Kaveri kopioi sisustukseni.

  • Viestiketjun aloittaja Ärsyyntynytsisustus
  • Ensimmäinen viesti
Ärsyyntynytsisustus
Olen muuttanut pari kuukautta sitten ja kaverini on ollut mukana suuresti, esimerkiksi ostamassa kanssani huonekaluja, nyt myös kaverini on muuttamassa omilleen ja hän esitteli mulle netistä, mitä kaikkea hän on ajatellut ostaa. Melkein kaikki oli samaa mitä minulla on. Huomautin hänelle tästä ja hän vain sanoi, että "oho" ja naurahti. En todellakaan usko, että hän ei olisi muka tajunnut yhtäläisyyksiä. Kysyin sitten häneltä vähän nihkeään sävyyn, että mitä värejä oli ajatellut esim tekstiileihin, niin kuulemma olohuoneeseen paljon valkoista ja makuuhuoneeseen ajatteli mahdollisesti beigeä. Ihan niinkuin minulla, huoh.

Olenko hölmö, kun ärsyynnyn asiasta? Tietenkin jokainen saa sisustaa kotinsa miten haluaa, mutta tuntuu, että on pyrkii tekemään kodistaan samanlaisen kuin minulla. Silloinkin olisi helpompi hyväksyä asia, jos hän suoraan sanoisi, että hän haluaisi saman näköisen kodin kuin minulla, koska pitää sen tyylistä kovasti. Harmittaa, että olen itse miettinyt sisustukseni tarkkaan ja tehnyt siitä omannäköisen ja sitten toinen vaan tulee ja kopioi kaiken.
 
Ärsyyntynytsisustus
En tietenkään omi tiettyjä sävyjä itselleni, mutta kyllä vähän ihmetyttää, jos toinen ostaa saman sängynrungon, yöpöydät ja jopa yövalot ja vielä laittaa samoihin huoneisiin samaa sävyä.
 
Ärsyyntynytsisustus
Anna laittaa, ei se sinulta ole pois. Vai haittaako se jotenkin omasta kodista nauttimista, jos kaverillakin on yhtä viihtyisää?
Tiedät, ettei ole multa pois, mutta ehkä olen sitten sen verran itsekäs, koska kyllä mua vähän ärsyttää ajatus, että mennessäni kaverilleni siellä olisi melkein tismalleen samanlaista, kuin omassa kodissani. Sekin olisi aivan eri asia, jos edes sävyt olisi eri huoneissa meillä. Ehkä tyhmää ajatella näin, mutta kyllä siinä jokin mua ottaa päähän, varsinkin kun toinen esittelee nämä huonekalut mulle sillä tyylillä, etten olisi niitä nähnyt edes aikaisemmin.
 
vierailija
Minä elin lapsuuteni 70-luvun räikeiden värien keskellä. Ei ikinä enää. Loppuelämäni haluan nauttia vaaleista ja harmonisista väreistä ja sävyistä.
Niinpä, onneksi on edes joitakin jotka sisustavat tällä vaalealla harmonialla tai sitten samantyyppinen vastaava on tumma versio siitä, vähän boheemimpi mutta ah niin "tylsät" värit.

Nyt kun kaikilla tuntuu alkavan kirkkaiden pastellisävyjen sekamelska ja retro on tullut takaisin. Haaleat värit, valkoinen, ruskea, beige ja harmaa meni muodista jo ajat sitten. Mustavalkoinenkin ehti siinä välissä jo mennä ohi.

Sori, mutta itse en jaksa mennä minkään sisustusmuodin mukana ja värittää kotia noilla massakamoilla ja väreillä nyt, harmonia saa pysyä. Nautin siitä kodissani. :)
 
vierailija
Ja kuinkahan omannäköinen se sitten on, valkoista ja beigeä, kuten vähintään joka toisessa kodissa :D

Paljonko ajattelit sitten viettää aikaa siellä kaverin makkarissa? Niin, että ihan ärsyyntymään ehdit. Ikeastako kävitte ostelemassa?
 
Kokemusta
Minä osaan kyllä samaistua tuohon tunteeseen. Eräällä ystävälläni vaikuttaa olevan pakkomielle kopioida minun ja mieheni koti itselleen. Hyvin usein huomaan, että jälleen jokin samanlainen huonekalu tai sisustustekstiili on eksynyt hänen asuntoonsa. Ja tässä ei ole edes kyse enää pelkistä huonekaluista, vaan jopa päiväpeitto ja olohuoneen koristetyynyt on samanlaiset. Kerran hän pyysi minua kanssaan ikeaan, eikä hän ostanut mitään muuta kuin ne asiat mitä myös minä ostin. En ole jaksanut sanoa hänelle mitään, mutta myönnettävä se on että ärsyttää. Meillä molemmilla ikää sentään jo melkein 30v.
 
Ärsyyntynytsisustus
Ja kuinkahan omannäköinen se sitten on, valkoista ja beigeä, kuten vähintään joka toisessa kodissa :D

Paljonko ajattelit sitten viettää aikaa siellä kaverin makkarissa? Niin, että ihan ärsyyntymään ehdit. Ikeastako kävitte ostelemassa?

Ikeasta joo, ja tiedän, että siellä on hyvin sellasta "massakamaa", mutta olis siellä nyt varmasti varaa valita edes joku muu huonekalu kuin minulla. Tai edes sanoa, että "mä ajattelin ostaa tämän saman, kun se oli musta niin kivan näköinen."
 
Ärsyyntynytsisustus
Minä osaan kyllä samaistua tuohon tunteeseen. Eräällä ystävälläni vaikuttaa olevan pakkomielle kopioida minun ja mieheni koti itselleen. Hyvin usein huomaan, että jälleen jokin samanlainen huonekalu tai sisustustekstiili on eksynyt hänen asuntoonsa. Ja tässä ei ole edes kyse enää pelkistä huonekaluista, vaan jopa päiväpeitto ja olohuoneen koristetyynyt on samanlaiset. Kerran hän pyysi minua kanssaan ikeaan, eikä hän ostanut mitään muuta kuin ne asiat mitä myös minä ostin. En ole jaksanut sanoa hänelle mitään, mutta myönnettävä se on että ärsyttää. Meillä molemmilla ikää sentään jo melkein 30v.
Kiva, että joku osaa samaistua. Mua pelottaa myös tuo jo valmiiksi, että kaveri ostaa kaikki samat tekstiilitkin kuin minulla, just koristetyynyt ym.
 
vierailija
Eipä sun auta sitten kuin alkaa sisustamaan uniikkituotteilla. Ompelet verhot/tyynynpäälliset itse tai teetät, huonekalut tietty hankalampia mutta vaikka maalailet ja tuunailet itse. Tai sitten et vaan kerro mistä olet hankkinut kamasi, väitä vaikka kirpparilöydöiksi tai sano saaneesi lahjaksi.
 
vierailija
Sinulla ja kaverillasi on selvästi samanlainen maku. Ja aika lailla samanlainen maku kuin kaikilla muilla ikäisillänne. Jos haluat ainutlaatuisen kodin, pitää sinun kehittää itsellesi ainutlaatuinen maku, etkä saa käyttää Ikean kalusteita ollenkaan. Ikea = halpatuotantoa mielikuvituksettomille massoille.

Olen nähnyt niin monta kotia, jotka vastaavat kuvaustasi, ja hassua on se, että noiden kaikkien hengettömien massatuotantosisustuskotien omistajat kuvittelevat kotinsa olevan erityisen tyylikäs, vaikka se on tismalleen samanlainen kuin kaikilla muillakin. Älä pelkää. Jos käytit Ikean tuotteita, löytyy maailmasta varmasti monta, monta, monta muutakin kotia, joissa on täysin sama sisustus kuin sinullakin. Se Ikean suunnittelija oli ehkä luova, kun noita suunnitteli, mutta massatuotannon ostajat eivät ole luovia.
 
Maisaleena
Itse kun muutin omilleni lukion jälkeen niin muutin asumaan valmiiksi kalustettuun soluun. :D Kyllä siinä vaiheessa sai vain haaveilla oman kodin sisustamisesta ja laskea sitä, että rahat riittää vuokraan, ruokaan yms...

Ole ap onnellinen, että sulla ei ole tuon isommat murheet.
 
  • Tykkää
Reactions: Huppis
vierailija
Meillä on myös ystävättäreni kanssa sama maku ja meidän kodit muistuttaakin hyvin paljon toisiaan! Eikä se ole kummaltakaan pois.
Nykyään kaikilla tuntuu olevan vaalea koti ja korkeakiiltoa siellä ja täällä...
Joskus olen inspiroitunut hänen hankinnoista ja hän taas minun, mutta en ajattele että matkisimme toisiamme vaikka kumpikin tykkää samoista asioista.

Olisi sääli ettei voisi sisustaa kotiaan tai tehdä hankintoja juuri sellaisia mistä itse tykkää vain sen tähden että joku toinen tykkää ja tekee samanlaisia hankintoja.
"Halusin vaalean sisustuksen mutta laitankin nyt ruskeaa ja mustaa koska naapurin Pirjolla on vaaleaa."

Ymmärrän kyllä ärsytyksesi mutta ymmärräthän että se on turhaa? Se miltä kaverisi asunnossa näyttää ei ole sinulta mitenkään pois, vaikka hän inspiroitusi sisustuksestasi täysin ja hankkisi yhtä sun toista samanlaista. Sinulla on selkeästi silloin kaunis koti! :)
 

Yhteistyössä