Kokemuksia kyselen TRIPTYL lääkkeestä?

happo
Mulla ihan positiiviset kokemukset, olen käyttänyt migreenin ennaltaehkäisyyn sekä ahdistuksen myötä univaikeuksiin. Ekat pari viikkoa olen aina tosi väsynyt, mutta sitten se kamala väsymys helpottaa. Ehkäisi hyvin migreeniä ja olo parani hyvien unien myötä.
 
arja vierailija
alotin kuukausi sitte! 25mg illalla. En tiiä mitä teen ku olo huono päiväl! nukuttuu kyl saa ja nivelrikkokivut vaimeni. Ku ei oikee uskalla ees mennä auton rattii!
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja arja vierailija:
alotin kuukausi sitte! 25mg illalla. En tiiä mitä teen ku olo huono päiväl! nukuttuu kyl saa ja nivelrikkokivut vaimeni. Ku ei oikee uskalla ees mennä auton rattii!
Pienennä annosta? Usein hyvinkin pieni annos riittää.
 
women 21wee
Mulla alotettiin migreenin estoon tämän kyseinen lääke. 2.5.2010. Olen tästä lukenut nyt paljon haittavaikutuksia. Mulla on aiemmin myös ollut öisin unettomuutta. (päivällä aina ennenki ollu vähä tokkurainen olo.) Pelottaa et jos tää lääke vaan pahentaa mun ns "päiväväsymystä" entisestään. Mua ei kyllä haittais vaikka vähän lihoisinkin, ois iha kiva :D

Annokseni on 20mg iltaisin
 
viera
Onneksi huomasin tän ketjun. Mulla 10mg iltaisin hermokipuun. Olenkin pitkään ihmetellyt miksi olen päivällä aivan kuoleman väsynyt, taitaakin johtua lääkkeestä!
Lihomista en ole huomannut, mut annokseni onkin aika pieni.
Olen aina ollut huono nukkuja, eikä mitään parannusta ole lääkkeen myötä tullut. En tosin tiennyt että käytetään myös univaikeuksiin.
Kivut ovat lieventyneet jonkin verran.
 
Aino
Huomasin, että muutkin on saaneet Triptyl 10 g migreenin estolääkkeeksi.
Hävisikö migreeni kokonaan, jotta ei enää tarvetta kohtauskohtaiselle lääkitykselle vai harveniko vain kohtaukset? Neurologi nimittäin kirjoitti minulle molemmat reseptit ja eilen illalla otin ensimmäisen Triptylin (nyt väsyttää aivan valtavasti, voisin nukkua tähän työpöydälle) enkä lunastanut apteekista kohtauskohtaisia lääkkeitä ajatellen, että mihin noita sit enää tarvitaan:).
Joutuuko syömään lääkettä loppuiän vai otatteko kuuri luontoisena, jolloin tuleeko joksikin aikaa suoja migreeni kohtauksille (ei mahdollista - tiedän!!!)? Happo, sinun kirjoituksesta sain sen käsityksen, että et syö lääkettä jatkuvasti.
Minulla on aurallinen migreeni pahentunut viimeisen vuoden aikana. Ennen oli migreeni 4-6 kertaa vuodessa nyt 4-6 viikon välein kaksi päivää peräkkäin.
Mielellään en söisi lääkkeitä ja Triptyl on masennuslääkettä, en ymmärrä miten se migreenin auttaa.
Hölmö, kun en neurolgilta kysellyt asiasta tarkemmin, että mikäs se tämmönen lääke on, hyvin kyllä nukuin viime yön. Mutta eikös tässä pitänyt hoitaa migreeniä...
 
v ieras
10mg illalla fibromyalgiaan. Lomalla unohdin ottaa ne mukaan ja ei ollut mitään vierotusoireita. Tärkeintä on saada riittävän syvä uni ja kroppa lepäämään. Pitää ottaa kuitenkin ajoissa illalla, että on aamulla virkeä.
 
Mulle määrättiin sitä katolta putoamisen jälkeen selkäkipuja lievittämään.
Söin pari nappulaa ja jätin siihen.
 
"Pauliina"
Olen aloittanut Triptylin käytön pariviikkoa sitten selkä-ja jalkakipuun, nikamat painaa hermoja josta johtuu kipu. Otin ensimmäisen tbl 10 mg x 1. Nukuin kuin tukki ensimäisen yön. Heräsin ennen läkkeen aloitusta aina yöllä jumallattomaan jalka kipuun. Ihanaa on että saa nukkua yön yhteen menoon, eikä tarvitse syödä särkylääkkeitä. Nyt nostettiin annos 20 mg/vrk niin on ärtyisyyttä ja toinen puoli kehosta on niin kipeä ettei voi sanoin kuvata. Huomena soittaa lääkäri lääk. tehosta ja vaikutuksesta. Toinen vaihtoehto on vaihtaa lääke Gabepentin lääkitykseen. En haluaisi sitä koska siinäkin on sivuvaikutuksia. Aion pyytää annokseni 10 mg x 1/vrk, koska se oli mielestäni aivan riittävä. Mieheni sanoi äsken tuossa minun olevan ärhäkkä kun annos nousi.En tiedä mikä on hyvä, mutta mielummin otan sen kympin kun pidän niitä kipuja.
 
silmämigreeniin
Hei, minulla kokemusta triptylistä kolmen vuoden ajalta. Ei sinällään aiheuta riippuvuutta, ja pystyin lopettamaan syönnin ilman suuria vieroitusoireita. Ei auttanut unettomuuteen. Mulla kymmenen mg annos kerran illalla. Painoa on tullut reilusti yli kymmenen kiloa. Laihduttaminen ei kerta kaikkiaan onnistu vaikka itsellä fyssarin tausta ja vedän painonhallintaryhmiä. Lisäksi pissaaminen hankaloitunut selvästi. Kuurin aloittamisen aikaan häviää myös seksuaalisuus mikä palaa jonkin ajan kuluttua. Nyt luovun lääkkeestä kun ei enää auta alkuperäiseen ongelmaan, eli ns silmämigreeniin.

En suosittele tätä lääkettä ainakaan henkilöille joille tulee herkästi ylipainoa.
 
asmaa76
mulle määrätiin migreeniin estolääkkeeks, triptyl 25mg,ensin puolikas otetaan iltasin.mä kans vähä pelästyin ku siin luki masennuslääke,mut ei kuulemma enää käytetä sen hoitoo.mul ei kyl sais painoo tulla enempää,sitä jo omastakin takaa paljon.no saa nähdä miten lääke toimii,alotan sen tänää,mul on kans univaikeuksia,heräilen öisin paljon,jos auttais siihen ja migreenit lähtis pois,olleet nii kauheit viime aikoina,että kuvittelin et mul on joku aivokasvain.
 
Mä söin jotain tosi pientä annosta viikon ja sinä aikana mm. kävin lattialla pissalla ja muutenkin haahuilin unissani... Viikon jälkeen heitin mokomat kurjat pillerit mäkeen.

Oho... Väärää informaatiota.

Triptyl alkoi jostain toisesta syystä kammoksuttamaan. Tämä unissakävely liittyi nimittäin toiseen lääkkeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Beladon
Itse olen 17 v ja syönyt nyt abouttia 3 kk verran 25 mg triptyliä nivelikipujen hoitooon, nukun kun tukki heti kun otan lääkkeen, nykyään en edes pysty nukkumaan ilman lääkkeen ottamista ja heti kun jätän ottamatta niin alkaa kädet tärisemään eli vierotusoireita on.. Olen myös tullut aika agressiiviseksi ja ärsyynnyn tosi helposti. Ennen olen aina ollut todella positiivinen ja iloinen ihminen, mutta nykyään mulle on tullut tosi masentavia ajatuksia ja olen allapäin melkein aina. Yleensä otankin tupla/ tripamäärän lääkkeitä jotta saisin äkkiä nukuttua ja pahan olon pois.. oon jopa miettinyt mitä tapahtuisi jos ottaisin vaikkapa 20 tablettia saman tien.. Taitaapi johtua lääkkeistä, koska ennen lääkkeiden syöntiä en ole koskaan tämmöistä kokenut ja nyt kun olen lukenut haittavaikutuksia niin on nämä oireet selkiytyneet.. En tahdo lopettaa, koska nää auttaa mua nukkuun kun en muuten unta saa.
 
"piiu"
10mg llä aloitettu. viikko sillä ja sitten nosto 20mg. kroonistuneeeseen migreenin ois tarkotus auttaa. ei väsytä mutta kaikki tunteet ovat kyllä ihan laman alla :( mietinkin että nyt sitten kun nostan 20 mg mitä mun tunne elämälle sitten tapahtuuu????
 
mamami
Siis maaliman paras lääke! Tältää saa nyt ihan väärän kuvan!
Minulta hävis unet johonkin kun vauva oli pieni, valvoin 4-5kk ennen kun menin lääkäriin. Lääkäri kirjotti triptyliä, imetyksestä huolimatta, ja yöunet tuli samantien takasin. Otin 20mg aina tunti/pari ennen nukkumaan menoa ja nukuin tosi hyvin. Yöllä pystyin normaalisti hoitamaan vauvaa, aamulla olo oli ihan normaali. Mitään häikkää missään vaiheessa lääkkeestä ei tullut. Söinkin sitä useamman kuukauden putkeen, lääkäri oli sanonut ettei siihen jää riippuvaiseksi, mutta varulta käytön voi lopettaa asteittain. Lopettaminenkin sitten onnistui helposti.

Nyt on taas pieni vauva ja tänään kysyin lääkäriltä voinko taas alkaa käyttää triptyliä jos unet hukkuu. Neuvoi, että siinä vaiheessa voin ottaa käyttöön, kun vauva on jo osaksi kiinteillä ruuilla, silloin rintamaidosta tuleva lääkeosuus vauvaan on niiin pieni ettei haittaa, kun vauvan pääasiallinen ruoka ei enää ole rintamaito.
 
"Yksin"
Mieheni kuoli 2kk sitten tripylin yliannostukseen.sain tänään kuolintodistuksen.syy veren amitriptyliini 2,7mg/l ja etanolipitoisuus 1,9%.+ joitain muita pieniä pitoisuuksia.Ikä 54v.Kivut jatkuvat,muuttui kevään aikana apaattiseksi ja väsyneeksi.jäähyväiskirje pöydällä.
 

Yhteistyössä