Kannattaako ostaa Airfloss-hammasvälisuutin tai muu vastaava?

  • Viestiketjun aloittaja ~Anne~
  • Ensimmäinen viesti
~Anne~
Ikenet vuotaa verta jatkuvasti, hampaidenpesun yhteydessä ja joskus kesken päivääkin. Olen alkanut harkitsemaan tällaista waterpikkiä tai airflossia (en tiedä miten eroavat toisistaan)

Ihan vaan taustatietona, että pesen 2x päivässä sähköhammasharjalla 2min. Säännölliset ruoka-ajat, syön purkkaa. Olen käyttänyt säännöllisesti lankaa, puutikkuja, suuvettä jnejne ilman mitään apua. Hammaslääkärissä on käyty, välillä saatu antibioottikuuria ja usein poistettu hammaskiveä.

Olisiko tuollaisesta laitteesta päivittäisessä käytössä mitään apua?
 
Sulle ei ole hammaslääkäri suositellut käyttöösi Gum Paroex- tuotteita? Jotka ovat nimenomaisesti tarkoitettuja ennaltaehkäisyyn silloin kun on jo havaittavissa olevia ongelmia mm. ienverenvuodon ja plakinkertymisen kanssa.

Tuosta tuoteperheestä löytyy mm. tehokas suuvesi sekä hammastahna, joita käytetään kuuriluontoisesti. Ja - niillä myös saa tuloksia aikaiseksi.

Jotenkin sijoittaminen tommoiseen airflossiin tuntuisi vielä tässä vaiheessa turhalta, koska tarjolla on vielä muita vaihtoehtoja hammashoitolakäyntien lisäksi. Vai - ovatko sieltä sitten sulle suositelleet tuota konetta?
 
~Anne~
Eivät ole suositelleet. Eivät ota tosissaan, kun olen sanonut että tämä pian 15-vuotta kestänyt veren maistelu alkaisi pikkuhiljaa riittämään. Olen joskus miettinyt, olisiko tekareiden kanssa helpompaa ja olen vasta 28!!
Hammaslääkärissä voivoittelevat vaan ja kun viisurit kasvoivat niin syyttivät niitä, pari on poistettu, eikä mikään muuttunut.
 
Eivät ole suositelleet. Eivät ota tosissaan, kun olen sanonut että tämä pian 15-vuotta kestänyt veren maistelu alkaisi pikkuhiljaa riittämään. Olen joskus miettinyt, olisiko tekareiden kanssa helpompaa ja olen vasta 28!!
Hammaslääkärissä voivoittelevat vaan ja kun viisurit kasvoivat niin syyttivät niitä, pari on poistettu, eikä mikään muuttunut.
Aika eriskummallista, että eivät ole tuota ainetta suositelleet sinulle. Pitkällinen ienverenvuoto sekä plakinkertyminen kun voivat ajan kanssa muuttua vieläkin hankalammiksi suunalueen sairauksiksi...Ei varmaan tee hallaa tilanteellesi, jos menet apteekkiin ja kysyt noiden tuotteiden perään oma- alotteisesti. Ne saa ihan ilman mitään reseptiä eivätkä ole edes kukkaron päälle pahasti käyviä.

Mä ite oon käyttänyt suuhygienistin suosituksesta taannoin kuuriluontoisena, kun meinas tulla kiukkusempaa ientulehdusta,tuota Gum- sarjan hammastahnaa että suuvettä kuuriluontoisena. Suuvettä aamuin illoin ja hammastahnaa siten että tavallista kuukauden päivät ja tuota Gumin tuotetta kahden viikon ajan - tällä syklillä menin sen puolivuotta, jolloin oli mulla tarkituskertaa suuhygienistillä ja hän totesi tilanteen huomattavasti parantuneen :). Nyt satunnaisesti käytän kumpaakin tuotetta ihan perusnormaalihammapesujen yhteyksissä - hammastahnaa siis viikon verran n. kerran parin kuukauden sisällä ja purskuttelen vähintään pari kertaa viikossa.

Hampaista ja suun hyvinvoinnista kun kannattaa todellakin pitää huolta kaikilla mahdollisilla keinoilla. Kyllä sitä haluais kuitenkin vanhuksenakin syödä omillansa.
 
~Anne~
Mulle on ihan sama, kenen hampailla syön vanhana. Varmaan edes elä kovin pitkään tällä menolla, kun paha ientulehdus nostaa sydänkohtausriskiä, joka on meidän suvussa ollut miltei kaikilla kuolinsyy. Suututtaa, kun eivät suostu hammaslääkärissä auttamaan. Menisin yksityiselle, mutta ei ole opiskelijana varaa.
Siksi kyselin tuosta koneestakin, kun tässä tilanteessa olen jo kokeillut kaiken mitä on ehdotettu.

Kirjoitan nuo nimet ylös ja menen tänään apteekkiin.
 
Mulle on ihan sama, kenen hampailla syön vanhana. Varmaan edes elä kovin pitkään tällä menolla, kun paha ientulehdus nostaa sydänkohtausriskiä, joka on meidän suvussa ollut miltei kaikilla kuolinsyy. Suututtaa, kun eivät suostu hammaslääkärissä auttamaan. Menisin yksityiselle, mutta ei ole opiskelijana varaa.
Siksi kyselin tuosta koneestakin, kun tässä tilanteessa olen jo kokeillut kaiken mitä on ehdotettu.

Kirjoitan nuo nimet ylös ja menen tänään apteekkiin.
Kokeile ihmeessä noita tuotteita ens alkuun. Jos ei niistä sitten syystä tai toisesta tule sulle toivottua vastaavuutta niin...sitten sijoita vaikka tuohon laitteeseen.

Koetahan jaksaa siellä vaikka ymmärrettäväähän toi on, että rupee jo pahasti hermoja kiristämään. Tsemppiä!
 
~Anne~
En ehtinyt tuolloin apteekkiin, mutta sitten kun kävin (en Suomessa), niin en löytänyt Gum paroex:iä. Ostin Parodontax hammastahnan ja suuveden. Nämä ovat ilmeisesti päivittäiseen käyttöön. Katsotaan pari viikkoa näillä. Jos ei elämä parane, niin ostan vielä noita Gum paroex-tuotteita ihan täältä paikallisesta apteekista, josta näitä varmasti löytyy.
 
En ehtinyt tuolloin apteekkiin, mutta sitten kun kävin (en Suomessa), niin en löytänyt Gum paroex:iä. Ostin Parodontax hammastahnan ja suuveden. Nämä ovat ilmeisesti päivittäiseen käyttöön. Katsotaan pari viikkoa näillä. Jos ei elämä parane, niin ostan vielä noita Gum paroex-tuotteita ihan täältä paikallisesta apteekista, josta näitä varmasti löytyy.
No hyvä, että löysit jotain vastaavaa :). Ja heii - tossa Gum- tuoteperheestä itse käytin ja käytän yhä sitä ns. vihreetä linjaa eli 0,06%- hammastahnaa ja suuvettä. Siitä vahvemmat ovat luonnollisesti vaativampaan käyttöön. Mutta joo, pitäis löytyä ihan joka apteekista täällä Suomessa :).

Pitkää pinnaa ja tsemppiä edelleen :).
 
vierailija
Kannattaa käydä suuhygienistin luona ienongelmien vuoksi. Hän on parempi neuvomaan oikeat välineet. Suosittelen hammasväliharjaa joka päiväiseen käyttöön. Tuo edellä mainittu paroex on kuuriluontoisesti tehokas apu mutta ientulehduksen hoitoon tarvitsee käyttää päivittäin jotain välinettä jota sitten paroex tarpeen mukaan täydentää. Ja välineiden käyttö kannattaa käydä läpi yhdessä suuhygienistin kanssa. Se, että harjaa hampaat 2x pv ja lankaa, ei tarkoita, että tulisi puhdasta. Olen työssäni huomannut, että monella on tekniikka hukassa ja puhdistus on tehotonta.

 
~Anne~
Kannattaa käydä suuhygienistin luona ienongelmien vuoksi. Hän on parempi neuvomaan oikeat välineet. Suosittelen hammasväliharjaa joka päiväiseen käyttöön. Tuo edellä mainittu paroex on kuuriluontoisesti tehokas apu mutta ientulehduksen hoitoon tarvitsee käyttää päivittäin jotain välinettä jota sitten paroex tarpeen mukaan täydentää. Ja välineiden käyttö kannattaa käydä läpi yhdessä suuhygienistin kanssa. Se, että harjaa hampaat 2x pv ja lankaa, ei tarkoita, että tulisi puhdasta. Olen työssäni huomannut, että monella on tekniikka hukassa ja puhdistus on tehotonta.

Jos et aloitusviestiä lukenut.... Olen käynyt asiat läpi suuhygienistin kanssa. Olen kerran saanut jopa antibioottikuurin ikenien takia. Syön purkkaa, lankaan, tikutan, käytän suuvettä, pesen 2min 2x oikealla tekniikalla, käyn poistattamassa hammaskivet ymymym. Paljonko aikaa päivässä pitäisi vielä käyttää yksien saakelien leegojen hinkkaamiseen? 15 vuotta ollut tämä ongelma ja hammaslääkärillä ravattu. Ymmärrän, että yrität auttaa, mutta ihan totta, ratkaisu ei ole se, että hinkkaan hampaita lisää. Hammaslääkärit tai mitä lie puoskareita ovatkaan, levittelevät käsiään.
 
~Anne~
Tilannepäivitystä sen verran, että verta tulee edelleen hampaita pestessä. Määrään en tosin ole kiinnittänyt huomiota. Sen verran jännän huomion tein tuossa, että sen lisäksi että Parodontax valkaisee hieman hampaita, niin ihan kuin se olisi tehnyt muutakin. Hampaiden juuret on jännän harmahtavat. Yhtenä päivänä näytti, että niissä olisi paksua plakkia (oli silloin vaaleammat), kokeilin raaputtaa ja se irtosi tuosta noin vain. Olisiko voinut jotain hammaskiveä irrota?
 
~Anne~
Pesen edelleen hampaita Parodontaxilla. Suuvesi loppui joku aika sitten. Taidan käydä apteekissa ostamassa vielä sitä Gum Paroexia, vai onkohan niillä kuitenkaan niin isoa eroa? Ei ole ongelmat poistuneet. Olen huomannut tosin, että nyt tuntuu, että pitäisi pestä hampaat keskellä päivääkin. Tuntuu plakkiintuvan vaikka syön purkkaakin usein. o_O
 
~Anne~
Purkasta tuskin on mitään hyötyä. Suuhygienisti voisi antaa neuvoja hampaiden hoidossa.
Purkasta on hyötyä syömisen jälkeen, tietenkin. Suuhygienistillä olen käynyt monesti, kohauttelevat olkiaan. Kerran syyttivät viisaudenhampaita -> poistettu. Sitten syyttivät hammaskiveä -> poistettu usein. Viimeisin oli, että jollain kuulemma vain on herkät ikenet.
 

Yhteistyössä