Koira, oikeasti, mitä iloa sellaisen pitämisessä on?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ystäväni luopuu koirastaan ja haluaisi minun ottavan sen. Olen aina tykännyt koirista. Nyt koira on ollut minulla pari viikkoa kokeeksi ja olen todennut, etten ehkä olekaan koiraihmisiä.

Koiraa ei voi jättää kotiin yksin tai se tuhoaa paikat tai ainakin räksyttää niin, että naapurit suuttuu. Sillä on siis oltava vahti tai se on otettava mukaan. Koiraa ei voi jättää autoon tai se tuhoaa penkit. Siinähän sitten taiteilet, kun pitäisi käydä kaupassa tai harrastamassa tai yhtään mitään. Työpäivän aikana koira on päiväkodissa.

Kotona koira ei hetkeäkään ole omissa oloissaan vaan seuraa minua ihan koko ajan. Hermostuttavaa.

Lenkille pitää mennä silloin, kun ulkona ei ole muita koiria. Koira nimittäin sekoaa muita koiria nähdessään, haukkuu hurjana ja tempoilee hihnassa niin, että on työ ja tuska pitää se aisoissa, hyppii puoli metriä ilmaan.

Koira haukkuu myös kaikki ihmiset, mutta ei ihan yhtä pahasti kuin koirat. Ja jokaisen risahduksen. Ja autossa vastaantulevat autot.

Yöllä koira ravaa pitkin asuntoa huoneesta toiseen.

Ja käyttäytyy kuulemma ihan samoin ystäväni kanssa.

Mitä iloa niistä koirista oikeastaan on? Minusta tämä koiranomistajana oleminen ei ole yhtään kivaa, pikemminkin stressi.
 
vierailija
Haha. :) Suurimmalla osalla ihmisiä on hiukka erilaisia koiria kuin tuo sun tapaus. Koulutusta, huoh. Koirat osaa olla yksin kotona, ne osaa olla tuhoamatta, ainakin pentu ja murkkuiän jälkeen, ne saa kulkemaan hihnassa tai vaikka ilman hihnaa aivan nätistä ja ne osaa ottaa myös rennosti kotona, eikä ryntäillä. Aika epävarma ja stressaantunut pieni olento tuo sun koirakaveri. Mitä koiriin ja tuohon ilon tuottamiseen tulee niin mietin yksi päivä ihan samaa. Mä rakastan koiria, meillä oli lapsuudessa aina koiria, mulla oli 10vuotta oma koira, jota rakastin, jonka kanssa harrastin ja kuljin luonnossa. Nyt on lapsia, ei enää koiraa ollut vuosiin. Olen siitä haaveillut kun kuopuskin on isompi kohta. No äitin koira oli meillä juuri 2 viikkoa hoidossa ja tulin siihen tulokseen etten halua koiraa kuin sitten 20v päästä ehkä, jos sittenkään. Jotenkin sitä oli unohtanut miltä tuntuu taas imuroida koko kämppä 2 päivän välein, kiikuttaa koira aamupissalle aamukahvin nautimisen perään, kun muut jää sohvalle köllimään aamupiirrettyjen ääreen, illalla raahautua vielä viimeisenä lähipuskaan, olla tietyn ajan välein kotona lenkittämässä, ja se ärsytyksen määrä kun ei oikeasti ole aikaa kunnolla koiralle ja illalla kun rojahtaa sohvalle väsyneenä, se tulee siihen innoissaan rapsutettavaksi ja paojattavaksi ja oma hellyyskiintiö on jo aivan täynnä. Eniten ärsytti se siivous. Ok. On koiria joista ei lähde karvaa, mutta silti...kuraisia tassunjälkiä sadesäällä tai ainaista tassujen pesua. Ihana luonne ja maailman ihanin koira, mut juu, ei kiitos. Ei nyt. Elämä vaan on jotenkin nyt helpompaa kun koira palasi omaan kotiinsa pari päivää sitten. Iloa niistä kyllä varmasti on, ja monelle. :)
 
vierailija
Minun koirat vetää ihmisiä reessä perässään.
Semmonen ilo
No miten on, osaako koira kotiin, jos ihminen eksyy?Löytääkö koira uomavettä, jos ihminen ei ymmärrä etsiä ajoissa?
Täytyyhän siihen olla moniakin syitä, et juuri koirasta on tullut ajan myörä niin tärkeä otus. Moniko enää löytää kotiin (tai muuallekaan?) ilman koiraa, esim tähtien avulla? Navigaattorit tekee ihmisestä totaalisen toopen:-(
 
Kannattaa hommata joku asiantuntija neuvomaan. Kuulostaa siltä, että koiralla on ollut täysin vapaa kasvatus, eli sille ei ole asetettu rajoja, eikä sitä ole millään tavalla koulutettu. Ehkä se on viettänyt tosi paljon aikaa yksin.
 
vierailija
Tuolla koiralla nyt on menossa joku isompi ahdistus- ja stressireaktio. Johdonmukaisella koulutuksella sille voitaisiin varmasti tehdä jotain, vaikka koirasta tuskin kovin helppoa koiraa saa koskaan.

Meillä perus perhekoira, eikä siitä aina ole iloa. Itse asiassa, aika lailla enemmän siitä on vaivaa mitä iloa, vaikka se onkin kiltti ja tottelevainen. Sotkun määrä on oma lukunsa. Eläinlääkärilaskut on tällaisella rakenteellisista vioista kärsivällä yksilöllä myös ihan oma lukunsa. Kaikkein rasittavinta on se, että koira on aina läsnä ja aina osallistumassa johonkin. Ihan joka ikinen hetki, nyt jo toistakymmentä vuotta. On todella rasittavaa, kun koira häärää ja piiputtaa ja kerjää huomiota jos meillä on vieraita. Lasten kanssa pitää koko ajan olla selvillä missä koira on suhteessa lapsiin, ettei se pääse karkaamaan tai tekemään jotain niin täysin älyvapaata hommaa, ettei sitä mitenkään pystynyt etukäteen ennakoimaan.

Tässä kotona sillä on tapana kulkea perässä, häntä heiluu ihan koko ajan ja vaikka se on hiljaa, se on koko ajan valmis ilahtumaan suuresti jos siihen ottaa katsekontaktin. Miettikää miltä tuntuu käydä 13 vuotta vessassa niin, että toinen elävä olento odottaa sua vessan oven takana sydän räytyen. Alkaa se jossain vaiheessa vituttaa.

Meillä koiran perushoitoon menee n. 700 tuntia vuodessa, ja sen jälkien siivoamiseen noin 150 tuntia vuodessa. Tuosta ajasta sitä kivaa aikaa on melko vähäsen. Koira on rakas ja sillä on ollut hyvä elämä, mut jotenkin en enää muista että mikä se idea tässä koko hommassa loppujen lopuksi olikaan.
 
Tuolla koiralla nyt on menossa joku isompi ahdistus- ja stressireaktio. Johdonmukaisella koulutuksella sille voitaisiin varmasti tehdä jotain, vaikka koirasta tuskin kovin helppoa koiraa saa koskaan.

Meillä perus perhekoira, eikä siitä aina ole iloa. Itse asiassa, aika lailla enemmän siitä on vaivaa mitä iloa, vaikka se onkin kiltti ja tottelevainen. Sotkun määrä on oma lukunsa. Eläinlääkärilaskut on tällaisella rakenteellisista vioista kärsivällä yksilöllä myös ihan oma lukunsa. Kaikkein rasittavinta on se, että koira on aina läsnä ja aina osallistumassa johonkin. Ihan joka ikinen hetki, nyt jo toistakymmentä vuotta. On todella rasittavaa, kun koira häärää ja piiputtaa ja kerjää huomiota jos meillä on vieraita. Lasten kanssa pitää koko ajan olla selvillä missä koira on suhteessa lapsiin, ettei se pääse karkaamaan tai tekemään jotain niin täysin älyvapaata hommaa, ettei sitä mitenkään pystynyt etukäteen ennakoimaan.

Tässä kotona sillä on tapana kulkea perässä, häntä heiluu ihan koko ajan ja vaikka se on hiljaa, se on koko ajan valmis ilahtumaan suuresti jos siihen ottaa katsekontaktin. Miettikää miltä tuntuu käydä 13 vuotta vessassa niin, että toinen elävä olento odottaa sua vessan oven takana sydän räytyen. Alkaa se jossain vaiheessa vituttaa.

Meillä koiran perushoitoon menee n. 700 tuntia vuodessa, ja sen jälkien siivoamiseen noin 150 tuntia vuodessa. Tuosta ajasta sitä kivaa aikaa on melko vähäsen. Koira on rakas ja sillä on ollut hyvä elämä, mut jotenkin en enää muista että mikä se idea tässä koko hommassa loppujen lopuksi olikaan.
Ohoh, mulla ei ole tapana laskea koiriin käytettyyn aikaan, tai siivousaikaan, tai tai tai. No viime viikolla jouduimme pesemään 2kpl mattoja, kun niissä oli sitä itseään. Sellaista sattuu ja säälitti vaan, kun toisella oli maha niin kipeä. :(
No kyllä itselläkin välillä ottaa koville, jos joku jatkuvasti luuhaa perässä, mutta sekin on koulutuskysymys ja kyllä mulla koirat uskoo, jos kiellän seuraamasta. Ja tuo toinen koira varsinkin on semmonen, että se tunkee kovin mielellään kainaloon ja on ihan iholla kiinni. Onneksi ei sentään yöllä hyppää sänkyyn.
 

Yhteistyössä