jos oksentaa verta?

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja huoli, 23.08.2008.

1. huoli

huoli Vieras

mistä veren oksentaminen voi olla merkki? ei kai se ihan vaaratontakaan ole? :(

2. Möppöläinen

Möppöläinen Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    15.03.2007
    Saadut tykkäykset:
    0
  3. Åsa

Åsa Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    19.03.2007
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei vaaratonta, ei todellakaan.
    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00099

4. vieras

vieras Vieras

mä joskus oksentelin kun oli niin raju oksutauti enkä juonut hirveesti.

5. Miili

Miili Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    05.09.2004
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos on tummaa oksennusta se ei välttämättä oo verta sanottiin mun tädille sairaalassa.

6. Jos olet oksentanut rutkasti, on sieltä pieni verisuoni puhjennut ärtymyksen seurauksesta. Oksennuksen happamuus saanut suonen vuotamaan. Tällaista kävi mulla esikoista odottaessa. Sitten vielä yrjösin niin voimalla, että kasvoista rikkoutui pieniä verisuonia, näytti joltain rokolta ne pilkut. Tosi ihanaa...

7. Aaban

Aaban Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    28.04.2007
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oliko veri tummaa vai kirkasta? Joskus oksennuksen seassa saattaa olla hiukan kirkasta verta, koska raju oksentaminen rikkoo limakalvoja, katkoo pieniä verisuonia.

8. vieras

vieras Vieras

Anoppi kans oksensi tässä alkukesällä verta ja siltä löydettiin joku hiivatin alkueläin ( älkää kysykö minkä niminen, kun mä en enää muista )... No mut todennäköisempää on varmaankin nuo vatsahaavat ja pienet "verenvuodot" vatsataudin yhteydessä tms.

9. ap

ap Vieras

en puhunut itsestäni. kyse on ihmisestä, joka käyttää runsaasti alkoholia ja on koukussa rauhoittaviin lääkkeisiin. veri oli osittain kirkasta, ja sitä oli aika reilusti.

10. vieras

vieras Vieras

Mulla ainakin oli näin ilman sen vakavampaa syytä. Ja oksennus oli vielä sellaista kokkareista, joka varmaan vielä helpommin vaurioittaa limakalvoja. Mutta aina se veren oksentaminen ei ole vaaratonta!

11. Aaban

Aaban Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    28.04.2007
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voi olla, että sitten esim. vatsahaavasta kyse.

12. ap

ap Vieras

Lisätään vielä että kyseessä alle 30v ihminen, joten tuskin maksakirroosi?

13. alkomaholi

alkomaholi Vieras

Tuttavani oli kans kova käyttämään alkoholia, varsinkin kirkasta viinaa tykkäsi juoda ja päivittäin. Silloin oksensi verta aika useastikin. En tiedä "syövyttikö" vahva viina jotenkin verisuonia auki vai mitä, mutta nyt kun tämä henkilö ei enää juo, niin ei oksenna vertakaan. En siis tiedä mistä tuo johtui, mutta siitä on jo melkein kaksi vuotta aikaa ja hengissä pötköttelee vieläkin :)

14. onni löytyy arjesta

onni löytyy arjesta Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    06.08.2007
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä maksakirroosi nuoremmalekin tulee, jos elintavat ovat sen kaltaiset. veren oksentaminen ei kyllä liity maksakirroosiin mitenkään.

15. Henrietta

Henrietta Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    23.07.2004
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mun serkku kuoli kirroosiin 32 vuotiaana,että voi mennä nuorenakin.

Miehelläni oli vatsahaava ja hän oksensi verta muutaman kerran ainakin..

16. ap

ap Vieras

Lue tuo Åsan linkki, siellä väitetään toista niin sillä ajattelin.

17. viii

viii Vieras

jos veri on kirkasta, se on ylemmistä ruoansulatuselimistä, esimerkiksi jonkin ärsytyksen seurauksena.. oksentaminen juuri voi olla tämä ärsytys. jos veri on tummaa, se tulee luultavasti suolistosta.

18. miikuli

miikuli Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Saadut tykkäykset:
    0
    kyllä se liittyy maksakirroosiin...hyvinkin paljon :/ kovinkin kirroosissa oleva maksa aiheuttaa "kohjuja"pullistumia ruokatorveen ja ne saattavat puhjeta.vaarallistakin,koska verenvuoto on yleensä melko runsasta

19. veden-neito

veden-neito Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    11.05.2007
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mun isä oksensi verta. Hänellä oli todettu silloin vatsahaava. Myöhemmin hän menehtyi vatsasyöpään. Isäni käytti alkoholia runsaasti ja söi lisäksi särkylääkkeitä kuin pastilleja vaan.

Jaa tämä sivu