/vettä

me ollaan 5 henkinen perhe mustapippuritko kokonaisiana
eli laitatte kaikkia mausteita samaan soosiin
Minä laitan kaikki mausteet jauhettuna. ja kaikkia mausteita heitän samaan soosiin!:) Minä laitan aika paljon voita ja noin 4rkl jauhoja, riittää siitä ehkä kahdeksi päiväksi. Sillai sit voita että ei ole liian "kuivaa" se jauho/voi seos.
 
ap
ongin rässä tietoa kun pitäs vähän ajan päästä lhtee koittamaan hyvänmakuista kastiketta =) ettei aina olis sellasta mautonta soosia =) vaikka lihalientä/suolaa kyllä oon käyttäny

mutta nyt tarvii kiiruusti uutta makua
 
miukuliina
Kaadan kuivaan kattilaan "summissa" vehnäjauhoja, paahdan ne sopivan väriseksi ja kaadan vettä joukkoon "sopivasti". Eli vähän kerrallaan ja tarpeen mukaan lisään, kunnes on sopivan paksua soosia. Mausteeksi suolaa tai lihaliemikuutio, pippurisekoitusta, ketsuppia, paprikajauhetta, välillä hernemaissipaprikapussi tai edellisen päivän makaronin tai riisin rippeet...
 

Yhteistyössä