Kalvovaatteet hiostavat - miten hoidetaan?

  • Viestiketjun aloittaja kuoripuvun ostanut ja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti
kuoripuvun ostanut ja pettynyt
Aloitin pyöräilemisen ja hankin kunnolliset varusteet. Ostin kuoritakin, jossa irroitettava fleece-takki sisällä. Takkia voi siis käyttää sekä syksyllä että talvipakkasilla. Vedenpitävyys ja hengittävyysarvot ovat 2000/2000. Kuorihousut ostin myös.

Olen pyöräillyt puvun kanssa vajaat kymmenen kertaa suhteellisen pitkän matkan ja takin kanssa tuntuu helposti tulevan hiki. Kaiken lisäksi takki on alkanut haisemaan hielle. Minä hikoilen aina helposti ja runsaasti. Hengittävyys ei ainakaan tunnu toimivan näissä vaatteissa, sadetta kyllä pitää. Samaa on valitellut runsaasti hikoileva ystäväni, joka harrastaa juoksemista ja hiihtämistä. Hänelläkään tekniset aluskerrastot ja kuoripuvut eivät ole toimineet.

Pitäisiköhän alkaa käyttämään vain perus urheilu- ja toppavaatteita ilman mitään kalvoja. Silloin ongelmaksi tulee vesi- ja räntäsade. Varaanko mukaan ohuen kertakäyttösadetakin?

Entäs pesu. Teknisten vaatteiden ominaisuudet heikkenevät pesuissa. Kuinka usein tai harvoin niitä kannattaa pestä? Takin pesu kerran kuukaudessa taitaa ainakin minun kohdallani olla liian harvoin, koska se haisee hieltä.

 
vieras
Tärkeintä on, että siellä alla on oikeanlaiset vaatteet, jotka siirtävät sen hien eteenpäin kohti ulompia kerroksia. Ainahan nuo ovat jonkin verran hiostavampia kuin tavalliset vaatteet.

Osan ominaisuudet kärsivät pesussa, toisia taas käsketään pesemään tarpeeksi usein (esim. gore-tex), koska lika tukkii hengityshuokoset.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei ole ihme, että hiostaa. Jotta ulkoiluun tarkoitettu vaate toimisi kunnolla, olisi hengittävyyden oltava vähintään 5 000 g/m2/24h.
En löytänyt tuollaisia arvoja muista kuin softshell-takeista ja niillä ei tarkene talvella. Vai käyttääkö joku niitä myös talvella? Minulla siis Icepeakin 3in1-takki. Ovh 129 euroa, ostin tarjouksesta. Sen kalliimpaan ei ole varaa investoida.
 
vieras
Jatkan vielä, että juoksu ja hiihtoharrastuksiin kannattaa hankkia sopivat varusteet esim. windstopper-vaatteet, jotka pitävät tuulta, mutta hengittävät hyvin. Kuoriasut ei ole parhaimmat juoksuun ja hiihtoon. Ja varsinkin jos vaatteen vedenpitävyys ja hengittävyys on 2000/2000 niin sama on laittaa sitten jätesäkki päälle.
 
Kalle
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jatkan vielä, että juoksu ja hiihtoharrastuksiin kannattaa hankkia sopivat varusteet esim. windstopper-vaatteet, jotka pitävät tuulta, mutta hengittävät hyvin. Kuoriasut ei ole parhaimmat juoksuun ja hiihtoon. Ja varsinkin jos vaatteen vedenpitävyys ja hengittävyys on 2000/2000 niin sama on laittaa sitten jätesäkki päälle.
Näin juuri, vaatteilla ei muutenkaan pysty estämään hikoilua. Jos juoksee kalvopuku päällä niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin kastua läpimäräksi. Gore-vaatteessa oikein huomaa kuinka kosteus tiivistyy pisaroiksi ja noroiksi sisäpintaan. Gore kelpaa sadetakiksi kevyeen liikuntaan, ei ole yhtä paha kuin umpikumi.
 
Kalvopuvuissa tärkeätä on malli ja tuuletettavuus. Lisäksi ilman pitää kiertää vaatteen sisällä, tai kuuma tulee.

Ilmeisesti kankaan hengittävyysarvoilla ei ole niin paljon merkitystä, vaan ihan mallilla ja mm tuuletuksen järjestämisellä. Eli tuuletus hoidetaan esim vetoketjuilla kainaloissa, jalan ulkosyrjässä, jne. Mitä enemmän yksityiskohtia löytyy, sitä kalliimmaksi usein tulee. No ei nyt ihan aina, mutta satasen takki on halpa, eikä muuten 2000 riitä vedenpitävään arvoon.
 
vieras
Mulla ollu aika vastaava icepeak, hiosti mullakin, vaikken kovin hikoileva olekaan.
Ratkaisin ongelman siirtymällä tavalliseen tuulitakkiin muulloin ja talvella halpistoppikseen.
Kaatosateella toki kastuu jossain vaiheessa, mut yllättävän kuivana oon selvinny sateiset puisto ym reissut lasten kanssa.
 
puisto
Kalliiseen hiostavaan asuun ei kannata sijoittaa koska laadukas tuulipuku on samanveroinen. Se hylkii vettä ja lisäksi hiostaa vähemmän. Monet kerrat olen ollut tuulipuku päällä ulkona sadekuuroissa. Edes pyöräillessä ei vesi päässyt liukkaasta päällyskankaasta läpi vaikka se ehti liota sateessa 10 minuutin ajan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja puisto:
Kalliiseen hiostavaan asuun ei kannata sijoittaa koska laadukas tuulipuku on samanveroinen. Se hylkii vettä ja lisäksi hiostaa vähemmän. Monet kerrat olen ollut tuulipuku päällä ulkona sadekuuroissa. Edes pyöräillessä ei vesi päässyt liukkaasta päällyskankaasta läpi vaikka se ehti liota sateessa 10 minuutin ajan.
10minuuttia sateenkestoa on aika säälittävää :) Ei siinä paljon ulkoilla...
 
puisto
No tottakai se läpi tulee silloin kun joudun pyöräilemään puoli tuntia vesisateessa ja kun järkyttävän kova rankkasadekuuro tuli päälle niin hetihän se vedet sisään imaisi niin että olin likomärkänä. Mutta haluaisinpa nähdä ulkoilupuvun (sadepukua ei lasketa) joka ei näissä tilanteissa kastu sisäpuolelta Sadepuvut ovat kunnon sateita varten, eihän mikään tuulipuku sellaista pidä.
 

Yhteistyössä