Jumalanpalvelus ihan UT:n mukaan. Ei kovin korkeakirkollinen. :)

Tämä lähti oikeastaan tuosta lestaketjusta.

Tietääkö kukaan mikä on UT:n malli seurakunnan kokouksiin? Ei kovin kirkollinen. Aika interaktiivinen, jokaisella on jotain annettavaa.

"Kun kokoonnutte yhteen, jokaisella on jotakin annettavaa: laulu, opetus tai ilmestys, puhe kielillä tai sen tulkinta."

Eli riviseurakuntalaiset olivat arjessa yhteydessä Jumalaan ja kukin sai yhteisissä kokouksissa tuoda esille mitä Jumala oli vaikka viikon aikana antanut:laulu, puhe jne.

Mutta lisäys:
"Kaiken on vain tapahduttava arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä."
Eli mitään sekasortoista mölyämistä se ei saanut olla.

Seurakunnan työntekijät: paimen/pastori, vanhemmistoveljet ja seurakunnanpalvelija.
 
vierailija
Mut jos ei oo mitään annettavaa.. Menee väsyneenä ja uupuneena saamnaa rauhaisaa virkistystä, ei käsien heiluttelua ja huutamista. Hmm, kai mä kaiken puristuksen jälkeen on luterilaisempi kuin luterilainen. Paitsi armolahjat jees(rauhallisesti).
 
Mut jos ei oo mitään annettavaa.. Menee väsyneenä ja uupuneena saamnaa rauhaisaa virkistystä, ei käsien heiluttelua ja huutamista. Hmm, kai mä kaiken puristuksen jälkeen on luterilaisempi kuin luterilainen. Paitsi armolahjat jees(rauhallisesti).
Sekin sallittakoon. Mä ylistelen aika vähän missään kokouksissa, eka puolet ajasta penkissä menee väsyneenä arkiasioiden nollaamiseen.

Ja huom.jos ei Jumala vaikuta mitään huutamista tai käsillä huitomista niin ei niitä itsekään pidä alkaa tekemään.
 
Miksi se kielillä puhuminen on merkityksetöntä mölinää? Miksi jumala ei ilmaise itseään niin, että kaikki ymmärtävät?
Siihen tartteekin tulkin eli toisen henkilön jolla on kieltenselittämisen armolahja eli joka saa Jumalalta tulkkauksen kielilläpuhujan puheeseen.

Jos joku uskova on kokouksessa suureen ääneen puhunut kielillä ilman kieltenselittäjää, niin on tehnyt väärin, koska se lahja on tarkoitettu itsen ja Jumalan välille.

Siitä vieraskielisestä tekstistä ei olekaan muille hyötyä jollei kokouksessa ole kieltenselittäjää. Eikä se kieltenselittäjäkän aina sitä sanomaa Jumalalta saa.
(Siis kielilläpuhuja ja -selittäjä eivät kumpikaan osaa itse sitä kieltä mutta Jumalalta tulee sanoma ja sen selitys)

Kielet rakentaa sitä uskovaa itseään; vapaissa suunnissa pitäisi kokouksissa tyytyä puhumaan kielillä hiljaa, kahdenkesken Jumalalle.
 
Viimeksi muokattu:

Ketä tämä hyödyttää ja miten?
Tiainen on ihanan vilpitön ja innokas uskossaan mutta kielilläpuhuminen ääneen kokouksessa on Raamatussa kielletty, jos ei paikalla ole kieltenselittäjää. Puhukoon kotonaan kielillä.
Ohje löytyy siis Korinttolaiskirje 14:sta.

Lisäksi hän on vähän menestysteologinen. No, toivottavasti Jumala tulee vähän kouluttamaan omaa kukkopoikaansa. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Eipä anneta täälläkään valtaa noille kiihkoilijoille. Enkä nyt puhu tiaisesta, vaan niistä kiihkoilijoista, joilla näyttäisi olevan tuo arvostelun (lihallinen) armolahja. Se jos mikä tuo epäjärjestystä.

Asiaan. Olivat alkuseurakunnassa vissiin aika radikaalia Jeesukseen rakastunutta porukkaa. Kokoontuivat kodeissa ja olivat niin sanannälkäisiä että istuivat kuuntelemassa kunnes väsähtivät uupumuksesta. Esim se yksi tyyppi, joka nukahti ja tippui ikkunasta. Se kuoli, herätettiin ja jatkettiin kokousta. :-D

Varmaan jos armolahjat hyvin toimii, niin osataan myös erottaa hengen avulla, mikä on Jumalasta. Silloin ei synny epäjärjestystä. Uskallan kuitenkin väittää, että se, mikä oli järjestystä välimeren alkuseurakunnissa, ei välttämättä tunnu järjestykseltä suomalaiselle kirkkokansalle.
 
Siihen tartteekin tulkin eli toisen henkilön jolla on kieltenselittämisen armolahja eli joka saa Jumalalta tulkkauksen kielilläpuhujan puheeseen.

Jos joku uskova on kokouksessa suureen ääneen puhunut kielillä ilman kieltenselittäjää, niin on tehnyt väärin, koska se lahja on tarkoitettu itsen ja Jumalan välille.

Siitä vieraskielisestä tekstistä ei olekaan muille hyötyä jollei kokouksessa ole kieltenselittäjää. Eikä se kieltenselittäjäkän aina sitä sanomaa Jumalalta saa.
(Siis kielilläpuhuja ja -selittäjä eivät kumpikaan osaa itse sitä kieltä mutta Jumalalta tulee sanoma ja sen selitys)

Kielet rakentaa sitä uskovaa itseään; vapaissa suunnissa pitäisi kokouksissa tyytyä puhumaan kielillä hiljaa, kahdenkesken Jumalalle.
alkaa menemään jo taikauskon puolelle. :cautious:
 
vierailija
Eipä anneta täälläkään valtaa noille kiihkoilijoille. Enkä nyt puhu tiaisesta, vaan niistä kiihkoilijoista, joilla näyttäisi olevan tuo arvostelun (lihallinen) armolahja.
Sä itse arvostelet, ja moitit toisia kiihkoilijoiksi. :whistle: Aina opetusta Raamatun Sanalla arvioitsijat yritetään vaientaa. Mutta kuten Sana sanoo koetelkaa kaikki, ja pitäkää se mikä on hyvää.

Raamatussa on hyvin selkeät ohjeet seurakunnalle, mitä ap on tuonut esille.
 
Eipä anneta täälläkään valtaa noille kiihkoilijoille. Enkä nyt puhu tiaisesta, vaan niistä kiihkoilijoista, joilla näyttäisi olevan tuo arvostelun (lihallinen) armolahja. Se jos mikä tuo epäjärjestystä.

Asiaan. Olivat alkuseurakunnassa vissiin aika radikaalia Jeesukseen rakastunutta porukkaa. Kokoontuivat kodeissa ja olivat niin sanannälkäisiä että istuivat kuuntelemassa kunnes väsähtivät uupumuksesta. Esim se yksi tyyppi, joka nukahti ja tippui ikkunasta. Se kuoli, herätettiin ja jatkettiin kokousta. :-D

Varmaan jos armolahjat hyvin toimii, niin osataan myös erottaa hengen avulla, mikä on Jumalasta. Silloin ei synny epäjärjestystä. Uskallan kuitenkin väittää, että se, mikä oli järjestystä välimeren alkuseurakunnissa, ei välttämättä tunnu järjestykseltä suomalaiselle kirkkokansalle.
Niin, siis jos mennään joihinkin latinomaihin niin siellä saatetaan huudahtaa aamenet riemukkaammin, kun taas suomalainen mutisee paitaansa hiljaa -men.

Mutta järjestys on latinoillakin oltava.
 
Sä itse arvostelet, ja moitit toisia kiihkoilijoiksi. :whistle: Aina opetusta Raamatun Sanalla arvioitsijat yritetään vaientaa. Mutta kuten Sana sanoo koetelkaa kaikki, ja pitäkää se mikä on hyvää.

Raamatussa on hyvin selkeät ohjeet seurakunnalle, mitä ap on tuonut esille.
Aivan.

Mutta ei ole helppoa aina kun täytyy pitää ääripäät hallussa: ei saa sammuttaa Jumalan ihmeitä ja armolahjoja, mutta toisaalta pitää koko ajan olla tarkkana ettei lähde mopo käsistä.
 
vierailija
Tämä lähti oikeastaan tuosta lestaketjusta.

Tietääkö kukaan mikä on UT:n malli seurakunnan kokouksiin? Ei kovin kirkollinen. Aika interaktiivinen, jokaisella on jotain annettavaa.

"Kun kokoonnutte yhteen, jokaisella on jotakin annettavaa: laulu, opetus tai ilmestys, puhe kielillä tai sen tulkinta."

Eli riviseurakuntalaiset olivat arjessa yhteydessä Jumalaan ja kukin sai yhteisissä kokouksissa tuoda esille mitä Jumala oli vaikka viikon aikana antanut:laulu, puhe jne.

Mutta lisäys:
"Kaiken on vain tapahduttava arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä."
Eli mitään sekasortoista mölyämistä se ei saanut olla.

Seurakunnan työntekijät: paimen/pastori, vanhemmistoveljet ja seurakunnanpalvelija.
Ja naiset vaietkoon seurakunnassa...
 
vierailija
Siihen tartteekin tulkin eli toisen henkilön jolla on kieltenselittämisen armolahja eli joka saa Jumalalta tulkkauksen kielilläpuhujan puheeseen.

Jos joku uskova on kokouksessa suureen ääneen puhunut kielillä ilman kieltenselittäjää, niin on tehnyt väärin, koska se lahja on tarkoitettu itsen ja Jumalan välille.

Siitä vieraskielisestä tekstistä ei olekaan muille hyötyä jollei kokouksessa ole kieltenselittäjää. Eikä se kieltenselittäjäkän aina sitä sanomaa Jumalalta saa.
(Siis kielilläpuhuja ja -selittäjä eivät kumpikaan osaa itse sitä kieltä mutta Jumalalta tulee sanoma ja sen selitys)

Kielet rakentaa sitä uskovaa itseään; vapaissa suunnissa pitäisi kokouksissa tyytyä puhumaan kielillä hiljaa, kahdenkesken Jumalalle.
Sä oikeasti uskot, että sun jumala toimisi noin? Jumalalta tulee sanomaa kielellä, jota kukaan ei ymmärrä.. juuei.
 
Sä oikeasti uskot, että sun jumala toimisi noin? Jumalalta tulee sanomaa kielellä, jota kukaan ei ymmärrä.. juuei.
No Raamatusta löytyy.

Tuo on oikeastaan vain yksi Jumalan tapa puhua kokouksissa. Aika paljon on armolahjaa nimeltä "tiedon sanat", eli joku tuikituntematon mummeli tulee luo ja sanoo suomeksi mulle viestin Jumalalta, joka osuu oikeaan (jos on yli-innokas mummeli niin sit se ei osu aina oikeaan).
Tai joku puhuja saa tiedon sanat että "täällä on mies jolla on syöpä jne".

Sit on profetian lahja jolla joku näkee tulevia, mä olen nähnyt näyn jolla pystyin rohkaisemaan erään tilaisuuden vetäjää jne.

Nuo ei ole uskovaisuuden pääasia, ovat vain juttuja jotka tulevat siinä sivussa eikä niistä pidä liikaa kohkata. Risti, armo, syntien anteeksisaaminen on pääruokaa, nuo on jälkkäri. Niitä jälkkäreitä kannustetaan tavoittelemaan, mutta uskova pärjää ilmankin.

Mut laitan koko tuon luvun. Vaikka sitä vastaan käydään usein niin se löytyy heti (häissä niin suositun) 1Kor13:n eli "usko, toivo, rakkaus"-luvun jälkeen. Jota ei kukaan lähde kyseenalaistamaan.



1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
6 Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
7 Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
8 Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
9 Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
10 Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
11 Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
21 Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
22 Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
23 Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
24 Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
25 hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
27 Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
28 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
29 Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
30 mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
32 Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
36 Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
37 Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
38 Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.
39 Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
40 Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä