Kesäkuun keijut joulukuussa

Kiva kuulla @Fujin että teidän pikkuisilla kaikki kunnossa. Seurannassa saatte totta tosiaan rampata, mutta hyvähän se vaan on.
@Emiliaksi , tsemppiä sairasteluihin! Meilläkin on kompromissit usein tuollaisia ;)
Mut kans tuo joulu pääsee taas yllättämään..! Kortit jäi lähettämättä ties kuinka monennettako vuotta, lahjat on suurinpiirteiden hommattu mutta siivot täysin vaiheessa. Jos sitä viikonloppuna saunan hinkkais, kuusen kävis kaatamassa ja tekis lanttulaatikot. Siivot sitten puoli tuntia ennen aattoa, että pysyy hetken :p Voi olla että suunnitelmat on taas liian suureelliset enkä jaksa mitään. Tää vetämättömyys on ihan säälittävää, toivottavasti tästä pian piristyis!
Tänään oli lääkärineuvola, kaikki oli tosi hyvin :love: Oon saanut paljon paremmin nukuttua, se näkyi verenpaineissa ja vauva jumppaili ultrassa niin reippaana. Nyt kai sitä vaan sitten nautiskellaan olosta!
 
Huh, tänään olisi pitänyt lennon olla Helsingissä puoliltaöin. Muutama tunti sitten tuli viesti, että lento peruttu ja uusi lento huomenna aamupäivästä. Eka meinas itku tulla, mutta onneksi norwegian tarjoaa hotelliyön ja kaikki ruuat eli täähän muuttui juhlaks :ROFLMAO: Eikä tartte yöllä ajaa kotiin.


Heh, en tiedä noista kikkakolmosista, mutta oltiin siis hedelmöityshoidoissa ja niissä kierroissa missä join greippimehua follikkelivaiheen aikana siellä kypsyi kaksi munarakkulaa ja muulloin yksi. Sit kun niitä tulikin kerran kolme ja meinas jäädä inseminaatio tekemättä niin lopetin sen greippimehun juomisen. :rolleyes:
Ohhoh, eli on tolla greippimehulla vissiin jotain perää.
 
Greippimehusta en tiedä, mutta jalat ylhäällä kierrosta tärppäs meillä+ laskettiin hedelmöittymispäivä juuri sille päivälle. Varmaa tästä tekee se , että mies oli armeijassa ja pääsi 3vkon aikana yhtenä päivänä käymään kotona :D Tämä siis v.2012. Ja yritystä 3kk.

Toisella kertaa yritystä tais olla 2kk, ja tällä krtaa sanoin miehelle syyskuun alussa , jotta "jos nyt tulee niin antaa tulla, jotta tämä kuukausi aikaa, sitte unohdetaan koko asia ja meen töihin ym" Ja syyskuun lopussa tein + testin ja tässä sitä mennään, en tiedä mihinkä oon taas ryhtynyt :D

Meilläki kompromissit on usein samankaltaisia :DD

mimma 15+5
 
Meistä ei oo koskaan löytynyt mitään varsinaista vikaa miksi ei raskauduttu, mutta vannon että kaikki poppaskonstit ehtii kolmessa vuodessa kokeilla :D greippimehusta gelee royaleen, foolihapposta joka päivä hommailuun ja jalkojen ylösnostamisesta asian 'unohtamiseen' :) eli en usko greippimehuihin vaan uskon, että kun ajoitukset ja kohdunseinämät on täydellisessä paksuudessa niin tärppää. Mutta tuossa ajassa muuttuukin kyyniseksi ja tuo on vain mun mielipide. :)
 
Täällä alkanut seesteinen ja energinen toinen kolmannes... Parasta on ettei jatkuvasti ole ihan kuolettava nälkä, pystynyt palaamaan normaaliin 3-4 tunnin välein syöntiin. Pelkäsin jo, että tää nälkä ja syöminen kun jatkuu niin 10 kiloa vähintään ehtii tulla ennen puoliväliä :D Nyt kun olo on hyvä niin täytys yrittää keskittyä terveellisemmin ja kevyemmin syömiseen :)
Meillä tärppäs kuudennesta kierrosta pillereiden lopetuksen jälkeen ja kyllä se alkoi jo tuntua ikuisuudelta ja epätoivoiselta, vaikka tiesein ettei vielä ollut mikään mahdoton aika. Epätietoisuus siitä tekee pitkän... Kaikki keinot kyllä käytettiin, greippimehua, gelee royalea ja macaa. Gynellä kävin tsekkaamassa tapahtuuko edes ovulaatiota. Siinä sitten oli follin koko ja ajoitus vaan ihan kohdallaan niin nappas. :)
Mä ehdottomasti haluan tietää sukupuolen, esikoisesta ei nähty, piti niin tiukasti jalkoja ristissä. Eikä 8 vuotta sitten sitä niin yritettykään katsoa. Jos nyt ei rakenneultrassa näy niin meen kyllä vielä ykstyiselle.
 
Täällä herätty pääkipuun joka ei meinaa hellittää.. Olo on ihan jees vaikka kun liikettä ei ole muutamaan päivään taas tuntunut selvästi huoli alkaa nousta. Huomenna 14+0 ja heti aamusta lääkärineuvola niin saa selvyyden tilanteeseen.

Mä haluun nyt tietää sukupuolen, esikoisesta ei kysytty. Syy lähinnä se et meillä on vaan tyttövaatteita ja mekkoja, jos on poika niin täytyy vähän paremmin varautua tulevaan.

Eilen kylässä kuultiin et appiukko oli heti raskaudesta kuultuaan tiedottanut sen puolelle suvulle, joskus marraskuun alussa jo.. Ärsyttää kun ois kiva itse kertoa asiaa. Ja nytkin vastaus oli et joo kyllä me tiiettiin muttei kehdattu sanoa mitään. Oon tainnut syyttä suotta edesmennyttä anoppia pitää juorukellona, appiukko näköjään ihan samanlainen :cautious: ensimmäinen vauvaan liittyvä uni oli kun soitin unessa anopille et meidän koira on jo niin vanha et hän allergikkona voi kohta tulla vauvaa hoitamaan kun koira kuitenkin pian kuolee. Paitsi et anoppi on jo 4v sitten menehtynyt syöpään. Kummallista..
 
Oon kelan sivuja monta kertaa selaillut mutta en saa selkoa ja unohdan kuinka nyt olikaan.

Eli, missä vaiheessa äitiyspakkausta pitää hakea ja pitääkö muuta asioida kelan kanssa?

Töihin ilmeisesti pitää toimittaa raskaustodistus jonka saa rakenneultran jälkeisestä neuvolasta(ko?) Missä vaiheessa se pitää toimittaa? Äitiyslomalle jäätävä viim. 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Lasketaanko arkipäiviksi ma-pe vai ma-la (kun joskus niinkin)?

Maksaako työnantaja automaattisesti äitiysloman ajalta palkkaa vai maksaako kela vai kuinka? Oon siis vakituisessa työssä.

Jos joku jaksaa vastailla näihin niin oisin kiitollinen. Ahdistaa, kun liikaa kaikkia "paperiasioita" mitä pitää muistaa hoitaa. -
 
Ilmeisesti se raskaustodistus tarvitaan myös kelaan. Kelan sivuilta voi laskea ältiysloman alkupäivän la:n avula, ei tarvi itse pähkäillä mitä päiviä lasketaan. Työnantajasta kai riippuu maksaako palkkaa ekat 3kk vai ei, pitää tarkistaa sieltä töistä siis. jos tää auttais :)
 
Raskaustodistuksen saa kun raskaus kestänyt 154pvää..5kuukautta.

Kelaanntodistuksen tarvii kun äippäpalkauata ym etuuksia hakee..
Ja äippäpakkauksen täytyy hakea viim. 2kk ennen laskettua aikaa.
Mietinkin ettö maaliskuussa kun julkistetaan uus pakkaus..jos on kivat värit nii otan sen jos ei ni sit otan rahana.mut tosiaan jätän hakemuksen huhtikuun alussa.. Ku mun la on 9.6.

Kaikki työnantajat ei maksa palkkaa automaattisesti. Meillä maksaa peruspalkan ekat 3kk. Mut riippuu tosiaan työnantajasta.

Ja äippälomalle voi jäädä 50 tai 30 pvää ennen laskettua aikaa.. Jos jää aijemmin kuin 30pvää ni se on äippäloman toisesta päästä pois sitten..niin olen ymmärtänyt.
 
Mä oon ihan pihalla myös noista etuus asioista. Viimeks neuvolasta sain mukaan semmosen kelan perhe oppaan, mut kyllä on hankalan olosta silti. Jospa joku jossain välissä selkeyttää asioita.

Onks teillä ollu se neuvolan lääkärin tarkastus jo? Mulla ois parin päivän päästä ja kiinnostas mitähän siellä tehdään. Neuvolan hoitsu sano, et jotkut lääkärit haluu ultrata, toivottavasti osuu semmonen kohdalle :)
 
Mä oon ihan pihalla myös noista etuus asioista. Viimeks neuvolasta sain mukaan semmosen kelan perhe oppaan, mut kyllä on hankalan olosta silti. Jospa joku jossain välissä selkeyttää asioita.

Onks teillä ollu se neuvolan lääkärin tarkastus jo? Mulla ois parin päivän päästä ja kiinnostas mitähän siellä tehdään. Neuvolan hoitsu sano, et jotkut lääkärit haluu ultrata, toivottavasti osuu semmonen kohdalle :)
Minä kirjotin sivulle 4 mitä minulla oli lääkärintarkastuksessa :)
 
  • Tykkää
Reactions: hanmum
Todistus raskaudesta pitää tosiaan toimittaa ainakin Kelaan. Oma työnantajani ei tarvitse sitä ollenkaan, ei tarvinnut kopioida, Kelaan vein viimeksi vaan sen.

Äitiyspakkausta pitää hakea, tukea äippäloman ajalle ja lapsilisä alkaa juoksemaan sen kuun alusta kun lapsi syntyy, sekin pitää hakea itse. Minun työnantaja maksaa ekan 3kk:n palkan, sen jälkeen kela. Nyt kun toinen lapsi syntyy ennen kuin edellinen on alle 3v ei tarvitse onneksi tuloja selvittää enää, pyydän tukia edellisten selvitysten mukaan :) Niin hyvää tukea saan sitten "vanhoilla" tuloilla, että melkein parempaa kun nyt vajaalla työajalla olen palkkaa saanut :D Kätevää siis.

Rakenneultra-aika tuli myös postissa, 19.1!! Jihuu, ei tarvitse odotella sen pidempään ;) Seuraava neuvola on kuulemma 5.2 muistaakseni, siihen onkin sitten vähän pidempi aika tästä. Lääkäri sanoi että tapaan lääkärin seuraavan kerran vasta loppuraskaudessa, tehdään synnytystapa-arvio sitten, eli ilmeisesti rv 36-38 tietämillä. Mitään erityistä seurattavaa tässä ei siis ole :)

Joku kysyi Käydäänkö neuvolassa kela-asioita läpi, meillä ei ainakaan käyty. Infolappusen sieltä saa, jossa selitetään mitä pitää hoitaa itse, muuta opastusta ei ole. Kelan sivuilla on Kela Kerttu vastaa osio, siellä on paljon kysytty ja jo valmiit vastaukset moneen lapsiperheitä koskevaan kysymykseen.
 
Me käytiin tänään neuvolassa ja kyllä se taas huojensi kuulla sydänäänet. Jotenkin se huoli aina hiipii tuonne takaraivoon, vaikka ultrastakaan ei ole aikaa edes kahta viikkoa. Mutta kaikki hyvin siis! Olo on hyvä, väsymyskin taitaa pikkuhiljaa vähän väistyä. Toivottavasti.

Viikonlopun vietin ystävän luona ja olinkin nyt ensi kertaa esikoisen syntymän jälkeen yötä pois kotoa. Ja teki kyllä hyvää! Pojatkin oli pärjänny kahdestaan vallan mainiosti, eikä ainakaan hirmuinen äiti-ikävä ollut kerennyt iskeä.

Me halutaan ehdottomasti tietää sukupuoli, en millään malttaisi odottaa edes rakenneultraan. Mulla on lääkärintarkastus rv 18 ja toivonkin kovasti, että lääkäri ultraa silloin. Elättelen myös toiveita, että sukupuoli vois selvitä jo silloin..:whistle:

Annenna 13+6
 
Nobeliuksen yllä olevaan tekstiin semmonen korjaus, että lapsilisää aletaan maksaa syntymää seuraavan kuun alusta, eli syntymäkuukaudelta ei lapsilisää vielä saa. Tämä jäi mieleen, kun oma lapsi on syntynyt kuun toinen päivä ;)
 
Minulla oli tänään lääkärineuvola, lääkäri ultrasi ja mittaili vauvan kokoa, vastasi viikkoja 17+2 eli on hieman isompi kuin viikot nyt. Painoarvio oli 188g ja pieni viuhtoi jo kovasti :love: Muuta ei pahemmin tehty, vähän keskusteltiin radista ja minun sokeriarvoista mut muuten aika pintapuolinen käynti. Sukupuolta ei vielä varmaks nähnyt. Pitää siis vielä kuukausi jännätä, jospa sitten näkyisi :whistle:

Riippuu varmaan tesistäkin maksaako työnantaja palkkaa ja miltä ajalta. Metallin tesissä on palkanmaksu 56 työpäivältä (n. 2,5kk). Kelan äitiyspäiväraha on jotain 80% palkasta joten saishan siinä vähän isomman rahan alkuun. Työnantajalle sit maksetaan äitiysraha siltä palkanmaksuajalta. Ensi kerralla saa sen todistuksen kelaan niin voi hakea jo äitiysavustusta. Kyllä me se varmaan rahana otetaan.

Liikkeitä on alkanut nyt tuntua päivittäin, pientä sipsutusta aina silloin tällöin mutta ei pitkään kerrallaan :love:

Särö 16+3
 
Kylläpäs hämmästyttää. Pakko oli kaivaa Kelan paperit esiin, josko sitten kuitenkin muistaisin väärin tämän asian. Mutta ei, meille lapsilisä on myönnetty syntymää seuranneen kuun ensimmäisestä päivästä lähtien.

"Lapsilisä maksetaan seuraavan kuukauden alusta siitä, kun lapsi on syntynyt." Näin asia lukee Kelan sivuilla. Ilmeisesti käytäntö on jossain välissä muuttunut (?), meidän poika on syntynyt 2015.
 
Anteeksi kun jankkaan samaa mutta saan pian hermoromahduksen, huomenna neuvola ja pelottaa niin lujaa kuuluuko sydänääniä :cry: Jännittää 100x enemmän kun eka ultra, kun nyt jo nähnyt kerran, että siellä joku köllii niin en tiedä miten sitä reagois jos ois jotakin sattunut.

Mulla on kyllä dopleri kotona, mutta tuntuu, että onkohan se nyt istukka vai syke joka siellä jyskyttää, välillä tuntuu että äänet menee jotenkin sekaisinkin.
 
Kuinka monella tuntuu jo liikkeet selvästi? Ja missä vaiheessa ne alkoivat tuntua? Erityisesti kiinnostaa esikoisten odottajien kohdalla. Itsellä ei tunnu vielä mitään ja maha ei vaan ota kasvaakseen... Tosin olin viime viikolla hampaan juurihoidossa ja sain pari päivää sen jälkeen todella mojovan flunssan kurkkukipuineen, joita parhaillaan parantelen, joten ruoka on maistunut erittäin huonosti melkein jo viikon ajan. Tosi heikko olo ja öisin näen painajaisia, joista mahastani sojottaa ulos todella alienmaisia kovia ulokkeita, mutta ei siellä mitään vauvaa ole. :unsure: Ei siis varmaan vielä kuulukaan mitään tuntua näillä viikoilla ja ekaa odottaessa, mutta mielenkiinnosta vain kyselen, että missä vaiheessa voisin alkaa kuulostella. :whistle:
 
Miaaak kuinka neuvolassa meni? Sykkeet voi doplerilla laskea. laske montako kertaa lyö minuutin aikana niin tiedät mikä sielä pitää ääntä. Vauva kun pitää sen 140-170x / min Istukan ääni on se "viuh viuh" ääni :D
Mainiot neuvot siis taas.

Ja meillä oli myös molempien aikana niin, että lapsilis alkoi tulla synnytyksestä seuraavan kuun 26pvä. ja lapset löytyy -12 ja -14.

Täälä olo on normaali, eikä yhtään raskaana oleva :D
Vatta kasvaa himpunverran , mutta ei ihan hirvittävä vauhtia.
Liikkeitä luulen tunteneeni viime tiistaina eli 15+1 ja sen jälkeen vissiin yhtenä päivänä. Ja edellisistä tunsin samoihin aikoihin..
Mutta ei kannata hätääntyä vaikka ei tuntuisiviä muutamiin viikkoihin, riippuu paljolti ruumiin rakenteesta+ istukan paikasta ja mihin suuntaa kohtu on kallellaan :)

mimma ja pieni 16+1
 
Minullakin istukka takana ja hyvin saattaa liikkeet tuntua lääkärin mukaan jo aikaisessa vaiheessa. Vaikka toinen raskaus kyseessä niin liikkeitä ei silti vielä tunnu, nyt 17+1 siis, en ole huolissani kun lääkärissä kaikki kunnossa. Odotellaan, niin ne liikkeet ensimmäisessä raskaudessakin myöhään alkoi tuntumaan
 
Mä esikoista odotan ja oon ollu tuntevinani muutamia hipasuja. Aavistuksen omaisia, mut silti vaikuttas olevan jotain muuta ku vatsan puruja. Ehkä viikon sisällä tuntuu. Nyt vk 17 menossa, periaatteessa ihan mahdollistaki tuntee kai jo. :)

Mulla huomenna neuvolalääkäri ja niin toivon vaan, että se haluu ultrata. Ois niin kiva nähä murusta. :)
 
Neuvolassa kuului vahva syke :love: saa taas hetkeksi hengähtää.

Mun doppleri näyttää sykkeen näytöllä. Ehkä se on syke minkä oon löytänytki, mutta siinäkin on ehkä vähän sellanen viuh ääni "sivussa" mutta samalta kuulosti neuvolassa. Istukka on kai se viuh ääni joka on kuitenkin vähän hitaampi ja selkeesti viuh :D

Viikon päästä olisi sitten lääkäriaika, kuunteleekohan se sydänääniä? Riippuu varmasti tämäkin niin paikasta... jäi vähän vaivaamaan kun neuvolassa ei mitattu sitä kohdun korkeutta (?) kun tuli mieleen, että eikö se olisi pitänyt mitata. Mutta pitää viimeistään tuolla lääkärissä asiasta kysyä. Tuntuis kyllä ihmeelliseltä, että miten se voidaankaan mitata, kun ei edes maha näy. Tunteeko sen kohdun jo muka ammattilainen näin aikasin :ROFLMAO:
 

Yhteistyössä