Kevään 2016 kylvöt. Vinkatkaa uutuuksista. Ja osallistukaa muuten vaan!

vierailija
Tulipa kesä parissa päivässä ja pysyy!
Sain nyt vasta pikkuperunat kellarista, itämään. Eikai siinä muuten mitään erityistä, kuin se että ottaa pois huonot seasta ja laitoo varovasti ne hyvät laakeaan pahvilaatikkoon, pohjanpeitoksi. Meillä on luomua kaikki ja siksi valkataan käsin vialliset, esim jos on reikä tai jotakin laikkua. Lattialle laatikot, niin saavat valoa sopivasti vahvojen itujen kasvattamiseksi. Rosamundaa ja Nicolaa, koska niissä on vähiten glykoalkaloideja. Jo syksyllä olen valkannut pienimmät perunat (sama perimä niillä on kuin isoillakin!) paperisiin kompostipusseihin ja nyt vaan revin nurkista auki, niin ei pölise - kun on nikkeliallergia ja kai siinä mullassakin sitä on... Mitään oireita ei tosin vielä ole tullut...!

Kasvihuonessa oli ollut 36 astetta lämmintä... Ihan liikaa mille vaan. Itsestään aukeava luukku kai ollut jumissa, mutta nyt ainakin aukeaa. Pimennysverhot on etelänpuolella, ettei Zilgat vielä ala avaamaan silmujaan, sillä paleltuuhan ne, kun pakkasyö tulee:-(
Siihen on tosin kiva klonsti:polttelee kynttilöitä pitkin yötä a istuskelee itse siellä - onhan ainakin 36 asteen patteri hyvä lämmittäjä:) --sekä kuumavesiämpäreitä tarpeeksi kasvihuoneen lattialle, auttaa parhaiten. Aamuaurinkoa tallentamaan mustaa tylliä ja mustia ämpäreitäkin sinne voi laittaa - nehän kuumuu aina auringossa.

Paprikat on isossa purkissa ikkunalaudoilla, mutta siirrän vasta lähempänä juhannusta kasvihuoneeseen. Haravoimisen kans en koskaan kiirehdi, sillä kastemadot tarvitsevat niitä maahan pudonneita lehtiä ja hoitavat maan kuntoon.
 
vierailija
Kylvin erilaisia mansikoita, ainaki 3 erityyppistä ja ostin yhden ison ruukkumansikan, jossa oli o 1 kypsä mansikka. Se tekee niitä koko kesän ajan - emotaimeksi siis, kun oli aika arvokas jo yksi ruukku:)

Mut sitä ihmettä en käsitä, miten kylmässä kellarissa viinirypäleet tajuavat, että nyt on aika aloittaa kasvu! Perunakellarissa on tosi kylmä eikä varmasti lämpö vaikuta siellä ennen heinäkuuta. Silti ne isot taimet, mitkä viime kesänä versoivat kasvihuoneessa, eivätkä meillä ulkona menestyisi talven yli... kaikki olivat selvinneet pimeästä kaudesta ja tehneet silmut! Zilga (turvonnut silmu tänään) talvehti kasvihuoneessa ja muut kellarissa. Tässä yksi ulkona talvehtinut verso vuosien takaa.

Ne silmut ei saa kylmettyä yhtään enää ja siksi kasvihuoneeseen kannattaa raahata kuumaa vettä ämpäreissä, jättää ne sinne jäähtymään. Kaataa jäähtyneet vedet saaviin (meillä musta saavi läntisessä nurkassa, kerää auringon lämpöä päivällä) ja hakee uudet kuumat. Tarkkaile samalla lämpömittaria ja vasta sitten aamuyöstä, kun se ei enää laske, voit luottaa aamuauringon voimaan.
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Vielä jotakin vois kylvää ennen alakuuta - silloinhan alkaa rikkaruohojen kerääminen, pari viikkoa se homma on kevyttä, kun maa ei pidä tiukasti kiinni kasveista:)

Tässä uutinen:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/komissio-perui-glyfosaattiäänestyksen-kokonaan-1.146046

Juurikasvit tietysti kylvetään alakuulla, kuten myös perunat istutetaan maahan. Mistä se tieto, että kun laittaa pikkukalaa perunapenkkiin, ei myyrä veis niitä pottuja? Milloin ne kalat laitetaan sinne? Ihan kuulopuheita vaan, eikä ole kokeiltu kertaakaan, miten vaikuttaa... Särkiä esimerkiksi, mutta tuleeko kunnollisia perunoista?
 
Vielä jotakin vois kylvää ennen alakuuta - silloinhan alkaa rikkaruohojen kerääminen, pari viikkoa se homma on kevyttä, kun maa ei pidä tiukasti kiinni kasveista:)

Tässä uutinen:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/komissio-perui-glyfosaattiäänestyksen-kokonaan-1.146046

Juurikasvit tietysti kylvetään alakuulla, kuten myös perunat istutetaan maahan. Mistä se tieto, että kun laittaa pikkukalaa perunapenkkiin, ei myyrä veis niitä pottuja? Milloin ne kalat laitetaan sinne? Ihan kuulopuheita vaan, eikä ole kokeiltu kertaakaan, miten vaikuttaa... Särkiä esimerkiksi, mutta tuleeko kunnollisia perunoista?
Hajua on varmasti ainakin hulvaton. En kokeilisi :D
 
vierailija
Kyllä uudelleen muokattu maa on kaunista katseltavaa:)

Perunat saavat odottaa alakuun aikaa, etteivät ala kasvaa pelkkää vartta... Mutta härkäpavut saa lapset kylvää, kun ne siitä puuhasta niin tykkäävät:)

Mitä seuraavaksi? Kylvöboxeista pari on tyhjillään. Koulin eilen samettirakuunat suurempaan ruukkuun... Niitä minulla ei ole koskaan ennen ollut. Erilaisia mansikansiemeniä on montakin odottamassa istutusta, mutta ennen myrskysateita ei ainakaan kannata maahan istuttaa mitään.

Tanskalainen maajussi tässä, 10 jaksosta ensimmäinen. Luen lapsille aina ne ohjelmat:)
 
Kyllä uudelleen muokattu maa on kaunista katseltavaa:)

Perunat saavat odottaa alakuun aikaa, etteivät ala kasvaa pelkkää vartta... Mutta härkäpavut saa lapset kylvää, kun ne siitä puuhasta niin tykkäävät:)

Mitä seuraavaksi? Kylvöboxeista pari on tyhjillään. Koulin eilen samettirakuunat suurempaan ruukkuun... Niitä minulla ei ole koskaan ennen ollut. Erilaisia mansikansiemeniä on montakin odottamassa istutusta, mutta ennen myrskysateita ei ainakaan kannata maahan istuttaa mitään.

Tanskalainen maajussi tässä, 10 jaksosta ensimmäinen. Luen lapsille aina ne ohjelmat:)
Täällä kasvukausi on jo osittain korjuukauden puolella. Ekat salaatit (laitoin jotain sekoitusta missä seassa itämaistyylisiä tottavie "väkeviä" lajikkeita) on jo syöty ja pian voisi uutta kylvää. Samoin sipulinvartta riittää niin salaattiin kuin pitsamausteeksi.

Mutta mun krassit! En tajua, miksi vain yksi niistä on itänyt. Kahdessa erässä parikymmentä siementä olen kylvänyt mutta ei minkäänlaista eloa tuota yhtä lukuunottamatta. Ja siitäkin lehtien reunat kipristyvät ouodsti. :confused:

Mulla kasvimaalla on hieman tilaa odottamassa nauriiden ja kruunutillien kylvöä.
 
vierailija
Hei, missä ovat oikeat kumppanuuskasvit viinirypäleelle? Sais olla sellainen, ettei muurahaiset tykkää.
Löysin sitä etsiessä kivan blogin, mutta lukemiseen ei olis aikaa yhtään, kun on kylvöhommat kesken. Vuorenkilpiä istutetaan ryteikköön... eipä niitä kauheesti tartte hoitaa, ei vuosikausiin, jos sattuu sopivaan pienilmastoon - kunhan ehtivät tehdä juuret ekan kesän aikana, loput hoituu itsestään.

Lemmikit kukkivat yhä komeasti: leikin vähän --umalaa, kun kaivoin ne puskat maasta painavaan (ettei tuuli kaada) ruukkuun ja vein korkealle kannonpäähän. Sieltä passaa levitellä siemeniään - milloin sen aika sitten onkaan. Se on toiminut ennenkin, mut seutu saa olla sellainen, ettei tarvi leikata ruohonleikkurilla eikä talloa poluksi.
 
Hei, missä ovat oikeat kumppanuuskasvit viinirypäleelle? Sais olla sellainen, ettei muurahaiset tykkää.
Löysin sitä etsiessä kivan blogin, mutta lukemiseen ei olis aikaa yhtään, kun on kylvöhommat kesken. Vuorenkilpiä istutetaan ryteikköön... eipä niitä kauheesti tartte hoitaa, ei vuosikausiin, jos sattuu sopivaan pienilmastoon - kunhan ehtivät tehdä juuret ekan kesän aikana, loput hoituu itsestään.

Lemmikit kukkivat yhä komeasti: leikin vähän --umalaa, kun kaivoin ne puskat maasta painavaan (ettei tuuli kaada) ruukkuun ja vein korkealle kannonpäähän. Sieltä passaa levitellä siemeniään - milloin sen aika sitten onkaan. Se on toiminut ennenkin, mut seutu saa olla sellainen, ettei tarvi leikata ruohonleikkurilla eikä talloa poluksi.
Ripottele halpaa kanelia rypäleiden juuurelle. siitä muurahaiset eivät tykkää.
 
vierailija
Kiitos vinkistä! Siis se tavallinen... mitä ei lapsillekaan kauheesti saanut antaa:) Puun kuorta se on, joten eikai se kovin huono voi olla rypäleenkään mielestä;-)

Oli muuten <Myrkkykeisot kasvaneet aika isoiksi. Raahasin painavia kivillaattoja niiden päälle. Saavatkin olla siinä koko vuoden. Ens viikolla kierrän koko plantaasin lapion kans ja rikon sen kasvupisteen, ennen kuin ehtii kukkimaan. Kuinka pitkä tarvii lapion varren olla, ettei saa itse sitä myrkkyä... Ja naamari päähän!

http://yle.fi/vintti/ohjelmat.yle.fi/suomiexpress/ratkaise_pulma/miten_selatat_muurahaiset2679.html?page=1
tuolla oli muitakin vinkkejä, mut ei kaikki tosiaan sovi suljettuun tilaan. Pan-suolalla kuoli yhtenä kesänä hevosmuurahaiset, mutta sitä en periaatteestakaan osta mihinkään tarkoitukseen - luulevat vielä, et käytän ruokaan sitä. Siitähän tulee monelle migreeni sekä mahakipuja...!
 
vierailija
Oooi, mun vanha ketju. Kuka kiltti mahtoikaan nostaa?
Siirsin vanhoja Lipstikoita toiseen paikkaan ja niistä jäi muutama isompi juuri, jotka keräsin talteen. Mitä niistä tekisin? Oletko käyttänyt JUURIA koskaan?

Mulla Lipstikka närästää helposti, jos sitä laittaa liikaa, mutta esimerkiksi lohen savustuksessa ja grillaamisessa se antaa kyllä hyvää makua, eikä sitä kovin paljoa syödäkään, ei haitta. Otin kauan sitten talteen tällaisen pätkän (2008 kirjoitettu), mutta ei mulla mitään aftoja enää tuu, kun on tietty ruokavalio ja vaahtoamaton hammastahna.
"Kokeile .. lipstikkaa (eli liperi). Syö pari lehteä tai lehdellistä jos jauheena. Kun huomaat että auttaa niin hommaa omalle pihalle lipstikkaa kasvamaan. Jos ei ole omaa pihaa niin jonnekin sopivaan paikkaan puiston/pellonvierelle viet kasvamaan niin saat ohimennen syötyä eikä maksa paljon. Minun suunpielet olivat vähän väliä auki koko nuoruuteni kunnes ollessani n. 25 vuotias eräs vanha herrasmies kertoi tämän auttavan. Ja nyt takapihalla ja monen tutun luona kasvaakin lipstikkaa, lihamausteeksi ja lääkkeeksi."

Ohje voi olla ikivanha, mutta vaahtoavasta hammastahnasta ja tavallisesti kasvatetusta tomaatista ainakin tulee aftoja - karrageenista puhumattakaan:sick:
 
Siirsin vanhoja Lipstikoita toiseen paikkaan ja niistä jäi muutama isompi juuri, jotka keräsin talteen. Mitä niistä tekisin? Oletko käyttänyt JUURIA koskaan?

Mulla Lipstikka närästää helposti, jos sitä laittaa liikaa, mutta esimerkiksi lohen savustuksessa ja grillaamisessa se antaa kyllä hyvää makua, eikä sitä kovin paljoa syödäkään, ei haitta. Otin kauan sitten talteen tällaisen pätkän (2008 kirjoitettu), mutta ei mulla mitään aftoja enää tuu, kun on tietty ruokavalio ja vaahtoamaton hammastahna.
"Kokeile .. lipstikkaa (eli liperi). Syö pari lehteä tai lehdellistä jos jauheena. Kun huomaat että auttaa niin hommaa omalle pihalle lipstikkaa kasvamaan. Jos ei ole omaa pihaa niin jonnekin sopivaan paikkaan puiston/pellonvierelle viet kasvamaan niin saat ohimennen syötyä eikä maksa paljon. Minun suunpielet olivat vähän väliä auki koko nuoruuteni kunnes ollessani n. 25 vuotias eräs vanha herrasmies kertoi tämän auttavan. Ja nyt takapihalla ja monen tutun luona kasvaakin lipstikkaa, lihamausteeksi ja lääkkeeksi."

Ohje voi olla ikivanha, mutta vaahtoavasta hammastahnasta ja tavallisesti kasvatetusta tomaatista ainakin tulee aftoja - karrageenista puhumattakaan:sick:

Mun mutsi tunki parin kesän ajan lipsitikkaa jokaikiseen pöperöön. Mut on kyllästetty sillä. En koske enää!

Tai, voishan sitä ehkä hieman seuraavaan lihasoppaan mausteeksi laittaa. Aika kultaa muistot.
 
vierailija
Mun mutsi tunki parin kesän ajan lipsitikkaa jokaikiseen pöperöön. Mut on kyllästetty sillä. En koske enää!

Tai, voishan sitä ehkä hieman seuraavaan lihasoppaan mausteeksi laittaa. Aika kultaa muistot.
Lohen mausteena se sopii kans, mut käytetään kuten laakerinlehtä, otetaan pois ennen tarjoilua.

http://english.bionorica.de/en/products/respiratory-tract/sinupret®.html#declaration
Kevätesikosta tuli taas mieleen tuo. Siemenkoteja on pieni ämpärillinen. Eikö niitä vois mihinkään käyttää? Luulen, et ne ei vielä ole kypsiä, vai tarviiko ne talven siihen?
 
Lohen mausteena se sopii kans, mut käytetään kuten laakerinlehtä, otetaan pois ennen tarjoilua.

http://english.bionorica.de/en/products/respiratory-tract/sinupret®.html#declaration
Kevätesikosta tuli taas mieleen tuo. Siemenkoteja on pieni ämpärillinen. Eikö niitä vois mihinkään käyttää? Luulen, et ne ei vielä ole kypsiä, vai tarviiko ne talven siihen?
En tiedä, vaatiiko se kylmäkäsittelyn itääkseen.

Kylvä ulos ruukkuihin ja sit myyt ne keväällä jos itävät. Tai annat lahjaksi.
 

Yhteistyössä