koulunkäynti avustaja, millainen koulutus?

  • Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti
MÄÄ
Hui kamala toivottavasti ei sentään ihan ilman koulutusta. Mulla on kaksi koululaista jotka trvii koulunkäyntiavustajaa ja taso on todella kirjava. Kaikenlaisia ihme hiippareita on tässä vuosien saatossa nähty, hui
 
J
Käyn juuri itse koulunkäyntiavustajan näyttötutkintoon valmentavaa, vuoden kestävää koulutusta. Yllättävän vaativaa ja työlästä, toisaalta monipuolista ja mielenkiintoista. Teorian lisäksi on aika paljon työssä oppimista (3 kuuden viikon jaksoa).
 
Taurus
Mun ystävä tekee koulunkäyntiavustajan ja opettajan sijaisuuksia. On käynyt puolen vuoden kurssin tuohon.

Opettaa siis 1 ja 2 luokkalaisia.

Sinänsä varmaan ihan hyvä työssään, mutta muistaisi vielä sen vaitiolovelvollisuutensa... Uskomatonta mitä kaikkea lapset kertookaan:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja J:
Käyn juuri itse koulunkäyntiavustajan näyttötutkintoon valmentavaa, vuoden kestävää koulutusta. Yllättävän vaativaa ja työlästä, toisaalta monipuolista ja mielenkiintoista. Teorian lisäksi on aika paljon työssä oppimista (3 kuuden viikon jaksoa).
Mä valmistuin viime joulukuussa, reilun vuoden kesti ja neljä työssäoppimista oli näyttöineen. Voin kyllä suositella, mä sain heti valmistuttani töitä erityiskoulusta ja kun siellä työt loppuivat, oli rehtori suositellut mua päivätoiminnan puolelle. :)
 
ensisijaisena on ne kellä on ammatti, jos hakijoita ei löydy tarpeeksi niin voidaan palkata epäpätevä, mut yleensä hällä joku vahva kokemus tai vastaava ammatti (vink = se kirjoitetaan yhteen, koulunkäyntiavustaja) mut kouluilla toimii myös ihan kouluavustajia, joita ei pidä sekoittaa koulunkäyntiavustajaan, he tekevät ns. "juoksuhommia mitä tarvii"
 
Alkuperäinen kirjoittaja mari-81:
itse opiskelen koulunkäyntiavustajaksi oppisopimuksella ja kuulin että vuoden vaihteessa tulossa laki että koulut ei saa palkata ammattitaidottomia kouluille!
mä olen tämän kannalla täysin! (itsellä jäi oppisopimus äitiysloman vuoksi kesken, puuttuu 2 etätehtävää ja 1 näyttö, et valmistun kyllä pian vielä =))
 
Minulla käynnistyi juuri syksyllä neljäs vuoteni koulunkäyntiavustajana, kaksi ja puoli näistä vuosista on kulunut pienluokassa käytöshäiriöisten lasten parissa. Olen erittäin ammattitaitoinen, osaan työni erittäin hyvin ja muuta työtä en voisi enää kuvitellakaan tekeväni.
Aijuu, olen muuten epäpätevä. :whistle:

En tee sijaisuuksia missään muussa luokassa, paitsi jos oman luokan opettaja on sairas. Tämä siksi, koska luokkamme lapset reagoivat kaikenlaisiin muutoksiin, opettajan poissaolokin voi vaikuttaa koko viikon käytökseen. Saatikka sitten, jos luokkaan tulee joku uppo-outo opettaja ihmettelemään menoa.
 

Yhteistyössä