Jouluaskarteluja lasten kanssa!

  • Viestiketjun aloittaja Kotitonttu
  • Ensimmäinen viesti
Kotitonttu
Nyt tarttis semmosia perusaskartelujen ohjeita. Olen googlettanut, mutta en oikein ole löytänyt mieleisiä. Eli siis ihan vessapaperirulla-tonttuja ja -enkeleitä ja mitä kaikkia niitä nyt onkaan mitä tehdään päiväkodeissa ja kouluissa.

Pää on tyhjä, vaikka tiedän niitä ohjeita olevan vaikka millasia.... Auttakaa...
 
Minttu
Todella helppo: Leikkaa ympyröitä paperista ja tekee niihin vaikka reiíttäjällä reiän. Sitten lapset värittelemään. Naru reikään ja kuusenkoriste on valmis. Ajattelin itse tehdä näistä kortteja: vihreästä kartongista tausta (kuusen muotoinen) ja sit noita lasten värittämiä palloja siihen pari kolme.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän viime talvena 4v ja 2v oli ihan innoissaan siitä sokeripalalinnasta.
Millä ne sokeripalat liimataan toisiinsa kiinni?
Me ainakin liimattiin erikeepperillä. Tai jotain puuliimaa mitälie... siis halpisversio erikeepperistä se oli. Jotkut käyttää tomusokerimössöä mutta mä pistin liimaa.
 
Minttu
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän viime talvena 4v ja 2v oli ihan innoissaan siitä sokeripalalinnasta.
Millä ne sokeripalat liimataan toisiinsa kiinni?
Me ainakin liimattiin erikeepperillä. Tai jotain puuliimaa mitälie... siis halpisversio erikeepperistä se oli. Jotkut käyttää tomusokerimössöä mutta mä pistin liimaa.
Kiitos! :) ! Niin tietysti liimalla, eihän sitä syödä, vaikka muuten on sokeria :) . Aina ei vaan raksuta. Paitsi tyhjää :)
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän viime talvena 4v ja 2v oli ihan innoissaan siitä sokeripalalinnasta.
Millä ne sokeripalat liimataan toisiinsa kiinni?
Me ainakin liimattiin erikeepperillä. Tai jotain puuliimaa mitälie... siis halpisversio erikeepperistä se oli. Jotkut käyttää tomusokerimössöä mutta mä pistin liimaa.
Kiitos! :) ! Niin tietysti liimalla, eihän sitä syödä, vaikka muuten on sokeria :) . Aina ei vaan raksuta. Paitsi tyhjää :)
Siitä tuli ainakin tosi kiva mikä me tehtiin. Tai siis minä tein sellaisen ison linnan ja muksut väkräs omiaan samalla niistä sokereista ja liimasta. Varmaan tänä jouluna taas.
 
Piirtäkää paperille piparimuotin avulla possu, pipari, ukko, akka jne, ja koristelkaa ne valkoisilla villalanganpätkillä liimaten.

Puoliympyrästä kartongista voi pyöräyttää kartion, ja massapallo hammastikun päähän pääksi ja siitä koristelemaan enkeliä tai joulukuvaelman hahmoja.

Styrox-rakeita kun pujottelee neulan avulla lankaan, saa kauniita lumihiutalelankoja.

Maalatkaa piimällä tai vesiväreillä ikkunaan lumimaisema. Ennen maalaamista kannattaa lisätä pisara tiskiainetta maaliin, jotta helpottuu ikkunan pesu sitten joskus.

Perinteiset lumihiutaleet: leivinpaperista ympyrä, joka taitetaan kahtia-kahtia-kahtia-kahtia, ja sitten reunoihin leikataan erimuotoisia lovia - kun paperin avaa, syntyy koristeellinen lumitähti.

Vessapaperirullan kun päällystää valkoisella paperilla, ja laittaa massapallon pääksi, lisää oranssin silkkipaperitollon nenäksi ja piirtää silmät ja suun ja napit, saa kivan lumiukon. Vielä kreppipaperisuikale kaulaliinaksi ja risun voi tökätä paperirullan läpi (pistä vaikka kynsisaksilla reiät) käsiksi.
 
vieras
pieni ompelu tehtävä: kangas sydämmiä ja vanua sisääle.esim.jos on vanhoja lakanoita yms. sopivat mainiosti tähän. pient sydääme käy vaikka kransiin korsteeksi tai kuuseen ja miksei vaikka ikkunaan kun laittaa kauniiseen silkkinauhaan tasaisin välein eri kokoisia..tämä sopii ehkä isommille lapsille tai miksei pienillekin :)
pilttipurkit kiertoon..koristelua kankaalla tai maaleilla..tontun pää purkin kanteen tai jokin muu..karkkia täyteen..ja karkitkin voi tehdä itse

vesiväri--piimä maali..ikkunakoristeita helposti.
 

Yhteistyössä