koiranpennulle panta vai valjaat aluksi?

  • Viestiketjun aloittaja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti
palma
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Valjaat, koska mitään pantaa/valjaita ei pidetä sisällä. Valjaat on turvallisemmat kuin panta.
Ja ihan ekaksi pentu opetetaan kävelemään hihnassa ei fleksissä.
No kyllä moni käytännössä pitää pantaa sisällä. Valjaita en pikkupennulle vielä hankkisi, koska ne on niin venkuroita, että tuntuvat pääsevän niistä Houdinin lailla karkuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Valjaat, koska mitään pantaa/valjaita ei pidetä sisällä. Valjaat on turvallisemmat kuin panta.
Ja ihan ekaksi pentu opetetaan kävelemään hihnassa ei fleksissä.

Miksei pantaa pidetä sisällä ?
Siksi että se saattaa jäädä kiinni johonkin ja pentu kuristuu hengiltä.
Itse olen kerran laiskuuttani jättänyt koiralle pannan kaulaan ja serkun koiran alaleuka jäikin sitten sinne pannan alle leikin tiimellyksessä ja meinasi päästä koirani hengestään.
Koska en ole tyhmä niin opin kerrasta. Meillä muuten kaikilla koirilla on puolikuristava panta jota ei edes voi jättää kaulaan, ja kaikille löytyy myös valjaat.
Kun koiran opettaa kävelemään valjailla niin se osaa kävellä myös panta kaulassa. Pannan pitää olla vähintään kahden nikaman paksuinen.
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Kun koiran opettaa kävelemään valjailla niin se osaa kävellä myös panta kaulassa. Pannan pitää olla vähintään kahden nikaman paksuinen.
Mä sanoisin, että toimii paremmin toisinpäin. Panta tuntuu kaulassa enemmän, joten jos sellaisen laittaa pelkästään valjaisiin tottuneelle koiralle, se yrittää päästä siitä eroon. Mut toki jos käyttää koulutuksessa remmistä nykimistä tai koira säntäilee kovasti, ovat valjaat terveellisempi vaihtoehto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Kun koiran opettaa kävelemään valjailla niin se osaa kävellä myös panta kaulassa. Pannan pitää olla vähintään kahden nikaman paksuinen.
Mä sanoisin, että toimii paremmin toisinpäin. Panta tuntuu kaulassa enemmän, joten jos sellaisen laittaa pelkästään valjaisiin tottuneelle koiralle, se yrittää päästä siitä eroon. Mut toki jos käyttää koulutuksessa remmistä nykimistä tai koira säntäilee kovasti, ovat valjaat terveellisempi vaihtoehto.
Riippu valjaista, ja oikeastaan miksi koiralla edes pitäisi pitää pantaa?
 
Saraldo
Meillä on valjaat käytössä. Pentu tempoo vielä aika lailla ulkoillessa, joten katsottiin valjaat turvallisemmiksi. Silloin se vedon voima tuntuu jakautuvan tasaisemmin eikä ehkä rasita ja paina kaulaa niin paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Meillä on valjaat käytössä. Pentu tempoo vielä aika lailla ulkoillessa, joten katsottiin valjaat turvallisemmiksi. Silloin se vedon voima tuntuu jakautuvan tasaisemmin eikä ehkä rasita ja paina kaulaa niin paljon.
Voivoi, aikuisena se sitten vasta tempookin, jos pentuna jo tempoo! sitä ne valjaat teettää. Panta ei ole millään tapaa vähemmän turvallinen! Ja jos yhtään aikomusta kouluttaa tai harrastaa koiran kanssa agia, tokoa, näyttelyitä jne, niin suosittelen aloittaa pannan käyttö heti!
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Kootikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Meillä on valjaat käytössä. Pentu tempoo vielä aika lailla ulkoillessa, joten katsottiin valjaat turvallisemmiksi. Silloin se vedon voima tuntuu jakautuvan tasaisemmin eikä ehkä rasita ja paina kaulaa niin paljon.
Voivoi, aikuisena se sitten vasta tempookin, jos pentuna jo tempoo! sitä ne valjaat teettää. Panta ei ole millään tapaa vähemmän turvallinen! Ja jos yhtään aikomusta kouluttaa tai harrastaa koiran kanssa agia, tokoa, näyttelyitä jne, niin suosittelen aloittaa pannan käyttö heti!
Jep. Valjaat VAIN työtä varten, eli vetoa varten. Koira saa niistä hyvin tukea vetämiseen ja vetää kahta kauheammin. Valjaat on tehty vetoa varten. Kysyt keltä tahansa koirakouluttajalta niin ei suosittele valjaita normaalikäyttöön. Joku ihme muotiilmiö nykyään taluttaa koiraa valjailla..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kootikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Meillä on valjaat käytössä. Pentu tempoo vielä aika lailla ulkoillessa, joten katsottiin valjaat turvallisemmiksi. Silloin se vedon voima tuntuu jakautuvan tasaisemmin eikä ehkä rasita ja paina kaulaa niin paljon.
Voivoi, aikuisena se sitten vasta tempookin, jos pentuna jo tempoo! sitä ne valjaat teettää. Panta ei ole millään tapaa vähemmän turvallinen! Ja jos yhtään aikomusta kouluttaa tai harrastaa koiran kanssa agia, tokoa, näyttelyitä jne, niin suosittelen aloittaa pannan käyttö heti!
Kerrotko miksi agility-koiralla pitäisi olla panta? Päinvastoin, alkeiskurssilla on parempi että koiralla on valjaat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Jep. Valjaat VAIN työtä varten, eli vetoa varten. Koira saa niistä hyvin tukea vetämiseen ja vetää kahta kauheammin. Valjaat on tehty vetoa varten. Kysyt keltä tahansa koirakouluttajalta niin ei suosittele valjaita normaalikäyttöön. Joku ihme muotiilmiö nykyään taluttaa koiraa valjailla..
Jep, sellainen muoti-ilmiö että halutaan suojella koiran nikamia. Samaa muuten ajetaan takaa remmillä missä on osa kuminauhaa, että koiran kiskaistessa tulisi mahd. vähän vaurioita.
 
Mä olen kanssa vanhan liiton harrastaja, jonka koirat käyttää valjaita vain jäljellä. Mutta mä en ole pitänyt pikkupennuilla pantaa juuri lainkaan. Ihan muutamia minuutteja joskus, ettei se ole ihan uppo-outo kapine tulevaisuudessa. Toki mä olen katsonut tarkkaan missä ulkoillaan. Eikä mitään totutteluongelmia ole koskaan ilmennyt, ja kaikista on kuoriutunut hyviä remmikäyttäytyjiä (mitä nyt setterirouva toisinaan kiskoo jos tilanne on kovin jännittävä).

Kukin tavallaan. Oli se pentu ilkosillaan, pannassa tai valjaissa, niin hyvä siitä tulee jos sen kanssa toimitaan oikein. Valjaat on fysiikan kannalta turvallisempi vaihtoehto, ja niidenkin jälkeen taatusti saadaan koira oppimaan pantaan ellei olla peukalo keskellä kämmentä.
 
Cairni
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Valjaat, koska mitään pantaa/valjaita ei pidetä sisällä. Valjaat on turvallisemmat kuin panta.
Ja ihan ekaksi pentu opetetaan kävelemään hihnassa ei fleksissä.
Kaikille koirille EI SAA pentuna laittaa valjaita. Ne voivat aiheuttaa etukropassa virheasentoja.

Esim. Cairnilla ei pidä käyttää valjaita kuin vasta koiran täytettyä 1v.

Muutoin mäkin suosittelisin niitä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cairni:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Valjaat, koska mitään pantaa/valjaita ei pidetä sisällä. Valjaat on turvallisemmat kuin panta.
Ja ihan ekaksi pentu opetetaan kävelemään hihnassa ei fleksissä.
Kaikille koirille EI SAA pentuna laittaa valjaita. Ne voivat aiheuttaa etukropassa virheasentoja.

Esim. Cairnilla ei pidä käyttää valjaita kuin vasta koiran täytettyä 1v.

Muutoin mäkin suosittelisin niitä...
Totta mooses koira rasittuu virheellisesti jos se vetää. Valjailla vetämismahkut ovat mukavammat kuin pannalla. Mutta pidetäänpä mielessä yksi seikka: koiran ei ole tarkoitus vetää, pannassa tai valjaissa, ja virheelliseltä rasitukselta vältytään ;)
 

Yhteistyössä