kohdun ulkopuolinen raskaus

Olen lukenut että siinä on oireena hartia pistos, ja itselläni on nyt välillä vasemman puolen hartia reistaillut (jumissa, pistää). Voinko yhdistää tämän siihen, onko alavatsa kivut jatkuvia jos on kohdun ulkoinen raskaus, pelottaa kun olen lukenut että se on vaarallinen, kerkeenkö sairaalaan jos vuoto alkaa.
Olen aika luulosairas, joten en viitsisi rahoja tuhlata yksityiselle. Haluaisin vaan tietää että onko oireet kohdun ulkoiseen jatkuvia, mulla on rv 5+4 ja neuvola aika on vko 10 ja eka ultra vko 13. Raskaus oireita ei oikeastaan ole, eilen sattui oikealle alamasuun välillä (tänään ei yhtään) ja nännit on kipeet. Nälkä on kova koko ajan.
 
harmaa Emulihemuli
Minulla oli eka raskaus kohdunulkopuolinen. Ei ollut mitään hartiapistosta, sitä kyllä kyseltiin, kun sairaalaan sitten jouduin. Oireena oli viiltävä kipu oikella puolen alamahaa ajoittain, meni aina ohi itsekseen, enkä ymmärtänyt edes kyseenalaistaa sitä kipua kun luulin kuuluvan normaaliin raskauteen. Sitten 9. vk:lla tuli raju kipu siihen, alkoi pyörryttää. Ambulanssilla kiireellä sairaalaan, taju meni useasti. Vihdoin selvisi, että oikea munatorvi oli räjähtänyt. Munatorvi poistettiin. Verta olin vuotanut vatsaonteloon 2 litraa, siitä se tajunnan menetys. Oli siis tosi kyseessä!
Nyt jos olisin sinä, en kyllä jättäisi mitään arvailujen varaan, en toivo kenellekään sitä tuskaa! Ja vaarana on todellakin ainakin munatorven, mutta myös hengen menetys pahimmassa tapauksessa! Jos siis oireet (hartiapistokset ja selkeä kipu alavatsalla) jatkuvat, mene ultraan!
 
aippä76
Kohdun ulkopuolinen raskaus yllätti minut täysin. Oireina oli hartia kivut ja lopussa hyvä kun päätä pystyi kääntämään. Vatsaa vihloi. Eräänä iltana,kun olin yksin kotona vatsasssa vihlaisi kamalasti ja alkoi oksettamaan. Luulin että oli mahatauti... kun taju lähti aina kun nousi ylös...oli muu kyseessä,kun mahatauti. Ambulanssia yritin itselleni soittaa n.7h. Kun nousi ylös niin taju meni ja jonkun aikaa olin tauttomana ja taas kun heräsin hieman eteenpäin. Puhelin oli vain 3m. päässä...mutta kaukana. Ambulanssilla sairaalaan ja siellä epäilivät,että on sokeritauti... Pari tuntia tutkivat ja sitten nopeasti leikkaussaliin. Vasen munatorvi oli revennyt joten se jouduttiin poistamaan. Verta oli valunut vatsaonteloihin 4,5l..joten paljoa ei ollut jäljellä. Kolme päivää meni suht taju pois nukkuessa. Sairaalassa olin n.viikon ja kuukauden sairaslomalla. Lapsia on sen jälkeen tullut 3.
 
Minulla todettiin myös kohdunulkopuolinen raskaus ja oireina oli alavatsakivut ja pistävä hartiakipu. En ymmärtänyt olevani raskaana, koska ehkäisynä oli hormonikierukka. Ja koska työskentelin päivät tietokoneella, luulin hartiakivun johtuvan siitä. Vasta kun töissä rupesin pyörtilemään ja oksetti kanssa kovasti tajusin jonkin olevan vialla. Sairaalassa selvisi munanjohtimen repeäminen ja vuoto vatsaonteloon ja eikun leikkaukseen. Nyt viimeisen odotukseni olinkin aika varovainen ja herkkä kaikille kivuille. Raskaus sujui hyvin muuten, paitsi poika syntyi 6 viikkoa etuajassa ihan yllättäen. Nyt kumminkin kaikki on hyvin ja poika kasvaa komeasti.
 

Yhteistyössä