Kehitysvammaisten perhehoidolla ei oikein elä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
olen itse perhehoitaja. Ja huolissani perheemme tulevaisuudesta.

Perheeseemme kuuluu nyt seitsemän aikuista kehitysvammaista, Meitä on sekä mies että minä tässä, aiemmin toinen meistä työskenteli kodin ulkopuolella mutta nyt ajatuksemme on ollut että molemmat jäämme tekemään työtä kotiin. Teemme työmme toimeksiantosopimuksilla, emme siis ole yrittäjiä emmekä ole ammatillinen perhekoti. Me emme voi itse hinnoitella työtämme.

Vain pari perheemme kehitysvammaisista käy työtoiminnassa muutamana päivänä viikossa, loput ovat kotona koko ajan. Meillä on iso talo ja jokaisella on oman huoneen mahdollisuus - mitä nykyisin vaaditaan lähes poikkeuksetta. Omilla kouluikäisillä lapsillamme on myös huoneet, minulla ja miehellä jonkinnäköinen oma soppi. Talo on 10 h+keittiö+sauna ja pesutilat, eteiset.

Olemme myös lomittaneet toisia perhehoitajia, jolloin toisinaan meitä on ollut tässä hieman enemmän. Hyvin on mahduttu, jaksettu ja tykätty lomaperheenä olla.

Tulevaisuudessa meidän pitäisi selvitä vain pitkäaikaisesta perhehoidosta saatailla tuloilla, koska enimmäismääriä ei sijoittajan mukaan saisi ylittää. Periaatteessa ihan ok, mutta meiltä kapenee toimeentulo ja elämän sisältö, kun lomalaisista ei tule tervetullutta vaihtelua.

Äkkiseltään ajateltuna jokaisesta sijoitetusta maksetut n. 800 e/kk hoitopalkkiota ja 550 e/kk kulukorvausta antavat meille ihan hulppeat tulot: 1350 e/kk x 7 hlö -> 9450 e/kk, josta veroina lähtee pois palkkiosuudesta kummallakin n.22 % , jolloin käteen jää 4370 e palkkiosta ja ne kulukorvaukset eli yhteensä 8220 e kuussa.

tuo 8220 e on kuitenkin summa, jolla pitää:
- elää itse
- elättää lapset kokonaisuudessaan
- kustantaa ruuat 11 hlölle (joista vain kaksi lasta syövät kouluruuan ja työtoiminnassa käyvät 2 pv/vko lounaan ja kahvit töissään)
- Pidettävä yllä ja remontoitava tätä n. 400 m2 kokoista taloa, josta "ydinperheen" ikiomassa käytössä lasten kaksi huonetta.
- Hoidettava kaikki arkikulkemiset (joita muuten todellakin on!).
- pidettävä yllä sekä kodin että asukkaiden siisteys ja hygienia.
- hankittava mahdollinen lisäapu, jota tarvitaan jos esim. tahdomme viettää aikaa vain osan perheen, omien lastemme kanssa tai ihan kahdestaan jossakin.

Sijoittajamme kirjoittaa omassa kehitysvammaisten toimintaohjeessaan seuraavaa mahdollista omaa työssäkäyntiämme ajatellen:
"xxx:n kaupunki suosittaa perheessä hoidettavaksi enintään 7 täysi-ikäistä henkilöä, jos perhekodissa annettavasta hoidosta, kasvatuksesta ja muusta huolenpidosta vastaa vähintään kaksi kotona työskentelevää, tehtävän edellyttämän ennakkovalmennuksen käynyttä, perhehoitokodissa asuvaa henkilöä."

Toisin kuin lastensuojelupuolella, me emme siis saa käydä työssä kodin ulkopuolella. Emme kyllä voisikaan, sillä asukkaitamme ei voi jättää yksin kotiin eivätkä he myöskään "kelpaa" tai kykene oman terveydentilansa vuoksi päivätoimintaan.

Osaisiko joku laskea minulle, kuinka paljon yli TOIMEENTULOTUKIRAJAN me jäämme. Itse haeskelin tietoja eri lähteistä ja sijoittelin ne erääseen toimeentulotukilaskuriin. Käytin kehitysvammaisten kohdalla hyväksyttäväksi perusmenoksi samaa summaa kuin avio- ja avopuolisoilla keskenään (n. 410 e/kk) ja asumistueksi laskin sen summan, jonka sosiaalitoimi meille maksaa kunkin asukkaan asumiskuluista (n 200 e/hlö/kk).

Sain itse että tällä väkimäärällä ja noilla tuloilla jäämme alle 2000 e/kk eli n. 170 e/hlö yli toimeentulotuen myöntamisrajan. Onko se oikein työstä, jota tehdään 24/7/325. Meillä on 40 lomapäivää vuodessa.
 
vierailija
en usko että täällä kukaan osaa vastata:)
Mitä ajatuksia kirjoitukseni herättää?
Mitä ajattelet perheestämme tai minusta kirjoitukseni perusteella?

Onko minun oikeasti marssittava sosiaalitoimitoon teetättämään tuo "kannattamattomuuslaskelma".

Mitä minä teen tämän perheen kanssa? Onko minun lopetettava työni, jota rakastan? Ja jossa koen olevani hyvä.

entä talo? Ei tätä "mökkiä" kukaan täällä osta ;)

ap
 
vierailija
Eivät ole omia lapsia kun eivät ole lapsia ollenkaan, siis nämä sijoitetut jotka ovat aikuisia. Omat lapsemme ovat lapsia. perheeseemme kuuluu siis 11 henkilöä:
7 sijoitettua kehitysvammaista aikuista
minä ja puolisoni
kaksi lastamme.

Eikä ole liiketoimintaa. On perhe ja vain perhe.

ap
Hmm....Kulkemisesta tuli mieleen että eikait teidän tartte asukkaita kuskata kaikkialle vaan kait heillä on kaupunki/kuntakortit eli tietty määrä taksimatkoja kuussa? Tosin nehän ei käy terveyskeskuskäynteihin....

Tulot kuulostavat hyviltä, siitä ei pääse mihinkään. Mutta sossuun voi mennä vaatimaan uudelleenlasekntaa jos kokee ettei pärjää.
 
vierailija
Varaa aika sosiaalitoimistoon (ja kelaan?) ja keskustelkaa siellä tilanteestanne ja mahdollisuuksistanne tukeen?

Näin äkkiseltään täytyy kyllä sanoa että kun tietää perheenne jäsenten lukumäärän ja käteen jäävät tulot, niin ei se summa kyllä kovin pieneltä kuulosta. Tarkoitan että luulisi että tuolla kuitenkin toimeen tulisi. Pyöreästi laskettuna kuitenkin yli 700€/nokka/kk? Sen kyllä ehdottomasti ymmärrän, että tulot varmasti ovat pienet aiihen verrattuna kuinka paljon varmasti joudutte töitä rahojen eteen tekemään. Ja toki en myöskään tiedä teidän asumiskuluja, lääkäri yms. kuluja jne.

Tässä siis omia ajatuksia, kun kyselit mitä ajatuksia herättää.
 
vierailija
Hmm....Kulkemisesta tuli mieleen että eikait teidän tartte asukkaita kuskata kaikkialle vaan kait heillä on kaupunki/kuntakortit eli tietty määrä taksimatkoja kuussa? Tosin nehän ei käy terveyskeskuskäynteihin....

Tulot kuulostavat hyviltä, siitä ei pääse mihinkään. Mutta sossuun voi mennä vaatimaan uudelleenlasekntaa jos kokee ettei pärjää.
En siis ole laskettanut tuota sosiaalitoimistossa, vaan laskin itse. Todellisuudessa tulot olet juuri nyt lomalaisten ansiosta enemmän eikä meillä ole ollut toimeentulon kanssa ongelmaa. Mutta tulevaisuus todella huolettaa. Velkaa on onneksi hyvin hallittu määrä.

Taksiseteleitä perheessämme ei ole kenelläkään. Toiset osaavat kulkea ihan itse ja he ketkä eivät osaa eivät myöskään käy missään sellaisessa säännöllisessä harrastustoiminnassa, jonne meidän sijoittajamme voisivat taksiseteleitä myöntää. Tk-käynneille tarvitsevat joka tapauksessa saattajan mukaan, niin on kuljettu omalla autolla. Silloin matkat kyllä kerryttävät Kelan omavastuukattoa, mutta vuosiin yhdenkään asukkaan kohdalla omavastuu ei ole ehtinyt täyttyä. Voisimme tietysti vaatia asukkaiden sijoittajalta tai heiltä itseltään matkoista 0,20 snt/km (perhehoitaja ei saa laskuttaa enempää!), mutta koska se on typerän työlästä paperin täyttöä muutaman lantin tähden emme ole sitä tehneet vaan hoitaneet lääkärikäyntien yhteydessä hyvällä omatunnolla kauppaasioinnit yms.

Sijoittajamme ei myönnä taksiseteleitä esim. omaisten luo kyläilyihin. Omaiset yleensä hakevat toiseen suuntaan ja me toiseen. Samalla kyläillään heillä ja vaihdetaan kuulumisia, suunnitellaan tulevaa ja keskustellaan päivän polttavat asiat. Koska tämä on normaalia arkiasiointia, me maksamme kulut.

ap,
 

Yhteistyössä