Kauanko maitojuoma OIKEASTI säilyy avattuna?

  • Viestiketjun aloittaja Maitoveena
  • Ensimmäinen viesti
Maitoveena
Olen käyttänyt laktoositonta maitojuomaa yli viikonkin avattuna, mutta vasta nyt luin purkin kyljestä että 3-4 päivää säilyy? Mutta ei se pidä kyllä yhtään paikkaansa, ainakaan minun mielestä. Pitäisiköhän niitä suosituksia noudattaa..?
 
vierailija
En noista laktoosittomista maitojuomista tiedä, mutta kyllä itse juon perus maitoa (yleensä kevyt) sen jopa 5 päivää ja yleensä ihan OK silloin viidentenäkin päivänä. Kerran on käynyt niin että maito oli mennyt klimppiseksi. Ja välillä jos on useamman päivän ollut avattuna niin se alkaa maistua vähän tuhnuselta, niin sitten heitän kyllä käytän heti pois etten säilytä pidempään. Jos parasta ennen päivä on lähellä tai maitoa säilyttää jääkaapissa lämpimimmässä paikassa, pilaantuu mielestäni nopeammin. Leivontaanhan voi käyttää pidempäänkin avattuna ollutta maitoa.
 
vierailija
Riippuu mitä bakteereita sinne päästät. Jääkaapissa säilyy avattuna helposti viikon. Aistinvarainen tutkiskelu riittää samalla tapaa kuin leipien kanssa. Leivänkin voi syödä jos ottaa homeiset osat pois.
 

Yhteistyössä