Kolautin autoni kotipihassa ja tyrvatyyny laukesi. Edellyttääkö katsastus turvatyynyn uusimista?

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja nainen ratissa, 05.03.2011.

  1. Ajoin tuossa pari viikkoa sitten vahingossa kotipihassa puutapäin kun erehdyin kaasusta ja jarrusta, eli kiihdytin puuta päin. Keulaan tuli pieni lommo, mutta muuten auto toimii ihan normaalisti. Törmäys oli kuitenkin niin kova että ratinairbag avautui siinä rytäkässä. Mies korjasi auton keulan ja ulkosesti auto on nyt kunnossa.

    Mutta onko tuo turvatyyny pakollinen varuste? Tottakai se lisää turvallisuutta ja jne, mutta tässä kuussa sitä ei olisi varaa korjauttaa...

    Kuinka paljon sellaisen korjaaminen edes maksaisi?
     
    #1
  2. totatota

    totatota Vieras

    Eikös se turvatyynyn rotjake roiku siinä ulkopuolella niin kauan että se korjataan ja käsittääkseni niitä ei itse saa/pysty korjaamaan... eikös sillä ole vähän hankala ajellakkin sitten...
     
    #2
  3. jajj

    jajj Vieras

    en tiedä, mut Youtubessa on video, jossa mersu?mies tööttää mummolle, joka hitaasti ylittää suojatietä, ja mummo huitasee auton keulaa, jolloin tyyny laukeaa, Mahto mersu?miestä ottaa pattiin.
     
    #3
  4. Markiisi musculocutaneus

    Markiisi musculocutaneus Aktiivinen jäsen

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2007
    Viestejä:
    16 462
    Saadut tykkäykset:
    0
  5. "vieras"

    "vieras" Vieras

    Se on tekemällä tehty mainos. Ei totta.
     
    #5
  6. Markiisi musculocutaneus

    Markiisi musculocutaneus Aktiivinen jäsen

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2007
    Viestejä:
    16 462
    Saadut tykkäykset:
    0
    ei kyllä mikään teesse itse miehen korjaus oo tuo bagin laitto.
    liikkeeseen ja maksaa varmaan hunajaa: /
     
    #6
  7. "pöö"

    "pöö" Vieras

    suosittelen sinulla autokoulun uusintaa.
     
    #7
  8. aapaee

    aapaee Vieras

    Mulla on ratissa nyt tosi tyylikäs jesarilla tehty viritelmä jolla se on pakattu yhdeksi mytyksi. Joo, tiedän, ei turvallista eikä siistin näköistä.
     
    #8
  9. Chala

    Chala Aktiivinen jäsen

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2008
    Viestejä:
    15 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos autossa on papereiden mukaan airbageja, ne pitää olla toiminnassa. Käytännössä pitää varmaankin muutoskatsastaa airbagittomaksi auto jos haluaa ilman olla.
     
    #9
  10. ärvee

    ärvee Aktiivinen jäsen

    Rekisteröitynyt:
    17.06.2010
    Viestejä:
    1 437
    Saadut tykkäykset:
    0
    [QUOTE="vieras";23285141]Se on tekemällä tehty mainos. Ei totta.[/QUOTE]

    Miks ei olis todenmukainen? Tarpeeks kovasti mummo jos on sensoriin lyöny nii eiköhän ne airbagit laukea :D
     
    #10
  11. joopasta

    joopasta Vieras

    Kai nyt tiedät jo, kumpi poljin on kumpikin? On vaan kallista oppia.
     
    #11
  12. Chala

    Chala Aktiivinen jäsen

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2008
    Viestejä:
    15 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä tuossa googleilin, vaatii mahdollisesti ratin vaihdon eikä ole ehkä ihan niin yksinkertaista.. Kannattaa ihan rehellisesti ottaa katsastuskonttorille yhteyttä ja kysyä miten pitää toimia. Tuollaisenahan se ei luonnollisesti katsastuksesta läpi mene, mutta sen varmasti tiesitkin.
     
    #12
  13. fff

    fff Vieras

    Korjaus maksaa tuhansia euroja. Nykyajan auto, jossa on sivutyynyt ym. menee todella helposti lunastukseen tyynyjen lauettua, koska uusiminen on _erittäin_ kallista. Ja kyllä, pakko on korjata katsastukseen.
     
    #13
  14. "aapee"

    "aapee" Vieras

    Tämä on mahdollista? Se olisi helpotus, sillä auto on jo vanha eikä siinä muita tyynyjä ole kuin kuskilla...
     
    #14
  15. "aapee"

    "aapee" Vieras

    Tiedän, ja tiesin jo ennenkin, joten en tiedä mikä meni. Oppirahoja tässä täytyy varmaan taas maksella. Toivon että jäi ainutkertaiseksi.
     
    #15
  16. fff

    fff Vieras

    [QUOTE="aapee";23285192]Tämä on mahdollista? Se olisi helpotus, sillä auto on jo vanha eikä siinä muita tyynyjä ole kuin kuskilla...[/QUOTE]

    Ainoastaan, jos samaa mallia on tuotu maahan ilman tyynyjä. Muuten pitää olla toiminnassa.
     
    #16
  17. Chala

    Chala Aktiivinen jäsen

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2008
    Viestejä:
    15 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    [QUOTE="aapee";23285192]Tämä on mahdollista? Se olisi helpotus, sillä auto on jo vanha eikä siinä muita tyynyjä ole kuin kuskilla...[/QUOTE]

    Mitä lueskelin jotain keskustelupalstojen juttuja asiasta, onnistuu se ilmeisesti ainakin jos samaa autoa on valmistettu ilman bageja, mutta kuten sanottu, soita konttorille niin kuulet mahdollisuudet. Mitään ei kannata tehdä ennenkuin tiedät saako autosta edes laillista.
     
    #17
  18. "aapee"

    "aapee" Vieras

    Toi mun auto on 1997 mazda, ja voisi olla mahdollista että ikänsä puolesta löytyy sellasiakin versioita jotka on tullut ilman tyynyä maahan. Toivottavasti, silllä tyynyn vaihto vaikuttaa olevan 500e luokan operaatio vähintään.
     
    #18
  19. "ööö"

    "ööö" Vieras

    [QUOTE="aapee";23285238]Toi mun auto on 1997 mazda, ja voisi olla mahdollista että ikänsä puolesta löytyy sellasiakin versioita jotka on tullut ilman tyynyä maahan. Toivottavasti, silllä tyynyn vaihto vaikuttaa olevan 500e luokan operaatio vähintään.[/QUOTE]

    Kait sulla sentään kotivakuutus/autovakuutus on...
     
    #19
  20. "mies"

    "mies" Vieras

    Kaasupoljin on se oikeanpuolinen. Ja silmään ei sitten tyrkitä!
     
    #20
  21. katsuri

    katsuri Vieras

    Ihan oikeasti, se tyyny voi pelastaa sinun henkesi! Onhan se kallis, mutta rahalla selviää. Sitä kannattaa kysellä useammalta kolarikorjaamolta, eikä vain siitä paikallisesta merkkikorjaamosta. Jos ratti ei muuten ole vaurioitunut, voi tyynyosan ja etulevyn uusinta riittää. Kannattaa selvittää ennen hankintaa onko tunnistinyksikkö kertakäyttöinen. Tyynyjen valmistajia ei kuitenkaan ole joka autotehtaassa, vaan joku alihankkija tekee useammalle. "Käytettyjä" voit kysellä esim www.avk.fi.
     
    #21

Jaa tämä sivu