❃ Kauan plussaa odottaneet (vuosi →) ❃

Mie oon puhunut tästä asiasta hyvin avoimesti äitini kanssa (hänenkin raskaaksi tulot on kestänyt pikkusisaruksieni kohdalla vähän kauemmin, niin oli luontevaa kysellä onko hänen munasarjojaan ultrattu ja löytynyt sieltä mitään, sainko minä helposti alkuni jne) ja on kyllä vähän tuskallista kun hänkin odottaa ja toivoo ja kyselee. Ja kun mitään kerrottavaa ei ole :( Muut ei onneksi kysele.. Töissä jotkut saattaa vähän vitsillä aina heittää, mut pitää vaan kiskoa hymy huulille ja sanoa hehe niin varmaan. :(
Kiva, että oot saanut puhuttua ja muutenkin olisi hyvä tietää, jos olisi jotain periytyvää tai muuten sun omaan yritykseen ja vaikka hoitoihin vaikuttavaa :)
Mä en oo ite äitini kanssa väleissä ja hyvä niin, nyt ei just jaksaisi hänen turhanpäiväistä vihaa ja piikittelyä kaikesta. Äitini on saanut minut 19 vuotiaana, välissä yksi kaavinta jostain syystä, seuraavan 22 vuotiaana ja viimeisen 34 vuotiaana, että hänellä ainakin wörkkii..

Tuskallista nimenomaan nuo kyselyt, kun itsekkin niiin haluais sanoa että kyllä tulee:barefoot:
Meillä kyselijöitä tosiaan niin paljon, että voi olla että kerron vaikseuksita poliklinikkakäynnin jälkeen, kun jotain on selvinnyt. Mä en vaan jaksa tätä kaksoiselämää:sick:
 
Tuskallista nimenomaan nuo kyselyt, kun itsekkin niiin haluais sanoa että kyllä tulee:barefoot:
Meillä kyselijöitä tosiaan niin paljon, että voi olla että kerron vaikseuksita poliklinikkakäynnin jälkeen, kun jotain on selvinnyt. Mä en vaan jaksa tätä kaksoiselämää:sick:
Tsemppiä! <3 Meiltä ei onneks kukaan kysele. Kai kun mulla on vielä opiskelut kesken niin ihmiset ajattelee, että ei meille vielä oo vauvoja tulossa. Sais kyllä mun puolesta tulla. Mutta ois ihan hirveetä jos ihmiset ois utelemassa ja painostamassa, varsinkin kun mä en oo tästä yrittämisestä kertonut oikeastaan kenellekään. Monethan puhuu just äidille tai siskolle, mutta mä en oo äidin enkä siskon kanssa niin hyvissä väleissä että rupeisin tästä puhumaan. Raskaudestakin ajattelin niille kertoa sitten vasta joskus rakenneultran jälkeen jos sinne asti päästään.
 
Miten teihin parikymppisiin on muuten suhtauduttu tässä lapsettomuusasiassa? Meillä kyllä heti ''lohduteltiin'' kuinka nuoria ollaan jne (mutta nuorena pitäisikin onnistua!!)

Mitä ensimmäisellä lapsettomuuspoliklinikan käynnillä tapahtuu?:)
Meillä pohjalla hormonitestit, muita verikokeita, aukkari, simppatesti ja lääkitys parlodel.

Pommitan näköjään heti aamusta täällä :whistle::whistle::whistle::whistle::whistle::whistle: mutta kyllä mä taas pian turhaudun ja hiljenen :D
 
@Karkki95 juuri että "ootte vielä niin nuoria että on aikaa", "katsotaan nyt vielä puoli vuotta jos se alkaisi itsestään kun oot niin nuori", "voit ostaa ovulaatiotestejä jos sinulla on rahaa" (?!?!?!!!), kaikki gynen suusta. Foorumeilla suorastaan suututaan jos kirjoittaa asiasta iän kanssa, meillä on niin paljon aikaa että ei saisi valittaa.

Lapsettomuuspolilla me ei olla käyty, niin en osaa vastata siihen :(
 
@Karkki95 juuri että "ootte vielä niin nuoria että on aikaa", "katsotaan nyt vielä puoli vuotta jos se alkaisi itsestään kun oot niin nuori", "voit ostaa ovulaatiotestejä jos sinulla on rahaa" (?!?!?!!!), kaikki gynen suusta.
:D:D:D Voi apua!! Mun ovistestit makso 90kpl 9€ ebaysta, kai nyt jokaisella on ton verran rahaa! Mullakin kyllä yksi hoitaja epäili että ehkä ei vaan olla käytetty ovulaatiotestejä ja siks ei oo tärpänny. Ihan kun se olis jotenkin meidän "vika" ettei raskauduta, niinku ei muka osattais.

Miten teihin parikymppisiin on muuten suhtauduttu tässä lapsettomuusasiassa? Meillä kyllä heti ''lohduteltiin'' kuinka nuoria ollaan jne (mutta nuorena pitäisikin onnistua!!)

Mitä ensimmäisellä lapsettomuuspoliklinikan käynnillä tapahtuu?:)
Meillä pohjalla hormonitestit, muita verikokeita, aukkari, simppatesti ja lääkitys parlodel.

Pommitan näköjään heti aamusta täällä :whistle::whistle::whistle::whistle::whistle::whistle: mutta kyllä mä taas pian turhaudun ja hiljenen :D
Millon teillä on eka lapsettomuuspolin käynti? Meillä on kans tehty verikokeet ja muut labrat ja lisäks spermat tutkittu, mutta aukiolotutkimus ja munasarjojen ultraus on tekemättä. Tosta sperma-analyysista ei ees saatu muuta tulosta kun "tulos ok", mä oisin halunnu tarkat tiedot prosentteineen mutta ei sitte! Mies on niin lääkärikammoinen ettei suostu soittamaan ja pyytämään tarkkoja tuloksia, ja mulle ne ei varmaan kertois.
 
@Yuna niinpä... Me molemma kuitenkin käydään töissä (itse osa-aikaisena kun yritän opiskella samalla) ja oon jo useamman vuoden ehtinyt asua omillani ja hoitaa kunnialla kaikki raha-asiat :D Toivottavasti kukaan ei harkitse lisääntymistä tilanteessa, jossa ei ole varaa testeihin..
 
:D:D:D Voi apua!! Mun ovistestit makso 90kpl 9€ ebaysta, kai nyt jokaisella on ton verran rahaa! Mullakin kyllä yksi hoitaja epäili että ehkä ei vaan olla käytetty ovulaatiotestejä ja siks ei oo tärpänny. Ihan kun se olis jotenkin meidän "vika" ettei raskauduta, niinku ei muka osattais.


Millon teillä on eka lapsettomuuspolin käynti? Meillä on kans tehty verikokeet ja muut labrat ja lisäks spermat tutkittu, mutta aukiolotutkimus ja munasarjojen ultraus on tekemättä. Tosta sperma-analyysista ei ees saatu muuta tulosta kun "tulos ok", mä oisin halunnu tarkat tiedot prosentteineen mutta ei sitte! Mies on niin lääkärikammoinen ettei suostu soittamaan ja pyytämään tarkkoja tuloksia, ja mulle ne ei varmaan kertois.
Meillä käynti 10.11 ovulaation aikaan. Jännittää paljonko käyntejä tulee ja miten selitän työnantajalle vapaapäivät, olen yksin liikkeessä töissä.

Katsokaa miehen omakannasta, jospa näkyisi sieltä. Meillä ilmoitettiin puhelimitsi, eikä kirjoitetussa muodossa mitääno_O. Vaadi ja kysele aukkarin ja ultran perään vaan itse, meillä tämä kaikki alkoi vuoden alussa jo, että pitkä projekti.
 
Monesti itse kanssa törmännyt tuohon "olet niin nuori vielä". Tottahan se on enkä siitä pahastu, mutta niinkuin @-dino- :lla minullakin on +30-vuotias mies (naimisissa ollaan, enkä ajatellut vaihtaa nuorempaan :) ) Eihän sitä ulkopuoliset voi tietää jos ei kerro :p En vaan koe tarpeelliseksi avata elämääni kaikille ellen itse halua. Siitä syystä nämä ajatukset että voinko elää ilman omaa lasta ovat mielestäni ihan aiheellisia jo nyt. Mutta niin kauan kun mitään ei ole menetetty on toivoa (y)
 
Meillä on suvussa reumaa ja pelkään vähän että minulle tulee myös. Tämä oli yksi painava tekijä miksi niin nuorena jo aloitin tämän projektin, oon vierestä seurannut mm. äitiäni ja kyllä on käynyt mielessä että mitä jos omakin tilanne muuttuu ja joutuu vetämään niitä hirvittäviä myrkkyjä...
Sepä se :S elämä ei oo helppooo, mut terveys ensin. Onhan meillä jo se teini mutta kyllä sitä jollain tasolla vielä pientä kaipaisi.

Tsemppiä sinnekkin kovasti :)
 
Voi kamala millasia kommentteja ootte saanu hoitajilta ja lääkäreiltä :D nuorenahan sitä just pitäs onnistua.

Häiden jälkeen se utelu oli kamalaa. Olin sillon vielä toisessa yksikössä töissä ku nyt ja olin porukan nuorin (muut hätyytteli eläkeikää) ja kyllä ne jakso seurata joinko kahvia ja valitinko kylmyyttä. Onneks nyt oon muissa hommissa ja työkaverit ei oo nii läheisiä että ne kyselis.

Äidin kanssa oon kyllä hyvissä väleissä mutta en oo sille kertonu näistä ongelmista. Tulis ensimmäinen lapsenlapsi heille niin tiiän että oottavat muutenki. Kaverit kyllä tietää. Täytyy sit miettiä kertomista jos isompiin hoitoihin joutuu.

Dpo 6 ja menkkajomot selässä.
 
  • Tykkää
Reactions: -tanjuska
Täälläkin on jotkut sanoneet, että olette vielä niin nuoria. Tätini (ja miehenkin täti sanoi!) kyllä sanoi kesän alussa, että kannattaa ajoissa alkaa yrittämään koska se ei välttämättä käykään tosta vain, kuulemma heillä oli hankalaa saada. Mun vanhemmille ollaan ohi mennen vastailtu kysymyksiin, että sitten kun mies valmistuu koulusta (itse olen siis työelämässä jo). Miehen äiti ei ole kai kysellyt. Kummankaan perheelle ei lapsenlapsi ole ensimmäinen, ehkä antavat enimmäkseen sitten olla senkin takia. Gyne vuoden alussa ei ottanut kantaa millään muotoa mihinkään, onneksi.
Muutamia kavereita on, keitä tietää yrittämisestä. Mun sisko varmaan tietää kans, vaikken oo suoraan sanonut.

Mulla oli töissä lukiessa paljonkin kaikkea kommentoitavaa, mutta en ehtinyt sillon kirjoitella mitään. Nyt ne on jo kadonneet sen siliän tien. :D

-dino- Mulla töissä ei olla udeltu juurikaan. Toki heti jos jotain kummallista vaivaa valittaa niin ensimmäinen vastaus on "olet raskaana!". Naistyöyhteisössä olen :p
 
  • Tykkää
Reactions: -tanjuska ja -dino-
Mä oon aika avoimesti kyllä kertonut, että lapsi on toiveissa mutta et en välttämättä saa. Meiltä ehkä just sen iän vuoksi melko paljon kyselläänki lapsisuunnitelmista ja oon kokenu helpommaksi kertoa rehellisesti, välttää ne vaivautuneet hetket.

Ja toisaalta mukava kun voikin sit jutella asiasta, saa purkaa tuntojaan kasvotusten :)

Mut eihän se ikä tosiaan kaikkea kerro, joillekin vanhemmille se lisääntyminen on edelleen helppoa ja joillekin nuorille taas ei nuoruudesta huolimatta ole. Toivon kuitenkin, että täälläkin kaikki ennemmin tai myöhemmin plussaa. Yrityksen alussa koin välillä katkeruutta tästä, et on ihmisiä jotka toivoo ja kun nään työssä niitäkin tapauksia joissa lapsia vaan on tullut eikä vanhempia kiinnosta, et kuinka epäreilua elämä voi olla.
 
Hei, mielelläni liityn ryhmään mukaan. Meillä siis toiveissa toinen lapsi hoidolla. Synnytyksen jälkeen ehkäisyä ei ole ollut, rehelliset mahikset raskautua on ollut 1v 2kk. Esikoista yritettiin 2 vuotta, toisella inssillä tärppäsi. Yk siis nyt 14.

Kirjoittelen myöhemmin ihan ajan kanssa :)

Lisäys: Ya 8/15 ja ikää vielä hetki 28v mulla on pco(s), miehellä myös siittiöissä hitautta ja niitä on niukasti. Mutta riittävästi Inssiin
 
Viimeksi muokattu:
Lueskelin viestejänne tuossa ja yritän muistaa mihin halusin kommentoida (n):LOL: Olin 26 kun oli vuosi yritystä takana ja eka poliaika. Vastaanotto oli hyvä, kovasti kannustettiin että luomuraskaus on hyvinkin mahdollinen. Esikoinen sai alkunsa toisesta inseminaatiosta. ( No tuosta luonuraskaudesta: 3 vuotta ilman ehkäisyä enkä ole kertaakaan raskautunut ilman hoitoja että.. :poop:) Me käytiin juuri uusien hoitojen suunnitteluajalla ja siellä gyne tuumi että ollaan onneksi niin nuoria, niinpä mutta aika on joka raksuttaa. :rolleyes: Tämän vuoden puolella pitäisi yksi IUI ehtiä tekemään. (y) Su/ma alkaa varmaan menkat ja sit soittelen polille saanko aloittaa clomit ym. Minä koen hoidot suht luontevana, kun aikansa me kotona oltiin asian kanssa yksin niin nyt saadaan avut luontevasti polilla jossa on tutut gynet ja kätilöt . Ainut mikä harmittaa on että se spontaanius "tehdään vauva" katoaa ja aika mekaanista touhuahan se on.:geek: Uudesta hoitokierroksesta tietää lähimmät ystävät ja appivanhemmat. Suht avoimesti puhun lapsettomuudesta koska se on minulle luontevaa. Ja kieltämättä joskus on kiva pistää jauhot suuhun niille jotka töksöyttää asian tiimoilta jotain tyhmää.. :rolleyes::D
 
Tervetuloa @diadora !

Hienoa että jotkut pystyy puhumaan vaikeistakin asioista muiden kanssa, kadehdin! Minusta olisi mahtavaa osata antaa takaisin töksäyttelijöille ja liian uteliaille uunoille. Kuitenkin sen verran arka paikka että vaikka muuten sanavalmis ihminen olenkin ja harvoin jään sanattomaksi niin tähän aiheeseen liittyen menen aina ihan lukkoon. Olen katsonut vaikenemisen parhaaksi konstiksi päästä kiusallisista tilanteista pois mahdollisimman äkkiä :cautious:
 
Monilla ihmisillä tapahtuu aamulämmöissä kiinnittymispäivänä dippi, eli yhden aamun lämmöt on vähän matalammalla. Siitä asti kun ton joskus luin niin oon joka kerta dpo 6 iltana jännittäny ihan hulluna että josko seuraavana aamuna lämmöt ois alempana. Kuinka typerää, enhän mä edes voi tietää tapahtuisko mulla jotain muutosta lämmöissä kun en oo koskaan ollu raskaana! Siitäkin huolimatta oon tänään ollu vähän alakulonen kun aamulämpö oli sama kun eilenkin, eli ei tainnut mitään kiinnittymistä tapahtua.

Tiedän että olen ihan idiootti ei tarvi kertoa :D voihan kiinnittyminen tapahtua muinakin päivinä kun just tasan dpo 7 eikä se välttämättä näy mitenkään oireissa tai lämmöissä. Oon vaan jotenkin takertunut tohon ajatukseen.

Eli täällä ollaan taas vaihteeksi ihan varmoja että plussaa ei tule. Ois kyllä kiva jos joku meistä plussais nyt heti :love: Mites kanssapiinailijat, onko teillä mitään oikeita tai kuviteltuja oireita? :LOL:
 
@Yuna mullekki tää dpo 7 on semmonen päivä millon tarkkailee enempi kehoa. Mää en lämpöjä mittaile, mutta jos vaikka ois jotain kiinnittymiskipuu tai vuotoo :D eipä mitään erikoisempaa oo tullu havaittua. Normi nippailuja jotka voi olla suolistoperäisiä.

@diadora tervetuloa! Joo itekki kyllä töksäytän jotain jos väärä naama tulee uteleen. Yleensä vaikenevat. :D

Voisko kaalinhimo olla raskausoire :'D haisee kyllä kamalalle..
 
Mäkin voisin tulla tähän ketjuun kirjoittelemaan! Meillä siis yritystä nyt takana juurikin vuosi :unsure: tänään on kp 16 ja ovista en ole tikkuihin saanut bongattua :cry: yrityksiä ei tässä kierrossa ole ollut kuin muutama.
juliet86 (30) kp 16/26-30 yk 13 ya 11/-15

@Wolt mulla itellä on ollu lapsesta asti reuma ja esikoisen syntymän jälkeen puhkes uudelleen. Tällä hetkellä lääkityksenä oxiklorin jota voi turvallisesti käyttää kun yrittää lasta tai on raskaana.
 
  • Tykkää
Reactions: -tanjuska ja Yuna
Eli täällä ollaan taas vaihteeksi ihan varmoja että plussaa ei tule. Ois kyllä kiva jos joku meistä plussais nyt heti :love: Mites kanssapiinailijat, onko teillä mitään oikeita tai kuviteltuja oireita? :LOL:
Kyllä juu, aamuisin voin todella huonosti. Tänään olin varma että vatsatautia pukkaa, kun oli samanlainen olo kurkussa ja vatsaa kivisti kuin noin vuosi sitten kun sen sairastin pitkästä aikaa. Meni sitten ohi aamun mittaan. Vatsaa nippailee, edelleen. Vatsan nippailu alkoi siinä dpo3 ja huono olo dpo5. Dpo3 alkoi myös tulla semmoista ovislimaa muistuttavaa, edelleen tulee mutta vähemmissä määrin. On se mieli ihmeellinen, olisi todella aikainen kiinnittyminen jos tuolloin olisi tapahtunut. Onhan sitäkin selkeästi tapahtunnut, kun googlailee ja sieltä lukee kaikkia juttuja. Ja sit tämmönen kun tietää, että jotain on voinut tapahtua, niin pakko kehittää jotain. Ärsyttää. Yhdelle kaverille olen valittanut koko viikon, tänään sanoi kun oltiin kahdestaan samassa tilassa töissä, että mitäs jos oonkin raskaana. Hän siis tietää tästä, hän myös miehensä kanssa yrittää. Eli meitä on kaksi höperöä jokaista aivastustakin tulkitsevaa..! :D:D

Mulla myös siinä dpo6-7 on semmonen erityinen minkä jälkeen alkaa enempi tarkkailla itseään. Lämpöjä en juuri koskaan mittaile, kun saan aina tosi alhaista lukemaa, ni en siltä osin jännäile. En tiedä onko vika kropassa vai mittarissa kun lukemat aina jotain 35.8-36.6 ajankohdasta riippuen.. :D
 
  • Tykkää
Reactions: -dino- ja Yuna
Herätty dpo8 aamuun närästyksen saattelemana. Dpo6 ja 7 oli pieniä tuntemuksia mahassa, juuri sellaista nippailua. Oon ollut pari päivää tosi äkäinen (hyvä yrittää olla töissä aspana, normaalisti oon tosi aurinkoinen mutta nyt vaan ei onnistunut :ROFLMAO: teki mieli pyydellä vaan anteeks kaikilta omaa mielentilaa! ja illalla meinasin kotona vetää itkupotkuraivarit kun iltapalaksi tarkoitettu jogurtti tipahti lattialle ja hajosi...) ja nälkäinen, joilla lienee tekemistä toistensa kanssa. :whistle:

Nyt alkaa nousta vähän toiveita pintaan että josko nyt, paljon tulee kyllä kuulosteltua omaa oloa ja mietittyä jo syömisiä ja juomisia! Hupsu olo :p

En oo oikeen koskaan innostunut tosta lämpöjen mittailusta, ei ole tullut tehtyä. Meillä ei ole myöskään kovin tarkkaa kuumemittaria niin pitäisi sellainen ostaa jos haluaisi oikeasti alkaa seurata.
 
Mä oon mitannut ihan tommosella perus digimittarilla kainalosta ja se on toiminu ihan hyvin, mutta mulla tuntuukin menevän noi lämmöt ku suoraan oppikirjasta. Kiva et joku asia toimii! Mutta ei mullakaan oo ikinä yli 36,3, nyt on ollu viikko putkeen joka aamu 36,1.

@Nonsk illa ja @iitata lla lupaavia oireita!:geek:

Ja @Juliet86 tervetuloa ja tsemppiä oviksen bongailuun! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nonsk
@Yuna oireet tai jopa oireettomuus on aina lupaavia, mutta aina ne menkat alkaa. Tässä kierrossa ei tissit ole olleet yhtään kipeät, eilen illalla katselin että on aika turpeat kun makasin kyljelläni..! Yleensä "valahtavat" sinne kyljen puolelle mille makaan, nyt ei juurikaan. :D Johtuuko sitten painon kertymisestä vai mistä, saa nähdä. Töissä lasten kantaminen tai uhmisten kans mätsääminen saa jotain jännitettä alavatsalle.. Oih mikä mieli, mikä mieli :)
Dpo10, tekisi mieli pitkästä aikaa testata, mutta odottelen vielä. :) Ke-pe akselilla (tai ihan viimestään lauantaina) pitäs alkaa menkat.
 
  • Tykkää
Reactions: Yuna
Siis apua onko JO dpo 9 :D ompa aika menny äkkiä. Menkkajomot jatkuu selässä, eipä muuta erikoista. Joo mieli kehittelee kaikenlaista mutta ainahan ne menkat on alkanu. Tekis mieli vähä masistella mutta ei pysty ku on nii kaunis pakkasaamu ulkona!

Pitäs muuten tilata pc:n raskaustestejä netistä ku meidän pikkukylässä ei niitä myydä ja sit ku lähtee isoon kaupunkiin nii ei kehtaa ostaa nii paljo kerralla :'D mistäköhän sais edullisimmin?

Iik ku jännittää nii kaikkien puolesta ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Nonsk
Siis apua onko JO dpo 9 :D ompa aika menny äkkiä. Menkkajomot jatkuu selässä, eipä muuta erikoista. Joo mieli kehittelee kaikenlaista mutta ainahan ne menkat on alkanu. Tekis mieli vähä masistella mutta ei pysty ku on nii kaunis pakkasaamu ulkona!

Pitäs muuten tilata pc:n raskaustestejä netistä ku meidän pikkukylässä ei niitä myydä ja sit ku lähtee isoon kaupunkiin nii ei kehtaa ostaa nii paljo kerralla :'D mistäköhän sais edullisimmin?

Iik ku jännittää nii kaikkien puolesta ;)
Mie kanssa mietin että tilaisinko netistä monta niin ei tarvii pakettikaupalla raahata kaupasta kotiin! Sitten ajattelin että kävisin tekemässä hintavertailua mutta empä jaksanut... :D On miulla pari digiä kaapissa, mutta niitä säästelisin mieluummin myöhemmälle ja ottaisin liuskoja "ensihätään" :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: -dino-

Yhteistyössä