Kotikalja

  • Viestiketjun aloittaja ninni
  • Ensimmäinen viesti
hönö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja ilmeisesti jouluksi ehdin vielä kaljaa saamaan? jos nyt onnistun.... kiitti neuvoista!
No itse ostin mallasjuomauutepaketin tänään ja ohjeissa sanotaan että annetaan ensin käydä huoneenlämmössä vuorokausi ja sitten pullossa viileässä vuorokausi, että aatonaattoiltana pitäisi olla juomiskelpoista.
Itsekin ekaa kertaa "pappia kyydissä" :D
 
hönö
Onkos tuo vuorokauden käyminen ihan ok??
Ihan sillä kysyn kun en ole koskaan tehnyt ja esim. fariinipussin kyljessä kun on siman teko-ohje, niin siinäkin käsketään pullottaa 1-2 vrk kuluttua, mutta siman pullotan aina 12 tunnin päästä, muuten tulee liian käynyttä....
 
hönö
Alkuperäinen kirjoittaja hönö:
Onkos tuo vuorokauden käyminen ihan ok??
Ihan sillä kysyn kun en ole koskaan tehnyt ja esim. fariinipussin kyljessä kun on siman teko-ohje, niin siinäkin käsketään pullottaa 1-2 vrk kuluttua, mutta siman pullotan aina 12 tunnin päästä, muuten tulee liian käynyttä....
nosto
 
Herra 49
Tuoppi-uute on hyvä tuote ja vieläpä Laihian mallatehtaalta eli taattua kotimaista. Pitää vain muistaa tuplata ohjeesta kaikki muu paitsi vesi, niin tulee vahvaa tavaraa. Hiivaa en ihan tosin itse tuplaa, mutta ei sekään niin vaarallista ole. Siis: 6 pussia uutetta 9 litraan kädenlämpöistä vettä, sitten sokeria 12 dl, litku 10 litran kanisteriin ja päälle ripotellaan 4 pussia kuivahiivaa. Anna käydä n. 24 h huoneenlämmössä, sitten viileään kellariin n. 24 h ja sitten vaan nauttimaan.
 
voltti
Alkuperäinen kirjoittaja Herra 49:
Tuoppi-uute on hyvä tuote ja vieläpä Laihian mallatehtaalta eli taattua kotimaista. Pitää vain muistaa tuplata ohjeesta kaikki muu paitsi vesi, niin tulee vahvaa tavaraa. Hiivaa en ihan tosin itse tuplaa, mutta ei sekään niin vaarallista ole. Siis: 6 pussia uutetta 9 litraan kädenlämpöistä vettä, sitten sokeria 12 dl, litku 10 litran kanisteriin ja päälle ripotellaan 4 pussia kuivahiivaa. Anna käydä n. 24 h huoneenlämmössä, sitten viileään kellariin n. 24 h ja sitten vaan nauttimaan.
Tärkeintä on triplata sokeri. Lisäksi puolet sokerista voi olla fariinisokeria, tuo tuhdimpaa makua. Myös pitää käydä kunnolla, jotta tulee voltteja kuin pohjalaiseen koulun kotikaljaan.
 
"mamma"
ÄÄK! Joku sanoi tuossa että 12 dl SOKERIA, no EI TOSIAAN !! ohje sanoo että 3:een litraan nestettä 1-2 dl sokeria, niin ite oon pannu jotain 1,2 -2. Ei mitenkään 12 dl, huh! uutepussit tuplaan, mut en muita aineita. Kosak enemmän uutetta niin vahvempi maku, muuten laimeaa.
 
"jeni"
Olen aina tehn yt ohjeen mukaan , joka on siinä paketin päällä, en lisännyt, enkä vähentänyt mitään, ja aina on mennyt hyvin kurkusta alas, ja kehuttu on, että hyvää on , ei muuta kun ohjeita noudattamaan, ellei sit halua humaltua. Ei kannata, siitä tulee vaan irstas olo !!!!!
 
bilsua
10 l vettä, pussi maltaita, 1, 2 kg sokeria, käytetään noin 5-7 vrk, pulloon teelusikallinen sokeria, vielä vuorokausi korkin kanssa (korkki tiukasti kiinni) huoneen lämmössä ja sitten kylmään. Avot toimii ja anopillakin posket punottaa.
 
vierailija
Tuoppi-uute on hyvä tuote ja vieläpä Laihian mallatehtaalta eli taattua kotimaista. Pitää vain muistaa tuplata ohjeesta kaikki muu paitsi vesi, niin tulee vahvaa tavaraa. Hiivaa en ihan tosin itse tuplaa, mutta ei sekään niin vaarallista ole. Siis: 6 pussia uutetta 9 litraan kädenlämpöistä vettä, sitten sokeria 12 dl, litku 10 litran kanisteriin ja päälle ripotellaan 4 pussia kuivahiivaa. Anna käydä n. 24 h huoneenlämmössä, sitten viileään kellariin n. 24 h ja sitten vaan nauttimaan.
Viikko pitää kypsyä viileässä Tuoppi-kotikaljan, kun se tehdään ohjeen mukaan, mutta kypsytetään viikko pimeässä, viileässä kellarissa. Vuorokausi ei riitä. Tulee kuraa ja maha menee sekaisin. On vuosien kokemus valmistamisesta.
 
vierailija
Aamulla keittää 5 litraa vettä kiehuvaksi ja nostaa pöydälle ja lisätä siihen 3 dl rouhittuja ruismaltaita 2 dl sokeria. illalla nukkumaan mennessä lisätä siihen hiiva. Aamulla pullottaa kalja ja antaa olla pullojen huoneen lämmössä seuraavaan aamuun asti jolloin ne pitää laittaa jääkaappiin on illalla valmiita juotavaksi.

Jäljelleen jääneeseen mäskiin voi sekottaa 2dl ruisjauhoja ja antaa käydä yön. Seuraavana päivänä sekoittaa siihen lisää suolaa, ruisjauhoja ja vehnäjauhoja. Näin valmistuneesta taikinasta tekee yhden suuren limpun ja antaa sen nousta noin pari tuntia lämpimässä. Sitten paistetaan sitä uunissa pari tuntia. Teen sen leivinuunissa jossa lähtö lämpötila noin 200 astetta.
 

Yhteistyössä