Kaunokirjoituksen opettaminen loppuu Suomen kouluissa.

vierailija
Ei meidän vitosella ollut ole pariin vuoteen mitään kaunoa enää koulussa käytellyt.

Opettelivat kymmensormijärjestelmää, mille tulee olemaan enemmän käyttöä.

Voisi melkein tehdä gallupin, että kuinka moni sitä kaunoa käyttää jotain nimikirjoitusta lukuunottamatta nykypäivänä. Tosin tiedän eläkeikäisen, joka on aina kirjoittanut nimmarinsakin tekstaamalla. Itse ainakin tekstaan aina käsin kirjoittaessa, aika hukkaan on mennyt ne kaunokirjoitustunnit oikealla terällisellä mustekynällä, josta tuli aina tahroja välillä.
 
ihan tyhmää touhua. olen sitä mieltä, että koulussa, varsinkin ala-asteella keskitytään liikaa tietokoneeseen, vaikka se onkin tärkeä nykyisin, mutta mun mielestä ala-asteella pitäs opetella enempi näitä perustaitoja. koulunkäynti alkaa olla niin monimutkaista, että vanhemman alkaa olla jo vaikee valvoa kaikkia läksyjä, kun niitä on pedanetissa ja siellä ja täällä. nyt on helpompi kun on sairaslomalla. mutta kubn työt kohta alkaa, niin olis kiva sillä vähällä vapaa-ajalla tehdä muutakin kuin yrittää selvittää missä kaikissa neteissä lapsella on läksyjä. ja miten niihin pääsee käsiksi
 
Kunnon kaunokirjoitusta ei ole opetettu enää vuosiin koulussa.
Käsialakirjoitukseksi jotkut opettajat edellistä sanoi. Sehän oli tekstauksen ja kaunon välimuoto. Osa kirjaimista sidottiin toisiin kiinni ja joitain kirjaimia ei.

Ja olikos nyt niin että seiskaankin tulee taas "virallisesti" se poikkiviiva?
 
vierailija
ihan tyhmää touhua. olen sitä mieltä, että koulussa, varsinkin ala-asteella keskitytään liikaa tietokoneeseen, vaikka se onkin tärkeä nykyisin, mutta mun mielestä ala-asteella pitäs opetella enempi näitä perustaitoja.
Miksi niihin perustaitoihin pitäisi kuulua kaksi erilaista käsinkirjoitustapaa? Etenkin kun tämä nykyinen kauno on aika samaa, kuin entinen tekstaus, johon tulee nopeasti kirjoittamalla niitä sidoskaaria :geek: Sellaiseksihan sen tekstauksen odotetaan kehittyvän ja jokaisen luovan oman kirjoitustapansa vuosien mittaan.

Tietokoneen ja muiden älylaitteiden käyttö on niitä nykypäivän perustaitoja. Meidän alakoululaisella on koulusta saatu ipad käytössä ja sitä hyödynnetään opettelussa. Juuri tuossa ajankulukseen harjoitteli englanninkielen sanoja. Jouduttiin yhdessä etsimään oikeaa sanaa, itsekin opin uuden sanan - andiron.
 
Ei meidän vitosella ollut ole pariin vuoteen mitään kaunoa enää koulussa käytellyt.

Opettelivat kymmensormijärjestelmää, mille tulee olemaan enemmän käyttöä.

Voisi melkein tehdä gallupin, että kuinka moni sitä kaunoa käyttää jotain nimikirjoitusta lukuunottamatta nykypäivänä. Tosin tiedän eläkeikäisen, joka on aina kirjoittanut nimmarinsakin tekstaamalla. Itse ainakin tekstaan aina käsin kirjoittaessa, aika hukkaan on mennyt ne kaunokirjoitustunnit oikealla terällisellä mustekynällä, josta tuli aina tahroja välillä.
Minä käytän. Lähes kaiken kirjoitettavan kirjoitan kaunokirjoituksella.
 
vierailija 50 v104
Hyvä uudistus. Itsekään en kaunoa käyttänyt kuin jossain kiireellä kirjoitetuisssa luentomuistiinpanoissa. Tekstaamalla kirjoittamalla muistiinpanoista tuli paljon siistimmät. Kaunokirjoitus ei kuulu enää ihmisten arkipäivään, joten sen vuoksi se joutaa väistymään.

Kaunokirjoituksesta vapautuvia tunteja voisi jonkin verran käyttää konekirjoituksen oppimiseen. Mulla on lapsi, joka on motoristen ongelmien vuoksi käyttänyt tietokonetta koulussa esikoulusta lähtien. Kun yritin saada hänelle kymmensormijärjestelmää käyttöön, niin tunsin itseni marsilaiseksi, eri planeetalta olevaksi, koska kukaan ei tahtonut ymmärtää, että tietokoneella kirjoittaessa voisi käyttää useampaakin kuin paria sormea.
 
huomenta
Eikö se loppunut jo ainakin 10 vuotta sitten. Tilalle tuli joku tekstauksen ja kaunon välimuoto, aivan omituinen kirjotustyyli.

On se surullista kun kaunosta luovuttiin. Mikähän syy sillekin keksittiin.
Ei kyllä itsekään enää tule käytettyä. Koertteja yritän välillä kaunolla kirjottaa, mutta taito on jo niin ruostunut että teksti muistuttaa enempi jotain muuta kuin sitä mitä piti.
 
vierailija
Minä olen alle 30 ja kirjoitan kaunolla kaiken. Se on mielestäni nopein tapa kirjoittaa... Mutta ei minulla mitään vahvoja mielipiteitä itse asiaan ole, toisaalta sääli että lopetetaan ja toisaalta ei.
 
vierailija
Viimeinen versio kaunokirjoituksesta onkin muistuttanut lähinnä tekstausta. Tokaluokkalaisen pojan opettaja juuri kertoi vanhempainillassa, että hän on opetellut neljä erilaista kaunokirjoitustyyliä. Ihan hyvä, että siitäkin veivaamisesta päästään.
 
p@ula
ihan tyhmää touhua. olen sitä mieltä, että koulussa, varsinkin ala-asteella keskitytään liikaa tietokoneeseen, vaikka se onkin tärkeä nykyisin, mutta mun mielestä ala-asteella pitäs opetella enempi näitä perustaitoja. koulunkäynti alkaa olla niin monimutkaista, että vanhemman alkaa olla jo vaikee valvoa kaikkia läksyjä, kun niitä on pedanetissa ja siellä ja täällä. nyt on helpompi kun on sairaslomalla. mutta kubn työt kohta alkaa, niin olis kiva sillä vähällä vapaa-ajalla tehdä muutakin kuin yrittää selvittää missä kaikissa neteissä lapsella on läksyjä. ja miten niihin pääsee käsiksi
Mut ei ne kohta osaa pitää kynää kädessä, väsyyhän se...:
http://yle.fi/uutiset/uutisluokka/

Aivopesuksi sanoisin tätä systeemiä:)
 
vierailija
Tämä on viimeinen vuosi, kun sitä vielä opiskellaan pakollisena.
Vapaaehtoisesti toki sallittua myöhemminkin.

Mitä mieltä uutisesta?
Uutinenhan on jo lähes vuoden vanha ja aiheesta keskusteltiin jo aiemmin.
Harmillistahan se on, varsinkin jos kaikenlainen käsin kirjoittaminen on häviämässä. Ihan jo siitäkin syystä, että tutkitusti etusormi-peukalo-ote stimuloi aivoja aktivoimalla aivokuorta laaja-alaisemmin kuin muut käsien käyttö (esim. näppäimistön näpyttely). Jotkut ovat esittäneet teorioita jopa siitä, että nimenomaan etusormi-peukalo-ote oli se tekijä, joka sai aivomme aikanaan kehittymään apinoiden tasolta ihmisiksi. Valitettavasti en nyt löydä linkkiä tähän. Joskus aiemmin olen kyllä tännekin tainnut linkittää aiheesta.
 
vierailija
Kauno on huomattavasti vaikealukuisempaa kuin tekstaus. Minusta kauno voisi olla valinnainen kurssi, ja voisi kurssilla toki käsitellä muitakin kirjoitustyylejä, kuten fraktuura.
Eivät nämä nykyajan lapset enää kirjoita mitään käsin, alkaa olla koristekirjaimet turha taito, ellei nyt sitten tykkää harrastuksenaan askarrella.
 

Yhteistyössä