kinkun sulatus

Mie oon kanssa opiskellu vähän ravitsemustiedettä ja mikrobiologiaa, lisäksi ollut 1,5 vuotta töissä lihatiskissä.. Mut silti sulattelen kinkkua, tai itseasiassa tasaan sen lämpöä ennen uuniin laittoa yön yli huoneen lämmössä. =) ja hyvä on aina tullut
 
suositusten mukainen
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mie oon kanssa opiskellu vähän ravitsemustiedettä ja mikrobiologiaa, lisäksi ollut 1,5 vuotta töissä lihatiskissä.. Mut silti sulattelen kinkkua, tai itseasiassa tasaan sen lämpöä ennen uuniin laittoa yön yli huoneen lämmössä. =) ja hyvä on aina tullut
Se yksi vuorokausi on hieman eri asia kuin monta päivää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja suositusten mukainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mie oon kanssa opiskellu vähän ravitsemustiedettä ja mikrobiologiaa, lisäksi ollut 1,5 vuotta töissä lihatiskissä.. Mut silti sulattelen kinkkua, tai itseasiassa tasaan sen lämpöä ennen uuniin laittoa yön yli huoneen lämmössä. =) ja hyvä on aina tullut
Se yksi vuorokausi on hieman eri asia kuin monta päivää...
Totta! Ja tosiaan, lauantaina on tarkoitus ehkä illan suussa se ottaa pöydälle ja sit sunnuntaina lykätä uuniin. Sen että se liha ei oo ihan jääkaappikylmä kun uuniin lykkää.
 
sisu
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mie oon kanssa opiskellu vähän ravitsemustiedettä ja mikrobiologiaa, lisäksi ollut 1,5 vuotta töissä lihatiskissä.. Mut silti sulattelen kinkkua, tai itseasiassa tasaan sen lämpöä ennen uuniin laittoa yön yli huoneen lämmössä. =) ja hyvä on aina tullut
Ja näinhän se pitääkin tehdä. Mutta jos kinkku sulatetaan huoneenlämmössä, niin ei se aikanaan paranna sitä kinkkua... Ja totta kai minäkin nostan kinkun huoneen lämpöön huomenna myöhällä illalla. Suositushan on, että paistamisen alkaessa kinkun sisälämpötila on 8-10 astetta. Mutta nyt olikin kyse sulattamisesta, ei lämmön tasaamisesta.
 
pihlis
Minä ostin eilen kinkun joka oli jo hivenen sulanut kun oli kaupassa häkissä mikä oli käytävällä (viimeinen kinkku). Laitoin sen jääkaappiin ja ajattelin la iltana ottaa sen huoneenlämpöön ja su iltana mies luvannut paistaa. Eli ehtii sulamaan 3 vrk:tta ennen uuniin laittoa. Kysessä siis 7.5 kg:n kinkku. Toivottavasti onnistuu.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Aattelin laittaa uuniin sen vasta aatto aamuna eli joskus 6-7 aikaan aamulla.
Ettekö aio sitten aattona syödä kinkkua? Meinaan, että kestää tuollaisen lihakimpaleen paistokin aika kauan :)
Jos ne syö vasta joulupäivänä...?
Minähän kysyinkin, että eivätkö aio syödä AATTONA :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Aattelin laittaa uuniin sen vasta aatto aamuna eli joskus 6-7 aikaan aamulla.
Olethan ottanut huomioon, että kinkun paistossa suositellaan matalaa lämpöä, eli n. 125 astetta ja aikaa tunti per kilo! Että varaa sitten vähintään se 9h aikaa siihen paistamiseen..
Jos kinkku ei ehdi kokonaan sulaa, niin voi paisto kestää vähän pitempäänkin. Valmistahan se on kun sisälämpö on n. 75astetta.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Aattelin laittaa uuniin sen vasta aatto aamuna eli joskus 6-7 aikaan aamulla.
Olethan ottanut huomioon, että kinkun paistossa suositellaan matalaa lämpöä, eli n. 125 astetta ja aikaa tunti per kilo! Että varaa sitten vähintään se 9h aikaa siihen paistamiseen..
Jos kinkku ei ehdi kokonaan sulaa, niin voi paisto kestää vähän pitempäänkin. Valmistahan se on kun sisälämpö on n. 75astetta.
Ja kohta enemmänkin kuin tunti per kilo. Tai riippuu tietenkin, millaisesta kinkusta tykkää. Ylikypsän jos haluaa, niin silloin paistoaika on pitkä.

Kinkun jäähtyminenkin ottaa aikansa ja jos haluaa kinkun sinappikuorruttaa, niin sekin vie aikaa, joten huomioi kaikki tämä ennen paistoa :) Touhuasta joulunalus aikaa ja rauhallista joulua :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kkkkk:
Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
eilen otettiin 10kg kinkku jääkaappiin sulamaan. maanantaina aamulla nostetaan huoneen lämpöön ja ma-ti välisenä yönä paistetaan.
:$
aamulla syödään kotona puuroa, jonka jälkeen lähdetään mummolaan ja siellä ollaan iltaan/yöhön asti. joulupäivänä sukulaiset tulee meille. mitäpä kinkkua vielä aatoksi paistamaan niin ei sitten kerkeä pilaantumaan ;)
 
Cilla79
Joka vuos mulla on kans tuskailut kinkun sulamisen kanssa=(
Meidän 4.5kg:kinkku nostettiin eilen aamulla jääkaappiin ja sunnuntai päivällä pitäisi paistaa. Saas nähdä miten käy??
 
Joulukinkku
Otin 4,2 kilon kinkun jääkaappiin sulamaan eilen suunnilleen klo 15. Nyt tänään aamulla otin sen tunti sitten (klo 7) huoneenlämpöön. Oli suht mukavasti sulanut jo jääkaapissa. Nyt pitäis sitten aamupäivällä laittaa jossain vaiheessa uuniin.

Mut kysymys sitten, että kannattaako kinkku nyt tuossa pöydällä pitää pakkauksessaan vai avata pakkaus valmiiksi jo nyt?
 
Cilla79
Itse en ottanut pois pakkasesta kun aamulla kinkun nostin tiskipöydälle. Saa olla kääreessään paistamiseen saakka.
Mullakin on vielkä yksi kysymys liittyen tuohon kinkkuun. Pyyhittekö sen kinkun ennen paistamista vai virutatteko sen?
 
joulupukki
Alkuperäinen kirjoittaja sisu nyt harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Tiedättehän sit, että raaka liha pilaantuu varsin helposti kun se on huoneen lämmössä... Ja kun kyse on 9 kilon kinkusta, niin minä EN USKALTAIS sulattaa sitä huoneenlämmössä.
jossain suosituksissa oli että kinkku pitäisi jopa huoneenlämmössä sulattaa...
Joo minullakin on ohje että huoneenlämmössä sulatus:/
Mä todella haluaisin nähdä ne ihan oikeat suositukset, missä suositellaan kinkku sulattamaan huoneenlämmössä. Muutama vuosi on tullu käytyä alan kouluja, että kyllä minä ainakin luotan enemmän siihen, mitä esim. atria omista kinkuistaan sanoo... Joo, voihan ne olla jotain mummon vanhoja suosituksia, että hioneenlämmössä...
Veikkaanettä se mummo on paistanut enenmän kinkkua kun sinä oot ja tietää vähän erinlailla kun sinä kouluja käynyt!!!!!!
 
Kinkku sulatetaan kylmässä

Hanki pakastekinkku ajoissa, sillä sen sulatus vie aikaa. Mehukkain kinkku saadaan, kun se sulatetaan tasaisesti ja hitaasti. Näin kinkun maku paranee ja suolaus tasaantuu. Sulata pakastekinkku omassa pakkauksessaan kylmässä.

Pieni, 2-3 kilon kinkku sulaa jääkaappilämpötilassa 1-2 vuorokaudessa, keskikokoinen 3-6 kilon kinkku 2-3 vuorokaudessa ja iso 8-12 kilon kinkku 3-5 vuorokaudessa. Luullisen kinkun sulatus kestää kauemmin kuin luuttoman.

Pieni kinkku mahtuu usein jääkaappiin sulamaan, mutta iso kinkku vaatii jo enemmän tilaa. Kotioloissa kinkun voi sulattaa myös ulkona esimerkiksi parvekkeella, jos ulkolämpötila on alle +6 asteen. Jotta kinkku sulaisi, pakkasta ei saa olla kuitenkaan yli -5 asteen.

Ulkona muutamassa pakkasasteessa sulatettu kinkku on hyvä siirtää jääkaappiin tai kylmiöön pari päivää ennen paistamista, jotta sen sisälämpötila nousee plussan puolelle.
Huoneenlämpöön ennen paistamista

Ennen paistamista kinkku otetaan huoneenlämpöön. Kinkun sopiva sisälämpötila kypsennyksen alkaessa on +4 - +10 astetta. Sisälämpötilan voi varmistaa vielä kinkkuun painetusta paistomittarista ennen kinkun laittamista uuniin.
 

Yhteistyössä