Koira ihmiset mikä rotu sopisi...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen suunnitellut koiraa jo jonkin aikaa. Katsellut ilmoituksia ja lukenut rotukuvauksia. Kysympä vielä täältäkin mitä mieltä olette.. Etsinnässä siis mieluiten keskikokoinen tai pientä keskikokoa oleva koira. Minulla on lapsi ekalla luokalla ja suureksi osaksi siis kahdestaan ollaan. Olen etsinyt lähinnä sekarotuista koiraa, mutta rotukoiratkin huomioidaan. Tässä kysyisin millaista rotua tai sekoitusta suosittelisitte? Koira olisi meille ensimmäinen koira. Mahdollisesti jotain vois harrastellakin TOKOa ehkä.. Mutta lähinnä seurakoira ja lenkki kaveri siis etsinnässä.

Toivottavia ominaisuuksia koirassa olisi siis.
-Sisällä rauhallinen eikä liian haukku herkkä (kerrostalo)
-Pihalla kohtuu energinen ja innokas (ei siis mikään perästä vedettävä ja laiska)
-Lapsi ystävällinen ja lempeä luonne
- Helppo kouluttaa, tottelevainen ja luja hermoinen
- Viisas, luotettava ja uskollinen
-sopeutuvainen (kestää hetken yksinkin)
- Turkki lyhyt tai lyhyehkö ei mitään jatkuvaa trimmailua harjaaminen kyllä onnistuu.
 
vierailija
Olen suunnitellut koiraa jo jonkin aikaa. Katsellut ilmoituksia ja lukenut rotukuvauksia. Kysympä vielä täältäkin mitä mieltä olette.. Etsinnässä siis mieluiten keskikokoinen tai pientä keskikokoa oleva koira. Minulla on lapsi ekalla luokalla ja suureksi osaksi siis kahdestaan ollaan. Olen etsinyt lähinnä sekarotuista koiraa, mutta rotukoiratkin huomioidaan. Tässä kysyisin millaista rotua tai sekoitusta suosittelisitte? Koira olisi meille ensimmäinen koira. Mahdollisesti jotain vois harrastellakin TOKOa ehkä.. Mutta lähinnä seurakoira ja lenkki kaveri siis etsinnässä.

Toivottavia ominaisuuksia koirassa olisi siis.
-Sisällä rauhallinen eikä liian haukku herkkä (kerrostalo)
-Pihalla kohtuu energinen ja innokas (ei siis mikään perästä vedettävä ja laiska)
-Lapsi ystävällinen ja lempeä luonne
- Helppo kouluttaa, tottelevainen ja luja hermoinen
- Viisas, luotettava ja uskollinen
-sopeutuvainen (kestää hetken yksinkin)
- Turkki lyhyt tai lyhyehkö ei mitään jatkuvaa trimmailua harjaaminen kyllä onnistuu.

No ei se pelkkä rotu noita ominaisuuksia tuo. Pitää myös miettiä mistä pentueesta ottaa ja katsoa pennun käytöstä. +Sinun oma panos vaikuttaa kaikkiin noihin. En suosittele ottamaan pentueen energisintä tai ensimmäisenä luokse tulevaa. Niistä tulee yleensä ongelmia jos ei ole kokemusta, ihan sama mikä rotu on kyseessä.

 
Tuttavilla on sileäkarvainen kettuterrierinarttu, se on kuulema sosiaalisempi kuin karkeakarvainen versio.

Täyttää kaikki kriteerisi. Tietysti pitää kouluttaa, niinkuin kaikkia rotuja.

Mulla oli ennakkoluuloja terriereihin ikävästä lapsuudenkokemuksesta johtuen, mutta on mahtava koira.

Viisas, ihmisystävällinen, osaa vahtia, haukkuu vain jos on aihetta, ei räksytä koskaan. Ymmärtää puhetta yllättävän paljon, leikkisä ainakin vielä 10 vuotiaanakin. Eikä liikaa jalostettu, ei sellaisia vikoja ole ollut sillä ollenkaan

Ihmetyttää kun sitä näkee todella harvoin lemmikkikoirana, tai ylipäätään.

http://www.foxterrier.fi/

ps oon nähnyt useita näitä suosittuja russelin jaskoja, ne on tyhmiä, ylivilkkaita ja tottelemattomia räksyttäjiä kaikki olleet.
 
Noilla kriteereillä esim. sprinkku. Sillä on tosin turkki aika pitkä, kuten muillakin spanieliroduilla tahtoo olla, joten vaatinee harjaamista.
Minun tuntemat sprinkut on vilkkaita ja innokkaita.
 

Yhteistyössä