kinkun sulatus

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Ihan tosi :eek:
Noh, meillon ollu 8 kg kinkku tiistai-illasta asti sulamassa. Ota ystävä armas huomioon, että se on iso jäinen köntti, ja kun se jääkaapissa sulatetaan, niin se kestää pidempään. Millon aiot paistaa sen?
Kinkkuhan kannattaa nostaa 12-24 h ennen paistamista huoneen lämpöön, että sisälämpötila olis n. 10astetta uuniin laitettaessa.
Että jos aiot paistaa su-ma välisenä yönä, niin huomis-iltana kannattaa nostaa se huoneenlämpöön. Toivotaan, että se ehtii sulaa kokonaan, eikä sisälle jää jäistä köntsää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Tiedättehän sit, että raaka liha pilaantuu varsin helposti kun se on huoneen lämmössä... Ja kun kyse on 9 kilon kinkusta, niin minä EN USKALTAIS sulattaa sitä huoneenlämmössä.
jossain suosituksissa oli että kinkku pitäisi jopa huoneenlämmössä sulattaa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Tiedättehän sit, että raaka liha pilaantuu varsin helposti kun se on huoneen lämmössä... Ja kun kyse on 9 kilon kinkusta, niin minä EN USKALTAIS sulattaa sitä huoneenlämmössä.
jossain suosituksissa oli että kinkku pitäisi jopa huoneenlämmössä sulattaa...
Joo minullakin on ohje että huoneenlämmössä sulatus:/
 
Kopsattu finfoodin sivuilta:

Kinkun sulatus
Jäinen kinkku sulatetaan hitaasti. Iso pakastekinkku kannattaa hankkia hyvissä ajoin, koska sulattamiseen kuluu aikaa. Pieni kinkku sulaa jääkaapissa 1 - 2 vuorokaudessa. Ison kinkun sulattaminen kestää kylmiössä tai 3 - 5 päivää.

Paistomittarin voi painaa lihapalan paksuimpaan kohtaan jo sulatusvaiheessa. Ennen paistoa kinkku voi hetken odotella huoneenlämmössä. Sopiva kinkun sisälämpötila on 4 - 10 astetta kypsennyksen alkaessa.

Näin puolestaan sanotaan Atrian kotisivuilla:

Anna pakastetun kinkun sulaa kylmiössä tai jääkaapissa hitaasti kaikessa rauhassa. Suuren kinkun sulatus voi viedä 3-4 päivää.
 
sisu nyt harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Tiedättehän sit, että raaka liha pilaantuu varsin helposti kun se on huoneen lämmössä... Ja kun kyse on 9 kilon kinkusta, niin minä EN USKALTAIS sulattaa sitä huoneenlämmössä.
jossain suosituksissa oli että kinkku pitäisi jopa huoneenlämmössä sulattaa...
Joo minullakin on ohje että huoneenlämmössä sulatus:/
Mä todella haluaisin nähdä ne ihan oikeat suositukset, missä suositellaan kinkku sulattamaan huoneenlämmössä. Muutama vuosi on tullu käytyä alan kouluja, että kyllä minä ainakin luotan enemmän siihen, mitä esim. atria omista kinkuistaan sanoo... Joo, voihan ne olla jotain mummon vanhoja suosituksia, että hioneenlämmössä...
 
sisu nyt harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Nou joulukinkut on suolattu aikas hyvin, jotta säilyvyyskin on vähän eri kuin ihan tuoreella lihalla, jossa ei siis suolaa...
Siitä huolimatta en haluasi kyllä syödä kinkkua, mikä on päiväkausia virunu pöydällä... :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja sisu nyt harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Nou joulukinkut on suolattu aikas hyvin, jotta säilyvyyskin on vähän eri kuin ihan tuoreella lihalla, jossa ei siis suolaa...
Siitä huolimatta en haluasi kyllä syödä kinkkua, mikä on päiväkausia virunu pöydällä... :x
En mäkään :x Toisekseen, lopputulos on parempi kun kinkku saa sulaa rauhassa. Mutta siihen nyt ei ap:lla ole mahiksia jos jouluksi meinaa kinkun saada syötäväks :(

Ei maha enää mitään muuta kun sulatella huoneenlämmössä jos meinaa että kinkku on kokonaan sula. Mutta tästä on hyvä ottaa opiksi sitten ensi joulua varten! Jospa ensi jouluna ei menisi ihan näin myöhäseksi:)
Hyvää joulua kaikesta huolimatta :xmas:
 

Yhteistyössä