Kuinka ryöppäys tapahtuu

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
möllö
Itse liotin karvarouskuja tunnin kylmässä runsaassa vedessä, sitten nostin kattilaan, jossa kylmää vettä. Vesi kiehumaan, ja saa kiehua noin 10-15 min. Sen jälkeen sienet nopeasti kylmään veteen, jotta jäähtyvät, vettä voi tarvittaessa vaihtaa jos lämpenee sienten lämmöstä. Sen jälkeen pilkoin pieniksi palasiksi ja laitoin minigrip-pusseihin annoskoossa. Aikaa vievää hommaa, mutta sieniherkut talvella korvannee vaivan :)
 
rousku
Karvarouskuille riittää kun niitä keittää n. 5 min. Sitten huuhtelu, purkkiin ja pakkaseen. Tai etikkaliemeen pikkelsiksi, siitä on helppo tehdä sienisalaattia talvella
 
Alkuperäinen kirjoittaja rousku:
Karvarouskuille riittää kun niitä keittää n. 5 min. Sitten huuhtelu, purkkiin ja pakkaseen. Tai etikkaliemeen pikkelsiksi, siitä on helppo tehdä sienisalaattia talvella
Tuota noin, onkohan tuo 5 min. liian lyhyt aika kun mielestäni olen lukenut että karvarouskua pitäisi keittää 10-15 min.
Itse keittelin tuon verran ja vaihdoin veden kerran ja sitten uusi kiehautus.
 
Selvittäjä
Eviran (elintarviketurvallisuusvirasto) sivuilta voitte kaikki käydä tarkistamassa oikeat ohjeet useiden sienten ryöppäyksestä. Karvarousku 10 minuuttia keittämistä, huuhtelu ja säilöntä.
 

Yhteistyössä