jos irtisanon tän kämpän ni maksan ens kuun vielä, koska kämppä tyhjä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Varmaan si enskun eli elokuun aikana? Koska alan maksaa uudesta kämpästä vuokraa? Jos täytyy raahata tavarat sinne elokuussa mut mitenkä maksan sit kahdesta paikasta vuokraa elokuussa? Vai maksetaanko uudesta sitten syyskuun vuokra?
 
ei tokikaan
tarvitse maksaa kahta vuokraa, vuokrahaltija heilauttaa sauvaansa ja ongelmat häipyvät.

Tai sitten aikuisen (?) ihmisen pitää osata varautua asioihin: asunto irtisanotaan ajoissa ja uuden sopimuksen kanssa rukataan mitä voidaan. Käytännössä usein joutuu maksamaan yhdeltä kuukaudelta tuplavuokran (ainakin pääkaupunkiseudulla joissa tapellaan niistä vuokra-asunnoista) kun eihän se muuttokaan yleensä ihan hetkessä suju.
 
vierailija
Irtisano se nyt viimeistään tänään tai maksat syyskuunkin vuokran, nyt on viimeinen päivä.

Seuraavan asunnon vuokran maksat siitä lähtien, mistä sopimus on tehty. Vajaan kuukauden kohdalla voi tieten aina neuvotella siitä vuokrasta, jos joku toinen asuu osan kuusta.

Hyvissä ajoin suunnittelemalla ei tarvitse ylimääräisiä vuokria maksella. Suosittelen tutustumaan sääntöihin, milloin asunto pitää luovuttaa seuraavalle.
 
~Anne~
KAnnattaa ottaa selvää, millainen irtisanomisaika on. Jos on pitkä, niin voi olla, että tuplavuokria joutuu maksamaan. Mulla käynyt säkä, kun ollut vain 1kk irtisanomisaika, niin ajoissa ilmoittamalla on saanut järkättyä niin, että toisen vuokrasopimus loppuu esim 31.7 ja seuraavan alkaa 1.8. Ja avaimen saanut jo esim 31.7. Riippuen miten päivät osuu viikonlopulle tms. Kamojen kanssa ei ole mitään ongelmaa, kun käy kaapit läpi viikkoa ennen muuttoa ja heivaa rojut. Edellisenä iltana pakkaa kaikki paitsi pesukamat ja sängyn. Aamulla sitten autot täyteen, huone kerrallaan pesu ja ovi kiinni ja sitten avain eteisen naulakkoon tai tiskipöydälle.
 
vierailija
Entä jos uudesta kämpästä muuttaa vuokralainen pois elokuussa.. ja mun pitäs si kans muuttaa tästä ens kuun aikana jos nyt irtisanon. Enkä pääse sinne ennen ku kämppä tyhjä.. mitä jos se muuttaakin vika pvä elokuuta, ja mun kamat vielä vanhassa kämpässä.. Miten tuo menee käytännössä?
 
vierailija
Entä jos uudesta kämpästä muuttaa vuokralainen pois elokuussa.. ja mun pitäs si kans muuttaa tästä ens kuun aikana jos nyt irtisanon. Enkä pääse sinne ennen ku kämppä tyhjä.. mitä jos se muuttaakin vika pvä elokuuta, ja mun kamat vielä vanhassa kämpässä.. Miten tuo menee käytännössä?
Hyvin yksinkertaista, sovit vuokranantajan kanssa minä päivänä asuntoon saa muuttaa ja asut siihen päivään saakka vanhassa kämpässä, pakkaat tavarat ja heittäät kamasi pihalle sinä päivänä kun olet sopinut että kämppä on tyhjä. Tuon verran luulisi jokaisella leikkaavan lantun. Maksut sovit sitten päivien mukaan.
 
vierailija
Lain mukaan muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeinen arkipäivä. Jos siis sopimuksen päättymispäivä on perjantai, on muuttopäivä maanantai. Mikäli maanantai on pyhäpäivä, muuttopäivä on tiistai. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet huoneistosta vuokranantajan käytettäväksi.

Muuttopäivää seuraavana päivänä vuokralaisen on jätettävä huoneisto tyhjänä ja siivottuna kokonaan vuokranantajan hallintaan. Myös muut vuokrasuhteen perusteella käytössä olevat tilat on tyhjennettävä.

On myös mahdollista sopia muuttopäivästä siten, että muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivä, jolloin huoneisto on luovutettava siivottuna kokonaan vuokranantajan käytettäväksi jo muuttopäivänä. Tällöin sopimuksesta on kuitenkin käytävä yksiselitteisesti ilmi, mitä muuttopäivästä on sovittu.

Lain mukaan vuokralaisella on velvollisuus maksaa vuokraa huoneiston hallinta-ajalta, mikäli hän pitää huoneistoa käytössään vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen. Hallinta-ajalla tarkoitetaan sitä aikaa, jolloin vuokralainen todellisuudessa käyttää huoneistoa asumiseen tai tavaroiden säilyttämiseen.
 
Pääsääntöisesti alle kolmekymppiset suomalaiset naiset eivät osaa muuttaa. Olen avustanut useammassa muutossa ja alkuviikosta seurailin yhtä - aina samat ongelmat:
- muuttoon ei osata valmistautua - tavaroita ei ole pakattu etukäteen, suuria huonekaluja ei ole purettu, tarvittavia tarvikkeita (työkalut, nokkakärryt) ei ole hankittu, yleensä korkeintaan muutama banaanilaatikko tai muovisäkkejä.
- tavaroita ei osata pakata, vaan ne sullotaan muovisäkkeihin sekavassa järjestyksessä. Kun sitten astiat hajoavat ja kirjat menevät pitkin porraskäytävää, ihmetellään huuli pyöreänä.
- Pienintäkään ruuvin vääntöä tai muuta tekniikkaan vivahtavaa vaativat tehtävät ulkoistetaan miespuolisille, jos heitä on yksikin paikalla. Ilmeisesti Ikean huonekaluja ostavat vain miehet? Ja kaikki purkaminen olisi siis pitänyt tapahtua jo ennen muuttopäivää.

Jos muutto on suunnteltu ja valmisteltu hyvin (=hankittu kovamuovisia muuttolaatikoita, purettu huonekalut etukäteen, kerätty niiden ruuvit ja kiinnittimet nimettyihin purkkeihin, irroitettu verhot, taulut ja kaikkien laitteiden johdot ja kaapelit, pakattu tavarat järjestyksessä muuttolaatikoihin, nimetty laatikot niin että tietää mitä niissä on, suojattu patjat ja tv) sujuu normaalin kerrostaloasunnon tyhjennys 1-2 tunnissa jos tavaraa on kantamassa vähintään 2 henkilöä.

Alkuviikosta sivusta seurasin nuoren naisen poismuuttoa. Auto parkkiin ulko-oven eteen niin, että ohi pääsi vain istutusten kautta luikertelemalla, sitten tavaraa autoon 1 pöytälamppu, muovikassi tai pikku pahvilaatikko kerrallaan. Ilmeisesti asunnon tyhjennys siis tapahtui reaaliaikaisesti muovikasseihin, kassi kerrallaan. Neljässä tunnissa ei nainen ollut vielä saanut farkun perää täytettyä mutta sisäänkäynti pysyi kiitettävästi blokattuna.

Kun viimeksi olin isommassa muutossa mukana, kävin vuokraamassa 20 kovamuovista muuttolaatikkoa muuttolaatikko (60 x 40 x 35 cm) hintaan 0,18 €/kpl/vrk. Ei ollut kallista ja tavarat siirtyivät ehjinä ja nopeasti.
 

Yhteistyössä