Kevään 2016 kylvöt. Vinkatkaa uutuuksista. Ja osallistukaa muuten vaan!

Mulla ensimmäiset chilit mullassa. Hieman ränsistyneiden laventelien juurille ripsotin myös uusia siemeniä. Tilaa pitäisi tehdä myös juurisellerille.

Itselleni uusiana kasvatan tänä vuonna humalaa ja merikaalia, chia-siemenetkin ehkä pääsevät kokeiluun.
 
vierailija
Tänä vuonna laitan tavalliset varmat (herne, sipuli, porkkana, salaatti, persilja, nauris), mutta aina tekee mieli kokeilla jotain uutta.
Onko joku saanut onnistumaan melonin tai munakoison?
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
Tänä vuonna laitan tavalliset varmat (herne, sipuli, porkkana, salaatti, persilja, nauris), mutta aina tekee mieli kokeilla jotain uutta.
Onko joku saanut onnistumaan melonin tai munakoison?
Melonia joskus kauan sitten kokeilin, mutta ei muistaakseni tainnut edes kukkia, ei ainakaan tullut edes itse melonin alkuja. Taisi olla kyllä kohtuullisen viileä ja sateinen kesä.
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Melonia joskus kauan sitten kokeilin, mutta ei muistaakseni tainnut edes kukkia, ei ainakaan tullut edes itse melonin alkuja. Taisi olla kyllä kohtuullisen viileä ja sateinen kesä.

Mä olen kasvattanut (yrittänyt ainakin) melonia ja munakoisoa. Kasvihuonetta melkein vaatii tai sitten huippuhyvän kesän. Mulla olivat avomaalla (tosin musta muovitus maassa antamassa lämpöä ja muovitunnelissa) ja alkukesä oli huono, saalis oli kaksi reilun ison appelsiinin kokoista vesimelonia (hyviltä kyllä maistuivat) ja muutama munakoiso, kukkia koisossa oli paljon, mutta kesä ei riittänyt avomaalla niitä kypsyttämään.
 
vierailija
Mä olen saanut melonista satoa -kasvihuoneessa. Olivat kovin makoisia.
Kauanko kesti kasvaa? Niin moni asia vaikuttaa... Tässä siitä;-)

Huomenna kylvän makea suippopaprikaa, jonka makuun ihastuin vuosi sitten. Otin siitä siemenet ja koko syksyn saimmekin syödä niitä samanlaisia ihania, pari kuukauttaa! Oli ihmeellistä se, kun vaikka kaikki kasvoi samaan tahtiin, sato ei kuitenkaan tullut samalle päivälle:) Nyt kaupoissa on niitä samoa israelilaisia luomupaprikoita. Otan tietysti nyt omien "hedelmien" sieemenet, kmoska niillä on nyt jokin käsitys siitä, miten meidän ilmastossa selvitään hengissä. Sen kun muistaa, ettei kääntele kasvia turhaan, ei ne kukkanuputkaan putoile - nehän kääntyy aina aurinkoa kohti. Helppo kasvatettava myös ikkunalla, jos ei ole kasvihuonetta, mutta suorassa paahteessa kärventyy. Siksi laittaisin itäiselle ikkunalle ennen kukintaa. t.paula

Herneitä voi voi kylvää nyt (hennot, syötävät versot laitetaan koristeeksi- ruoalle kehykseksi lautaselle!), tulee kesä nopeasti sisälle! Moni ei ole kuullut sitä, että kylvömulta ja kukkamulta myydään erikseen. Se kylvömulta täytyy olla laihempaa, kun ei ne hennot taimet kestä vahvoja lannotteita. Ihan vaan siksi sanon, jos joku ei ole ennen kylvänyt mitään... Moni kauppiaskaan ei tilaa kylvömultia, kun ei tuota tiedä ja sekin täytyy pyytää erikseen;-)
 
Niijuu. Ja on mulla aina taimi- ja kylvömultaa ollut. Tänän vuonna uutuutena kookoskuitua. Kun sitä sattui olemaan loppusyksystä jossain poistomyynnissä. Tuntuu kovin toimivalta ainakin chileiile. Suosittelen!
 
vierailija
Niijuu. Ja on mulla aina taimi- ja kylvömultaa ollut. Tänän vuonna uutuutena kookoskuitua. Kun sitä sattui olemaan loppusyksystä jossain poistomyynnissä. Tuntuu kovin toimivalta ainakin chileiile. Suosittelen!
Kiitos tiedosta!
Nyt muuten täytyy yrittää saada kylmää kasvihuoneeseen, et eivät innostu avaamaan silmuja siellä - mulla muutama Zilga, jotka aiemmin ovat talvehtineet taivasalla... Vettä tulee taivaalta, onneksi ei paista kuitenkaan!

Joulupukki toi mulle kerran Pähkylälehden, joka on Hyötkasviyhdistyksen lehti. Sieltä vasta sain lukea, et kun koulii sitten niitä taimia, ei oteta kiinni kasvin varresta, vaan esim alimmasta sirkkalehdestä. Ne varret tuntuvat olevan niin herkkiä... ja ottavat homeen myöhemmin, jos joutuu siirtäessä tarttumaan kiinni.

Tiedäthän tämän kylvösysteemin, aivan ihana systeemi: Pluggbox ja sitä voi tilata nyt yhdistyksestäkin. Kun ei kopistele kauheesti, kestää monta vuotta:) Lasten kans erityisesti siitä on tullut oma tärkeä asia, et saavat laittaa itse ne 49 siementä multaan. Aina on onnistunut kaikki siinä na koulimiseen tarvii olla se rauta, mitä en lehdestä löytänyt, mutta sopii hyvin potteihin, sellainen minikenkälusikan muotoinen, tiedät varmaan... t:paula
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Paula, se melonikesä oli se kuuma kesä, kolme vai neljä vuotta sitten. Kylvin ne huhtikuussa sisälle, raahasin toukokuun lopulla kasvihuoneeseen ja kai se oli syyskuun alkua kun ne syötiin.
Kiitos tiedosta! Siis vähän niin kuin kesäkurpitsa, ei saa liian aikaisin kylvää? Ne meillä kärventyy aina, mut ehkä lannoituksessakin olis säätämistä:)
Kun muistais aina, miten kastemadot selviää, ei okis kasveillakaan hätää, kun ne pitävät huolen maasta ja sen kunnosta - ovat aina pitäneet!
Tässä on muuten se kirja, mitä ei ole kukaan - tietääkseni- viitsinyt suomalaisille kääntää. Yritän kahlata sitä läpi, kunhan muistan:) t.paula
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Olipa hyvä vinkki tuo, ettei pidä tarttua varresta kiinni kun koulii taimia.
Ehkä minäkin onnistun tänä vuonna.... ;)
Kyllä vaan, kasvit ovat lopulta aika sitkaita:)

Mut moni asia on muuttunut vuosien varrella, enkä ikinä olis uskonut, et tällaisen historiikin tekisin, miehelleni. Eikä sekään jaksanut lukea sitä:-D

Niin moni asia on kääntynyt päälaelleen, vaikka todellisuudessa meidän olis tarvinnut ottaa oppia linnuista: ne kun tahtoo ne madot - ja ihminen on kautta aikojen kerännyt lintujen munia! Siksi on ihan viisasta ollut paastota siihen saakka, kunnes lintuen munia taas alkaa saada, etti syödä niitä munivia otuksia ennenaikojaan. Esimerkiksi talitintti syö talvella siemeniä, mutta kesällä se tarvii paljon SÄÄSKIÄ:-D
Nyt on aika tehdä pöllöille pesiä, niin pysyy myyräkanta pienenä jne. t.paula
 
Nonni. HYötykasviyhdistyksen sivuille eksyin ja kun sieltä sai kätevästi humalan- ja merikaalin siemenet niin tilasin sit vielä jotain metkaa kaksiväristä tomaattia sekä latva-artisokkaa.

Hupsis. Taas kerran.
 
Nonni. HYötykasviyhdistyksen sivuille eksyin ja kun sieltä sai kätevästi humalan- ja merikaalin siemenet niin tilasin sit vielä jotain metkaa kaksiväristä tomaattia sekä latva-artisokkaa.

Hupsis. Taas kerran.
Ai että nuo artisokat ovat hyviä. Joskus vuosia sitten niitä pienen pläntin verran viljelin, ja olivat kyllä hyviä, vaikka en mitään kovin isoa satoa saanut. Ehkä pitää taas tänä kesänä kokeilla.
Samoin voisi kokeilla tuota melonia, vaikka päätinkin (taas kerran) viime kesänä, että ensi kesänä laitan vain varmoja ja helppoja kasveja avomaalle asumaan.
 
Ai että nuo artisokat ovat hyviä. Joskus vuosia sitten niitä pienen pläntin verran viljelin, ja olivat kyllä hyviä, vaikka en mitään kovin isoa satoa saanut. Ehkä pitää taas tänä kesänä kokeilla.
Samoin voisi kokeilla tuota melonia, vaikka päätinkin (taas kerran) viime kesänä, että ensi kesänä laitan vain varmoja ja helppoja kasveja avomaalle asumaan.
Pitää elämässä jotain jännitystä olla! Jos jännitys on parin eron siemenet niin ei ole riskikään turhan suuri :D
 
Pitää elämässä jotain jännitystä olla! Jos jännitys on parin eron siemenet niin ei ole riskikään turhan suuri :D
Se on se henkinen kärsimys, mitä laskeskelen...
Kamalaa säätiedotusten vahtaamista, kastelun ja ilmastoinnin optimointia ja hirveitä painajaisia ötököistä. Reissujen ajan saa stressata ja purra kynnet verille miettiessä, että muistaako joku nyt käydä kastelemassa ja kasteleeko liikaa jne jne jne :D
 
vierailija
Pitää elämässä jotain jännitystä olla! Jos jännitys on parin eron siemenet niin ei ole riskikään turhan suuri :D
Onhan siinä pelkkä tekeminen innostavaa, vaikka lopputulos oliskin "vain" se oppi, minkä sai - ja sehän itsessään ON paljon!

Viime kesänä piti saada kokeilla sinisiä pottuja, eikä niissä mitään muuta vikaa ollut, kuin se, kun minä käsin ne valkkaan kellariin, piti se musta pottu aina erikseen katsoa terkempaan, ettei vaan olis se siemenpottu, mikä laitettiin maahan - nehän pilaa kellarissa muutkin, joten ei siinä voi olla liian tarkka! No, se sininen, kaunis, pyöreä peruna kasvoi kyllä komein sinisin kukin... Mutta siinä on muutama kolo, minkä takia multa kertyy niihin, eikä ne kuivu samaan tapaan, kuin omat sileät Rosamundat. No, kaikki on syöty, ei mitään menetetty kuitenkaan:)
Exotic Gardensilta tilattiin muutama siemen kaverin kans puoleksi, et ei ihan tuhlailuksi mene tää touhu... Siellä on muuten kasvikohtaisesti hyvät ohjeet, kun tilaa, saa teippailla kaikki ohjeet tarkoin vihkoon erikseen, ettei sotkeennu muuhun tärkeään, ruokapöydällä;-) t.paula
 
vierailija
Kaikkia kukkia ei saada siemenestä, vaan esimerkiksi Bataatin mukulan kun laittaa multaan, tulee siitä tosi kaunis kukka. Se ei siedä luin 4 tuntia valoa päivässä. Mistä sellaisen paikan huushollista löytää, kasvaa kauniisti. Ulkona muuttuu punaiseksi ja kituu, kunnes taas syksyllä innostuu kasvamaan, ennen kuin paleltuu. Tässä ennen kukintaa:
t.paula
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis

Yhteistyössä