Kenkien pesu pesukoneessa

  • Viestiketjun aloittaja Blaaah
  • Ensimmäinen viesti
Blaaah
Oletteko pesseet mokka- ja nahkasandaaleja ja lenkkareita, joissa on mokkaa, pesukoneessa? Haluaisin lapsen kengät pestä ennen kevättä ja kesää, mutta meneeköhän ne ihan pilalle pesukoneessa? Käsin ei ole aikaa ruveta tuollaista kenkämäärää pesemään ja varsinkaan huuhtomaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja välikausihaalari:
Ei mokkaa ja/tai nahkaa saa pestä vedellä eikä varsinkaan pesukoneessa :attn:
Mä kyllä olen mokkanahkaiset hanskatkin pessy. Mokka on hankalampi kun ahka, kun sitä ei voi rasvata, mutta toi, että nahkaa ei saa pestä vedellä on kyllä ihan puppua, sen mä olen oppinu ihan alan ammattilaiselta ollesssani kenkäkaupassa töissä, että nahkaa saa pestä vedellä. Virallisesti ei kyllä koneessa :D
 
Ihan järkyttävää kenkien käsittelyä teillä :LOL: Tai sitten teillä on tosi halpoja kenkiä, jotka muutenkaan eivät kestä kulutusta ja se on yksi lysti, miten niille käy koneessa.

Kenkiä ei pistetä koneeseen, liimaukset kärsii ja pinta kärsii. Poislukien ne kengät jotka on tehny kestämään konepesua. Lenkkarit pesen lavuaarissa. Nahkakenkiä en pese ollenkaan. Eihän niitä tarvitse pestä, koska pyyhitään puhtaaksi ja hoidetaan kuntoon.

Mulla on kyllä nahkahanskat, joille on konepesu sallittu. Mutta käsittelyä ne vaativat sen jälkeen paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja välikausihaalari:
Ei mokkaa ja/tai nahkaa saa pestä vedellä eikä varsinkaan pesukoneessa :attn:
Mä kyllä olen mokkanahkaiset hanskatkin pessy. Mokka on hankalampi kun ahka, kun sitä ei voi rasvata, mutta toi, että nahkaa ei saa pestä vedellä on kyllä ihan puppua, sen mä olen oppinu ihan alan ammattilaiselta ollesssani kenkäkaupassa töissä, että nahkaa saa pestä vedellä. Virallisesti ei kyllä koneessa :D
No onnea vaan sulle, itse en kyllä suosittelisi pesemään nahkaa pesukoneessa enkä vedellä muutenkaan. Nahka menee ihan korpuksi kun kastuu ja aivan erityisesti mokkanahka menee kovaksi koppuraksi ja viirukkaaksi. Tietty jos on varaa erilaisiin kokeiluihin niin eipä se mun kukkaroa rasita :D
 
-Jonttu
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ihan järkyttävää kenkien käsittelyä teillä :LOL: Tai sitten teillä on tosi halpoja kenkiä, jotka muutenkaan eivät kestä kulutusta ja se on yksi lysti, miten niille käy koneessa.
Kun ostaa halvempia kenkiä, niin voi huolettomammin pestä niitä miten tykkää. Sitten kun kuluvat, niin voi ostaa taas uudet :) Eipä tarvitse kulkea vuosikausia niissä samoissa, kalliissa kengissä :):)
 
laahkana
Alkuperäinen kirjoittaja kannattaa googlettaa:
http://www.sievinjalkine.fi/?sivu=2098
Niinpä:
"Kenkien pesu
Kengät voidaan pestä myös koneessa 30 - 40 asteessa ilman linkousta. Nahkakenkiä pestäessä täytyy myös muistaa, että alkaliset eli emäksiset pesuaineet on ehdottomasti kielletty. Nahassa värit on kiinnitetty hapoilla ja emäksiset pesuaineet kumoavat happojen vaikutuksen ja näin ollen värit irtoavat. Neutraaliset pesuaineet (pH 7) sopivat nahkajalkineiden pesuun. Useasti tapahtuva toistuva konepesu ei ole kuitenkaan suositeltavaa, koska nahka saattaa muuttaa luonnettaan esim. kovettua. Kuivaus tulee tapahtua hyvin ilmastoidussa paikassa max +30 astetta"

Olen pessyt lenkkareita ja nahkahanskoja. Hyvin kestävät pesun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kannattaa googlettaa:
http://www.sievinjalkine.fi/?sivu=2098
Siellä kyllä sanotaan myös että "Neutraaliset pesuaineet (pH 7) sopivat nahkajalkineiden pesuun. " Ei emäksiset.

Eli mitäs pesuainetta sinne laitatte? Ei normaalia pyykinpesuainetta tahi käsinpesuainetta.

Mikähän on sappisaippuan ph....
 
nahkapeikko
Minulla on monet nahkakengät ja joudun niitä liottamaan aika useinkin, koska jalkani hikoo hieman normaalia enemmän. Pikkuisen mäntysuopaa haaleaan veteen ja kengät vuorokaudeksi sinne.. varovainen kuivatus ja rasvat perään. Ei tosiaan mee kengät pilalle.
 

Yhteistyössä