Kaupunkilainen: mihin pakenisit Suomen sisällä, jos samanlainen sota kuin Aleppossa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jos Suomeen tulisi myös sellianen kaupunkisota, että isot kaupungit motitettaisiin ja pommitettaisiin, niin mihin pakenisit, jos pääsisit vielä sieltä? Vai haluaisitko paeta ollenkaan?

Oletetaan, että maarajat olisivat täysin suljetut. Pois ei pääsisi kuin Suomen sisällä.
 
vierailija
No siis mä niinku vaatisin rajat auki ja menisin vaiks Espanjaan. Sit vaatisin heti ison asunnon, täyden ylläpidon ja lisäks vaate- disko ja meikki ja korurahaa sievoisen summan joka kuukausi. Uusimmat aipodit ja muut tietsikat ja taulutelkkarithan tulis mulle kans tottakai ku mä vaan sanoisin et nyt perkele mä haluan mun rahat!
 
  • Tykkää
Reactions: ..... ja Elena777
vierailijasdsd
Yrittäisin maalle, omaan tyhjillään olevaan taloon Itä-Suomen korvessa, jossa on puu-uunit ja omat kaivot. Voisin ottaa pakolaisperheen mukaan jossa olisi samaa ikäluokkaa tyttö kuin omani, ettei olisi aina yksin.
 
vierailija
Ei täältä mihinkään paettaisi, koska sota-aikana jonkun pitää pitää huolta myös haavoittuneista ja sairastuneista, ja tuskin täältä saisi monenkaa alan ammattilaiset mihinkään paeta ja jättää kitumaan niitä ihmisiä, jotka ovat olleet rintamalla taistelemassa. Huonomminhan niillä on asiat kuin minulla, mennä nyt vihollisen ammuttavaksi vaikka tuskin huvittaa. Mitä tekisi sotilaiden motivaatiolle, jos kotirintaman hyväkuntoiset terveet siviilit jättäisivät heitteille vanhukset ja vammaiset ja kaikki muut avuntarvitsijat, joita voisivat auttaa, ja pakenisivat jonnekin kivenkoloon odottamaan että joku muu hoitaa tämän sota-asian.
 
vierailija
No siis mä niinku vaatisin rajat auki ja menisin vaiks Espanjaan. Sit vaatisin heti ison asunnon, täyden ylläpidon ja lisäks vaate- disko ja meikki ja korurahaa sievoisen summan joka kuukausi. Uusimmat aipodit ja muut tietsikat ja taulutelkkarithan tulis mulle kans tottakai ku mä vaan sanoisin et nyt perkele mä haluan mun rahat!
Unohdit, että sinun täytyy vaatia kunnon perinteistä suomalaista ruokaa. Jos eivät osaa sitä valmistaa niin sitten vaadit sievoisen summan rahaa, jotta voit itse valmistaa laadukasta suomalaista ruokaa, jota olet tottunut syömään.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Mä ja lapset ei paettaisi vaan jäätäisiin. Sen sijaan mun mies lähtis maanpakoon ja ilmoittautuisi 17-vuotiaaksi (20-30 vuotta alakanttiin, ei kai se nyt ole niin nuukaa), lorvisi vokissa ja kävisi hoitamassa paikallisia viheralueita ja niiden lenkkeilijöitä. Valittaisi kun puuro on syvältä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
Tässä kysymyksessä ajattelin tilannetta, että maan rajat ulkomaille olisivat suljetut. Ja samalla olisi kotikaupunkisi joutumassa selvästi motitetuksi ja täysin pommitettavaksi. Samalla tavalla kuin Aleppo

Oletan Suomen sodan syttyessä ensimmäiseksi sulkevan maarajat, jottei toimintakuntoisin väki pakene, kun täällä on heille tehtävää. Mikä onkin oikein.

Mutta jos on nainen ja ei osallistu taisteluihin, kannattaisi ehkä pyrkiä pois kaupungista, jos ehtii, jos sitä aletaan motittaa. Tai sitten päättää jäädä sinne.

Mökki korvessa kuulostaisi houkuttelevalta, mutta käytönnössä siellä ei pärjäisi. Pelkkä lämmitys ja vesi ei riitä. Tarvikkeita ja ruokaa tarvitsisi. (Ellei se ole kunnollinen valmis pieni maatila, mutta silti tarvis toisinaan kainenlaista.) Miten pääsis hakeen, kun bensakin loppuisi siviilikäytöstä.

Ja toisaalta pitäisihän sitä ehkä osallistua sotaponnisteluihin. Ei katottais kyllä sitä, että joku vaan piilottelee.

Paljon vaihtoehtoja, mutta kannattaisiko jäädä mottiin, joka tuhotaan pommein ysin, kuten Aleppo.

Aloittaja
 
vierailija
Kysymys on hankala. Varmaan olisin kotonani, kun ei ole mitään erityistä paikkaa, missä ajattelisin olevani paremmassa turvassa. Ja en ehkä huomaisi, jos olisi kehkeytymässä Aleppon kaltainen tilanne, ennen kuin ei sit pääsisi enää minnekään.


(Eri asia tietty, jos viranomaiset evakuoisi kaupungin. Näun ei kuitenkana ehtisi käydä.)
 
asun pienessä maalaiskaupungiss, että tuskin tänne sotaa tulis, mutta johonkin yksinäiseen korpeen pakenisin, paikkaa, jossa olis kuitenkin jonkunlainen katto päänpäälle, esim. mun lapsuuden kotiin. elämä tulis olemaan työntäyteistä, koska kaikki pitäisi tehdä käsin, lämmittää, hommata ja kantaa lämmityspuut, vedet, pyykit pitäs pestä käsin ja samoin tiskata yms. mutta ainakin henki luultavasti säilyisi
 
vierailija
Jokainen mökkiinsä pakeneva on helppo uhri. Harva ehtisi olla mökillään viikkoakaan, kun heiltä oltaisiin ryöstetty autot, käteisvarat, arvokas omaisuus, ruoka ja polttoaineet. Kun muillakin on hätä, niin sieltä otetaan mistä voidaan.
 
vierailija
Teoreettinen kysymys, sillä suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu rintamakarkuruus. Tämä geneettinen ominaisuus hävitettiin tehokkaasti jo talvi- ja jatkosodissa, myös Lapin sodassa.
 
Jokainen mökkiinsä pakeneva on helppo uhri. Harva ehtisi olla mökillään viikkoakaan, kun heiltä oltaisiin ryöstetty autot, käteisvarat, arvokas omaisuus, ruoka ja polttoaineet. Kun muillakin on hätä, niin sieltä otetaan mistä voidaan.
Kyllä siellä mökillä kauemmin saa olla rauhassa kun kaupungissa. Ensmmäisenä varastetaan sieltä, mistä helpointa. Ei kukaan löhde satoja kilometrejä korpeen ajelemaan, jos kaupungista löytyy kävelymatkan päästä saalista.
 
vierailija
Jos Suomea uhkaa perinteinen sota ja hyökkääjä on Venäjä, niin silloin suurimmassa vaarassa ovat etelärannikolla asuvat (ml Ahvenanmaa), Salpausselän etelänpuoleinen Suomi ja koko itäraja missä on idästä länteen suuntautuvia teitä. Valtatie seiska on päähyökkäysura ja Imatran Lappeenrannan suunnalla asuvien kannattaa evakuoida itsensä hyvissä ajoin sisä-Suomen suuntaan.
 
vierailija
Mökilleen pakenijat eivät tajua tarvitsemansa ruuan ja tarvikkeiden määrää. Jos siellä joutuisi olemaan kuukausia, ei pieni varasto ruokaa riitä. Jos sota alkaisi vaikka syksyllä, ei ehtisi edes pientä viljelmää tehdä.

Lisäksi satunnainen ohikulkija voisi aina ryöstää nälkäänsä ja jos on korpimökki, kukaan ei auttaisi.
 
vierailija
Mistä ruoka sinne piilomökille? Miten sieltä pois, jos tulee ongelmia ja bensaa ei anneta siviilikäyttöön. (Metsästämällä ja kalastamalla on turha luulla, että pärjäisi)
 

Yhteistyössä