kuinka saada koira lopettamaan vetäminen?

  • Viestiketjun aloittaja Anni
  • Ensimmäinen viesti
Anni
Kyseessä vielä pentu, innokas ulkoilija :) 9kk täyttävä kultainennoutaja.

Vetää hihnassa ihan hirveästi. Ihan pentuna oli panta ja hihna käytössä - veti. Kokeiltiin valjaita ja hihnaa - veti myös. Ostettiin sitten sellainen hihna ( onko se sitten puolikuristava? ), missä on "panta" samassa ja kun vetää niin muka kiristyy. Mutta eipä se paljon kiristy eikä koiraa siis haittaa.

Kokeiltu on myös sitä että ei liikuta yhtään mihinkään kun vetää. Näin tehdään oikeastaan joka ikisellä lenkillä edelleen mutta ei vaan tehoa.
Vetää ihan hirveästi ja hyökkäilee kohti autoja varsinkin. Vaikka pysähdytään kun auto ajaa ohitse niin kun auto on kohdalla niin hyökkää autoa kohti hurjalla voimalla.

Nyt kun olen viimeisilläni raskaana ja hurjan liukkaat kelit niin varsinkin tuntuu ajatuskin koiran kanssa lenkille lähtemisestä kurjalta ja ahdistavalta kun saa pelätä että kaataa.
Viikonloppuna kaatoikin minut rappusilta kun oli 2 vuotias lapsi sylissä ulkona kun auto ajoi ohi ja koira hyppäsi sitä kohti ennen kuin lasta lohduttaessani kerkesin autoa edes tajuta.

Nyt hyvät neuvot kehiin kiitos :)

Myös sitä ollaan kokeiltu että kun kävelee rauhassa vierellä, vetämättä, niin annetaan herkkuja.
 
Liekki
En suosittelis noita kuristavia kenellekään, meillä ei ainakaan ollut mitään hyötyä. Jos 80kg koira lähti vetämään niin se veti vaikka olis ollut täyskuristava.

Harjottelin sessen kanssa yleensä niin, että pidin mukana vähän raksuja joilla herätin koiran mielenkiinnon. Kun kulki nätisti niin sai paljon kehuja. Jos veti ihan liikaa, niin vaihdettiin suuntaa. En ole mikään koirankouluttaja mutta toivottavasti näistä kotikonsteista edes jotakin hyötyä. Ja siis harjoteltiin todella paljon. :D
 
Ensiavuksi liukkailla vois olla kuonopanta, siis jos oikeasti koira aiheuttaa vaaratilanteita (sinä raskaana, pieni lapsi).

Itse sain oman noutajani opetettua olemaan vetämättä niin että en liikkunut senttiäkään kun koira veti, ja vaadin koiralta katsekontaktin ja paluun sivulle ennenkuin matka jatkui. Meillä ei auttanut kiellot eikä muu negatiivinen palaute, vaan älytön positiivinen kehuminen kun koira otti kontaktin ja tuli sivulle takaisin. Siinä vaiheessa käytin myös nameja palkkana.
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kuonopanta.. Meillä ollut kymmeniä vuosia isoja koiria ja kaikilla ollut kuonopanta käytössä. Ei ole lenkit tuskaa ja kiskomista sen kanssa :)
Eikö kannattaisi poistaa se vetämisen syy ennemmin kuin pitää kuonopantaa jatkuvassa käytössä. Se on koulutuksen apuväline.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kuonopanta.. Meillä ollut kymmeniä vuosia isoja koiria ja kaikilla ollut kuonopanta käytössä. Ei ole lenkit tuskaa ja kiskomista sen kanssa :)
Eikö kannattaisi poistaa se vetämisen syy ennemmin kuin pitää kuonopantaa jatkuvassa käytössä. Se on koulutuksen apuväline.
Kyllä sitä voi käyttää ihan jatkuvassa käytössä,kun sitä käyttää oikein.. Siitä ei missään nimessä ole tarkoitus repiä, nykiä tai kiskoa... Koira kävelee ihan nätisti sen kanssa, eikä edes koita vetää..
Hevosilla pidetään riimuja aina ;) Mikä tekee kuonopannasta pahemman? Mä oon käyttänyt sitä meidän isoilla koirilla, vaikka eivät vetäisikään.. Missä tahansa äkkitilanteessa koiraa on helpompi hallita ;)
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kuonopanta.. Meillä ollut kymmeniä vuosia isoja koiria ja kaikilla ollut kuonopanta käytössä. Ei ole lenkit tuskaa ja kiskomista sen kanssa :)
Eikö kannattaisi poistaa se vetämisen syy ennemmin kuin pitää kuonopantaa jatkuvassa käytössä. Se on koulutuksen apuväline.
Kyllä sitä voi käyttää ihan jatkuvassa käytössä,kun sitä käyttää oikein.. Siitä ei missään nimessä ole tarkoitus repiä, nykiä tai kiskoa... Koira kävelee ihan nätisti sen kanssa, eikä edes koita vetää..
Hevosilla pidetään riimuja aina ;) Mikä tekee kuonopannasta pahemman? Mä oon käyttänyt sitä meidän isoilla koirilla, vaikka eivät vetäisikään.. Missä tahansa äkkitilanteessa koiraa on helpompi hallita ;)
Hevosella se on pienoinen pakko pitää riimua. Ei 700-kiloista eläintä pysty ihminen hallitsemaan kaulapannalla. Ja on hevosen niska aika paljon vahvempaa tekoakin kuin koiran.

Sitä vaan ihmettelen, että miksei sitä vetämisen syytä pyritä poistamaan? Meillä on lähipiirissä yksi tällainen tapaus, että setterillä on aina kuonopanta kun ei perheen taidot riitä koiran kouluttamiseen. Muuten sen kanssa ei kuulemma pysty lenkkeilemään.
 
Lisätään tähän vielä, että meidän nykyinen koira ei vedä lainkaan, silti käytössä kuonopanta n. vuoden iästä lähtien...
Ihmiset ei taida käsittää sen toimintaperiaatetta, kun usein kuulee negatiivisia kommentteja :)
Mutta kuten yllä totesin, se ei ole sen kummempi talutusväline, kuin hevosen riimukaan.. Koira pystyy kantamaan palloa, keppiä, syömään ja juomaankin tarvittaessa, sekä puremaan.. Kyse ei ole mistään kuonokopasta, kuten moni kuvittelee kuonopannan nähdessään...
Pantaa pitää vaan osata käyttää oikein..
 
vieras
Miksei sitä hevosta voi sitte opettaa olemaan vetämättä??
Vaikka koiralla on kuonopanta, niin se ei tarkoita sitä, että sen niska olisi nyittävä sijoiltaan, joten en ymmärrä tuota hevosen niska on vahvempaa tekoa...

Meillä on Leonberginkoira ja lenkkeillään ilman kuonopantaa. Ei ole mitään ongelmaa, ei mene muiden koirien luokse.
Mutta jos mennään sellaiseen paikkaan, missä todella on paljon ihmisiä, niin se haluaisi kaikkien luokse. Silloin on helpompi pitää kuonopantaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksei sitä hevosta voi sitte opettaa olemaan vetämättä??
Vaikka koiralla on kuonopanta, niin se ei tarkoita sitä, että sen niska olisi nyittävä sijoiltaan, joten en ymmärrä tuota hevosen niska on vahvempaa tekoa...

Meillä on Leonberginkoira ja lenkkeillään ilman kuonopantaa. Ei ole mitään ongelmaa, ei mene muiden koirien luokse.
Mutta jos mennään sellaiseen paikkaan, missä todella on paljon ihmisiä, niin se haluaisi kaikkien luokse. Silloin on helpompi pitää kuonopantaa.
Aivan..
Hevosta ei kyllä hallita riimullakaan, jos se saa jonkun hepulin, tai pillastuu tms... Ja mä en kans ymmärtänyt kommenttia vahvemmasta niskasta.. Kuonopanta nimenomaan säästää koiran niskaa toisin,kuin tavallinen- taikka kuristuspanta....
 
koiran kanssa
itsekin ihmettelen mikä kuonopannassa niin pahaa?
harmittelen vain, ettei kuonopantaa otettu aiemmin käyttöön. meillä kai koiralle tullut jo jotain vikaa kurkkuun, kun aina veti pannassa aivan älyttömästi. kähisee ja korisee hengitys joskus pahasti, vaikka ei pitäisi kuulua tämän rodun ominaisuuksiin. on kultainennoutaja.
valjaissa veti myös pentuna yhdesti niin pahasti, että vaikka pehmustetut valjaat, tuli mahan alle suorastaan makkarat.
nykyjään taas saa halutessaan vedettyä valjaat pää yli pois.
ainoa toimiva konsti on ollut kuonopanta. ei enää tuskaa koiralle, eikä lenkittäjälle.
itse olen saanut kivuliaan niska ja olkapäävian tuon koiran takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja koiran kanssa:
itsekin ihmettelen mikä kuonopannassa niin pahaa?
harmittelen vain, ettei kuonopantaa otettu aiemmin käyttöön. meillä kai koiralle tullut jo jotain vikaa kurkkuun, kun aina veti pannassa aivan älyttömästi. kähisee ja korisee hengitys joskus pahasti, vaikka ei pitäisi kuulua tämän rodun ominaisuuksiin. on kultainennoutaja.
valjaissa veti myös pentuna yhdesti niin pahasti, että vaikka pehmustetut valjaat, tuli mahan alle suorastaan makkarat.
nykyjään taas saa halutessaan vedettyä valjaat pää yli pois.
ainoa toimiva konsti on ollut kuonopanta. ei enää tuskaa koiralle, eikä lenkittäjälle.
itse olen saanut kivuliaan niska ja olkapäävian tuon koiran takia.
Eihän siinä olekaan mitään pahaa.. Kuonopantaa suosittelevat useat kouluttajat ja eläinlääkärit..
Kaikista mukavin vaihtoehto niin koiralle,kuin taluttajallekin.. Etenkin, jos koira vetää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksei sitä hevosta voi sitte opettaa olemaan vetämättä??
Vaikka koiralla on kuonopanta, niin se ei tarkoita sitä, että sen niska olisi nyittävä sijoiltaan, joten en ymmärrä tuota hevosen niska on vahvempaa tekoa...

Meillä on Leonberginkoira ja lenkkeillään ilman kuonopantaa. Ei ole mitään ongelmaa, ei mene muiden koirien luokse.
Mutta jos mennään sellaiseen paikkaan, missä todella on paljon ihmisiä, niin se haluaisi kaikkien luokse. Silloin on helpompi pitää kuonopantaa.
Ei mun hevoset vedä. Riimu on löysä, eikä silläkään tosiaan heovsta hallita jos se päättää lähteä, suitset on sitten sitä varten.

Mä kuvittelisin riimun kätevyyden olevan myös siinä, että se on päässä.

Hevosen ja ihmisen kokoero verrattuna koiran ja ihmisen kokoeroon tekee sen, että jos hevosta taluttaisi pannasta joka on samoilla kohdilla kuin koiralla kaulapanta, se kävelisi ihmisen edellä, jolloin sen ohjaaminen olisi huomattavasti hankalampaa.

Muoks. no tosiaan sikäli hevosen niskakin on vahvempaa tekoa, että jos taas mietitään sitä kokoeroa. Se, että ihmisen voimalla nykii koiran niskaa, ja ihmisen voimalla nykii hevosen niskaa, on kyllä kaksi ihan eri asiaa.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja :
[ Ja mä en kans ymmärtänyt kommenttia vahvemmasta niskasta.. Kuonopanta nimenomaan säästää koiran niskaa toisin,kuin tavallinen- taikka kuristuspanta....
"Kuonopanta ei sovi kovakouraisille käsille. Voimakkaat nykäisyt voivat vaurioittaa koiran niskaa. Kuonopantaa ei missään tapauksessa saa käyttää flexitaluttimen kanssa. Jos koira kiihdyttää täydellä vauhdilla taluttimen päähän, voi äkkipysäys vaurioittaa niskaa vakavasti. "

Ei siinä mitään, jos osaa käyttää kuonopantaa oikein eli käyttää sekä tavallista pantaa että kuonopantaa ja kahta hihnaa. Valitettavan paljon näkee kuonopantaisia koiria flexin päässä tai taitamattomissa käsissä.
 
ap
Täytyy ruveta katselemaan noita kuonopantoja sitten. Ja kokeilla sitä.
Kun ei mikään tunnu oikein auttavan.
Sainkin käteeni jo "revähtymän" viikonloppuna kun kaatoi minut. Mihinkään muualle ei sattunut vaikka sylissä oli 2 vuotias ja tultiin rappuset alas koko porukka valtavan vatsan kanssa mutta lihas olkapäästä kyynärpäähän on ollut kipeä siitä asti ( lauantai ), nyt jo vähän parempi.
 
Kuonopanta yhdistettynä tavan taluttimeen on oiva vaihtoehto vetävälle, koira on huomattavasti helpommin hallittavissa jos tarvii ja vetämistä on hyvä opetella pois sen kanssa.

Tai palstatyyliin, hakkaa sitä tai vie piikille..Sehä voi olla vaikka äkänen kun vetääkin.. :whistle: :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja :
[ Ja mä en kans ymmärtänyt kommenttia vahvemmasta niskasta.. Kuonopanta nimenomaan säästää koiran niskaa toisin,kuin tavallinen- taikka kuristuspanta....
"Kuonopanta ei sovi kovakouraisille käsille. Voimakkaat nykäisyt voivat vaurioittaa koiran niskaa. Kuonopantaa ei missään tapauksessa saa käyttää flexitaluttimen kanssa. Jos koira kiihdyttää täydellä vauhdilla taluttimen päähän, voi äkkipysäys vaurioittaa niskaa vakavasti. "

Ei siinä mitään, jos osaa käyttää kuonopantaa oikein eli käyttää sekä tavallista pantaa että kuonopantaa ja kahta hihnaa. Valitettavan paljon näkee kuonopantaisia koiria flexin päässä tai taitamattomissa käsissä.
Kuten jo yllä totesinkin, niin pantaa on osattava käyttää, eikä siitä saa missään nimessä riuhtoa.
Ja mä oon sitä mieltä, että flexi on vihon viimeinen keksintö, eikä sitä pitäisi käyttää missään olosuhteissa, minkään pannan kanssa.. Voi varioittaa myös koiran kurkun tavallisen pannan kanssa.....
Meillä käytössä pelkästään yksi hihna kuonopannan kanssa, ei tavallista pantaa lainkaan, mutta koira ei tosiaan vedä ikinä, missään tilanteessa.. Ja enemmän juoksee vapaana, kuin lenkitetään remmissä.. Remmissä käydään tekemässä vain pika tarpeet, taikka jos mennään jonnekin "ihmisten ilmoille"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Kuonopanta yhdistettynä tavan taluttimeen on oiva vaihtoehto vetävälle, koira on huomattavasti helpommin hallittavissa jos tarvii ja vetämistä on hyvä opetella pois sen kanssa.

Tai palstatyyliin, hakkaa sitä tai vie piikille..Sehä voi olla vaikka äkänen kun vetääkin.. :whistle: :p
:D :D :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja :
[ Ja mä en kans ymmärtänyt kommenttia vahvemmasta niskasta.. Kuonopanta nimenomaan säästää koiran niskaa toisin,kuin tavallinen- taikka kuristuspanta....
"Kuonopanta ei sovi kovakouraisille käsille. Voimakkaat nykäisyt voivat vaurioittaa koiran niskaa. Kuonopantaa ei missään tapauksessa saa käyttää flexitaluttimen kanssa. Jos koira kiihdyttää täydellä vauhdilla taluttimen päähän, voi äkkipysäys vaurioittaa niskaa vakavasti. "

Ei siinä mitään, jos osaa käyttää kuonopantaa oikein eli käyttää sekä tavallista pantaa että kuonopantaa ja kahta hihnaa. Valitettavan paljon näkee kuonopantaisia koiria flexin päässä tai taitamattomissa käsissä.
Ymmärrän pointtisi todellakin, ettei sovi kovakouraisille ihmisille. Se on totta.
Emillä koira kuitenkin osaa mennä hihnassa nätistikin eli meillä ei ole sitä ongelmaa. Ihan väen tungokseen pistän sitten kuonopannan, että pysyy helposti lähempänä sivussani.
Flexiä meillä ei edes ole, vaan nahkahihna.
Ja harrastusten muodossa tietää kyllä koska saa vetää, kun otetaan vetohihna ja valjaat esille :)
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja :
[Meillä käytössä pelkästään yksi hihna kuonopannan kanssa, ei tavallista pantaa lainkaan, mutta koira ei tosiaan vedä ikinä, missään tilanteessa.. Ja enemmän juoksee vapaana, kuin lenkitetään remmissä.. Remmissä käydään tekemässä vain pika tarpeet, taikka jos mennään jonnekin "ihmisten ilmoille"
Pieni kysymys: miksi sitten käytät sitä kuonopantaa koirallasi, jos se ei kerran vedä ikinä? Eikä tule tilanteita, jossa et pysty hallitsemaan koiraasi? Miksei tavallinen panta käy?
Ja tuota kahden hihnan käyttöä suositellaan kyllä käyttöohjeissakin, se ei ole omaa keksintöäni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja :
[Meillä käytössä pelkästään yksi hihna kuonopannan kanssa, ei tavallista pantaa lainkaan, mutta koira ei tosiaan vedä ikinä, missään tilanteessa.. Ja enemmän juoksee vapaana, kuin lenkitetään remmissä.. Remmissä käydään tekemässä vain pika tarpeet, taikka jos mennään jonnekin "ihmisten ilmoille"
Pieni kysymys: miksi sitten käytät sitä kuonopantaa koirallasi, jos se ei kerran vedä ikinä? Eikä tule tilanteita, jossa et pysty hallitsemaan koiraasi? Miksei tavallinen panta käy?
Ja tuota kahden hihnan käyttöä suositellaan kyllä käyttöohjeissakin, se ei ole omaa keksintöäni.
Ihan sen vuoksi, koska silloin voin olla varma, että hallitsen koiran äkillisissäkin tilanteissa....
Ja olen tietoinen, että hihna suositellaan kiinnittämään joko kahteen pantaan, taikka käyttämään kahta hihnaa..
 
vieras
Meillä sain vetämisen kuriin, kun sain opetin käskyn vierellä. Eli kun meillä jonkun verran tottistellaankin, niin en halunnut käyttää seuraa käskyä, vaan ihan eri käskyn kun meillä koira myös yritti hyökkiä autojen perään. Veti myöskin ennen paljon, mutta sen sain kuriin sillä kun rupesin aina murahtamaan, kun hihna kiristy. Kuonopannasta ei meillä ollut apua, lenkit meni meinaan ihan leikkimiseksi, kun koira yritti saada sitä pois päästä ja kynsi pitkin ojan penkkoja pää edellä :) Meillä ei myöskään tuo pysähtely auttanut, koira kyllä tuli viereen ja kahto silmiin ja kun jatkettiin matkaa niin taas sama höyry päällä... Lenkit kesti aika kauan tuolla metodilla ja mun hermot ei kestänyt. Joten ei muuta kun kokeilemaan mikä teidän koiralle sopii :) Toivottavaasti saatte kuriin kultsi on kumminki sen verta iso et se veto jo tuntuu ihan kivasti. Meillä kyseessä oli "vaan" pieni kettari ja silti se osas vetää ihan kivasti...
 
huomio
kyllä se vaan ilkeemmältä koirasta tuntuu, kun kurkusta vedetään, kuin että naamasta.
siellä on kurkussa on nielu, henkitorvi, kilpirauhanen ja ihan samoin vaikuttaa varmaan niskaan.
laittakaa panta kaulaan ja kokeilkaa olla jonkun talutettavana ja huom. liikkukaa koiranlailla innokkaasti.
 

Yhteistyössä